Vahiy'e farkli bakis!

Selam!

Dunyevi ebed ile
Ahiretsel ebed farklidir.

Cennet-cehennem ebediligi
Ahiret olculeri icindeki bir kavram dir!
Bu kavrami dunya olculeri ile bagliyamayiz.

Kuranda ebed kelimesi:

Bismillâhir rahmânir rahîm.
5.22. ... ve innâ len nedhulehâ hattâ yahrucû minhâ...
Onlar ordan çıkıncaya kadar biz oraya asla girmeyeceğiz.
Sadakallah!

... ve innâ len nedhule-hâ...
Biz o sehre EBEDEN girmeyecegiz

Ne zamana kadar?
Ne kadar ebed?

... hattâ yahrucû min-hâ...
Onlar orada bulundugu surece

Bismillâhir rahmânir rahîm.
9.84. Ve lâ tusalli alâ ehadin minhum mâte ebeden ve lâ tekum alâ kabrihi
Onlardan ölen biri üzerine sonsuza dek dua etme; böyle birinin mezarı başında da durma.
Sadakallah!

Ve lâ tusalli alâ ehadin minhum mâte ebeden...
Munafiklarin uzerine EBEDEN namaz kilma/dua etme..

Ne zamana kadar?
Ne kadar ebed?

Peygamberimiz olene kadar.
Olunce bu emir de biter.

Yani ebedin olcusu
Resulun kalan omru ile sinirli.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
2.95. Ve len yetemennevhu ebeden bimâ kaddemet eydîhim...
Ellerinin önden gönderdiği şeyler yüzünden ölümü hiç bir zaman istemeyeceklerdir. ...
Sadakallah!

..... Ve len yetemennevhu ebeden bimâ kaddemet eydîhim...
Onlar ellerinin takdim ettikleri seyler nedeniyle
EBEDIYYYEN olumu isteyemezler.

Burada;
Onlar dedigi ehl-i Kitap.
Onlarin ebediligi yasadiklari hayat boyu.

Yani
EBED:Goreceli bir daimilik tir.

Cennet-cehennemde
Bir mahluk/yaratilmis tir.

Baglaminda;
Ebedilikleri bicilen omurleri boyuncadir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
11.106. Fe emmellezîne şekû fe fîn nâri lehum fîhâ zefîrun ve şehîk
Bahtsızlığa düşenler ateş içindedir. Çok ıstıraplı bir soluyuş ve hıçkırışları vardır orada.
107. Hâlidîne fîhâ mâ dâmetis semâvâtu vel'ardu illâ mâ şâe rabbuke, inne rabbeke fe'âlun limâ yurîd
Rabbinin dilemesi hariç, gökler ve yer durdukça onlar orada hep kalacaklardır.
Rabbin, dilediğini öyle bir yerine getirir ki!...
108. Ve emmellezîne suidû fe fîl cenneti hâlidîne fîhâ mâ dâmetis semâvâtu vel ardu
illâ mâ şâe rabbuke, atâen gayre meczûz

Mutluluğa erdirilenlere gelince, onlar cennettedirler. Rabbinin dilemesi hariç, gökler ve yer durdukça onlar, hep orada kalacaklardır.
Kesintisiz bir lütuf olarak...
Sadakallah!

Fe emmellezîne şekû fe fîn nâri...
Seku insanlar cehennemde olacaklardir.

... lehum fîhâ zefîrun ve şehîk.
Bunlarin orada oyle bir nefes alisverisleri olacak ki

Hâlidîne fîhâ...
Orada kalacaklar...

Ne kadar kalacaklar?

... mâ dâmetis semâvâtu vel'ardu...
Gokler ve yer devam ettigi surece...

Yani
Oranin sartlari devam ettigi surece
Cennet-cehennem var olacak.

... illâ...
Ancak

.... mâ şâe rabbuke...
Rabbinin dilemesi haric..

... inne rabbeke fe'âlun limâ yurîd.
Senin Rabbin diledigini en iyi yapan yegane varliktir.

Bunlar cehennem icindi.
Simdi cennete bakalim.

Ve emmellezîne suidû...
Mesud kilinanlara gelince...

... fe fîl cenneti...
Onlarda cennette olacaklardir.

... hâlidîne fîhâ...
Orada ebedi kalacaklardir

...mâ dâmetis semâvâtu vel ardu...
Gokler ve yerler kaldikca

...Illa...
...Ancak...

... mâ şâe rabbuke...
Rabbinin dilemesi haric....

Ebedin bulundugu sartlarda
Ayri bir KADERI olcusu vadir.

Ve bu kaderi/olcuyu/sureyi
Rabbul alemin tayin eder...........

Devam edecek...................
 
Selam!

Kelime kullanimlari
Turkce de farklilasmistir

Ornegin:
Nafile kelimesi
Turkce de;Bosuna,anlamsiz
iken

Kur’an’i kavrami ise;
Extra,ilave,ustune ustluk,faydali
anlamlarinda dir

Bu yuzden kelimeleri
Kur’an’in kullandigi cerceveden
Baglamindan koparmamaliyiz

Simdi
Ayetin son bolumune
Bir bakalim

Bismillâhir rahmânir rahîm
(El) magdûbi aleyhim ve lâd dâllîn(e)
Sadakallah!

Bazi alimler;
(El) magdûbi aleyhim
den kastin Yahudiler oldugunu

... ve lâd dâllîn(e)
den kastin da
Hiristiyanlar oldugunu
Ileri surmuslerdir

Halbuki bu ayetin
en’amte aleyhim’in
Karsitlari oldugu kesindir.

en’amte aleyhim
Cennetlikler olduguna gore
Geri kalanlar cehennemlikler olur

Baglaminda;
(El) magdûbi aleyhim ve lâd dâllîn(e)
Ifadesi Yahudi/Hiristiyanlar ise
Digerleri ne oluyor?

