• Merhaba Ziyaretçi hoşgeldin! Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan kayıt olunuz...

Ünlü Tiyatrocular

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Celal Kadri Kınoğlu

Celal Kadri Kınoğlu (d. 16 Aralık1964) Gaziantep'de doğan oyuncu İstanbul Devlet Konservatuvarı'ndan mezun olduktan sonra bir süre Diyarbakır ve BursaDevlet Tiyatrolarında çalışan oyuncu 2002'de İstanbul'a gelmiştir. Devlet tiyatrolarında gösterdiği başarılı performansa ek olarak Tatlı Hayat dizisindeki Manyak Komşu İrfan rolüyle televizyon dizilerinde de rol almaya başlamıştır. En son Acemi Cadı dizisindeki Müdür Dilaver ve Deli Ferit rollerini oynamıştır.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Bülent Polat

Bülent Polat8 Mart1979 Tunceli doğumludur. 1993 yılında "yer gösterme" ile başlayan profesyonel tiyatro yaşamı,1994'te yine aynı tiyatroda "Sokak Kedisi" oyununda "yoldan geçen adam" rolüyle devam etti.Bu muhteşem başlangıçtan sonra,yine aynı tiyatro ile mukavele yenileyen B.Polat,"Ormanların Barış Ateşi" adlı çocuk oyununda "Ayı" rolüyle hafızalara kazınan bir performans sergiledi ve seyirciye "vay ayı vay!" dedirtti.Artık önü açılan B.P.,yine aynı tiyatroda sergilenen "Ayy Hitler" adlı oyunda,yönetmeni hayatından bezdirerek bir rol daha kaptı ve Ayı'dan,İngiliz havacı rolüne terfi ederek havasını bastı.Artık Şöhret basamaklarını üçer beşer çıkmaya başlamıştı.Oyunlar arka arkaya geliyordu."Masal,Yeşil Dünya,Beyaz Cehennem"adlı oyunlarla kariyerini perçinledi.Ardından "Rumuz Goncagül" ve "Keloğlan" geldi.Özellikle Keloğlan'da aynı anda canlandırdığı iki karakter;Robot ve Köylü sansasyon yarattı.Olgunluk yapıtı ise Orhan Oğuz'un yönettiği "Herkesin Gözü Önünde" adlı oyunuydu.
B.P. bundan sonra,kariyerine yeni bir yön çizmeye karar verdi.Teklifleri hızla değerlendiren B.P. "tamamen duygusal" nedenlerle "Yılan Hikayesi'ni tercih etti ve seyircinin kalbine taht kurdu.Orhan Oğuz'un yönettiği "Son Oyun" adlı TV filmiyle hızla yükselmeyte devam etti.Ardından "Gece Kahvesi" adlı programda sıra dışı karakterler çizdiği skeçlerde rol aldı.Artık gerçek bir stardı.Rayting rekorları kıran dizileri ise şöyle sıralanabilir.Keje,Lahmacun ve Pizza,Dadı,Ah Yaşamak Var Ya!,Beşik Kertmesi,matrixziyon,parti sahnesi) ve Estağfurullah Yokuşu!
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Bülent Aksu
1977 yılında İstanbul'da doğdu. Lise öğrenimini bitirdikten sonra Şiirce ve Tiyatro Merdiven adlı amatör tiyatro gruplarında görev aldı. Profesyonelliğe ilk adımını Levent Kırca ve Oya Başar Tiyatrosu'nun "Hangi Yüzle" adlı oyunuyla attı. Sonraki yıllarda Masal Gerçek Tiyatrosu, Hadi Çaman Yeditepe Oyuncuları, Kukla Çocuk Tiyatrosu, Üsküdar Çocuk Tiyatrosu gibi tiyatrolarda oyunculuğa devam etti.
İstanbul Kültür A.Ş Gösteri Sanatları Müdürlüğü'nün 2 yıllık oyunculuk bölümünden mezun oldu. Çeşitli TV dizilerinde ve Reha Erdem' in "Kaç Para Kaç" adlı filminde rol aldı. Halen oyunculuk haricinde kukla-karagöz yapımı ve oynatımı ile ilgili çalışmakta, oyunculuk yaşantısına TİYATRO ALKIŞ grubunda devam etmektedir.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Birtan Turan.

