• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Platon, Devlet'te

  • Konbuyu başlatan mopsy
  • Başlangıç tarihi
  • Cevaplar 1
  • Görüntüleme 2K

Okunuyor :
Platon, Devlet'te

mopsy

Emektar
Üye
Merhaba

"Çömlekçi zengin olmamalı," diyor.
Çömlekçi zengin olursa Çömlekçiliği bırakır,
çömleksiz ne yaparız sonra?."

-Örnek Devlet; üç sınıftan kuruludur.
-Yargıçlar, Askerler, Çömlekçiler..

-Yargıçlar; Devlet'i yönetip, adâleti
gerçekleştireceklerdir.

-Asker'ler; Devlet'i koruyacaklardır.

-Çömlekçiler; Devlet'i besleyeceklerdir.

-Mülkiyet; gereği gibi ÇÖMLEK yapabilsinlerdiye,
sadece ÇÖMLEKÇİ'lere tanınmıştır.
-Yargıçlar ile Askerlerin mülkiyet hakkı yoktur.
-Malı olan kişinin, aklı malında olur, ne Yargıçlık
edebilir, ne de Askerlik.
-Bu yüzdendir ki, Yargıçlarile Askerler, mal
kaygusundan kurtarılmışlardır.
-Çömlekçiler'in ise akıllarının mallarında olması
gerekir, çünki böylelikle daha iyi ÇÖMLEK yaparlar.
-Yargıçlar ile Askerler, kışlalarda olduğu gibi,
ortak sofralara oturup, Çömlekçilerin ürünlerini
yiyeceklerdir.

-Toplum, böylesine bir iş bölümü içerisindedir.
-Yargıçlar ile Askerler, gereği gibi yönetip,
savaşabilsinler diye, müzik ve jimnastikle
eğitilirler.
-Yargıçlar ile Askerlere evlenip, çoluk-çocuk'a
karışmak, bir başka ifade ile, aile kurmak da
yasaklanmıştır.
-Ailesi olan kişinin aklı, ailesinde olur, ne Yargıçlık
edebilir ne de Askerlik.
-Çömlekçiler ise aile kurmalıdır.
-Böylelikle, çoluk-çocuk el-birliği ile daha iyi
çömlek yaparlar.

-Sevgi; Devlet tarafından düzenlenecektir.
-İlk iki sınıf'ta, isteyenin-istediği ile sevişmesi
yasaklanmıştır.
-Devlet, kuşakların sağlığı bakımından ölçüp-
biçerek, sevişmelerine izin verebilecektir.
-Sevişmek, ancak böyle koşullar ile serbesttir.
-Çocuklar da, ilk iki sınıfta, Devletindir.
-Devlet, çocukları alıp büyütecek, eğitecek,
öğretecektir.
-İlk iki sınıf, Çömlekçilerin işine, Çömlekçiler de
ilk iki sınıfın işine asla karışmayacaklardır.
-Her sınıf, kendi işi ile uğraşıp, toplumunu mutlu
kılacaktır.

-Yargıçlar ve Askerler için gerçekleştirilmiş olan
toplumculukta, iki gelenek ile savaşılır;
-Mülkiyet ve aile..
-Herkes birbirine kardeş (eski deyiş ile;
birader ya da hemşire,) diyecektir. böylece
"kutsal kardeşlik," te sağlanacaktır.
-İlk iki sınıfın kadınları ile erkekleri birbirlerine
eşittir.
-Yargıç kadınlar, asker kadınlar vardır.
-Platon, erkeklerin gördüğü her işi kadınların
da görebileceğini savunarak, ilk FEMİNİST
kabulü de düzenin kaps***** alır..

-Platon Toplum yapısında, belli sınıflar için mülkiyet
ve aile gelenekleri redd edildiği halde, Din Kurumu
bütün sınıflar desteklenir.
-Dinsizlik, ölüm cezası ile cezalandırılan en büyük suç
sayılır.
-Tüm olup-bitenlerin tanrılar, cinnler, atalar eliyle
düzenlenip-yürütüldüğüne inanılacaktır.
-Onların; kötülüklere göz yummayacaklarına, rüşvet
vererek aldatılamayacaklarına inanılması gerekmektedir.

