• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Nepal

  • Konbuyu başlatan mopsy
  • Başlangıç tarihi
  • Cevaplar 0
  • Görüntüleme 2K

Okunuyor :
Nepal

mopsy

Emektar
Üye
Merhaba

Uçak göğün sonsuzluğunda kaybolan zirvelerin arasından alçalırken küçük tepelerdeki pirinç tarlaları ve vadide uzanan Katmandu belirginleşiyordu. Nepal'in 1300 metre rakımlı başkentine yaklaştıkça, kadim öğretilerin sükûneti daha çok hissediliyordu.

Himalayalar'la Hindistan platosu arasında kalan Katmandu vadisinde kurulmuş kent, uzun süre başka amaçlarla ziyaretçi çekmişti. Everest bu topraklarda yer alıyor, bu yüzden Nepal, dağcıları cezp etti önce. Ziyaretçi sayısı arttıkça ülkenin kadim kültürü de tanınmaya başladı. Artık Nepal turizmi yalnızca yüksek zirve meraklılarının değil, Budizm kültürünü tanımak isteyenlerin de ilk durağı. Biz de rotasını dağlara değil, kültürün renkli dünyasına çevirenlerdeniz. Vaktimizi daha çok Nepal'e özgü festivallere katılıp tapınakları gezerek ve Budist manastırlarındaki yaşamı görmek için harcayacağız. Bunun için haritamızda Katmandu'dan batıya doğru sırasıyla; Baktapur, Pokhara ve Hindistan sınırındaki Lumbini şehirlerini işaretledik.

Katmandu'da Selam
Katmandu'ya iner inmez en fazla duyulan ve duyulacak sözcük 'mameste'. Buradaki selam sözcüğü 'namaste'nin tüm yüzleri güldürdüğü; bu kelime söylendiğinde samimi ilişkilerin kurulduğunu daha otel ararken anladık.

Katmandu Nepal'in en pahalı kenti, buna rağmen oldukça ucuz ve konforlu oteller bulmak mümkün. Yıldızlı otelleri aratmayacak konfordaki hostellerde geceliği yedi dolara iki ikişilik odada kalınabiliyor. Hatta şehri biraz tanıdıktan sonra üç dolara dahi gayet konforlu odalar bulunabiliyor. Bunun için tamamen bir turizm bölgesine dönüşmüş Thamel'de bir tur atmak yeterli. Sadece oteller değil, her tür restoran, kafe, bar da bu bölgede toplanmış. Dünyanın dört bir yanından, özellikle de gençler Thamel'de kalıyor. Genç turistleri buraya çeken bir diğer neden de oldukça hareketli gece yaşantısı...
Katmandu hem Budizm hem de Hinduizm için kutsal bir merkez. Budizmin en önemli iki tapınağı burada. Yine Budizmin Mahayana ve Vajrayana ekolleri burada gelişmiş. Bu öğretiyi tanımak için ilk iş Katmandu'yu bir tepeden kuşbakışı gören Budist mabedi Swayambhunath'a gitmek. Cava Adası'ndaki Borobodur Tapınağı'yla birlikte dünyanın en eski Budist mabetlerinden Swayambhunath merkeze yürüme mesafesinde değil. Ya taksi ya da rikşa adı verilen motosiklet tarzı taşıtlarla gitmek gerek. rikşayı tercih ediyorum. Bu sayede henüz çok yabancısı olduğum ve tanımak için sabırsızlandığım Katmandu sokaklarını daha iyi hissetme fırsatı buluyorum.

