Yakıt masrafını azaltmanın yolları

Aracın değer kaybının yanı sıra, cebinizden çıkacak en büyük para benzin harcamalarıdır. Bu konuda dikkat edeceğiniz birkaç nokta tasarruf yapmanızı sağlayabilir

Aracınızın kullanım kılavuzunda yazan benzin sarfiyatı verileri, gerçek hayattakinden farklı olabilir. Örneğin Avrupa Birliğine üye ülkelerden birinden aldığınız bir otomobilin yakıt sarfiyatı verileri İstanbul trafiği ortalamasının altında olabilir.

-Aracınızı çok yavaşta kaldırmak iyi bir tasarruf yöntemi değildir ve bu diğer sürücüleri rahatsız edecektir. Normal bir şekilde kalkıp hızlanın ve mümkün olan en üst vitese atın.
-Aracın motor devrini dakikada 2000 ila 3000 arasında tutun, 50-60 kilometre hıza ulaşınca 5. viteste seyredin.
-Bir dakikadan uzun bekleyeceğiniz zaman motoru durdurun.
-Her zaman kullandığınız yolların alternatifine bakın. Eğer biraz daha uzun ama daha az dur kalk yapacağınız bir yol bulursanız, tasarruf edebilirsiniz.
-Camları ve açılır tavanı kapalı tutun. Lastiklerinizin olması gereken basınçta olmasına kesinlikle dikkat edin. Hava direnci ve sürtünmeyi arttıran düşük lastik basıncı benzin sarfiyatını arttır.
-Müzik sistemindeki amfi, buğu önleyici ve klima benzin sarfiyatını arttırır.
-Kurumlu ve yağı eski bir motor benzin sarfiyatını arttırır.
-Lastik basıncınızın doğru olduğundan emin olun, düşük lastik baıncı sarfiyatı arttırır.
-Arabanızın hava filtresini düzenli değişimine dikkat edin; zor nefes alan bir araba benzini daha çok yakar.
-Orjinalinin dışında buji kullanmayın.
-Sert hızlanmalardan kaçının, sabit bir tempo ile sürün, mümkünse hız sabitleyici kullanın.

1-Aracı düzgün kullanın - Saldırgan araç kullanmak, emniyetli kullanmaya oranla, üçte bire kadar daha fazla yakıt harcatır. Ani hızlanmalardan ve frenlerden kaçının.
2-Yüksek viteste kullanın - Vites ne kadar yüksek olursa motor hızınız o kadar düşer, bu da yakıt verimliliğini arttırır.
3-Yüksek hızlardan kaçının - Ne kadar hızlı giderseniz, rüzgar direnci o kadar artacak ve sadece hızı sabit tutmak için bile aracınız daha fazla yakıt harcayacaktır.
4-Deponuzu tam doldurmayın - Yakıt deposunun tam olarak doldurulması fazladan ağırlık ve yakıt tüketimini anl***** gelir. Ayrıca yola çıkmadan güzergahı tespit edin.
5-Klimayı az kullanın - Klimalar, motorun gücünden yararlanarak çalıştığı için gereksiz yere klima çalıştırmaktan kaçınılmalıdır.
6-Fazla yük taşımaktan kaçının - Taşıdığınız her fazla kilogram tüketimi artırır. Bagaj taşımak için kullanmıyorsanız üst bagajınızı sökün.
7-Gereksiz rölantiden kaçının - Rölantide çalıştırmak sizi hiçbir yere götürmez. Motorun ısınması için 30 saniye yeterli olacaktır. Kuyrukta iseniz veya birini bekliyorsanız motoru kapatın.
8-Doğru yağı kullanın - Her zaman önerilen motor yağını kullanın.

