• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Parıltılar

  • Konbuyu başlatan mopsy
  • Başlangıç tarihi
  • Cevaplar 0
  • Görüntüleme 1K

Okunuyor :
Parıltılar

mopsy

Emektar
Üye
Merhaba

VÂCİP ve MÜMKÜN'ü bir daire farzet.
Bu daireyi merkez noktasından geçmek üzere doğru bir çizgi
ile ikiye ayırınca iki kavis şekli hasıl olur.
Bunların biri VÜCUB'un, diğeri İMKÂN'ın temsilî kavisleridir.
Dairenin merkezinden geçen çizgi: vacip'ten ayrı olan imkân
taayyünlerinin göstericisidir.
Bunlar tevehhümde var gibi görünüyorlarsa da hakikatte
varlıkları yoktur.

Görünüşte cihan var görünüyorsa da vücub'un nuriyle imkân'ın
karanlığı arasında bir çizgiden başka bir şey değildir.
Eğer bu mevhum hattı okuyabilirsen hudus'un, HUDUS TAAYYÜN'ü
ile kıdemden ayrıldığını bilirsin, taayyünün itibari oluşu
ile HİÇ İÇİNDE BİR HİÇ olduğunu taayyün ile anlarsın.
Lâkin burada bir nokta var ki bilinmesi elzemdir.
Daireyi ikiye ayıran çizgi ortadan kalkınca şuhud görüşün
zail olursa da tayyünün hükmü ve eseri bakidir.
Burada eğri hayale kapılma ve iyi bil ki Allah yolunda fâni
olan bir kimse Allah değildir. Aşk ile Allah yolunda
ilerleyen kimsenin kendinden geçip fâni oluşuna MÜNAZELE
derler. Münazele zamanında, ZAT-I AKDES'in ferdaniyeti:
ikilikten hasıl olan ittihadı, Ahadiyetin sır perdesi
etrafında dolaştırmaz. Çünkü imkânın eseri bakidir.
Fâni olduktan sonra sıfatların incelikleriyle istiğrakın
kendince mektum kalması: daha hazlı ve daha güzeldir.

Ahadiyet, Allah'ın isimlerinde kesret ahadiyeti ve mukaddes
zatın hüviyeti itibariyle aynı ahadiyettir.
Her iki surette ismi Ahad'dir.
Her suretle "Ahadiyet" sırrının eşyada sirayeti;
Bir sayısının bütün sayılarda sirayeti gibidir. Eğer bir
sayısı olmasaydı, birin tekerrüriyle nihayetsiz sayıların
ayınları zâhir olamazdı.

Eğer her varlık sen isen; şu halde bu cihan nedir?
Eğer ben hiç değilsem, bu figân nedir?
Hem her şey sensin, hem de hep sen.
O halde senden başka olan şey nedir?
Senden başka bir varlık olmadığı yakîn ile malûm
olunca bütün bu şek ve şüphe âvâzeleri nedir?


Onun vahdeti; zevk ve vicdan yoliyle senin kendi
vahdetinden de bilinebilir. Sayıların bir sayısındaki
fertleri gibi. Birin bire darbiyle hasıl olan sayı yıne
birdir. Böylece tevhid dürüst olur. Bunu zevk ve vicdan
yoliyle bilenler de pek azdır.

FAHRÜDDİN-İ IRAKÎ
 
Üst Alt