Yani
Paganlar,musrikler,
politeistler,satanistler.....vb.
Bunlar ne oluyor

Ahirette
3 olasilik olmadigina gore
Cehennemi sadece bazi yahudi/hiristiyanlara
Mahsus bir yer olarak gostermek
Zorlama tevilden baska birsey degildir

Ayrica
Evrensel bir metni
Tutup da;Ishak as’dan baslatmak
Son derece mantiksiz bir cozumlemedir

Baglaminda
Gazaba ugratilan
Nuh as ve Lut as’in
Ad,Medyen kavimleri ne olacak?

Olayi
Millilestirmenin
Mahallelistirmenin
Bir anlami yoktur!

Allah cc oyle olsaydi
Gayril yahudi velev nasara
derdi.

Zaten
Allah cc;bu tip soylemleeri
Kur’an’da s ikca kullanmaktadir.
Ve bu bolumde kullanmamistir.
Bu yuzden yorumlarin dayanagi yoktur.

Yine,
Boyle bilgileri one surenler karsisinda
Bu alimler de demistir ki,
"Bu sure Mekkede degil
Medine de inmistir."

Cunku
Mekke de bu anlatilan turden
Yahudi ve hiristiyan olmadigi
Bilinmektedir.

Bunun
Dogru olmadigi ortada oldugundan
Bu seferde
”Bu sure iki kere inmistir,
Bir kere Mekke de bir kere Medine de!”
Demislerdir

Ancak
Iki kere indi diye iddaa ettikleri bu surenin
Kitapta;neden bir kere yazili olduguna
Bir cevap bulamamislardir

Bilindigi gibi,
Bu Kitapta ayni metne sahip
Onlarca tekrarlanmis ayet vardir

Simdi
Bu ucuk teorileri birakip
Devam edelim

Buradaki gazaba ugrayanlar
Allah cc nun gazabini hak eden butun insanlardir

Yani
Ilk insan neslinden Mahsere kadar
Kim varsa

Hem gazaba ugramak
Hem saskinlikta kalmak
Nimet verilmenin zittidir

Kisaca nimet verilenlerin disinda kalanlar
Kimlerse,onlar bu kapsamda dir

Nitelik/sifat olan bu onguyu
Isim olarak algilatmak
Olayi saptirmaktir

Ornegin
Bu nitelikler muslumanda da olabilir
O da gazaba ugrayanlardandir

Zaten
Bu dua da muslumana ogretilmektedir
O guruptan musluman olmakla kurtulabilecek (!?)
Bir ummete niye bu dua ogretilsi ki?

Demek ki;
Yahudi-Hiristiyan deyisi
Son derece yanlistir

Kur’an da musrikler,kafirlerle ilgili ayetler var
Neden bunlarin ozellikleri sayiliyor?

Bir halinizle kufre dusmeyin,
Bir yonelisle sirke dusmeyin,
gazaba ugrayanlardan olmayin diye!

Artik
Burada Fatiha suresine bir nokta koyalim

Simdi
DUHAN SURESI'ne
Bir goz atalim!

DUHAN SURESI

Devam edecek.......................
 
Selam!

Bu sure
Kuranin cok onemli bir uslubu ile,
Yani YEMIN ile basliyor.

Kuran
Bir meseleyi ortaya koyamak icin
Cesitli metotlar takip eder.

Bu metotlaran biri de;
Yemin dir...

Kuranda 15-16 sure
Boyle yemin ifadeleri ile baslar.

Ayrica
Bazi surelerin ortasinda
Sonlarinda da bulunur.

Sadece
Bir nesneye yonelik
Yeminler oldugu gibi,
Birkac varlik uzerine de
Edilen yeminler vardir.

Bu yemin ifadeleri
DUHA suresinde oldugu gibi
Bazen vav harfiyle ifade edilir.
Bazen te harfiyle olur-tallahi- gibi.

Bazen de;
Harflerin disinda fiiller kullanilir.-la uksimu-

Once;
Kuranda bu yemin ifadeleri
Neden vardir?

1) Arap konusma dilinde yeminle baglama
Bir konusma teknigidir.
Bildiginiz gibi Kuran kendi ifadesiyle
Arap dilini takip eden bir Kitaptir!

Kuranin Araplarla iliskisi 3 turludur.
Onlarda var olan birseyi
a) Aynen uygulamak,onaylamak.
b) Rotuslamak,tashih etmek
c) Reddetmek,tamamen yeni bir seyi ortaya surmek.

Iste;
Yemin de,Allah cc nun onayladigi ve
Kitabinda aynen kullandigi kavramlardan birisidir.

2) Yemin edilen Varliklarin onemini kavratmak,
Dikkatleri onlarin uzerine cekmek icin
Yemin kullanmistir.

Ornegin
Bu ayette: DUHA=Kusluk
Vaktinin onemini vurgulamak icin kullanilmistir.

Kuranda;
Meddi,nesnel varliklara yemin edildigi gibi
Zamansal boyutlara da yemin edilir.
Kaleme,Kitaba,Bilgiye ....yemin edilir.

Onemlidirler
Cunku;
Neyin ustune yemin ediliyorsa,
O varlik ahiret sorgusunda
Sahitlige cagrilacaktir.

Insanlar gunese ettikleri yemini
Bos bir yemin olarak dusunmesinler.
O gunes onlar icin sahitlik edecektir.
Zaman sahit olacaktir.
Toprak sahit olacaktir.
Kitap-Kalem sahit olacaktir.
Neye yemin ediliyorsa o sahit olacaktir.

Yani
Ahirette en alakasiz gorunen varliklar
Bile sorguda son derece onemli olacaklardir.
Bu bilginin iletilmesine vesile olsun diye
Yemin edilmektedir.