Birtan Turan, Türk tiyatro ve televizyon oyuncusudur.
İstanbul'da doğdu. Profesyonel tiyatro yaş***** Enis Fosforoğlu Tiyatrosu'nda başladı ve uzun yıllar bu tiyatroda çalıştı. Daha sonra Tuncay Özinel, Yasemin Yalçın/Yılmaz Erdoğan, Hadi Çaman çalıştığı diğer tiyatrolardır.
"Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım", "Şıp Sevdi", "Bir Anarşistin Kaza Sonucu Ölümü", "Kadınlık Bizde Kalsın", "Bedava mı Sandın?", "Beni Biraz Yönetir misiniz?", "Deli", "Pantolon", "Beyefendiyi Görmek İstiyorum" oynadığı belli başlı oyunlardır. 1998/99 sezonunda Tiyatro Alkış ailesine katılmış olup halen bu tiyatroda çalışmaktadır
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Bedia Muvahhit, (Emine Bedia) (d. 16 Ocak1897 – ö. 20 Ocak1994, İstanbul). Tiyatro ve sinema sanatçısı. Türkiye'nin ilk müslüman kadın oyuncusudur.
Kadıköy Terakki Mektebi ve Notre Dame de Sion Lisesi'nde okumuş ve küçük yaşta Fransızca ve Rusça öğrenmiştir. Öğrenimini sürdürürken o yıllarda kurulan Telefon Şirketi'nde çalışan ilk kadınlardan biri oldu. 1921'de Erenköy Kız Lisesi'nde Fransızca öğretmenliğine başladı.
Sanat yaşamı 1908'de başlamış sayılır. Ancak 1914'te yeni kurulan Darülbedayi'ye girdi. İlk filmi, 1923 yılında Muhsin Ertuğrul'un teklifiyle başladığı Halide Edip Adıvar'ın Ateşten Gömlek romanından sinemaya uyarlanan filmdir. Bu filmde canlandırdığı Ayşe karakteri ile Türk sinemasının Neyyire Ertuğrul'la birlikte ilk kadın oyuncularından biri oldu.
1923'te, Ceza Kanunu adlı oyunla sahneye çıkmasıyla tiyatro yaşamı da başlamış oldu. Sanat yaşamı boyunca 200'ün üzerinde oyunda ve sayısız sinema filminde rol aldı. Bedia Muvahhit, 1975 yılında Şehir Tiyatroları'ndan emekli oldu. 1987 yılında Devlet Sanatçısı unvanını aldı.
Sanatçı bir ev kazası sonrası kaldırıldığı İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi hastanesinde 20 Ocak 1994 günü vefat etti.
1995 yılından itibaren, Türk Kadınlar Birliği tarafindan İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları'nın genç kadın sanatçılarına Bedia Muvahhit Tiyatro Ödülü verilmektedir.
Sanatçının hayat hikâyesi pek çok kitaba ve araştırmaya konu olmuştur. Hakkında yazılan kitaplardan biri de Gökhan Akçura tarafından kaleme alınan Bedia Muvahhit -Bir Cumhuriyet Sanatçısı'dır.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Ayten Gökçer

Ayten Gökçer, (d. 1940, İstanbul). Türksinema ve tiyatro oyuncusu.
1953 yılında Ankara Devlet Konservatuarı'nın bale bölümüne girdi. 1958 yılında Devlet Tiyatroları sanatçı kadrosuna girdi. Sinema'ya 1965'de Taçsız Kral adlı filmle başladı. Ancak daha sonra sinemadan daha çok tiyatroya önem verdi. Yedi Kocalı Hürmüz adlı müzikalde Hürmüz rolü ile başrolde oynadı. 1988'de Devlet Sanatçısı olan Ayten Gökçer, pek çok ödül kazandı. 1999 yılında Yılan Hikayesi adlı dizi ile televizyon dizilerinde oynamaya başladı. Ayten Gökçer, sanatçı Cüneyt Gökçer ile evlidir.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Ayda Aksel

Ayda Aksel, (d. 31 Ekim1962 - İstanbul) Tiyatro ve sinema oyuncusu. Mimar Sinan Üniversitesi Tiyatro Bölümü'nde eğitim gördü.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Arif Erkin Güzelbeyoğlu