Swayambhunath'a yaklaşınca rikşa şoförü gülmseyerek parmağıyla tepeyi gösteriyor. Swayambhunath görkemli tepenin üstünde, ağaçların arasından beliriyor. Yapımı yaklaşık İÖ 500'lü yıllara tarihlenen tapınağın girişinde sağlı sollu Buda heykelleri dizilmiş. Tepeye çıkmak için 350 merdiven tırmanmak gerek. Hem Budist kültür dünyası için hem de mimari açıdan eşsiz bu tapınak 300'lü yıllarda Budizmin felsefi açıdan en zengin dönemine tanıklık etmiş.
Katmandu'nun buluşma merkezlerinin başında Hindu krallığının yüzyıllarca merkezi olmuş Durbar Meydanı geliyor. Meydanın dört tarafı yüksek tapınaklarla çevrilmiş, bunların arasından gelen iki cadde meydanı şehre bağlıyor. Günün hemen her saati, her tapınağın basamaklarında birileri oluyor.

Merdivenlerin dibinde uzanan meydandaysa Nepal yaşamının ritmi görülüyor. Akılları bedenlerinden temiz, ruhları yaşamlarından rahat insanlar sükûnet içinde kendi yönlerine gidiyor. Her yer kalabalık, burada yaşayanlar Katmandu'nun ruhunu oluşturanlar, kendilerine ait olan bu yerin bir ucunda kendi sohbetlerini yapıyor. Sessiz olan turistler. Yabancılara naif bakışlar yöneliyor kimi zaman. Yabancılar da benzer bakışları buradaki insanlara gönderiyor; Katmandu'nun ruhunu tanımak için. Bu bakışmalar arasında en çok 'nameste' sözü duyuluyor.
Nepal'de ve tabii ki Katmandu'da yıl içerisinde birçok festival var. Ancak ben özellikle bir tanesini görmek için geldim; 'Buda Jayanti' yani Buda'nın doğum günü kutlamaları. Kutlama günü miladi takvime göre değişiyor, ancak mayıs ve haziran aylarına denk geliyor genelde. Budistler için Jestha ayının dolunay günü. Kutlamaların merkezi Swayambhunath kalabalıklaşmadan sabah erkenden gitmek gerek. Aksi halde basamakları çıkmak saatler sürebilir. Bu güne şahitlik etmek önemli; çünkü buraya birçok yerden hacı olmak için Budistler geliyor. Kutlama günü Buda'nın dişi ve saçı gömülü olduğu yerden çıkarılıp insan maneviyatını derinleştirmek için teşhir ediliyor. Swayambhunath'ın merdivenlerinden tırmanıp aşağıda biriken kalabalığa bakınca, sessizce devinen bir huzur denizini hissedebilirsiniz.

Adaklar Şehri Baktapur
Katmandu'nun 13 kilometre doğusundaki Baktapur'a, bir başka festivali görmek üzere yola koyuldum. Taksiyle beş dolara ya da çok daha ucuza dolmuşla gitmek mümkün. Dolmuşçunun 'Baktapur, Baktapur' diye bağırması oldukça tanıdık. Ancak dolmuşa, İstanbul'da rastlananlardan da fazla bir kalabalık sığıyor. Seçimi bunu göz önüne alarak yapmak gerek. Dolmuşla yaklaşık bir saatte gittiğimiz Baktapur'da bir hafta sürecek 'Bisket Jatra' yani yılbaşı festivalini izleyeceğim. Adaklar başkenti olarak anılan Baktapur, aynı zamanda Nepal'in çömlek ve boyama kültürünü de yansıtıor. Bisket Jatra aslında Nepal'in her yerinde kutlanıyor; ancak en güzel Baktapur'da yaşanıyor.