-Çömlekçiler Toplumunda, mülkiyet bulunduğundan,
miras kurumu da bulunur.
-Miras, en büyük oğula kalacak ve diğerlerine
hiç bir hak verilmeyecektir.
-Bu Toplumda herkes biribirini gözetlemek zorundadır.
-Toplumun yararına aykırı bir davranış, ya da bir söz
sezen, hemen Yargıçlara bildirecektir.
-Bu suçlama, en önemli toplumsal görev olmalıdır.
-Yargıç ve Askerlerin müzik dinleyip spor yapmaları
zamanlarında, çömlekçiler de biribirilerini gözlemek
eylemini yapacaklardır.
-Bu eylem, terbiye ahlâkı ve eğitim alanında onlara
düşen bir görevdir.

-Esasen detaylara girildikçe uzayacak olan bu konuyu
şu cümle ile bitirelim;
-Platon'un Örnek Devlet'inde, Yargıçlar ile Askerlerin
jimnastikte ve müzikte mutlu olmalarına karşın,
Çömlekçiler de, evrensel mutluluktan, sadece iyi
yönetilmek mutluluğu alanında pay alacaklardır..

0.hançerlioğlu/Dusunce tarihi
Varlık yayinlari-1965
 

mopsy

Emektar
Üye
Hegel / Tüze Felsefesi
Merhaba

İÇ DEVLET-TÜZESİ [ANAYASA]

Devlet somut özgürlüğün edimselliğidir; somut özgürlüğü oluşturan şey ise bir yandan kişisel bireyselliğin ve onun tikel çıkarlarının tam gelişimlerini ve kendileri için haklarının tanınmasını kazanmaları (aile ve yurttaş toplumu dizgelerinde olduğu gibi), öte yandan bunların bir ölçüde kendiliklerinden evrenselin çıkarı içersine geçmeleri, ve bir ölçüde bilgi ve istenç ile o evrenseli ve hiç kuşkusuz kendi tözsel tinleri olarak tanımaları ve son erekleri olarak onun uğruna etkin olmalarıdır, öyle ki ne evrensel yan tikel çıkar, bilgi ve istenç olmaksızın geçerli olabilir ve tamamlanabilir, ne de bireyler özel kişiler olarak yalnızca kendi erekleri için yaşayabilir ve aynı zamanda evrensel olanda ve evrensel olan uğruna istemeyi ve etkinliklerinde bilinçli olarak bu biricik ereği amaçlamayı gözardı edebilirler. Modern Devletlerin ilkesi bu muazzam güç ve derinliği taşır, çünkü öznellik ilkesinin kendini bağımsız kişisel tikellik ucuna dek tamamlamasına izin verirken, aynı zamanda onu tözsel birliğe geri getirir ve böylece tikelliği Devletin ilkesinin kendisi içinde saklar.

A. DAS INNERE STAATSRECHT
Der Staat ist die Wirklichkeit der konkreten Freiheit; die konkrete Freiheit aber besteht darin, daß die persönliche Einzelheit und deren besondere Interessen sowohl ihre vollständige Entwicklung und die Anerkennung ihres Rechts für sich (im Systeme der Familie und der bürgerlichen Gesellschaft) haben, als sie durch sich selbst in das Interesse des Allgemeinen teils übergehen, teils mit Wissen und Willen dasselbe und zwar als ihren eigenen substantiellen Geist anerkennen und für dasselbe als ihren Endzweck tätig sind, so daß weder das Allgemeine ohne das besondere Interesse, Wissen und Wollen gelte und vollbracht werde, noch daß die Individuen bloß für das letztere als Privatpersonen leben und nicht zugleich in und für das Allgemeine wollen und eine dieses Zwecks bewußte Wirksamkeit haben. Das Prinzip der modernen Staaten hat diese ungeheure Stärke und Tiefe, das Prinzip der Subjektivität sich zum selbständigen Extreme der persönlichen Besonderheit vollenden zu lassen und zugleich es in die substantielle Einheit zurückzuführen und so in ihm selbst diese zu erhalten.
 
Üst Alt