• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Vahiy'e farkli bakis!

  • Konbuyu başlatan mopsy
  • Başlangıç tarihi
  • Cevaplar 35
  • Görüntüleme 8K

Okunuyor :
Vahiy'e farkli bakis!

mopsy

Emektar
Üye
Selam!

I-Kur'an'da OKU emri!

Kuranin ilk emri.
Allah cc na iman edin,
Veya
Namaz kilin degildir.

Ilk emri
Allah cc nun seckininin
Sahip oldugu ilk vahiy kelimesidir.

Peki ilk emir olan bu ilk kelime nedir?
Oku!

Iyi guzelde
Neyi okuyacak?
Yazili,sozlu gelen Kuran
Henuz ortada yoktu,

Baglaminda;
Okunacak sey de yoktu.

O halde
Allah cc seckini neyi okuyacakti?
Neyi/nasil?..............

Ayrica
Burada kullanilan kelime;IKRE

Halbuki
Tilavet et anlaminda bir kelime
Bizim gunumuzde algiladigimiz sekile
Daha uygun bir kelimedir.

Ornegin
"Utlu" ile basliyabilirdi.
Ancak kullanilan kelime "Ikre"

O zaman
"Ikre!" emri ile;
Henuz inmemis Kuran kastedilmiyor ise,
Neyi bildirmistir?

Hemen
Ayetin devami olan kelimeler
Konuya bir bakis acisi getirebilir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
Ikre'
Bismi rabbikelleziy halak!
Sadakallah!

Simdi
Bunun mealine bakilacak olursa
Yaratan Rabbinin adı ile kiraat et!

Boyle bir geleneksel anlayistaki
Ceviri ile tabii ki
Nasil okunacagi aciklanmis olur.

Ancak
Bu cumlede kullanilan ;ILE
Baglaci ilgili harfin oncu anlami degildir.

Sorun sudur!
Oradaki "ba edati
"ile" anlami veriyor mu?

Bismi deki o BA harfinin
Anlamlarindan biri iledir.

Bunu kabullenirseniz
-ki gunumuzde boyledir,
Soyle bir sonuca ulasirsiniz
"Neyi okumaya baslaraniz
Once Besmeleyi zikredin!
"
Bu konuda da gecerli bir hadis vardir.

Ancak
Algilanan herhangi bir seyi okumak degil
Kuran metni okumak olarak kabul edilmistir.

Simdi
Konuyu biraz derinlestirelim.


Hadis boyutu da ele alindiginda
Gorulen -Ikre- emri geldiginde
Allah cc seckininin bir
Tereddut yasadigi goruluyor.
Burda kastedilen ba=ile olsaydi
Hepimizin anladigi gibi anlar ve bir
Tereddut yasamazdi.

Banin baskin anlami olan
Yemin karsiligi cumleye konursa
Allah cc seckininin tereddutu
Daha iyi anlasilacaktir.

O zaman
Meal su anlamdadir.
Yaratan Rabbinin adina yemin ediyorum:Oku!

Banin diger baskin anlami olan
Sebebiyet karsiligi cumleye konursa
O zaman meal su anlamdadir.
Yaratan Rabbinin adina/adi sebebiyle/adi askina:Oku!

Bilindigi gibi o gunun Mekkesi
Allah cc n inaniyordu
[bkz:

Ba nin;
Bir dorduncu anla mina gecmeden
On bilgi verelim:
Zaitlik!!!

Zaitlik denince insanlar
Luzumsuzluk,fazlalik anlamaktadirlar.

Ancak
Allah cc anlamsizliktan,luzumsuzluktan
Uzaktir ve baglaminda sozleri de....

Banin diger baskin anlami olan
Zaitlik karsiligi cumleye konursa
O zaman meal su anlamdadir.
Yaratan Rabbinin adini oku!

Yaratan Rabbinin adini okumak
Ne demektir?
Onun yaratisi uzerinde
Kafa yormak demetir-ki
Kuranda yuzlerce ayet bu konuyu isler.

Yani
Eserden muessire yol!
Allah cc nun varlik delillerini okumak!

Bu da entellektuel bir
Okumayi gerektirir.

Peki boyle bir varsayimin
Kuran karsiligi var mi?
Varsa da bu konuyla ilgili midir?

Bunu soralim.
Kime mi?
Tabii ki Kedisine

Yani
Kuran-i Kerime....

Devam edecek..................
 

mopsy

Emektar
Üye
Banin diger baskin anlami olan
Zaitlik karsiligi cumleye konursa
O zaman meal su anlamdadir.
Yaratan Rabbinin adini oku!

Yaratan Rabbinin adini okumak
Ne demektir?
Onun yaratisi uzerinde
Kafa yormak demetir-ki
Kuranda yuzlerce ayet bu konuyu isler.
Selam!

.... Onun yaratisi uzerinde kafa yormak .....

Oku!
Emrinden sonra gelen
Ikinci ayete bakarsak;

Bismillâhir rahmânir rahîm.
96.2.Halakal insâne min alak
Sadakallah!

Simdi
Bunun mealine bakilacak olursa
İnsanı, embriyodan/ilişip yapışan bir sudan/sevgi ve ilgiden/husûmetten yarattı.

Yani
Ikre emrinin hemen altinda ki ayette
Yaratisi bildiriyor.