Arif Erkin Güzelbeyoğlu, Gaziantep doğumlu Türkmimar, müzisyen, tiyatro- sinema oyuncusu ve bürokrattır. Aslında 'Güzel' olan soyadını, Beyoğlu'na sevgisinden ötürü 'Güzelbeyoğlu' olarak değiştirtmiştir.
İstanbul Teknik Üniversitesi'nde mimarlık, Devlet Opera ve Balesinin Opera Dershanesi'nde müzik eğitimi aldı. İstanbul Radyosunda solist ve korist olarak çalıştı. Önce Genç Oyuncular tiyatro grubunun kuruluşunda yer aldı. Ardından Dostlar Tiyatrosunu kuran 5 kişiden biri oldu. Aynı zamanda tiyatro müziği yapmaya başladı. Umut, Karakolda Ayna Var, Gramafon Avrat, Bir Milyara Çocuk, Bizimkiler gibi pek çok görsel yapımın müziklerine emek verdi. Umut filmi ile 1969 Adana Altın Koza Film Festivali'nde en iyi müzik ödülünü aldı.
Keşanlı Ali Destanı filmi ile başladığı oyunculuk hayatında ünlenmesi İkinci Bahar dizisi ile oldu. Aralık 2005 itibarı ile Yabancı Damat dizisinde Memik Dede karakterini canlandırmaktadır
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Altan Erkekli

Altan Erkekli, 1955 yılında İstanbul doğumlu aktör.
Eğitimi

1975 yılında Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü'ne girdi. AST (Ankara Sanat Tiyatrosu) sanat yaşamı da aynı yıl başladı. 1985-1989 yılları arasında Devlet Tiyatroları Çocuk ve Gençlik Tiyatroları bölümünde çalışan sanatçı, 1989 yılında yeniden AST'a döndü. 1982 ve 1996 yıllarında Sanat Kurumu En İyi Erkek Oyuncu Ödülleri'ni kazandı.
Filmografi

Rol aldığı oyunlardan bazıları; "Ana", "Zengin Mutfağı", "Sakıncalı Piyade", "Küçük Adam", "Ne Oldu Sana", "Komün Günleri", "Yaz Misafirleri", "Galile", "Rumuz Goncagül", "Ayak Takımı Arasında", "Mefisto Yolcu", "Salpa", "Ay Karmela", "Yer Demir Gök Bakır", "Bir Ceza Avukatının Anıları","Pazar Keyfi", "Kardeş Sofrası" dır. Ayrıca "Dolap Beygiri", "Mavi Sürgün", "Deniz Gurbetçileri" ve "Kurtuluş" adlı yapımlarda rol aldı. 1996/1997 döneminde "İnadına Yaşamak" ile Altan Erbulak ve Tiyatro Eleştirmenleri Birliği ödüllerini aldı.
Sanatçı DTCF (Dil Tarih Coğrafya Fakültesi) Tiyatro Oyunculuğu Bölümü Ana Sanat Dalı'nda öğretim görevlisi olarak çalıştı. BKM (Beşiktaş Kültür Merkezi) Oyuncuları arasına AST'daki görevine veda ederek katılan Erkekli, "Bir Demet Tiyatro" adlı dizide de rol alıyor. "Sen Hiç Ateş Böceği Gördün mü" adlı tiyatro oyununda vefat eden Gürdal Tosun'un rollerini üstlenen sanatçı, "Vizontele" adlı sinema filminde de Yılmaz Erdoğan ve Demet Akbağ'la başrolü paylaştı.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Alpay Ekler