Az yakıt harcamanın ipuçları

Özel bir tekniğiyle yakıt maliyetini yüzde 20 oranında düşürmek mümkünmus

Castrol Türkiye Pazarlama Müdürü Kerim Kermen, 'Akıllı Filozof Yönetim Sistemi' adını verdikleri teknikle, taşımacılık yapan şirketlerin yakıt maliyetini yüzde 20'ye varan oranlarda azaltıklarını söyledi. Kermen, "Sürücülere verdiğimiz derslerde, doğru bilinen birçok bilginin yanlış olduğunu gördük. En çok yapılan hataların başında görüş mesafesini az tutarak sık sık fren yapmak geliyor. Bilindiği gibi sık sık fren yapmak yakıt sarfiyatını artırıyor" diye konuştu.
Kermen, "Sekiz aydan bu yana 40 filodaki 2 bin TIR bu sistemi kullanıyor. Bu şirketler bir yılda 2.5 milyon litre daha az dizel kullanacak ve toplamda 5 milyon dolar kâr edecekler. Ayrıca bu sistemle çevreye 8 milyon kilogram karbondioksitin salınımı engellenmiş olacak" dedi.

Maliyetin yüzde 60'ı yakıt

Kermen, petrol fiyatlarının yüksekliğinden dolayı, Türkiye'deki filoların maliyetinin yüzde 60'ını yakıt oluştururken Avrupa'da bu oranın yüzde 20 olduğunu, Türkiye'de ekonomik ve güvenli araç kullanımı bir arada yapıldığı zaman yakıt maliyetlerinin yüzde 20'ye yakın oranda azaldığının bilinmediğini söyledi.
İstanbul Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği bölümü hocaları ve sürüş uzmanlarıyla beraber 'emniyetli ve ekonomik araç kullanımı' hakkında çalışma yaptıklarını anlatan Kermen, "Bizim yağlarımızı kullanan müşterilerimize 'Filozof Yönetim Sistemi' dersleri veriyoruz. Bu dersler sonucunda sürücülerin doğru bildikleri birçok şeyin yanlış olduğunu gördük. 8 aydır bu uygulamayı yapıyoruz ve sonuçlarını almaya başladık. Yakıt kullanımında yüzde 20'ye yakın tasarruf sağlandı" diye konuştu.
Bilimsel yöntemlerle sürüş yapmanın sadece yakıt değil, zaman tasarrufu sağladığını da vurgulayan Kermen, trafik kaza riskinin de azaldığını ve bunun maliyetlere getirisinin çok büyük olduğunu belirterek, "Bir filoda TIR'ın kaza yapması demek, taşınan malın zamanında yetişmemesi ve diğer seferlerin kaydırılması demektir" dedi.

Az yakıt harcamanın ipuçları

Motor gaza basmadan çalıştırılmalı, eğer motor 5 saniye içinde çalışmazsa, gaz pedalına yavaşça basılması gerekiyor. Ancak araçta elektronik motor ayarı varsa buna gerek yoktur.
Ekonomik yakıt kullanımı sağlamak için; mümkün olan her yerde aracı düşük devirle kullanmak, sadece gerekli yerlerde yüksek devirli kullanmak gerekiyor. Devir saatindeki yeşil bölge motor devrinin ekonomik bölgesini gösteriyor
Pek çok şoför yokuş aşağıya inerken motor freni yerine frenle iniyor bu çok yanlış. Frenle inmek balatalara zarar verdiği gibi aynı zamanda tehlikeli. Devri düşürüp motor freniyle inilmeli.
Araç kullanırken trafiği gözlemlemek, önündeki araç ile mesafeyi doğru tutmak gereksiz fren yapmayı ve olası kaza riskini en aza indiriyor. Yapılan her fren yakıt kullanımını arttırıyor.
Araç kullanırken koltuğun tam bedene uygun olmaması kan dolaşımını yavaşlatıyor, yorulmayı hızlandırarak reaksiyonların gecikmesine neden oluyor.
Ani ve sert direksiyon hareketleri aracın kontrolden çıkmasına neden oluyor. Sert fren yapılmamalı, acil fren yapılması durumunda debriyaj ve frene aynı anda basılmalı.
Direksiyonun saat 10.10 şeklinde tutulması gerekiyor.
MİLLİYET / Nevin Donat
 
Üst Alt