Baktapur mimari açıdan Katmandu'ya göre daha iyi korunmuş durumda. Şehir yıllarca Katmandu ile çekişmiş; iki farklı krallığın merkezinde tapınakların ihtişamı çekişmenin mihenk taşı olmuş. Baktapur'un tapınaklarla çevrili meydanı, Katmandu'daki Durbar kadar büyük bir alan değil; yine de çoğu 17. yüzyıl sonrası yapılmış 12 tane tapınak bulunuyor. Özellikle Baktapur sokakları Nevari mimarisini yansıtıyor. Baktapurlular, Nepal'deki etnik gruplardan Nevarilere ait olmakla övünüyorlar. Çünkü burası Katmandu'nun aksine kuzeyli Tibetli Budistler ve güneyli Hinduların göç etmediği bir yer. Katmandu'ya göre çok daha dingin olan Baktapur'da barlar ve diskolar yerine sessizlik var. Bu yüzden belki de genç turistler de pek görülmüyor.
Yılbaşı festivali bir hafta boyunca Baktapur'un sakin kimliğini değiştiriyor. Şenlikler boyunca 'rath' adı verilen iki savaş arabası, içerisinde on kadar 'bhailanayo' yani din adamı ile tüm Baktapur'un sokaklarında binlerce kişi tarafından çekiliyor. Her yerde Nevari müziği çalınıyor. Fakat akşamları kent her zamanki sessizliğine bürünüyor. O anlarda güzel bir restoranın terasında oturup şehri izlemek Nepal'de olma duygusunu sonuna kadar hissettiriyor.

Zirvelerin Gölgesinde Pokhara
Katmandu'nun 200 kilometre batısındaki Pokhara'ya karayoluyla giderseniz yaklaşık dokuz saat sürecek bir yolculuğa hazır olun. Otobüs tropik ağaçların arasından, yüksek tepelerdeki bol virajlı yollardan, küçük Nepal köylerinin ve yol kenarında tropik meyveler satan köylülerin arasından geçer. Özel turizm şirketlerinin otobüsleri genelde daha rahat ve turistlerle dolu. Eğer yerel otobüsleri kullanırsanız biraz daha yavaş gitmekle beraber Nepal köylerinden binen onlarca yerel yüzle karşılaşma; otobüsteki tek yabancı olarak bu duruma tanıklık etme fırsatı elde edebilirsiniz.

Feva Gölü etrafına kurulmuş Pokhara, Nepal'in merkezinde, ülkenin en büyük üçüncü kenti. Burada Nepal kültürünün bir başka yüzü görülür. Dağ tırmanışı ve doğa yürüyüşü için gelen turistlerin çıkış noktası Pokhara. Yaklaşık 1000 metre rakımda yerleşmiş şehirden, Nepal'in 8 bin metreyi aşan zirveleri görülebilir. Neredeyse 30 kilometre içinde dağlar 3 binden 8 bin metrelere yükselir. Sırf dağ değil Feva Gölü manzarası da etkileyicidir.
Sadece doğası değil kültürü de birçok kişiyi bu şehre çekiyor. Feva Gölü'nün ortasında bir adacığı andıran 'Varahi' adında bir Hindu tapınağı var. Bu yüzden şehir Hindular tarafından çokça ziyaret ediliyor. Tapınağa sadece kayıkla gitmek mümkün. Kısa ama güzel bir yolculukla doğanın içindeki kültür tüm saflığıyla görülebilir. Kayıkla sadece tapınağa değil, orman içine gizlenmiş koylara da kolaylıkla ulaşılır. Sakin su, sonsuz gökyüzü, yemyeşil orman ve kuş sesleri... Huzurun tanıdık tarifi. Göl kıyısı da akşamları ve sabahları yürüyüşe çok uygun.

Yüksek yerlerde iyi insanların yaşadığını, göl kenarındaki kayıkçılarla tanışınca daha iyi anladık. İçlerinden biri bizi evine, yemeğe davet etti. Sonraki sabah için sözleştik. Sabah erkenden kayıkçının kızı bizi almaya geldi. Gideceğimiz köy gölün tam karşı tarafında. Bu yüzden dönüşümlü kürek çekiyoruz. Köye yaklaştığımızda kıyıda yüzen çocuklar göze çarpıyor ilkin; heyecanlanıyorlar bizi görünce. Köyde kayık dışında ulaşım aracı yok. Her ailenin birkaç kayığı var. Çocuklar okullarına kendi kayıklarıyla gidiyorlar. Yamaca kurulmuş köyde yol yok; evler arasında sadece basamaklar var. Bir ev diğerinin üzerinden Feva Gölü'ne bakıyor. Eve vardığımızda kayıkçı kadın bizi güler yüzle, mutlulukla karşılıyor. Çok kısa bir sohbet sonrası yemek için mutfağa geçiliyor. Mutfak evin dışına inşa edilmiş. Pilav ve geleneksel mercimek yemeği var mönüde. Yemekten sonra hemen öğle uykusuna geçiliyor. Bu, onlar için bir gelenek gibi; benim içinse şaşırtıcı bir deneyim. Evde herkes uykuya daldıktan sonra bir verandada yalnızım. Feva Gölü'nün büyüleyici manzarasına bu tepeden bakmak olağanüstü!