Alpay Ekler (1964 - ), Karagöz ve Kukla sanatçısı, Tiyatro dekor, kostüm, mask tasarımcısı, müzisyen, yazar ve yönetmen.
Üsküdar doğumlu olan Alpay Ekler, İstanbul ÜniversitesiEdebiyat Fakültesi Yabancı Diller Bölümü mezunudur. 1989 da Ümraniye'de "Tiyatro Merdiven"i kurdu. Virüsün Adı Yok, Bayır Turbunun Türküsü, Oyunlar ve Yaşayanlar, Sorgu, Kanrevanmaraş oyunlarını yönetti ve müziklerini yaptı. Işığın ağıtı ve Şavaş Oyunu adlı oyunları yazdı. Daha sonra Çocuk Tiyatrosu ve kuklayla ilgilendi. "Maymunun Hediyesi", "İlaçlar Mikroplara Karşı" adlı kukla oyunlarını yazdı müziklerini besteledi. Dedesi Münir efendinin çırağı Kuklacı, Ortaoyuncu ve Karagöz ustası Hayali İhsan Dizdar'a çırak oldu. 1996 Yılında Profesyonel olarak "Karagöz" oynatmaya başladı. Çocuk Vakfı Karagöz Okulu'nda Aşıklar oyununu güncelleyerek birinci oldu. Yurtdışında ve yurtiçinde çeşitli festivallere katıldı. Devlet Tiyatrosundan sonra ilk kez BITEF2000 uluslararası Tiyatro festivaline davet edildi ve Türkiye'yi temsil etti. Karagöz tasvirlerinin yapımında doğal boyaların kullanılmasını tekrar gündeme getirip bu konuda keşifler yaparak, makaleler yayınladı. Doğal boyaların Karagöz derisine uygulanması ile ilgili İsrail'de, İstanbul Paint 2001 fuarında ve Bursa Karagöz Evi'nde Workshoplar yaparak diğer sanatçılarla bilgilerini paylaştı. 2002 Yılında tekrar "Tiyatro MERDİVEN"e döndü. "Soyunun Savaşa" adlı oyunu yazdı, Aşk Grevi adlı oyunu yönetti. İstanbul Büyükşehir Belediyesi bünyesindeki Gösteri Sanatları Merkezi'nde 8-12 yaş grubunda "Aşkın Gözü Kördür", "Bizim aklımız Ermez", "Bu da Bizim Hamlet", "İletişim Parodileri" adlı oyunları yazdı ve yönetti. Yine Gösteri Sanatları Merkezi'nde "Sürgün" ve "Bir Gül Koşusu" adlı oyunları yönetti. Özel talep üzerine Üstün İnanç'ın İbrahim Müteferrika adlı oyununu yönetti, dekor ve kostümlerini yaptı. Hem oynatım hem yapım anlamında ahşap Türk kuklası geleneğini tekrar canlandırdı. Kurduğu atölyede hem ürünler verdi hem de yeni sanatçıların yetişmesi yolunda olanak sağladı. Çocuklar için "Karagöz Ay'a gidiyor", "Karagöz Plaj Bekçisi", "Karagöz Kitap Kurdu", "Karagöz ağaç dikiyor", "Ava giden avlanır" adlı modern karagöz oyunlarını yazdı ve müziklerini besteledi. Genç Karagöz ve Geleneksel Kukla Sanatçısı Bülent AKSU'yu ve Ruşen GÜLEN'i ve İbiş Kukla Sanatçıları Enis ERGÜN ve Deniz KARALAR'ı yetiştirdi. 2000 yılından bu yana İstanbul Büyükşehir Belediyesi bünyesindeki Gösteri Sanatları Merkezi'nde "Kukla- Karagöz yapım ve oynatım" dersleri de vermektedir. 2005 yılında Uluslararası Kukla Birliği UNIMA Milli Merkezi tarafından "En Başarılı Kukla ve Karagöz Sanatçısı" seçilmiştir. Sanatçı ayrıca 2001-2003 yılları arasındaİstanbul Şehir Tiyatroları Repertuar Kurulu üyeliği de yapmıştır.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Ali Şen

Ali Şen
1918 de Adana'da doğdu. Şener Şen'in babasıdır. 15 Aralık 1989 İstanbul'da öldü
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Ali Poyrazoğlu

Ali Poyrazoğlu, (d. 1943, İstanbul). Sinema ve tiyatro oyuncusu ve yazarı.
Tiyatroculuk Yaşamı]

Ali Poyrazoğlu oyunculuk kariyerine İstanbul Şehir Tiyatroları'nda başladı. Pek çok tiyatro oyununda oynadı. Oynadığı tiyatrolar arasında Dormen Tiyatrosu, Kent Oyuncuları, Ulvi Uraz Tiyatrosu, Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatrosu vardır. 1972 yılında Ali Poyrazoğlu Tiyatrosunu kurdu.
New YorkBroadway'de sahnelen "Pera" adlı oyunda İngilizce başrol oynadı.
Sinema Yaşamı