3) Yeminin asil mantigini ortaya koyan bir sebeb vardir ki:
Yeminlerden sonra ki ilk cumlenin-cumlelerin-
Siradisi bir cevap verecegini muhatabina kavratmak....

Yeminlerden sonra duz bir cumle gelmez.
Cok iddaali bir cumle gelir.

Simdi
Duha suresinin yemin ayetine ve
Takip eden ayetine bir bakalim

Bismillâhir rahmânir rahîm.
1.Ved duhâ.
Yemin olsun kuşluk vaktine,
Sadakallah!

Bismillâhir rahmânir rahîm.
2. Vel leyli izâ secâ.
Gelip oturduğu vakit geceye ki,
Sadakallah!

Yani
Kusluk gibi aydinlik gunduze
Ve karanligi coken geceye
Yemin olsun ki

Not:
Simdi siradisi bir bilgi gelecek

Bismillâhir rahmânir rahîm.
3. Mâ veddeake rabbuke ve mâ kalâ.
Rabbin seni terk etmedi, sana darılmadı da.
Sadakallah!

Cunku
Iddaa suydu:
Vahiyin kisa kisa ve kesintili gelmesi uzerine
Mekkeli musriklerden bilhassa akrabasi olanlar
Peygamberle soyle alay ediyorlardi;
Seytanlari onu terketti

Resulun asiri bunaldigi zamanda
Gelen bu uc ayette yalnizca
Kusluk ve geceye yemin edilmiyor.

Duha
Kelimesinin yaygin anlami kusluktur.

Leyl
Kelimesinin de yaygin anlami gecedir.

Ama
Gecenin aksamdan sonraki ilk karanlik,
Yani
Yatsi vakti...
Aksamdan sonraki,alacaliligin karanliga dondugu
En KARANLIK donem.

Duhanin/Kuslugun aksamdan sonraki karsiligi neyse o.
... izâ secâ....
....Burudugu zaman,kapladigi zaman/isik diye birsey kalmadigi zaman....

Ayrica
Duha=Butun gunduz anla mina da gelir.
Leyl=Butun gece anla mina da gelir.

Baglaminda
Allah cc ;Peygamberin terkedilmedigini,
Allah cc nun ona darilmadigini ifade ederken
Onun yasaminin tamaminda onla oldugunu belirten bir yemin ediyor.

Butun
Gunduzlere-gecelere yemin olsun ki..
...........

Zamana edilen bu yeminin kullanim gerekcelerinden biri de
Bazi Mekkeli musriklerin DEHRe yani ZAMANa tapmalaridir.
Onlar zamandan baska birseye itibar etmezlerdi.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
45.24. Ve kâlû mâ hiye illâ hayâtuned dunyâ nemûtu ve nahyâ ve mâ yuhlikunâ illed dehru,
ve mâ lehum bi zâlike min ilmin, in hum illâ yezunnûne.

Dediler ki: "Şu dünya hayatımızdan başkası yok. Ölüyoruz, diriliyoruz. Bizi zamandan başkası helâk etmiyor.
" Onların bu konuda hiçbir bilgisi yoktur. Sadece sanıda bulunuyorlar.
Sadakallah!

Ve kâlû mâ hiye illâ hayâtuned dunyâ...
Derler ki
Bizim icin bu yakin hayattan baska birsey yoktur.....

... nemûtu ve nahyâ ...
Oluruz,diriliriz

... ve mâ yuhlikunâ illed dehru.
Bizi sadece DEHR helak eder!

Iste
Araplarin bu kabulunu de kullanarak,
Sizin itibar ettiginiz butun zamanlara da yemin ederek,
Rabbin seni terk etmedi, sana darılmadı da. denmistir.

Iste
Kuranda ki tum yemin ayetleri
Bu dairenin icinde dir.
Yeminden sonraki ilk cumle
Mutlaka vurgulayici bir cumledir.
Ve siradisi bir mesaj vardir orada.
Hangi surede olursa olsun BOYLEDIR!

Ornegin

Bismillâhir rahmânir rahîm.
36.1.Ya Sin
2. Vel kurânil hakîm
Yemin olsun o hikmetlerle dolu Kur'an'a ki,
3. İnneke leminel murselîn
Hiç kuşkusuz, sen, gönderilen elçilerdensin;
Sadakallah!

Yemin olsun Hikmetlerle dolu Kurana ki;
Sen mutlak surette gonderilmis elcilerden birisin.

Cunku
Yalananan Muhammed asin Resullugu idi.
Bunun dogru olmadigini gosteren ayeti kullanmadan once
Arab dilinin yeminli baglam cumlesini,ogunku toplumu tulbure eden
Kurani/indirilmis vahyi barindiran Kitabi one alarak kullaniyor.

Yeminlerin derecesi sayisi kapsami
Muhatabin durumuna,olaya gore degisiklik gosterir.

Devam edecek.....................
 
Selam!

Yemin etmenin bu 3 kuramindan sonra
Yemin ettiklerine bakarsak;
Insan hayati icin onemli olan herseye

Hatta
Dogurgan olanlara ve olamayanlara..

Hatta
Vahiy parcaciklarina,vahiyin muhatabi olan yureklere

Dahasi
Vahiyin sereflendirrdigi mekanlara

Ornegin

Bismillâhir rahmânir rahîm.

95.1.Vet tîni vez zeytûni
2. Ve tûri sînîn
3. Ve hâzel beledil emîn

1. Yemin olsun incire, zeytine,
2. Ve Sina Dağına,
3. Ve şu güvenli kente ki,

Sadakallah!

Not:
Kuranda Ayetlerin basinda
Tek yemin cumlesi yer almissa
Bu ayet bir sonraki ayetle YAKIN
Anlam iliskisi icindedir.