Buda'nın Köyü Lumbini
Katmandu'dan Hindistan sınırına uzanan yolculuğumuzda son ziyaret yerimiz Buda'nın doğduğu yer Lumbini. Hindistan sınırında iklim, coğrafya, insanlar tamamen farklı. Düz ve kurak bir arazi, çok sıcak hava... Lumbini küçük bir köy. Burada vakit geçirmek diğer Nepal şehirlerine göre biraz daha zor. Lumbini'de nüfus Hindu ve Müslümanlardan oluşuyor. Bu yüzden Nepal'den çok Hindistan'ı yaşadığınızı hissedebilirsiniz. Derme çatma tezgâhlarda satılan sebze ve meyveler, topraktan yapılmış küçük evler, havadaki kum katmanı ve gölgede kımıldamadan yatan beyaz entarili insanlar Sokakta yürüyenlere pek rastlanmıyor.

Lumbini'nin en önemli özelliği Buda'nın doğduğu topraklar olması. Buda'nın annesi Ananda Deva, Deha'ya yolculuk sırasında Lumbini koruluğundan geçerken gölde yıkanır ve sonra Buda'nın doğumu gerçekleşir. İS 249'da Maurya Kralı Asoka, din hocası Upagupta ile buraya gelir. Buda'nın doğum noktasına silindir bir taş dikerler ve bir de manastır inşa edilir. Bugün bu manastırın kalıntılarını görmek mümkün.

Günümüzde Lumbini dünya barış alanı ilan edilmiş durumda. Birçok keşiş, bölgedeki manastırlarda yaşıyor. Budist olmayan birçok ülke, sırf bir barış ifadesi olarak buraya manastır yaptırmış. Her milletten binlerce ziyaretçi Lumbini'yi görmeye geliyor. Bütün manastırları yürüyerek gezmek mümkün değil fakat rikşa kiralayarak bir günde tüm alan görülebilir. Göl kenarında Budist keşişlerle sohbet ettiğinizde, Budizmi ve onlar için ne kadar kutsal bir alanda olduğunuzu daha iyi hissediyorsunuz.
Nepal, büyük bir doğa ve kültür ülkesi. Sınırlarına girdikten sonra pek çok rota belirlenebilir ve yeni keşifler yapılabilir. Bizim çizdiğimiz kültür rotası, Katmandu'dan Buda'nın doğum yeri Lumbini'ye uzanıyordu. Ülkenin kuzeyini kaplayan Hindistan'a kolayca geçilebiliyor. Nepal ve Hindistan birbirlerine vize uygulamıyor; rahatlıkla ticaret ya da gezi için sınırdan geçebiliyorlar. Yabancılar da Lumbini sınırını çokça kullanıyor. Hindistan'a geçme fikri, unutulmaz Nepal turunu taçlandıracak bir gezi gibi beni kendine çekiyor. Vize işlemlerinin ardından derme çatma idari yapıları geçiyorum, Hindistan'ın muhtelif yerlerine giden otobüsler görünüyor. İleride Hindistan'a açılan bir kapı... İçimde Nepal'in kadim ruhu.