Sinemaya 1970'de başladı. Ancak 1970'lerin ortasında Türk Sinemasına damga vuran seks filmleri furyasına katıldı. Bu dönemde sadece iki yıl içinde Hop Dedik Kazım, Kadınlar Hayır Derse, Çapkın Kızlar, Canavar Cafer, Deli Deli Tepeli, Çukulata Sevgilim, Kazım'a Ne Lazım, Beş Atış Yirmibeş, Bir Baba Hindi, Çılgın Gençlik, Çilli Yavrum Çilli, Çin İşi Japon İşi, Elma Şekeri, Kokla Beni Melahat, Bulunmaz Uşak, Kayıkçının Küreği, Çifte Kavrulmuş, Mahallede Şenlik Var, Namus Belası, Ne Alsan İki Buçuk gibi filmlerde rol aldı. Ancak daha sonra Yeşilçam'dan tamamen uzaklaştı. Uzun süre sonra 1988'de Arkadaşım Şeytan adlı filmle sinemaya döndü. Mazhar Alanson'la başrolünü paylaştığı ve döneminde oldukça konuşulan bu komedi filminde Şeytan rolündeydi. Arkadaşım Şeytan ile 1989'da 2. Ankara Film Şenliği'nde En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu; Dokuz filmindeki rolüyle ise 2003'de 8. Sadri Alışık Ödülleri'nde En İyi Erkek Oyuncu ödülünü kazandı.
1998 yılında Kültür Bakanlığı'nca verilen Devlet Sanatçısı unvanını almıştır.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Ahmet Uğurlu, (d. 2 Ağustos1952). Tiyatro ve sinema oyuncusu.
Ankara Devlet Konservatuarı Tiyatro bölümünden mezun oldu.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Afife Jale

Afife Jale (1902, İstanbul - 24 Temmuz1941, İstanbul), ilk Türk kadın tiyatro oyucusudur.
Dr. Sait Paşa'nın torunudur. Tiyatro sevgisiyle 1918'de, Türk ve Müslüman kadınlarının sahneye çıkmaları yasak olan bir dönemde Dârülbedâyi'ye (Şehir Tiyatroları) alınmak üzere açılan sınava girer. Prof. Metin And, Türk Tiyatrosu Tarihi kitabında o dönemi "1920 yılında Dârülbedâyi, Hüseyin Suat'ın "Yamalar" adlı oyununu Kadıköy'deki Apollon Tiyatrosu'nda (şimdiki Reks Sineması) sahneye koyuyordu. Bu oyunda Emel adlı kızı oynayan Eliza Benemenciyan topluluktan ayrılıp yurt dışına gittiği için bu rolü yüklenecek bir bayan aranıyordu. bu rol için seçilen Afife, "Jale" takma ismiyle Kadıköy'de Apollon Tiyatrosu'nda sahneye çıkar. O tarihi geceyi, altı yıl sonra Refik Ahmet Sevengil'e anlatırken "Hayatımda mesut olduğum ilk gece..." diyordu; "Sanatın, ruhuma verdiği güzel sarhoşluk içinde idim. Opiyekte güzel bir sen (scene:sahne) vardır; ağlama sahnesi... Orada taşkın bir saadetle ağladım. Sahiden ağladın... Alkış,alkış, alkış... Perde kapandı; açıldı, bana çiçekler getirdiler. Muharrir Hüseyin Suat bey, kuliste bekliyormuş; ben çıkarken durdurdu; alnımdan öptü: "Bizim sahnemize bir sanat fedaisi lazımdı; sen işte o fedaisin." dedi.
Daha sonra "Tatlı Sır" ve "Odalık" oyunlarında da polis baskını ile karşılaşır. İçişleri Bakanlığı'nın gönderdiği bir genelgeyle müslüman kadınların sahneye çıkmaları yasaklandı. Ancak bu işin bir de geçmişi vardı. 10 Kasım 1918'de, Behire, Memduha, Beyza, Refika ve Afife stajyer kadrosuna alınmışlar, ötekiler işi bırakmışlardı. İkisi de sahneye çıkarılmamışlardı. Refika suflör olarak çalışıyordu. Tüm baskılara karşın bundan sonra Burhanettin Topluluğunda Seniye, Yeni Sahne’de Şaziye (Moral), Münir (Neyire Neyyir), Bedia (Muvahhit) Milli Sahne'de Huriye ve Hikmet, Ruhat gibi Müslüman Türk kadınları Afife'yi izlediler" diye anlatır.
Nezihe Araz'ın kaleminden Afife şöyle sesleniyor. "Beni acıyarak değil, düşünerek severek, kucaklayarak hatırlayın. Tiyatro varsa ben varım" inancı ve aşkıyla yaşıyordu Afife, "Olmak ya da olmamak" işte gerçek buydu onun için. "Olmak"la sanatını icra etmek eşanlamlıydı, bu eşanlam da tiyatroydu. Toplum hayatında ilk olmak; yani onun deyimle "ilk ateşi yakmak"," ilk türküyü söylemek"," ilk aşkı ya da direnişi başlatmak" bir olaydı ve bunun her zaman bir bedeli vardı. İlkler yol boyu bu bedeli ödediler."
Bu zaptiye baskının ilkinde Afife arkadaşlarınca kaçırılmışsa da daha sonra sokakta polisce yakalanarak karakola götürülür. "Dinini, milliyetini unutan sen misin?" diye hırpalanır. Aile içinde babası da onun tiyatrocu olmasına karşıdır. Babasının gözünde Afife artık fahişedir. Evden de ayrı yaşamak zorundadır. Bu arada Darülbedai'deki ücretli görevine de son verilir. Güvencesiz ve parasızdır. Önüne gecilmeyen şiddetli başağrıları başlar. Hekimi morfinle tedavi yoluna giderek büyük bir yanlışlık yapar. Bunun sonucu Afife artık bir morfinmandır. Bu nedenle yaşamının son yıllarını Bakırköy Akıl ve Sinir Hastanesi'nde geçirir ve 39 yaşındayken burada ölür.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Adnan Tönel