Burada;
Alak-Yapiskan bir sivi ve
Bu sividan kanli-canli dusunen
Muhtesem bir varlik olusuyor.
Muhtesem bir sanat...

Boylece anliyoruz ki;
Insanin yaratisi kavrayabilmesi icin
Once kendi olusumunu okumasi gerekiyor.

Ve
Bu okumayi Allah cc
soyle ogretiyor:
İnsanı, embriyodan/ilişip yapışan bir sudan/sevgi ve ilgiden/husûmetten yarattı.

Demek ki
Insanin kendisinden baslayan
GOZLEME bagli bir
Entellektuel okuma yapmasi emrediliyor.

Bu okuma asla
Kalbi bir okuma degil mis!

Insan
Ilk cagdan beri erkek sivisini/spermini
Ve dusuk yapan kadindan cikan
Kan pihtisi/embriyoyu GORMUS/TANIMISTIR.

Iste
Rabbul alemin hemen ikinci ayette
Bilinen bu GOZLEMI tekrar ederek
AKLI kullanarak okumanin ILK EMIR oldugunu acikliyor!

Eger
Gelenekteki gibi bu okumanin
Zikir sozlerinin tekrari veya
Asr seklinde ezberden Kuran metni okumalari
Emredilmis olsaydi,
Ikre degil utlu kelimesi kullanilmis olurdu ki;

Zaten
Gelen ayet ikre ile neyin okunmasi gerektigini
Tam olarak aciklamaktadir.
İnsanı, embriyodan/ilişip yapışan bir sudan/sevgi ve ilgiden/husûmetten yarattı.

Yani
Burada farkli-dusunme ile ilgili-akli
Bir okumadan soz edilmektedir.

Gozleme dayali,akli kullanarak
Kuranin da yer aldigi/alacagi
Insan hayatindaki herseyin
Okunmasinin istendigi bir emirdir.

Enterasan olan okumanin
Insan yaratilisi oncelik yapilarak
Yapilmasinin istenmesidir ki;
Bu da ayri bir tefekkur konusudur.
II- Kuranda Okuma tipleri

Tilavet
Kiraat
Tertil


Devam edecek................
 

mopsy

Emektar
Üye
II- Kuranda Okuma tipleri

Tilavet
Kiraat
Tertil
Selam!

Bu uc tip okuma kelimesinin gectigi yerlerde
Mealcilerin kullandiklai kelime OKU! Sozcugudur.

Ancak
Turkcedeki oku kelimesinin karsiligi tilavettir.
Ve en basit okuma seklidir ki;
O bile oku kelimesinin
Her tip cumle ici kullaniminda tam karsilamaz.

Simdi,
Bunlari tek tek ele alalim.

A-TILAVET:

En basit okuma tipidir.
Tela kokunden gelmis bir mastar.
Bu kavrami Kuran hangi anlamda kullaniyor?
Iste bizim bakacagimiz yer burasi

Bismillâhir rahmânir rahîm.
26.69.Vetlu aleyhim nebee ibrâhîm
Ve onlara İbrâhîm ın haberini tilâvet et
Sadakallah!

Bu ayette Tilavet etmek
AKTARMAK-HATIRLAMAK anlamindadir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
6.151.Kul teâlev etlu mâ harreme rabbukum aleykum...
De ki: Gelin, Rabbinizin size neleri haram kıldığını tilavet edeyim...
Sadakallah!

Bu ayette Tilavet etmek
OKUMAK-OGRETMEK anlamindadir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
11.17. E fe men kâne alâ beyyinetin min rabbihî ve yetlûhu şâhidun minhu
Rabbin tarafından açık bir delile dayanan ve kendisini Rabbinden bir şahidin tilavet ettigi....

91.2. Vel kameri izâ telâhâ.
Ve onu tilavet ettiği zaman aya yemin olsun
Sadakallah!

Bu ayetlerde Tilavet etmek
IZLEMEK-TAKIP ETMEK anlamindadir.

Goruldugu gibi;
Basit anlamda okumanin karsiligi olan
Tilavetin bile cumle kullanimlarinda
Iki farkli anlami var.

Simdi
Izini takip etme anlaminda:

Bismillâhir rahmânir rahîm.
29.45.Utlu mâ ûhıye ileyke minel kitâbi ve ekımıs salât...
Kitaptan sana vahyedileni tilavet et ve namazı kıl.
Sadakallah!

Bu ayette Tilavet et!
Oku degil.
IZLE!anlamindadir.

Simdi
Ayetin anla mina bakarsak
Kitaptan sana vahyedileni izle

Ve
Bu izlemenin geregini yap!

Ne yapacak?
... ve ekımıs salât...

Yani
ve Namazii kil!

Goruluyor ki;
Vahyin gereklerinin yerine getirilmesi istenmektedir.

Halbuki
Tilavet gorulen her yere
Oku anlami yapistirilsaydi
Anlam;
Kuran oku-namaz kil gibi
Okul odevi haline gelirdi.

TILAVET ETMEK BIR EYLEMSEL OKUMA BICIMIDIR.

Kavramin icini bosaltirsaniz,
Yani sadece metin okumaya cevirirseniz,
Hafiz kavra mina baglarsiniz ki,
Emrin AMEL yonu ortadan kalkar.

Bir ikinci noktada

Bismillâhir rahmânir rahîm.
91.1. Güneşe ve onun aydınlığına andolsun,
91.2. Onu/gunesin aydinligini izlediğinde Aya andolsun,
Sadakallah!