REHBER NASIL GİDİLİR
İstanbul'dan Nepal'e ulaşmanın en ucuz yolu İran ve Pakistan üzerinden karayolu ile gitmek. Ancak bu biraz zahmetli yolculuk yaklaşık 2 hafta sürüyor.
Katmandu'ya havayolu ile en ucuza giden uçak firması AirArabia. AirArabia, İstanbul'dan Birleşik Arap Emirlikleri'ndeki Sharjah aktarmalı Katmandu'ya uçuyor. En iyi bağlantı, Sharjah'da 10 saat beklemeyle cuma günleri. Pazartesi, salı ve perşembe günleri ise Sharjah Havaalanı'nda 24 saat beklemek gerekiyor. Gidiş dönüş bir haftalık bilet yaklaşık, vergiler dahil 420 avro civarında. Bilet web sitesi üzerinden alındığında fiyat 400 avroya kadar düşebiliyor.
Rezervasyon 212-234 20 88
www.airarabia.com

VİZE - PARA
Nepal vizesi Türkiye'den alınmıyor. Katmandu Havaalanı'ndaki ilgili masadan 2 vesikalık fotoğraf ve 40 dolar ile çok giriş çıkışlı 1 aylık vize 5 dakikada alınabiliyor.
Ayrıntılı vize bilgisi için: Welcome to Department of Immigration, Nepal
Nepal'in resmi para biri Nepal Rupisi. Ülkede dolaşırken yanınızda yeterli miktarda rupi bulunmasına dikkat edin. Çünkü dolar ile alışveriş yaptığınızda para üstü olarak dolar almanız çoğu zaman mümkün olmuyor. Ancak otel ücretini dolarla ödeyebiliyorsunuz.

TELEFON
Cep telefonları Nepal'de kullanılabiliyor. Ancak biraz pahalıya geliyor. Kentlerde pek çok telefon ofisi mevcut. Türkiye'yle konuşmanın dakikası ortalama 0,5-1 dolar arasında. Bu ofisler aynı zamanda internet kafe olarak da hizmet veriyor. İnternetin de 1 saatlik kullanımı yaklaşık 1-2 dolar civarında.
Nepal'in ülke kodu 977, Katmandu'nun kodu ise 1.

KONAKLAMA - YEMEK
Konaklama seçenekleri oldukça fazla. Şehir merkezlerinde her adım başı bir hostele rastlamak mümkün. Özellikle Katmandu'da lüks oteller dahi var. Ancak Nepal genelinde en fazla hosteller ve guesthouse'lar mevcut. Guesthouse'lar arasında fiyat farkı oldukça fazla. Katmandu'da pazarlıkla 2 kişilik, banyosu-tuvaleti içinde, sıcak suyu olan, hatta televizyonlu, gayet temiz bir oda, gecelik 3-4 dolara kiralanabilir. Diğer şehirler daha da hesaplı. Aynı özelliklere sahip, hatta bahçesi, balkonu olan odalar gecelik 2-3 dolar. Eğer 'dormitory' denen çok yataklı, ranzalı odalarda kalınacak olursa kişi başı fiyatlar 1 dolara düşebiliyor.
Çok fazla turist olmasından dolayı Türk mutfağı hariç- neredeyse tüm dünya mutfaklarından örnekler bulmak mümkün. Halkın gittiği Nepal lokantaları çok ucuz, ancak bunlar hijyen ve konfor açısından pek tercih edilmeyebilir. Turistik mekânlar sayıca çoğunlukta. Kişi başı ortalama 2 dolara doyurucu ve lezzetli öğünler yenebilir. Şehirlerarası yolculuklar dışında yemek konusunda bir sıkıntı yaşanmıyor. Eğer uzun yola çıkılacaksa, önceden sandviç gibi basit yiyecekleri yanınıza almanız gerekir.
Sütle demlenen baharatlı yerel çayları mutlaka denemelisiniz.

GEZİLECEK YERLER
Nepal'de ünlü tapınaklara ve gezi alanlarına giriş genellikle ücretli. Ancak bu fiyat da 2 dolar civarında. Baktapur kentinde 10 günlük, 8-9 dolar değerinde rupi karşılığı olan bir turist kartı alınıyor. Ancak Baktapur'da sokak aralarında ücretsiz girilebilecek yerler de mevcut.