Adnan Tönel (31 Mayıs1965 - ) İstanbul doğumlu tiyatro oyuncusu, akademisyen ve tiyatro yönetmeni.
İstanbul'da pek çok oyun sahneye koydu. Sinema filmlerinde oynadı.
Son olarak (1997-1998) Akbank Kültür Sanat Merkezi'nde Hamlet 'Solo' adlı oyunu sahneye koydu ve tek başına oynadı. Oyun daha sonra Ankara ve Berlin'de sahnelendi.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Adile Naşit
(d:17 Haziran1930 - ö:11 Aralık1987), Türk sinema sanatçısı, tiyatro ve televizyon dizisi oyuncusu. Asıl adı Adile Keskinerdir. Bunun yanı sıra Adoş, Adile Ana, Masalcı Teyze diye de bilinirdi. Özgün adı ise Adela'dır.
Tiyatrocu bir aileden gelen Adile Naşit'in babası ünlü komedyen Komik-i Şehir Naşit, annesi de tiyatro oyuncusu Amelya Hanımdır. Ağabeyi Selim Naşit de , 1950'de evlendiği eşi Ziya Keskiner de tiyatro sanatçısıdır.
Sinema dünyasında, Rıfat Ilgaz'ın ünlü eseri Hababam Sınıfı'ndan uyarlanan filmlerdeki müstahdem Hafize Ana rolü ile olduğu kadar, Münir Özkul ile karşılıklı oynadığı filmlerdeki "Anne" rolleriyle de ünlenen Adile Naşit 11 Aralık1987'de doğduğu şehir olan İstanbul'da hayata gözlerini yumdu.
Oyunlarında ve sinema filmlerinde canlandırdığı basit, saf, iyi yürekli kadın tiplemesi ve kendine has üslûbu ile kahkahası onu Türk Sinemasının unutulmaz isimleri arasına yerleştirmiştir.
Tiyatro yaşamı