Ay isigini takip ettigi gunesten alirken,
Muslumanda isigini takip ettigi kitaptan alir.

Bu yuzden musluman neyi tilavet edecegini iyi secmelidir.
Bu secimin ne oldugunu
Allah cc Rasulune bildirmistir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
29.45. Kitaptan sana vahyedileni tilavet et
Sadakallah!

Musluman!
Neyi merkeze alacagini iyi bilmelidir.
Hangi isigi yansitacaksa o isigi almalidir.

Bu konuda,
Allah cc nun karari belli.
YALNIZ KURAN!

B-KIRAAT:

Devam edecek................
 

mopsy

Emektar
Üye
Selam!

B-Kiraat:

Okumanin ikinci asamasidir.
Akli okumadir.
Varliklar arasinda baglanti kurarak
O mevut iliskiyi adlandirma baglaminda
Yaratana vasil olma...

Bismillâhir rahmânir rahîm.
16.98. Fe izâ karetel kurâne festeız billâhi mineş şeytânir racîm
98. Kur'an kiraat ettigin zaman o kovulmuş şeytandan Allah'a sığın!
Sadakallah!

Yani
Peygamber bile Kuran kiraati sirasinda
Seytanin mudahelesinden kendisini kurtarmaz.

Ne yapacak?
Allah cc na siginacak.
Allah cc yokmus gibi hareket etmiyecek!
Ben bu isin ustesinden gelirim demeyecek!

Burada Peygamberi bile
Allah cc na sigindiran sey
Tilavet degil KIRAATtir.

Dikkat!
Tilavet ederken degil
Kiraat ederken Allah cc na sigin.

... izâ karetel kurâne...

Cunku
Kiraat zihin/akil okumasidir.
Bir dusunce harekelenmesine neden olur ki,
Seytani iste bu
Akil okumalari rahatsiz eder
.

Zaten
Kuranin indirilis gayesi de;

Bismillâhir rahmânir rahîm.
38.29.Kitâbun enzelnâhu ileyke mubârekun li yeddebberû âyâtihî ve li yetezekkere ûlul elbâb
29. Bu Kuran, âyetlerini tedebbur etsinler ve akıl sahipleri öğüt alsınlar diye sana indirdiğimiz mübarek bir kitaptır.
Sadakallah!

Vurgulanan kavram ne?
Tedetbur!
Tedetbur uzre Kurani oku!

Tedebbur,debere kokunden bir mastar.
Debere;Arka demek.

Yani
Ayetlerin arka planini gormek.

Yine
Tedebbur,dabir kokunden bir mastar
Dabir;Kok demek.

Yani
Ayetlerin kokune inmek.
Anlamlarin nerelere uzandigina
Dikkat etmek.

Yine
Tedebbur,tedbir kokunden bir mastar
Tedbir; Onlem demek.

Ayetlerin beslendigi degerleri
Gorerek okumaya Kiraat denir ki
Buna Feraset denir!

Kiraat edenTedebbur edecek,
Boylece tezekkur edecek.

Tezekkur etmek;zikr kokunden gelir.
Zikr,hatirlarmak demektir.
Hatirlatmak icin
Onceden soylenmis olmasi gerekir.

Peki
Bu tezekkuru kim gerceklestirecek?
ûlul elbâb,sagduyu sahipleri....

Elbab;lub kelimesinin coguludur.
Yani:Oz...

Kuranla ilgilenen kisi
Ayetlerin ozuyle de ilgilenmelidir.
Oze ulasmadan Tedebbur olmaz!

Ulul Elbab:
Cekirdegin iciyle ilgili gozlemleyip
Oradan ogut alan kisilerdir.

Iste
Kiraat boyle bir
Okuma eylemidir.

Boylece
Tezekkuru gerceklestirirsiniz.

Tedebbur.tezekkure donusen
Ayetlerle milim milim
Yol almanizi saglayan
Kiraati olusturur.


Bu
Allah cc nun emri olan
Akli kullanarak yapilan
Entellektuel okuma bicimidir.

Bu da,
Kurandan yuksek derecede
Beslenmeyi ortaya cikarir.

Bu okuma bir tercih degil
Emredilmis bir cabadir.

Herkes kendi kapasitesi dahilinde ve
Allah cc nun diledigi miktarda
Fayda sagliyacaktir.

Allah cc dilerse baglamli ayetlerin
Verdigi mesajin ozu de budur!

C-TERTIL:

Devam edecek...........
 

mopsy

Emektar
Üye
Selam!

C-Tertil:

Harfleri
Acik acik ;pesipesine; guzel ve anlamli okumak.

Ancak
Burada istenen (gelenegin belirttigi gibi)
Tecvid degildir.

Istenenin ne oldugunu anlamak icin
Kurani takip edelim!

Bismillâhir rahmânir rahîm.
73.1. Kumil leyle...
1. Geceleyin kalk!...
Sadakallah!

Peki;
Rasul,gece kalkip ne yapacak?

Bismillâhir rahmânir rahîm.
4..... ve rettilil kurâne tertîlâ
4.Ve Kurani Tertil uzre oku!
Sadakallah!

Emir acik ve net!
Namaz kil demiyor.
Kurani Tilavet et demiyor.
Kurani kiraat et demiyor.

