• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Ruha zavallı mitolojide Bilinçaltı deniyor

  • Konbuyu başlatan mopsy
  • Başlangıç tarihi
  • Cevaplar 0
  • Görüntüleme 1K

Okunuyor :
Ruha zavallı mitolojide Bilinçaltı deniyor

mopsy

Emektar
Üye
Şairlerin esin kaynağının bir Musa (esin perisi) olduğu yolundaki romantik görüş klasik yazarların bir yargısıydı; şiiri, zekânın bir işlevi sayan görüşü ise kendisi bir romantik olan Poe yaklaşık 1846da öne sürmüştü. Birbiriyle çelişen yargılar bunlar. Bedein sözünü ettiği çobanın düşü ve Coleridgein ünlü düşü gibi düşsel esinlenmenin ayrıksı örneklerini bir yana bırakırsak, bunlar söz konusu sürecin değişik aşamalarının karşılığı olmadıkça, her iki görüşün de büsbütün yanlış sayılamayacağı açıktır.

(İbranilerle Miltonun Ruh dedikleri şeye bizim zavallı mitolojimizde Bilinçaltı deniyor,)

Bana gelince, bu süreç bende hemen hemen hiç değişmiyor.
Ben genellikle zamanla bir öyküye ya da şiire dönüşen
gözüme çarpan bir biçimden, bir çeşit ıssız adadan yola çıkarım.

Bu yolun sonunu da başlangıcını da görürüm;
ama arada ne olduğunu göremem.

Eğer yıldızlar ya da talihim elverişliyse aradakiler de yavaş ortaya çıkar.
Çoğu zaman gölgelere bakarak attığım adımların izinden geri dönerim.
Yapıtın evrimine elden geldiğince karışmamaya çalışırım.
Bizim için en önemsiz şeyler olan kişisel görüşlerle yapıtın çarpıtılmasını istemem.

Sanatın bir uzlaşma olduğu görüşü bence işi bir anlamda basite indirgemektir, çünkü kimse ne yaptığını tam olarak bilemez. Bir yazar bir kıssa tasarlayabilir ama, Kiplingin de belirttiği gibi, ondan nasıl bir hisse çıkaracağını bilmeyebilir. Yazarın bağlı kalması gereken sözde gerçekliğin geçici koşulları değil, kendi imgelemidir.

Edebiyat şiirden yola çıkar ve düzyazının olanaklarına ulaşması yüzyılları alabilir. Anglosaksonlar dört yüzyıl sonra geride yalnızca hayran olmakla kalınmayacak bir şiir ve güçlükle anlaşılır bir düzyazı bıraktılar. Söz başlangıçta zamanın tefeciliğinin tüketip harcadığı büyülü bir simgeydi herhalde. Şairin amacı, hiç değilse belli bir ölçüde, söze ilkel ve artık gizli olan gücünü yeniden kazandırmak olmalı. Bütün şiirlerin iki yükümlülüğü olmalı: bize açık seçik bir örnek iletmek ve denizin varlığının yaptığı gibi bize fiziksel olarak dokunmak.

JORGE LUIS BORGES
La Rosa Profunda
 
Üst Alt