Bu iliskiyi kuramazsaniz alakasiz
Tercumeler yaparsiniz.
Ornegin

Bismillâhir rahmânir rahîm.
53.1. Ven necmi izâ hevâ.
1. Yemin olsun inip çıktığı zaman yıldıza/fışkırıp çıktığı zaman çimene/süzülüp aktığı zaman Ülker Yıldızı'na/
aşağı indiği zaman o parçalar halinde ağır ağır gelene,
Sadakallah!

Burada tek bir yemin var.
Allah cc Necme yemin ediyor.

Tercumelere bakarsak genelde
Battigi zaman yildiza yemin olsun ki
Diye yapildigini goruruz.

Ancak
Batan yildiza yeminin
Bir anlami yok.
Oradaki Necm
Bir sonraki ayetle iliskilendirilmelidir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.

53.2.Mâ dalle sâhıbukum ve mâ gavâ.
3. Ve mâ yentıku anil hevâ.
4. İn huve illâ vahyun yûhâ.
5. Allemehu şedîdul kuvâ.

2. Ki arkadaşınız ne saptı ne de azdı.
3. O; kuruntudan, keyfinden konuşmuyor.
4. İndirilmiş bir vahiyden başkası değildir o.
5.Kuvvetleri çok müthiş olan belletip öğretti onu ona.

Sadakallah!

Goruldugu gibi olay
100% Vahiyle alakali.

Yani
Yeminden sonraki ayetler vahiyle iliskili
O halde yemin de vahiyle alakalidir.

Baglaminda
Necm bir yidiz olarak kullanilir.

Ancak
Rahman suresinin5. ayeti
Goksel valiklar uzerine

Bismillâhir rahmânir rahîm.
55.5. Eş şemsu vel kameru bi husbân
5. Güneş ve Ay. Hesaba bağlıdır herbirinin her şeyi.
Sadakallah!

Ve
6. Ayeti yeryuzu varliklari uzerine

Bismillâhir rahmânir rahîm.
55.6. Ven necmu veş şeceru yescudân
6. Çimen/yıldız ve ağaç secde ediyorlar.
Sadakallah!

Burada
En Necmu-Govdesiz bitki /Ot
Es seceri-Govdeli bitki/Agac... demektir.

[Otlar ve agaclarda Allah ccnu tespih ederler.]

Necmin baska bir anlami da

Bismillâhir rahmânir rahîm.
56.75. ... bi mevâkiin nucûm
75. ... Yıldızların doğup batma, kayıp düşme noktalarına yemin ediyorum.
Sadakallah!

Burada da;
Mavaki mevkii olarak tercume ediliyor.

Halbuki
Yeminden soraki ayetle
Yemin ayeti iliskilendirilmesi sartindan,
Bir sonraki ayetin neden bahsettigine bakarsak:

Bismillâhir rahmânir rahîm.
56.76. Ve innehu le kasemun lev talemûne azîm
77. İnnehu le kurânun kerîm

76. Ve eğer bilirseniz, gerçekten büyük bir yemindir bu.
77. O, kesinlikle şerefli bir Kur'an'dır.
Sadakallah

..Innehu-Iste o,yemine konu olan
Kuran-i Kerim.....mis.

O halde
Buradaki ; mevâkiin nucûm
Kurana raci kilindi.

Zaten
Nucum Tefsir ilminde
Kuranin peyderpey indirilmesine
Tenci ul Kuran derler.

Baglaminda;
mevâkiin nucûm- Vahiyin yerettigi gonuller demektir.

Yani
Vahiyin yer ettii gonullere yemin olsun ki

Dolayisiyla bu ayetteki Nucum
Vahiy parcaciklari demektir.

Buradan hareketle Necm suresinin basindaki

Bismillâhir rahmânir rahîm.
53.1. Ven necmi izâ hevâ.
1.Peyderpey indigi zamaan Kuran vahiyine yemin olsun
Sadakallah

.......demektir.

Sonuc:
Yemini anlamamizin yolu
Yeminle,yeminden sonra gelen cumlelerin
Anlam iliskisini kurmaktan gecer.

Ikinci bir hususta:
Yeminler bir taneden fazla ise
;.....

Devam edecek...........
 
Selam!

Ikinci bir hususta:
Yeminler bir taneden fazla ise;.....

Devam edecek...........

Birden fazla yemin ayeti
Altalta gelmisse

O yemin edilen varliklar arasinda
Mutlak anlam iliskisi vardir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
95.1. Vet tîni vez zeytûn
2. Ve tûri sînîn
Sadakallah

Bunu incir-zeytin diye basladik mi
Kolaya kacip anlami yitiririz.

Incire yemin olsun
Zeytine yemin olsun...

Ondan sonra incir-zeytin fazileti ustune
Kitap yaziyorlar.

Niye?
Kur’an’da yemin oldugu icin???

Halbuki;
Tin ve Zeytin
Ibrahim as-Isa as’in Vahiy aldigi
Filistindeki Tin-i Zeyta bolgesinin adidir.

Buranin Kur’an’da yeralma sebebi
Oralarda Vahiyin inme sebebidir.

Bu ilk ayeti meyva adi yerine
Iki buyuk Murseliyn’in vahiy aldigi yer olarak
Alirsaniz;Hemen altinda gelen ayetteki
... Ve tûri sînîn...
Sina Dagi da;Musa as’in Vahiy aldigi yerdir.
Boylece anlam butunlugu saglanmis olur.
Alttan gelen 3. ayet

Bismillâhir rahmânir rahîm.
95.3. Ve hâzel beledil emîn
Sadakallah

Guvenli sehir/Mekkeyi de bulusturursaniz
Vahiyin indigi 3 belde ile bu 3 ayetin
Birbiriylr alakali 4 varliga yemin ettigi
Gercegini gorursunuz.