... ve rettilil kurâne tertîlâ....
Kurani tertil et!

Yani;
yavaş ve açık olarak güzelce oku

Yani
Kurani ders calisir gibi calis .....diyor.

Hem tilavet edeceksiniz,
Ederken tefekkur edeceksiniz
Hemde duzgun,gramerine uyacaksiniz.

Ne yazik ki
Bu emrin en onemli kisimlari birakilmis
Tertili,tecvide baglamislardir.

Tecvid isi yoluna koymak demektir.
Tertil icin sadece bir aractir.


Isi tecvide donusturunce
Basliyorsunuz,
Kaf nasil kalkaleyle cikar? Demeye...
Tefsirinde Elmali Hamdi Yazar hocamiz diyor ki:

Kafin kalkalesiyle ugrasirken
Kafin icinde bulundugu kelimenin
Anlamini buharlastirmayin!
Iste
Tertili en iyi acikliyan soz!

Tertil
Kuranlasarak Kurani okumak demektir.

"Ayn" catlakmakla
Kafin kalkalesiyle ugrasmakla
Anlami yitiriyorsunuz.

Istenen tecvid degil.
Tecvidin,Tilavetin,Kiraatin icinde oldugu
Bir okuma!

Bunu nasil yapacagiz?
Harfleri Acik acik,tane tane,dogru olarak birbiri ardina
Yavas yavas,yani dusune dusune okuyacagiz.
Kavramlara Kuranin verdigi anlamlari varecegiz.


Ancak
Gelenegin tecvid baskisi
Tertili ortmustur.

Esasinda
Emir son derece acik.
Kurani TERTIL edecegiz....

Yani
Tertil ederek:

Hayata
Kuranin bak dedigi pencereden bakacagizr.

Hayati
Kuranin gosterdigi gibi yasayacagiz.

Tertil
Kiraatten daha ileri bir okumayi

Yani
Kuranlasarak okumayi olusturmaktir.

Peki
Tertil okuma ne kazandirir?

Furkan suresinin 32. ayetine bakalim.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
25.32. Ve kâlellezîne keferû lev lâ nuzzile aleyhil kurânu, cumleten vâhideh,
kezâlike li nusebbite bihî fuâdeke ve rettelnâhu tertîlâ

32. İnkâr edenler dediler ki: "Kur'an ona toptan, bir kerede indirilsedi ya!"
Biz böyle yaptık ki, onunla senin kalbini dayanıklı kılalım.
Biz onu parça parça/ayet ayet okuduk/tertil ettik.
Sadakallah!

Tertil etmesinin sebebini

.... kalbini dayanıklı kılalım...
Olarak acikliyor....

Demek ki:
Tertil ustune Kuran okumak
Insanin yuregini Kuranla bulusturmaktadir.

Zaten
Tebligin sekli de yavas yavas,
Anlasilir sekilde okumak/ anlatmak degil midir?

Nerden mi biliyoruz?
Tabii ki Kurandan.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
17.106. Ve kurânen faraknâhu li takreehu alen nâsi alâ muksin
106. Onu, bir Kur'an olarak, insanlara dura dura okuyasın diye
Sadakallah!


... insanlara dura dura okuyasın diye....
Yani
Kuran 23 senede bir tertil uzre inmis
Yine
bir tertil uzre okunmus
Yine
Bir tertil uzre anlatilmistir.


Bunun
Tecvid,tecvid naralariyla
Ortulmesine izin verilmemelidir.


Artik
Oku emrinin ozu
Sekilleri anlasilmistir.

Simdi
Bu emirle basliyan Vahy yagmurunun
Isimlerine bakalim

Kuranin Isimleri:

Devam erecek..........
 

mopsy

Emektar
Üye
Selam!

Kuranin Isimleri:

I-el Kitap:

Kuranin Kuran daki isimlerine bir goz atarsak;
200un ustunde Kitap/el Kitap hitabi gecer.

Ancak
Bu Kitap sozcugu anladigimiz
Ciltli iki kapakli kagit destesi degildir.

Simdi
Kuranin;Kitap kavra mina verdigi
Anlama bakalim.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
27.28 İzheb bi kitâbî hâzâ fe elkıh ileyhim summe tevelle anhum fenzur mâzâ yerciûn
"Şu mektubumu götürüp onlara at. Sonra onlardan uzaklaş da bak bakalım, nasıl davranacaklar."

27.29.Kâlet yâ eyyuhel meleu innî ulkıye ileyye kitâbun kerîm
Melike dedi ki: "Ey ileri gelenler, bana önemli bir mektup bırakıldı.
Sadakallah!

... İzheb bi kitâbî hâzâ...
... ileyye kitâbun kerîm...


Evet!
Allah cc yolladigi Vahiye mektup adini veriyor.
Askin gucten kullarina son mektup.

Insanlar Mekup niye yazarlar?
Kendi durumlarindan BILGI verip,
Karsiliginda gelecek cevabi beklerler.

Yani
Mektubun bir KARSILIK bekleme durumu vardir.

Eger
Kuranda bir Ilahi mektup ise,
Rabbin yolladigi BILGI karsiligi
Kuldan olumlu eylemler bekledigi muhakkaktir.
Olumlu eylemler:Ibadetler,takva....

Muminin yasantisi
Okudugu mektuba verdigi cevaptir.


Ve buda hakkindaki;
Ahiret hukmunun de karsiligidir.