Babası öldükten sonra okulunu bırakan Adile Naşit 14 yaşında İstanbul Şehir Tiyatrosu Çocuk Tiyatrosu'na girdi.
Halide Pişkin'in grubunda "Herşeyden Biraz" oyunu ile İstanbul turnesine çıkan Adile Naşit sonradan Muammer Karaca'nın tiyatrosuna girdi. 1948-1951 arasında komedyen Aziz Basmacı ve Vahi Öz ile birlikte kurdukları toplulukta çalıştı. Sonradan 1954'te döndüğü Muammer Karaca tiyatrosunda 1960'a kadar çalıştı. 1961'de eşi Ziya Keskiner ve ağabeyi Selim Naşit Özcan ile birlikte kurdukları Naşit Tiyatrosu dağıldıktan sonra, 1963'te girdiği "Gazanfer Özcan - Gönül Ülkü" tiyatrosunda, 1975'e kadar aralıksız olarak çalıştı.
Sinema yaşamı

Sinemaya girişi de 1947 yılında Seyfi Havaeri'nin yönettiği Yara filmiyle olmuştur ama ancak 1970'lerde filmlerde oynamaya başlamıştır. 1976'da İşte Hayat adlı filmdeki rolüyle Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde En İyi Kadın Oyuncu ödülünü kazandı. Hababam Sınıfı film serisindeki rolüyle büyük beğeni kazandı. 1978'de Uluslararası Sanat Gösterileri'nin tiyatro ve müzikallerinde rol almaya başladı. Daha çok Ertem Eğilmez ve Kartal Tibet'in çektiği güldürü filmlerinde oynamıştır.
Televizyon yaşamı

Masalcı Teyze TRT'de 1980 yılında T.R.T Ankara Televizyonu prodüktörlerinden M.İlhan ŞENGÜN'ün (1946-2003) yapımcısı olduğu; Uykudan Önce isimli çocuk programıyla anılmaya başladığı isimdir. Masal ve öykü anlattığı bu program çocuklar tarafından büyük ilgi görmüştür.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Acar Başkut


1935 yılında İstanbul'da doğdu. Galatasaray Lisesinde okurken tiyatro ve resime olan tutkusu okulun sahnesinde ve resim sergilerinde görev almasına neden oldu. Okulu bitirince Sayın Muhsin Ertuğrul'un ve babası tiyatro yazan Cevat Fehmi Başkut'un teşviki ile tiyatronun "T" sine Almanya'da başlamaya karar verdi. Sahne tekniği ve sahne inşaatını, iki sene müddetle MAN Theaterbau Gustavsburg'da gördü ve çizdi.1959 yılında çocukluk aşkı Gül hanımla evlendi. Yüksek öğrenimini Münih Akademi der Bildenden Künste'de başladı. Öğrenimi sırasında akademinin düzenlediği konkurda '" Stravınski'nin Ateş Kuşu ve Gounod'nun Faust dekor tasarımları ile birincilik mükafatı kazandı. Bu arada Münich Rezidens Tiyatrosun'da ve Bavyera eyalet Operası'nda sırasıyla dekor taşıyıcılığı, sahne işçiliği, butaforluk, sahne ressamlığı yaptı sonra da hocası Prof. H. Jurgens ve Kurt Halleger'ın asistanlığında bulundu 1964'te Tiyatro Dekoru ve Tiyatro Kostüm Desinatörü bölümünden "Mersterschüler " olarak diploma aldı.
1965 - 1966 yılında İstanbul Şehir Operası'nda çalıştı. 67 yılında Devlet Opera'sıyla anlaşarak burada çalışmaya başladı.68 yılında aynı yerde Baş Dekoratör oldu. İstanbul Kültür Sarayı'nın açılışında tekrar İstanbul'a döndü. 2000 yılında Devlet Operasından emekli olmuştur. Ayrıca, İstanbul Güzel SanatlarAkademisi Tiyatro - Opera - Bale bölümünde öğretim üyesidir. Başkut, tiyatro-opera dekor tasarımlarını İstanbul'da Atatürk Kültür Merkezi'nde 14 Mart -15 nisan 1983 tarihlerinde sergilemiştir. 1987- 89'da Türk Sovyetler Birliği Kültür Anlaşması kapsamında Moskova.'da 59 tiyatro, opera-bale eskizi ve 4 maketten oluşan bir sergi açmıştır.
Sergi Moskova Bahruşin Tiyatro Müzeleri zincirinin bir halkası olan ve Sovyetler Birliği'nin en popüler artistlerinden birinin A. Yermolowa'nın vefatındaın sonra sergi binasına dönüştürülen evde açıldı. Anlaşma 24 gün olmasına rağmen, Sanatsever Sovyet Halkının büyük ilgisini kazanıp, üç ay uzatıldı. İşte bu sergi, İstanbul aşığı, ressam Acar Başkut'un eserlerinin ufak bir bölümüdür. Acar Başkut Japonya'da büyük ilgi ile izlenen son sergisini 25 Şubat-2 Mart 2000 de Keio Gallery- 3 Mart-5Mart 2000 de Türkiye Büyük Elçiliğinde açtı.
1970-1973 ve 1980 yıllarında çok ağır üç beyin ameliyatı geçirdi son ameliyatından sonra yürüme yeteneğini yitirdi. Fakat çalışma azminden bir şey kaybetmedi. Tekerlekli sandalyesinde yaşamını öğrencileri,resimleri ve bilgisayarıyla sürdürüyor.İki kızı var.Ahu(Migros halkla ilişkiler müdürü) Ebru (müziksiyen viyolonsel çalıyor) kardeşi T.C Japon'ya Büyük Elçisi Yaman Başkut'tur. sanatçının bütün gayretleri, kendisine tiyatro ve resimi tanıtan Galatasaray Lisesi'ne minnet borcunu ödeme çabasıdır.