Baglaminda

Bismillâhir rahmânir rahîm.
68.1. Nûn vel kalemi ve mâ yesturûn
Nûn! Yemin olsun kaleme ve satır satır yazdıklarına
Sadakallah

Nun icin Yunus as diyorlar.
Olabilir.

Cunku
Surede sahib’ul Hud gondermesi var.

Vahiy katiplerine isaret ediyor deniyor
Bu balik demektir deniyor
{Enbiya suresindeki bilgiden dolayi}
Bunlar olasiliklar dahilindedir.

Ancak
Butun bunlar:”Yemin edilen 3 varlik
Arasinda anlam iliskisini kurmamizi saglamiyor.

Siz ”Nun”a oyle birsey diyeceksiniz ki
Kalemle iliskisi olacak,
Satir,satir yazilan seylerle iliskisi olacak!

Buyuzden bilginlerden bir kismi;
NUN-Hokka demektir!”
Demistirler.

Hokkaya,kaleme ve satir,satir yazilanlara yemin olsun
Dendiginde anlam dairesi kapanmis olur.
Boylece dogru anlama ulasilir.

Sonuc
Yemin edilen varliklar arasinda mutlak anlam iliskisi
Yeminlerden sonraki cumlenin vurgulanmasi icin Arab dilindeki
Baglama olarak kullanilan
Yemin ifadesinin Kur’an’da da takip edildigini gormekteyiz.

Iste
Bu siradisi bir bilgilendirme yontemidir.
Vurgulayacagi bilginin cok onemli oldugunun
Anlasilmasini saglar!!!

Kur’an’da da:
Yeminle baslayan
14-15 sure bulunmaktadir.

Kur’an gercekten cok enterasan bir metindir.
Bu Kitapta cok anlamlilik esasi denen birsey var.
Standart bir anlamli soylemler yok!

Oyle edatlar kullanilmistir ki,
Bunlarin farkli anlamlarini devreye soktugunuz zaman
Onunuze devasa bir ufuk aciliyor.

Simdi bakalim;

Bismillâhir rahmânir rahîm.
93.1. Ved duhâ.
Yemin olsun kuşluk vaktine,
Sadakallah

Bir varliga/isiga yemin var dersiniz.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
93.2. Vel leyli izâ secâ.
Gelip oturduğu vakit geceye ki,
Sadakallah

Bastirdigi zaman karanlik/yatsi sonrasina
yemin var dersiniz.

Yani
Isigin zirvesi ile
Karanligin derinligine yemin var!

Veya
Vel leyli izâ secâ’nin basindaki
Vav”a ATIF edati anlami yuklerseniz
Butun gunduze anlami kazanir.
Ki bu da mumkundur.

Ancak
Bu vav edatinin;”Vav-i Aliyye” olma hali de mumkundur.
DURUM BILDIREN edat....

O zaman
Bu edatla baslayan cumle,
Bir onceki cumle ile alakali dir!
....demektir.

Yani
Seca’nin-sakinlesmek/bitip tukenmek gibi bir anlami da vardir.

O zaman;
Bitip tukenmekte olan geceye sahip olan
GUNDUZE yemin olsun!

meali ortaya cikar.

Yani
Biten gecenin sabaha donusen vaktine
Yemin olsun!

Boylece
Vahiyin:Cehaletin karanligini bitirip
Isigin/aydinlamanin baslamasina sebep olusuna da
Bir yemin olmaktadir.

Zaten
Kur’an’a Necm=Yildiz denme sebebi de budur.

Biri gece karanligini delip gecer.
Digeri de cehalet karanligini delip aydinliga donusturur.

Baglaminda
Duha-Leyl ikileminde
Gecenin birip aydinligin gelisini
Vahyin isigi olarak atiflanir.
Boylece ilgi Kur’an’a cekilir.

Gunes bir yildizdir.
Yani isigi kendinden olandir.
Kur’an’a necm/yildiz denerek
Isigin kaynagi oldugu vurgulanir.

Iste
DUHA suresinin basi tam olarak
Bunu soylemektedir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
93.3. Mâ veddeake rabbuke ve mâ kalâ.
Rabbin seni terk etmedi, sana darılmadı da.
Sadakallah


Devam edecek..........
 
Selam!

Kuran8.jpg


Once
4 ayete bir dokunalim

Bismillâhir rahmânir rahîm
9.34 Ve lel âhıretu hayrun leke minel ûlâ
4 Sonrası, senin için öncesinden elbette ki daha mutlu ve kutlu olacaktır
Sadakallah

Bu ayet cok yanlis anlasilmaktadir
Ahiretin dunyadaki hayatindan daha hayirlidir
Seklinde bir meal kabul gormustur

Ayrica
Ahiret =Peygamberlik donemi
Ula=Peygamberlik oncesi donem diye algilanmis

Veya
Ahiret=Peygamberligin IIdonemi/Medine donemi olarak algilanmis
Ula= Peygamberligin IIdonemi/ Mekke donemi olarak algilanmis

Burada ayetin gelis yerine bakarsak:
Peygamberliginin Medine kismi
Mekke kismindan daha hayirli olacaktir
!”
Daha dogru yaklasimdir

Ilk ayetleri hatirliyalim,
Bimekte olan gece;”el Ula”karanligi/baslangici karsilar
Ed duha ise;”dogmakta olan isik”i ahireti karsilar

Baslangic:Bitmekte olan gece,
Son:Baslamakta olan isik

Yani
Vahiyin
Baslagicta toplumu saran karanligi
Bitiren isik oldugu vurgulanmaktadir

Ancak
Bize bakan yonu ile irdelersek:
Senin icin her hayirli isin sonucu,
Basindakinden daha iyi olacaktir


Yani
Ne olursa olsun
Ibadet boyutlarini yerine getirenler
Sonunda vaad'e kavusacaklardir