Kuran=el Kitap

II- Furkan

Furkan
25.surenin de adidir!
Iki boyutlu bir kelimedir.

Birincisi
Hak ile batili yani,
Dogruyu yanlistan ayiran olcu demektir.

Yani
Muslumanlar,yazilan soylenen,yapilan
Herseyi Kuran ile karsilastirip
Dogru veya yanlis olup olmadigina karar verirler.

Ikincisi ise;
Insana yansiyan bir tarafi vardir.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
8.29. Yâ eyyuhellezîne âmenû in tettekullâhe yecal lekum furkânen ....
Ey iman sahipleri! Eğer Allah'a karşı takva sahibi olursanız , Allah size Furkan yaratir.
Sadakallah!

Simdi
Takva sahibi nasil olunur?
Tabii ki Kuran okunarak,
Kuran okulundan gecerek.

Iste
Bu bilgileri yasa mina dokebilen
Artik muttakidir
Yani Takva sahibidir.

Iste;
Allah cc da bu kisilere
Furkan verecegini soyluyor.

Yani
Meleke olarak Furkana
Sahip olacaklar!

Kaynak olarak Furkan!
Meleke olarak Furkan!

Sonuc:
Kaynak olarak; Furkan olan Kurani okursaniz,
Takva sahibi olursunuz.

Takva sahibi olmussaniz
Allah cc size Furkan melekesi verir.

Boylece,
Hak ile batili ayirma melekesine sahip olurlar.

Baglaminda
Herseye Allah cc nun kitabi ile bakarsiniz.

Allah cc nun Kitabi ile bakmayan bir adamin
Din adina feraset sahibi olmasi mumkun degildir.


Allah cc nun Kitabi ile bakmayan bir adamin
Din adina feraset sahibi olmasi mumkun degildir.

Yani
Gecmisi bileceksiniz
Gunu kavrayacaksiniz
Gelecege bakacaksiniz.


Iste
Furkan olan Kuranin egitiminden gecerek
Takva ehli olan,boylece Furkan melekesi kazanan
Mumin yasam dengesi!

Iste
Bunun adi ferasettir.
Feraset sahibi olmak ancak
Kuran nuru ile mumkundur.

Bilindigi gibi
Musa asin da Furkani vardi.

Furkansiz Takva
Takvasiz Furkan olmaz!

Bu yuzden Kuranin adi
FURKANDIR!

III-Ruh:

Devam edecek.............
 

mopsy

Emektar
Üye
Selam!

III-RUH:

Kuranin en onemli isimlerinden biridir.
Sura suresinde:

Bismillahirrahmanirrahim
42.52. Ve kezâlike evhaynâ ileyke rûhan min emrinâ,
52.İşte böylece sana da emrimizden bir ruh vahyettik.
Sadakallah!

Bilindigi gibi Kuran=Ruh
Kadir gecesi inmistir.
Kadir suresinde bu soyle ogretilmistir.

Bismillahirrahmanirrahim
97.4.Tenezzelul melâiketu ver rûhu fîhâ bi izni rabbihim min kulli emrin.
4. Melekler ve Rûh, Rablerinin izniyle o gecede her iş için iner de iner!
Sadakallah!

Bazilari buradaki Ruhun;
Melek Cebrail as oldugunu da soylerler.

Ancak
Cebrail as el melaike'de
Zaten Cebrail as var!

Bir beden icin ruhun anlami ne ise,
Bedenin yasadigi hayat icin Kuranin
Anlami odur.

Cunku
Kuran bir hayatiyet Kitabidir.

Bunu nereden mi soyluyoruz!
Tabii ki Kurandan.

Bakin!
Enfal suresine bir goz atarsak

Bismillahirrahmanirrahim
8.24. Yâ eyyuhellezîne âmenûstecîbû lillâhi ve lir resûli izâ deâkum limâ yuhyîkûm...
24. Ey iman sahipleri! Sizi, size hayat verecek şeye çağırdığında, Allah'a da resule de "Buyur deyin!"
Sadakallah!

Muminler cagirildiklarinda hemen uysunlar.
Ne icin cagrildiklarinda?
... size hayat verecek şeye.../limâ yuhyîkûm...

Gerek ve yeter sart
Kurana=Vahiye=Ruha cagrilmak!!!

Bismillahirrahmanirrahim
59.21. Lev enzelnâ hâzel kurâne alâ cebelin le reeytehu hâşian mutesaddian min haşyetillâh
21. Eğer biz bu Kur'an'ı bir dağın üzerine indirseydik, her halde sen onu huşû ile boynunu bükmüş, çatlayıp yarılmış görürdün.
Sadakallah!

Dagin bukulmesi icin ne yapmasi gerekirdi?
Hareketselligi/canlamasi gerekirdi.

Kuran indigi daga Ruh! Verir.
Onu canlandirir.
Oda Allah cc korkusundan/ min haşyeti Allâhi
Saygili bir sekle burunur.

Yani
Kuran hayat veren bir Ruhtur!

Yine
Yasin suresine bir goz atarsak
Kuranin inme nedeni soyle ogretilir.

Bismillahirrahmanirrahim
36.70. Li yunzire men kâne hayyen ...
70. Diri olanı uyarsın ....diye indirilmiştir.
Sadakallah!

Hayatta olanlari/Hayatta kalmak istiyenleri
Uyarsin/onlara bunu versin diye...