Katmandu:
Katmandu, buzdan dağlarla Hindistan'ın bereketli ovalarının buluştuğu noktada yer alan Nepal Cumhuriyeti'nin başkenti. UNESCO tarafından koruma altına alınan çok sayıda Budist ve Hindu tapınağı bulunuyor. Katmandu'da geleneksel kentin kalbi Durbar Meydanı'nda atıyor. Kentin önemli ziyaret noktaları arasında; ¨Rüyalar Bahçesi¨ anl***** gelen Swapna Bagaicha; 17. yüzyıla tarihlenen saray kompleksi Hanuman Dhoka; Indra Chowk; en geniş Budist avlusu olarak bilinen Itum Bahal; bir dönem eski kentin ana tapınağı Jaisi Deval; Thamel Meydanı yakınındaki Kathesimbhu Stupası; Krishna Tapınağı; Mahendra Malla zamanında 16. yüzyılda yapılan Mahendreshwar Tapınağı; Makhan Tole; hem Budistler hem Hindular için önem taşıyan Machhendranath Tapınağı; Hinduların bile sadece Dasain Festivali'nde girebildiği en etkileyici tapınaklardan Taleju yer alıyor. Swayanbunath çok önemli bir Budist tapınağı. Katmanduyu kuşbakışı gören bir tepede. Tepenin etrafında birçok manastır mevcut. Ulaşım çok zor değil taksi ile 1.5 dolara rahatlıkla gidilebilir. Ya da dolmuşlar kullanılabilir, bunlar çok daha ucuz. Kopan Manastırı ise çok güzel ve büyük bir Budist manastırı. İsteyenler burada kurslara katılıp manastırda belli bir süre konaklayabilirler. Buraya ulaşım biraz daha zor bu yüzden taksi kullanılabilir. Ya da dolmuş kullandıktan sonra tepeye doğru yirmi dakikalık yürüme mesafesinde.
Baktapur: Baktapur'un merkezi Durbar, Krallık Meydanı olarak da anılıyor. Küçük bir şehir olduğu için her yer birkaç dakikalık yürüme mesafesinde. Taumadhi ve Potter meydanları da hemen Durbar Meydanı'nın yanı başında. Güzel verandalı ve avlulu evler, dar geçişler ile süslü kentin sokakları başlı başına bir gezi rotası.

Pokhara:
Feva Gölü'nde kayıkla gezinti Nepal'in olmazsa olmazlarından. Gölün ortasında Varahi Tapınağı bulunuyor. Gölün yerleşime karşı tepesinde bulunan Budist tapınağı da gezilmeli. 'Dünya Barış Tapınağı' olarak da anılan bu tapınağa kayıkla göl geçilip yürünerek gidilebilir. Kayık kullanmadan gölün etrafı dolaşılarak da ulaşılabilir. Gupteshwar Mahadev, Pokhara'da ki en büyük mağaralardan biri. Mağaranın bitiminde bulunan şelale de mutlaka görülmeli. Yine aynı yol üzerinde Tibetli mülteci köyler ziyaret edilebilir. Tüm bu gezi noktalarına taksi ile gidebilirsiniz. Ancak en ucuzu bisiklet kiralamak.

Lumbini:
Budanın doğum yeri. Burada çok büyük bir tapınak alanı var. En önemlileri Altın Tapınak ve Buda'nın doğum noktasındaki Nepal Buda Manastırı.

ÖNEMLİ TELEFONLAR
Nepal Kültür ve Turizm Turizm Ofisi 977-1-425 69 120
..:: NATURALLY NEPAL ::..
Turist Polisi 977-1-424 70 41

Yunus Emre Aydın - Atlas Tatil 2009
Mistik Bir Tatil İçin Nepal - Gecce.Org Forum
 
Üst Alt