Bu ayet elbette Peygambere gelmistir
Ancak bugun muhatap biziz!
Bu yuzden bir mujde varsa,
Bizleri de kapsamasi gerekir

Baglaminda
Bu ayette gonul ferahligi varsa
Butun muminleri kapsayan bir mesaj
Acinimi olmasi kacinilmazdir

Ancak o zaman mesaj gunumuze gelir ve
Bu ayet,bu mesaj bizi de kapsiyormus diyebiliriz

Yoksa
Ayet Peygamberle alakali bizi ilgilendirmez
Dendigi zaman,unutulmamali ki
Butun Kitap Peygamberi muhatap almistir
Okunacak hicbir yeri kalmaz

Bu on bilgi temel alinarak
3 Ayetten devam edebiliriz

Bismillâhir rahmânir rahîm
93.3 Mâ veddeake rabbuke ve mâ kalâ
Rabbin seni terk etmedi, sana darılmadı da
Sadakallah

Devam edecek....
 
Selam!

Bismillâhir rahmânir rahîm
93.3. Mâ veddeake rabbuke ve mâ kalâ
Rabbin seni terk etmedi, sana darılmadı da
Sadakallah

Duha suresinin
Yeminlerden sonraki ilk cumlesinin
/Ayetinin icerigi;
Bu yeminlerin yapilma
Sebebini de aciklar

Risaletin ilk inis yillarinda
-ki bu surenin inmeye baslamasi sirasinda
10.-11.sirada olarak kabul edilir-
Vahiyin zaman zaman kesildigi donemlerdi

Sistematik bir dini yapilanma henuz yokken
Vahiyin ana bilgileri,seriati tam belirtilmemisken,
Gelisinin durmasi
-BILGI akisinin durmasi-

Peygamberde:
Cevapsiz kalmanin caresizligi
Ile birlikte bir tedirginlik yaratmistir

Baglaminda;
Sahabede de tedirginlik basladi

Bozguncularin;
Rabbi onu terketmis
Gibi suclamalari kargasaya neden olmustur

Iste
Bu suclamalara esasli bir cevap olarak

Bismillâhir rahmânir rahîm
933 Mâ veddeake rabbuke ve mâ kalâ
Rabbin seni terk etmedi, sana darılmadı da
Sadakallah

Ayeti inmistir

Bu olayin
Peygamberimizle alakali boyutudur

Ancak
Gunumuzde peygamberimiz yok!
Ve bu Kitap bizim onumuzde duruyor

Bu Kitapla
Hayatimizi bulusturacagiz ve
Bu Kitapin insa ettigi bir ruh haliyle
Yuruyecegiz,bir istikamet sahibi olcagiz

O halde
Bu ayetin bu baglamda katkisi nedir?

Veya
Baska bir pencereden soruyu
Su sekilde soralim

Peki:
Allah cc kulunu terkeder mi?

Ayetten anlasilan
Kul sirtini donmedigi surece
Bilgilendirme durmaz

Yasam icinde cesitli vesilelerle
Hidayetten sapis icin verilen yanlislara
Kapilmamak icin mutlaka dogru bilgilerle
/Vahiyle/Ayetlerle bulusturur

Vahiyin insa ettigi insan
Ne yaparsa yapsin UMITVAR insandir

Dunyasinda hakk ile gorevini yerine getiren
Bunun sonucunu da ILAHI IRADEYE birakan kisinin
Kayib-Risk baglaminda bir kaygisi olmaz

Allah cc dan yana olmayi derd edinmis
Tum insanlari motive eden bir ayettir

Iste
4 ayet bu anlayis ile baglantilidir

Bismillâhir rahmânir rahîm
934 Ve lel âhıretu hayrun leke minel ûlâ
4 Sonrası, senin için öncesinden elbette ki daha mutlu ve kutlu olacaktır
Sadakallah

Gikkat edin:
Ve lel âhıretu diye basliyor

Le=Ilk lam edati:Vurgu manasi verir
MUHAKKAK KI!

Yani
Bismillâhir rahmânir rahîm
934Muhakkak ki senin icin son baslangictan
Cok daha hayirli olacaktir!
Allah cc sozun dogrusunu soyledi

Bilindigi gibi meallerde:
Ayetteki Ahiret kelimesine Ahiret
Ula kelimesine de Dunya anlami veriliyor

Baglaminda:
Peygamberin Ahiret hayati dunya hayatindan
Daha Hayirli olacaktir bilgisi guclendirilmektedir

Sonucta
Peygamberin ahiretinin cok daha iyi olacagi kesindir

Ancak
Risalete yeni baslamis bir Peyamberin
Ustelik dunyayi fikren insa etmesi beklenen Peygamberin
Dunya disina/ahirete yonlendirildigi bilgisi
Pek te gercekci durmamaktadir

Yani
Birak bu isleri,
Sen yine kendinle basbasa kal
Hiraya don! Vb
Bir emir olusmaktadir ki
Bu Vahiyin ozune,amacina aykiridir

Ayette;
Ve lel âhıretu hayrun leke minel ûlâ
Yerine
Ve lel âhıretu hayrun leke mined dunya

Denseydi;
O zaman dunya-ahiret karsilastirilmasi
Oldugu anlasilirdi

Halbuki:
Ed dunya degil Ula
diyor

Bu yuzden bu ayet:
Vahiy oncesi hayattan
Vahiy sonrasi hayatin daha hayirli olacagi

anlamindadir

Devam edecek.............
 
Selam!

Yani
Siz hayirli bir isle mesgul iseniz
Sizin icin asla kayip sozkonusu degildir.
Umidinizi devsirin!