Acar Başkut'un yaptığı Tiyatro ve Opera çalışmaları U İstanbul Şehir Tiyatrosu'nda: Vişne Bahçeleri Hacı Yatmaz Buzlar Çözülmeden
İstanbul Şehir Operası'nda: Don Pasguale (reji) E.Voıgt Manon Lescaut (reji) Feridun Altuna Cavalerıa Rustıcana ve Palyaçolar (reji) Aydın Gün
Ankara Devlet Opera ve Balesi'nde: Rigoletto Trandot Martha Lucia de Lammermor Il Trovatore Don Karlos Don Pasguale Porgy and Bess Aida Kuğu Gölü (koreografi) Dame Ninettede Valoıs Fındıkkıran (koreografi) Dame Ninettede Valoıs İstanbul Devlet Opera ve Balesinde: 1969 Aida (reji.) Aydın Gün 1969 Yarasa(opt.) (reji.) Aydın Gün 1970 Kuğu Gölü (koreografi) Dame Ninettede Valoıs 1970 Rigoletto (reji.) Aydın Gün 1971 Hofmanın Masalları (reji.) Aydın Gün 1971 Lucia di Lammermoor (reji.) Aydın Gün 1972 Kontes Mariza (reji.) Aydın Gün 1973 Saraydan Kız Kaçırma (reji.) Aydın Gün 1974 Alayın Kızı (reji.) Aydın Gün 1973 Aida (İst.fes.açık hava tiy.) (reji) Aydın Gün 1974 Carmen(İst.fes.açık hava tiy.) (reji.) Aydın Gün 1974 Çardaş Fürstin (opt.) (reji.) Feridun Altuna 1975 Aşk İksiri (reji.) Gürçil Çeliktaş 1976 Manon (reji.) Aydın Gün 1977 İl Trovotore (reji.) Aydın Gün 1980 Deli Dolu (reji.) Todd Bolender 1982 Romeo ve Juliete (reji.) Gürçil Çeliktaş 1984 Macbeth (reji.) Aydın Gün Köroğlu (reji.) Aydın Gün 1987 Mozart ve Sallieri (reji.) Attila Manizade 1987 Sour Angelica (reji.) Feridun Altuna 1988 Bahçe Saray Çeşmesi (koreografi)Margi Scolt-Yuri Papko 1988 Carmen (reji.) Hans Neugebaur 1989 Yedisi Birden (ç.o) (reji.) Önder Gökseven 1990 Kerem (reji.) Aydın Gün 1993 Şen Dul
Fransa Nantes Şehir Operası'nda:Aida Özel Tiyatrolarda: Kaktüs Çiçeği Severim Öpmeyi Beşi Birden Deliler(1987 Zeki Alasya-Metin Akpınar

alıntıdır
 
Üst Alt