Motorun yağ eksiltmesinin nedenleri nelerdir?

Motorun yağ eksiltmesinin nedenleri nelerdir?

Halk arasında sıkça telaffuz edilen "motor yine yağı bitirdi" tabiri aslında tamamen teknolojik bir konudur. Özellikle eski teknoloji motorlarda, silindir ve piston gibi materyallerin birbirinden uzak tasarlanması sonucunda, yağ eksiltme sorunlarıyla karşılaşılır. Motor içindeki aktarma organlarının zamanla deforme olmasının da yağ eksiltme problemindeki rolü büyüktür. Yağ eksiltme artıkça motorun ömrü de sona yaklaşır. Son teknoloji motorlarda ise bu tip problemlerle daha az sıklıkta karşılaşılıyor. Çünkü teknolojik motorlarda yüksek performans sağlamak amacıyla aktarma organları birbirine daha yakın tasarlanıyor. Bu nedenle teknolojik motorlar daha az yağ eksiltiyorlar.

Yağ neden bozulur?

Motor yağlarının bozulmasının en önemli sebebi, yanma işleminden kaynaklanan atık maddelerin yağı kirletmesidir. Bu maddelerin başlıcaları su, kurum ve yakıttır. Su, yanma tepkimesinin doğal bir ürünüdür ve normalde buhar olarak atılır. Motorun soğumasıyla biriken su karterde toplanarak yağa karışır. Kurum ise yanmanın tam olarak gerçekleşmemesinin bir sonucudur. Bu kurumun bir kısmı silindirlerdeki yağlara karışarak kartere iner. Yağ filtreleri bu kurumu süzer, ancak belli bir süre sonra sistemde tıkanıklıklar doğabilir. Yağı kirleten bir diğer madde de yakıttır. Silindirlere alınan yakıtın tamamı yanma tepkimesine girmez. Yanmayan kısım da diğerleri gibi kartere sızar. Fazla miktarda birikmesi viskoziteyi önemli oranda azaltabilir.

Yağ değişim süreleri ne kadar olmalı?

Yağ değişim süreleri her üretici tarafından model bazında ayrı ayrı belirlenir. Bu bir kilometre değeri olur (7500 km gibi). Ancak bazı üreticiler, zaman olarak da bir kısıtlama getirebilir (1 yıl gibi). Sentetik yağlar, mineral yağlara oranla daha uzun dayandığını da göz önüne almak gerekir. Bu periyodu etkileyen birkaç önemli faktör daha vardır. Bunlardan soğukta ilk çalıştırma sıklığı, motorun ne kadar aşınmış olduğu ve hava sıcaklığı ilk akla gelenlerdir.

Yağ paslanmaya neden olur mu?

Fazla kirlenen bir yağ paslanmaya neden olabilir. Motor yağının bulunduğu ortamlarda çok hızlı hareketler ve yüksek sıcaklıklar söz konusudur. Havanın da yeterince bulunduğu bu koşullarda bir takım bileşikler oluşur. Yağa karışan bu bileşikler yağın asiditesini artırır. Bu durumda motorda pas oluşabilir.

Fren hidroliğine dikkat!

Belkide yağlar konusunda en dikkatli davranılması gereken ürün, fren hidroliği yağıdır. Çünkü fren hidrolik yağı nedeniyle yaşanacak tüm problemler, hayati tehlike taşımaktadır. Fren hidrolik yağları, kilometreden bağımsız olarak 12-18 ay içinde değiştirilmelidir.

Hangi viskozite aralığını tercih etmeli?

5W-30

Eksi (-) 25 derece hava sıcaklıklarına kadar ilk çalıştırma mümkündür. Son model otomobillerin çoğunda yakıt ekonomisi ve düşük sıcaklıklarda performans sağlar.

10W-30

Eksi 18 derece hava sıcaklıklarına kadar ilk çalıştırma mümkündür. En çok tavsiye edilen viskozite derecesidir. Yüksek performans veren çok supaplı ya da turbo beslemeli motorlarda dahi rahatlıkla kullanılabilir.

10W-40

Eksi 18 derece hava sıcaklıklarına kadar ilk çalıştırma mümkündür. Piyasaya ilk sunulan çok dereceli yağ tipidir. Motorun yıpranmasını ve paslanmayı önlemek için iyi bir seçimdir. Ancak bu tip yağ seçilmeden önce mutlaka aracın kullanım kılavuzuna başvurmakta fayda vardır.

20W-50

Eksi 9 derece hava sıcaklıklarına kadar ilk çalıştırma mümkündür. Yüksek performanslı, yüksek devirli motorlar için maksimum koruma sağlar. Ağır yük taşıyan araçlar için de en iyi seçenektir.

SAE 30

Eksi 9 derece hava sıcaklıklarına kadar ilk çalıştırma mümkündür. Üreticinin tavsiyesi üzerine bazı otomobil ve kamyonetlerde kullanılır.

SAE 40

0 derece hava sıcaklıklarına kadar ilk çalıştırma mümkündür. Üreticinin tavsiyesi üzerine bazı otomobil ve kamyonetlerde kullanılır. Soğuk yerler için önerilmez.
 
Üst Alt