Bismillâhir rahmânir rahîm.
58.21.Keteballâhu le aglibenne ene ve rusulî, innallâhe kaviyyun azîz
Allah, "Ben ve resullerim mutlaka galip geleceğiz!" diye yazmıştır. Allah çok güçlüdür, Azîz'dir.
Sadakallah

[bkz.37/171-172-173.]

Burada bize verilen
Buyuk bir garanti varken.

Ve
Bu ayette de;
Hayirli islerin sonunun baslangicindan
daha hayirli olacak

Mujdesi onumuzde duruyor iken,
Umitsizlige kapilip,baskalarinin
Kendi medeniyetleri icin urettiklerini
Doguma indirgeyip,
Sonrasinda ise daha kotuye gidecegi
yargisina kapilarak.
UMITSIZLIK doktrinlerini dine yerlestirmek
Pek akillica olmasa gerek!

Peygamber donemi;Asr-i saadet
Olarak adlandirilabilir.

Ancak
Unutulmamalidir ki bu Kitap,
Iman edenler icin;
Mahsere kadar asr-i saadet
Iddaasi ile gelmistir.

Bu Kitap o gunku iman edenleri
Nasil asr-i saadet bunyesine almis ise;

Bugun de ona iman edip
TESLIM OLANLARI ayni durum ile
Mujdelemektedir.

Yani
Kuran misyonu bitmis bir Kitap degildir.
Misyonunu her asirda dimdik tutacak
Muhataplar aramaktadir.

Ve
Bu muhataplara
EHL-I KURAN! denmektedir.

Baglaminda
5. Ayeti okuyalim!

Bismillâhir rahmânir rahîm.
93.5. Ve le sevfe yutîke rabbuke fe terdâ.
Rabbin sana verecek de sen hoşnut olacaksın!
Sadakallah

Peygamberin Mekkesinden sonra
Nasil bir Medine mujdesi sozkonusu ise
Bugunku insanlar icinde,
Eger o donem inananlari ile
Benzer hassasiyeti/duyarliliklari
Ortaya koyarlar ise;

Onlari
Asr-i Saadetin sahipleri yapan bu deger,
Bugunku inananlari da
Ayni sifati alacak sekilde insa eder!

Ancak
Bunu baglamindan koparip okursaniz.
Umitsizlik yaydiginiz toplumu bir
Kurtarici/Mehdi aramaya itersiniz.

Kuranin bu sapkinliga yapacagi birsey yoktur.
Allah cc nun sunetullahini oldurmus,
Hidayeti Kuran yerine,
Gelecek mehdi safsatasinda arayan
Insanlar topluluguna
Kuran hidayet yolunu gostermiyecektir.

Cunku
Kurana yuklenen misyonun da bir KADERI vardir.
Bu kader,Muttaki olanlari cevreliyen bir olcudur.
Bunu basaramayan muslumanlari kapsamamaktadir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
2.2.Zâlikel kitâbu lâ reybe fîhi, huden lil muttekîne
İşte o Kitap; kendisinde hiç şüphe yoktur; müttakiler için yol göstericidir.
Sadakallah

Iste
5.Ayetteki;
Ve le sevfe yutîke rabbuke fe terdâ.
Soylemi de,

Devam edecek..............
 
Selam!

Bazi Islam dusunurleri bu ayetteki
sevfe edatinin cok ileri zamanlar
Anla mina geldigini ifade ederek
4 ayetteki ahiret kelimesini isim halini
Kastettigini bildirip olayi ahirete tasimislardir

Ayetin evrenselligi baglaminda bakarsak
Sonraki donemler,gunumuz yasayanlarina
Bakan yonu mutlaka mujdenin acinimi ile mumkundur

Mekke zulmunde;
Vahiye sarsilmaz baglilik gosteren
Peygamberimize Medine mujdesini veren
Allah cc :Ayni bagliligi gosterecek olan muminlere de
Medineler nasip edecektir

Baglaminda
Allah cc vahiye teslim olanlari ASLA terketmez
Biz sirtimizi donmedigimiz surece bizi birakmaz
Bize darilmaz

Hayirla basladigimiz islerin sonu
Basindan daha iyi olacaktir

Allah cc;muttakileri bu dunyada ,
Sahipsiz ve yolsuz birakmayacaktir

Zaten
Devaminda gelen ayetler
Olayin ahiretsel boyutundan ziyade
Dunyevi boyutunu one surer

Bismillâhir rahmânir rahîm
93.6 E lem yecidke yetîmen fe âvâ
O seni bir yetim olarak bulup da barınağa kavuşturmadı mı?
Sadakallah

Bismillâhir rahmânir rahîm
93.7 Ve vecedeke dâllen fe hedâ
Seni şaşırmış olarak bulup da kılavuzluğunu üstlenmedi mi?
Sadakallah

Bismillâhir rahmânir rahîm
93.8. Ve vecedeke âilen fe agnâ
Seni aile geçindirme zorluğu içinde bulup da zengin etmedi mi?
Sadakallah

Arapca da VERMEK ile ilgili
Duruma gore degisiklik gosteren
Pek cok kelime vardir
Ihsan,inam,ikram,i'ta,...vs

Burada
Soz konusu olan YUTI fiili
Ihtiyaci olmasa da vermek tir!

Allah cc neden ihsan etmiyor da
I'TA ediyor?