Ruh ismi;
Kuranin gunah icinde yasiyanlara(gercekte olulere)
Hayati vermesi nedeniyle verilmistir.

IV- SIFA:

Kuranin
Diger bir ismi de;SIFA dir.

Bismillahirrahmanirrahim
10.57. Yâ eyyuhen nâsu kad câetkum mev'ızatun min rabbikum ve şifâun limâ fîs sudûri
57. Ey insanlar! İşte size Rabbinizden bir öğüt, gönüller derdine bir şifa
Sadakallah!

Bu sifa
Yureklerde bulunan inancsizliga sifadir!/ şifâun limâ fîs sudûri!

Yine
Isra suresini okursak:

Bismillahirrahmanirrahim
17.82. Ve nunezzilu minel kurâni mâ huve şifâun ve rahmetun lil muminîne
82. Biz Kur'an'dan, inananlar için şifa ve rahmet olacak şeyler indiriyoruz.
Sadakallah!

Kurandan sifa indirmek
Bu sifa:" şifâun limâ fîs sudûri "dir.

Yani
Fiziksel hastaliklara iyi gelmez.
Inkarciliga iyi gelir.
Imani kuvvetlendirir.
Muminleri muttaki/takva ehli yapar.

Ve
Olene kadar MUTTAKI kalmanin yolu
Yine;

Bismillahirrahmanirrahim
2.2. Zâlikel kitâbu lâ reybe fîhi, huden lil muttekîn
2. İşte sana o Kitap! Kuşku,çelişme, tutarsızlık yok onda. Bir kılavuzdur o, korunup sakınanlar için.
Sadakallah!

Imani muhafaza etmenin
Takvayi daim etmenin yolu
Kurani devamli kilavuz olarak
Yasamin her safhasinda one almak.

Yani
Kuranla mumin olunur
Kuranla muttaki olunur
Kuranla musluman olunebilir.


Fatiha suresi:

Devam edecek............
 

mopsy

Emektar
Üye
Selam!

FATIHA SURESI:

Surenin tamaminin indigi ilk sure Fatiha suresidir.
Ummul Kitap=Kitabin/Kur'an'in anasi da denir!...

Bazi alimlere gore;
Bu ayetlerin ayni zamanda
Ilk inen ayetler oldugunu iddaa ederler.

Yine
Baktigimizda Bakara 2. sure Medine suresidir.
Fatiha suresi Mekki suredir.
Aralarinda 8 yil var,
indirilmis cc 90 sure var!
Aralarinda binlerce ayet var!
Buna ragmen ikisi yan yana
Ve mutlak baglantili....

Ancak
-Kuranda ne kadar Hamd ayeti varsa el-Hamdulillah ayetine baglidir.
-Kuranda ne kadar Allah cc-ve sifatlari ile ilgili ayetler varsa
Lillahi'ye baglidir/Rabbul alemine baglidir.
-Kuranda ne kadar kiyamet ve mahserle ilgili ayet varsa;
Malik-i yevmiddine baglidir.
-Kuranda ne kadar kulluk-yaratilis-varliklarla ilgili ayet varsa;
Iyyake nabudu...ayetine baglidir.
-Kuranda ne kadar dua ayeti varsa;
Ihdinas siratal mustakiym ayetine baglidir.
-Kuranda ne kadar imtahani basaranlarla ilgili ayet varsa;
Siratallazine enhamte aleyhim ayetine baglidir.
-Kuranda ne kadar imtahani basaramayanlarla ilgili ayet varsa;
Gayrul magdubi aleyhim veleddalin ayetine baglidir.

Kurana Fatihadan bakarsaniz dogru gorur/algilarsiniz.
Kurana bakacagimiz en iyi yer fatihadir.

Yani
Fatiha Kuranin projektorudur.
Fatiha Kuranda;
Gecmisi,gunu ve gelecegi gormenin anahtaridir.

Zaten
Fatiha=Acilis demektir.(Feteha=acmak,acan kokunden)
Miftah=Anahtar sozcugu ile ayni kokten gelir.

Fatihanin kullanilan en onemli ismi
Seb-i Mesanidir.

Seb-i Mesaninin oncu anlami:
Tekrarlanan yedidir.

Bismillahirrahmanirrahim
15.87. Ve le kad âteynâke seban minel mesânî ...
87. Andolsun, biz sana tekrarlanan yedi verdik....
Sadakallah!

Bunun Fatiha oldugunda ittifak vardir.
Seb-i mesani denmesinin sebebi:

-Namazlarda ki tekrarlar icin,
-Icindeki hakikatlerin Kuranda surekli tekrarlandigi icin,
-Kuranin ana 7 konusu fatihada ozet olarak bulundugu icin,(Ummul Kur'an)
-Allah ccnu Oven kelimeler oldugu icin
[Sebi mesaninin bir anlami da oven dir! Sena kokunden]
-Iki tarafli bir sure oldugu icinde bu isimle anilir.
[Ilk ayetlerde Yaratani/Allah cc nun tanitilmasi;
İkinci bolumunde ise Yaratilana bakan 3 ayet]

Fatihanin;
Uc temel konusu vardir!
(Bu yuzden bir ismi de el Esas'tir!

-HAMD:Ovgu
-KULLUK:
-HIDAYET:Dua (Bu yuzden bir ismi de ESSELAH=namaz suresi! Dir)

Bu suredeki tartisma sudur:
Bu suredeki 7 ayet hangileridir.
Daha dogrusu ilk ayet besmele midir?

Devam edecek!............
 

mopsy

Emektar
Üye
Selam!

Besmelenin Fatihanin birinci ayeti oldugunu
Buyuk muctehid Imam Safii ra bildirmistir.

Hanefi gorusu:
Surenin basindaki besmelenin
Sureye ait olmadigi yonunde dir.
Surenin yedi ayeti soyledir.
Son ayeti ikiye ayirarak
Yediye tamamlama seklindedir.

Ancak
Dunyadaki butun Kuranlarda ki
Orjinallerde dahil dir!- Fatiha suresinin basindaki
Besmelenin sonunda (1) rakkami vardir.

Diger surelerin basindaki besmelelerin
Sonunda sayi yoktur.

Simdi
Fatihanin ilk konusu:HAMD:
Bismillâhir rahmânir rahîm.
El hamdu lillâhi rabbil âlemîn
Hamt, âlemlerin Rabbi Allah'adır
.

Hamd baslibasina bir OVGU!
Fahreddûn er-Râzû'nin Mefâtûhu'l- Gayb Adlı Tefsirinde;
Gercek bir hamd yapabilmek,ancak alemlerin Rabbine mahsustur.
Biz Onu;Onun istedigi gibi Hamd edemeyiz.


Yani
Bu bir acizligin ifadesidir.
Kendi basimiza bunu basarmamiz mumkun degildir.
O nasil ogretiyorsa,biz oyle yapabiliriz.


Bu ayet El takisiyla basliyor.
El Hamdu,yani bir ISIM! Olarak basliyor.

Aslinda fiil olarak baslayabilirdi.
Ahmedu lillâhi rabbil âlemîn
Ben alemlerin Rabbi Allaha hamdediyorum!

Denilebilirdi....

Eger
Fiil cumlesi olsaydi,
Sadece insan ve hamd edeni kapsardi.

Isim cumlesinde bizim hamd edip etmemiz
Baskasinin edip etmesi veya
Bilmedigimiz hamd turlerinin olmasi

Yani
Tum bilinen bilinmeyen verlik hamd ve turunden
Soylemlerin tamamini icine alir.
Hamd Onda birsey arttirmaz.
Edilmemesi de Ondan birsey eksiltmez.

Iste
Fatihanin Hamd ogretisi de budur.
Hamdin bizimle ilgili yonu baglamlidir.

Alemin
Kelimesi ise Allah cc DISINDA ki herseyi
Yani;Yaratilanlari kapsar.

Rabb;
Kelimesi terbiye eden olarak ifade edilse de
Kokeni farklidir.

Rabbin kokeni; rabebe/rabbe
Terbiyenin kokeni; rabba/murebbi /raba

Fatiha daki Rabb kelimesi ile
Vahiyin ilk inen surelerinde hep Rabb kelimesi kullanilir.

Bunun sebebi;
Varliklarin-basta Muhammed as olmak uzere-
SAHIPSIZ olmadiklarinin vurgusudur.

Dar anlamda
Rasul sahipsiz degildir.
Asla sahipsiz birakilmayacaktir.
Daha genis anlamda muminleri de icerir.

Cunku
Kureysli inancsizlar Allah cc na inaniyorlardi.
Bu Allah cc nun Rasul ve inananlarin sahipliginin ilanidir.

Baglaminda
Inancsizlara gozdagi vermektir.

Devam edecek...............
 

mopsy

Emektar
Üye
Selam!

3. Er rahmânir rahîmi

Lafzen;
Dunyadayken inanan/inanmayana merhamet eden
Ahirette inanana merhamet eden

Peki
Bizler dunyadaken onlara,
Allah cc nun yaptiginin disinda mi davranacagiz.

Yani
Kur’an’da Oteki ile iliski
Sinirlari nedir?

Bismillâhir rahmânir rahîm.
4.51. Yâ eyyuhellezîne âmenû lâ tettehızûl yehûde ven nasârâ evliyâe ba’duhum...

Ey iman edenler! Yahudileri ve Hıristiyanları dost edinmeyin./onlarla yonetilmeyin.

Olcu
Onlara yonetimi birakmayin!


Bismillâhir rahmânir rahîm.
4.57.Yâ eyyuhellezîne âmenû lâ tettehızûllezînettehazû dînekum huzuven ve leiben min ellezîne ûtûl kitâbe min kablikum vel kuffâra evliyâ(evliyâe), vettekûllâhe in kuntum mu’minîn.

Ey iman edenler! Sizden önce kitap verilenlerden ve küfre sapanlardan, dininizi oyun ve eğlence edinenleri dost tutmayın. Eğer inanıyorsanız Allah'tan sakının.
SADAKALLAH!

Olcu:
Dini alay konusu yapanlar.


Uslu duranlar ayetin kapsa minda degiller dir.

Yani
Dostlugun engellendigi husus
Dinle Alay edilmesidir.

Icimizde yasayan ayni dini paylasmayanlarla ile;
Ayni inanci paylasanlarin iliskileri tabii ki ayni olmaz.
Buna Muhabbet-Meveddet farki denir.

Muhabbet:Dogustan getirilen sevgidir.
Meveddet:Imanin/inancin getirdigi sevgi.