Once
I'ta/ata nin Kuran kullanilisina bir bakalim

Bismillâhir rahmânir rahîm
925 Fe emmâ men atâ vettekâ
Kim verir ve sakınırsa,
Sadakallah

Ve onu tersi olarak

Bismillâhir rahmânir rahîm
928 Ve emmâ men bahıle vestagnâ
Ama kim cimriliğe sapar ve kendisini tüm ihtiyaçların üstünde görür,
Sadakallah

Iatanin zitti bahile/cimrilik

Yani
Ita comertliginin karsiligi olarak
Birsey vermektir

Yani
Siz;size gore
Haketsenizde etmesenizde
Allah cc nun herseyi sahiplenme anlaminda
Herseyi ornegin riziklandiriyor

Ancak
Kulun verdigi seyler bir IBADET duygusu
Niyetiyle veriliyorsa onun adi degisiyor

Iste
Bu ibadet niyetli verilenlerin karsiliginda
Allah cc nun size verdigi nimetlerin
Adi artik IKRAM,IHSAN,INAM olmaktadir

Suphesiz ki
Buradaki ita hayatsal fonksiyonlarin
Ifadesi icindeki karsiliklardir

Ancak
Allah cc herzaman boyle vermez
Kul haketmeden de verir
Karsiliksizda verir
Dunyada da verir,ahirette de verir

Ustelik
Ahirette verdikleri,
Dunyadakinin tam karsiligi degildir
Hep +1 ini verecegini vaad etmistir

Yine
Zekat vermek icin
ita kelimesi kullanilir

Ancak
O ita bu ita degildir

Bu ita baslangici ayn iledir
Comertligin sonucu olarak vermeyi de
Icine alan genel basliktir
Sonunda RIZA kavraminin da gerceklesebilecegi
Her turlu nimetlendirme bu kapsamda dir!

Digeri olan ita ise, dar kapsamli
Ekonomik mal varliginin borcunu vermektir!

Sonucta
Allah cc nun Peygamberimize;
Rabbin sana verecek,sen hosnut olacaksin
Demesi yukaridaki baglamla
Sen once birseyleri yap,onlari haket!
Onun karsiliginda sana cesitli nimetler verilecektir

Gibi bir;
NIMET-KULFET dengesini ortaya koymaktadir

Dikkat edilirse;
Ayet Hemen verecegim! demiyor
Verilecek! diyor

Yani
Araya bir zaman koyuyor
Bu zaman dilimi Peygamberin yapacagi
/Yapmasi gerekenleri yerine getirecegi bir
Zaman dilimi

Devam edecek.............
 
Selam!

Zaten
Diger surelerde de;
Sunlari,sunlari yap ve basina gelen sikintilara sabret
Baglaminda da ayetler vardir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
74.1. Ya eyyuhelmuddessiru.
2. Kum feenzir.
3. Ve rabbeke fekebbir.
4. Ve siyabeke fetahhir.
5. Verrucze fehcur.
6. Ve la temnun testeksiru.
7. Ve lirabbike fasbir.

1. Ey giysisine bürünüp kenara çekilen!
2. Kalk da uyar!
3. Rabbinin yüceliğini duyur!
4. Temizle giysilerini!
5. Uzaklaştır kendinden pisliği!
6. Çok bularak başa kakma yaptığın iyiliği!
7. Rabbinin rızasına ermek için sabret.
Sadakallah

Kalk,calis,sabret.
Cunku yaptiklarin sikintilari da
Beraber getirebilir.
Bu sikintilara da sabret.

Ne icin sabret?
Rabbin memnuniyetini kazanmak icin.
Bu memnuniyet kendisine,dunyadayken
Medine mujdesi ile gelmistir.

Buradaki ita nin da oncesinde
Birtakim sikintilarin olabilecegi

Ama
Kaybetme riskinin bulunmadigini
Allah cc ;Peygamberimize,
Israrla ve vurgulu bir ifade ile soyluyor.

Ve le sevfe....
Lam edati:Bir kesinlik,vurgu manasi verir.
MUTLAKA Rabbin sana zamani geldiginde
Ikramda,ihsanda bulunacak ve
Sen bunun karsiliginda memnun olacaksin
/Huzur bulacaksin!

Dusunun ki
Koca Mekke ve karsisinda
40 yaslarinda Muhammedul emin as,
Esi Hatice ra,ve amcaoglu cocuk
Imam Ali ra....
Tabii ki;
Bu isin sonu ne olacak? diye dusunmus,
Ihtiyatli davranmistir.

Ancak
Bu ve baglamli ayetlerle
Rabbi onu bilgilendirmis
Ferahlamasini saglamistir.

Ve
Bunu da vurguyla belirtmistir.

Baglaminda
Daha onceki ihsanlarini da hatirlatarak
Rabbine guveni saglamlastirmistir.

Daha dogmadan
Babasi vefat etmis,
6 yasinda annesini kaybetmis
8 yasindayken hamisini/dedesini kaybetmis
Amcasinin bakimina terkedilmis,

O gunun
Mekke sartlarinda kaybolmasini onledigini
Allah cc hatirlatiyor.

O
Cok zor gunlerde onun
Bakimini saglayan Allah cc;
Mekkenin en zengin kadiniyla evli olan
Ahmed Mahmut Muhammed Mustafa asdan

Ama
Ummet ve taraftar olarak
Yine Yetim olan Peygambere,

Dun
Sen yetimken/sahipsizken
Nasil bakimin ustlendiyse
Bu gunku guc yetmliginde de
Ayni sekilde ustlenecektir mesajini
Mutlaka/Muhakkak diyerek vermistir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
93.6. E lem yecidke yetîmen fe âvâ.
O seni bir yetim olarak bulup da barınağa kavuşturmadı mı?
Sadakallah

Baglaminda
Butun yetimlerin sahibinin
Gozetiminde oldugunu muminlere
Teblig etmistir.

Musluman
Yetimle imtahanina cok dikkat et!

Musluman
Umitsizlige dustugunde
Sana daha once verilen nimetleri unutma!
Peygamberine verilen vaad sana da verilmistir.

Rabbin seni unutmaz!
Rabbin sana darilmaz da
!
Hidayette sabirla devam et!
Rabbin sana verecek!
Sen de hosnut olacaksin!

Unutma!
Allah cc vaadini tutar!
Allah cc hukmune galip gelir!


Devam edecek..............
 
Üst Alt