Yani
Dininiz farkli olan ve ayni mahalledeki
Komsunuza muhabbet besliyebilirsiniz.

Ama
Meveddet besliyemezsiniz.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
28.56. İnneke lâ tehdî men ahbebte ve lâkinnallâhe yehdî men yeşâ’
56. Şu bir gerçek ki, sen senin sevdigine hidayet edemezsin.
Ama Allah isteyene hidayet eder.
SADAKALLAH!

... men ahbebte...
... senin sevgi duydugun/muhabbet ettigin ......


Cunku
Bu Fitridir.
Insan dindar,dinsiz ne olursa olsun annesini sever.
Bu dogustan gelen bir sevgidir.
Yani annesini sevmesi icin extra bir seye ihtiyaci yoktur.
Farkli dinden olupta,
Iyi olan bir insani da herkes sever.

Bu ayettede boyle birine duyulan sevgi/muhabbet
Normal karsilaniyor.

Baglaminda;
Dinsel yonelimde etkisizligi ortaya konuyor.

Ancak
Meveddet duymanin esaslari
Serbest degildir!
Kur’an’la belirtilmistir.

Yani
Yasaklanan MEVEDDET’tir!
Muhabbet degil dir!

Bu konuyu en iyi aciklayan;”Mumtahine”
Suresine bir bakalim.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
60.1. Yâ eyyuhellezîne âmenû lâ tettehızû aduvvî ve aduvvekum evliyâe, tulkûne ileyhim bil meveddeti.....

Ey iman sahipleri! Düşmanımı ve düşmanınızı dostlar yerine tutmayın!
Onlar, size Hak'tan geleni inkâr ettikleri, Rabbiniz Allah'a inandığınız için Peygamber'i ve sizi yurdunuzdan çıkardıkları halde,
siz onlara MEVEDDET besliyorsunuz!
SADAKALLAH!

Meveddet OLMAZ!
Muhabbet OLUR!


Zaten
Muhabbet olmaz ise nasil bu dunyada
Birarada yasiyabiliriz ki?

Peki
Oteki ile iliskiler nasil duzenlenecek?
Gerek ve yeter sartlar ne olacak?
Sinir nedir?

Bunun icin ;
” Mumtahine” suresine devam edelim.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
60.7. Asâllâhu en yec’ale beynekum ve beynellezîne âdeytum minhum meveddeten,
vallâhu kadîrun, vallâhu gafûrun rahîm

7.Olabilir ki Allah sizinle, onlardan düşman olduklarınız arasına bir MEVEDDET koyar.
Allah'ın gücü herşeye yeter. Allah çok bağışlayan, çok esirgeyendir.
SADAKALLAH!

Yani
Meveddet fitri/dogustan degil.
Sonradan olabilecek sevgi.

Bu konudaki hadis ise soyledir:

Ahmed Mahmud Muhammed Mustafa diyor ki:

Sevdigini olculu sev
Birgun onu sevmemen gerekebilir.
Sevmedigine olculu davran.
Birgun onu sevmen gerekebilir.
Sureye
Devam edelim.

Bismillâhir rahmânir rahîm.
8. Lâ yenhâkumullâhu anillezîne lem yukâtilûkum fîd dîni ve lem yuhricûkum min diyârikum en teberrûhum ve tuksitû ileyhim, innallâhe yuhıbbul muksitîn

8. Allah sizi, su konuda yasaklamiyor:din hakkında sizinle savaşmayan ve sizi yurtlarınızdan çıkarmayan kimselere iyilik etmekten, onlara adaletli davranmaktan . Allah, adaleti ayakta tutanları sever.
SADAKALLAH!

Peki
Kime karsi ne yapacagiz

Bismillâhir rahmânir rahîm.
9. İnnemâ yenhâkumullâhu anillezîne kâtelûkum fîd dîni ve ahrecûkum min diyârikum ve zâherû alâ ıhrâcikum en tevellevhum, ve men yetevellehum fe ulâike humuz zâlimûn

9. Allah sizi sundan yasaklar: ancak din hakkında sizinle savaşan, sizi yurtlarınızdan çıkaran, çıkarılmanıza yardım eden kimselerle SIRDAS YAPMANIZI. Böylelerini sirdas edinen, zalimlerin ta kendileridir./gunahkarlardir.
SADAKALLAH!

YASAK OLAN:
...... en tevellevhum.....
....SIRDAS ETMENIZ.....


Hepsi bu!

Iste
Kur’an’in OTEKI’lerle ilgili
Sinirlari!

Gayet acik,net,anlasilir......
Onlara ne olacagi bizim isimiz degildir.
Bize dusen
Imanimizi tevhid dairesinde korumak
Yasamak ve anlatmak tir.

Baglaminda
Kimini cennete,kimini cehenneme postalamak
Gibi bir gorevimiz,yetkimiz de yoktur........

Zaten
Allah cc dunyada onlara da bize de esit imkan
Yasam nimeti,tevbe imkani tanimistir.

Ahirette ise bunlarin mukafatini ve devamliligini
Sadece Dunyadayken ayetlerine teslim olana
Verecektir..........

Rahman ve Rahim olusu budur.
Bu yuzden bizde dunyada onlardan
Ayetlerle verilen olculerde
Muhabbeti kesemeyiz.

4. Mâliki yevmid dîne

Devam edecek...............
 
Üst Alt