• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Melamilik

  • Konbuyu başlatan simqe
  • Başlangıç tarihi
  • Cevaplar 30
  • Görüntüleme 6K

Okunuyor :
Melamilik

simqe

Kıdemli
Üye
Melamilik (Melamiye) ya da Melametiye (ملامتيه) olarak anılır. Çoğu zaman bir tarikat kimliği gibi değerlendirilmesine karşın, Melamiler tarihte ve özellikle Osmanlı'nın son dönemlerinde tarikatlar ve hurafeci - durağan dini bakış açısına sahip din adamlarına karşı mücadele içinde olmuşlardır. Örneğin; Niyaz-i Mısri bu yüzden sürgün edilmiştir. Dolayısıyla, melamilik bir tarikat değil; Kur'an merkezli - dinamik bir bakış açısı ve duruş olarak öne çıkan tasavvufii bir yaklaşım tarzıdır. Tasavvufu İslam'ın "Batın (iç)" kısmı ve derinliği olarak kabul ederler. Dinin Zahiri (dış) emir ve yasaklarını "eksiksiz" ve "fazlasız" dosdoğru yerine getirmekle birlikte "Kâmil" insan olmak için her zaman ve her yerde Allah'ı zikretmek ve özellikle Allah'ın varlığı ve birliği ile ilgili itikadi konularda derin bilgi sahibi olmak gerektiğine inanırlar. Bu bilginin Kur'an-ı Kerim'de İlm-i Ledün olarak anıldığına işaret ederler ve "Muteşabih (benzetmeli)" ayetlerin tevilinin, kitabın aslı olan "Muhkem" sınırları içinde yapılması gerektiğini savunurlar. Onlara göre tasavvuf, bu açıdan sonradan ortaya çıkmış bir felsefi ekol değil, İslam'ın özünde keşfedilmeyi bekleyen "Gizli bir Hazine"dir. Melamilik, tarikat ve cemaatlerden farklı olarak belli bir kişinin kurduğu ve o kişinin adıyla anılan bir grup değil, yaratılış amacının zirvesi olan kâmil (olgun) insan ve kul olma niteliğidir.
Tasavvuf derslerini aldıkları öğretmenlerine "Mürşid" derler. Mürşid'lerinden keramet veya doğaüstü güçlere sahip olmasını beklemezler. Onlara göre Mürşid sadece kapıyı gösterir, geri kalan sorumluluk öğrenciye (müride) aittir. Allah'ın her kişiye yakın olduğunu ve kişiyle Allah arasına Mürşid de dahil kimsenin giremeyeceğini savunmuşlardır. Mürşid ne kadar bilgin ve erdemli olursa olsun, o da diğer insanlar gibi kuldur ve kula ait niteliklerle anılması gerekir. Mürşid'lerinden ders ve sohbet şeklinde tahsil ettikleri ilim ve tavsiyelerinin ötesinde bir beklentiye sahip olmadan; Hidayet, Şefaat, Himmet, Tevbe gibi isteklerin yalnız Allah'a arz edilmesi gerektiğini savunurlar. Bu ilmin öğretmenleri de öğrencilerinden asla maddi bir karşılık talep etmemişlerdir. İlm-i Tevhid (Tevhid ilmi) olarak anılan bu derslerin neticesinde "Fenafillah" (Allah'da yok olmak) ve "Bekabillah" (Allah'la var olmak) mertebelerine ermeyi amaçlarlar.
Melamilere göre, ilm-i tehvid veya ilm-i ledün, ilk insandan (Adem) son Allah dostuna (Hatem'ul Evliya) kadar taşınacak en yüce emanettir. Bu yüzden bu ilmi talep edenlere karşı çok seçici davranırlar. Sayılarının artmasını değil, emaneti taşıyabilecek nitelikli insana ulaşmayı hedeflerler.

wikipedia

Her kesim insanın aralarında yer aldığı melamiler, halkın arasında kendilerini gizlemeyi tercih ederler. Öyle ki, onlara çok yakın olanlar bile belki onların melami olduklarını bilmezler.
[BALON]neden ?sakıncalımı acaba?[/BALON]
 

kirmizigül

Kıdemli
Üye
Melamilik (Melamiye) ya da Melametiye (ملامتيه) olarak anılır. Çoğu zaman bir tarikat kimliği gibi değerlendirilmesine karşın, Melamiler tarihte ve özellikle Osmanlı'nın son dönemlerinde tarikatlar ve hurafeci - durağan dini bakış açısına sahip din adamlarına karşı mücadele içinde olmuşlardır. Örneğin; Niyaz-i Mısri bu yüzden sürgün edilmiştir. Dolayısıyla, melamilik bir tarikat değil; Kur'an merkezli - dinamik bir bakış açısı ve duruş olarak öne çıkan tasavvufii bir yaklaşım tarzıdır. Tasavvufu İslam'ın "Batın (iç)" kısmı ve derinliği olarak kabul ederler. Dinin Zahiri (dış) emir ve yasaklarını "eksiksiz" ve "fazlasız" dosdoğru yerine getirmekle birlikte "Kâmil" insan olmak için her zaman ve her yerde Allah'ı zikretmek ve özellikle Allah'ın varlığı ve birliği ile ilgili itikadi konularda derin bilgi sahibi olmak gerektiğine inanırlar. Bu bilginin Kur'an-ı Kerim'de İlm-i Ledün olarak anıldığına işaret ederler ve "Muteşabih (benzetmeli)" ayetlerin tevilinin, kitabın aslı olan "Muhkem" sınırları içinde yapılması gerektiğini savunurlar. Onlara göre tasavvuf, bu açıdan sonradan ortaya çıkmış bir felsefi ekol değil, İslam'ın özünde keşfedilmeyi bekleyen "Gizli bir Hazine"dir. Melamilik, tarikat ve cemaatlerden farklı olarak belli bir kişinin kurduğu ve o kişinin adıyla anılan bir grup değil, yaratılış amacının zirvesi olan kâmil (olgun) insan ve kul olma niteliğidir.
Tasavvuf derslerini aldıkları öğretmenlerine "Mürşid" derler. Mürşid'lerinden keramet veya doğaüstü güçlere sahip olmasını beklemezler. Onlara göre Mürşid sadece kapıyı gösterir, geri kalan sorumluluk öğrenciye (müride) aittir. Allah'ın her kişiye yakın olduğunu ve kişiyle Allah arasına Mürşid de dahil kimsenin giremeyeceğini savunmuşlardır. Mürşid ne kadar bilgin ve erdemli olursa olsun, o da diğer insanlar gibi kuldur ve kula ait niteliklerle anılması gerekir. Mürşid'lerinden ders ve sohbet şeklinde tahsil ettikleri ilim ve tavsiyelerinin ötesinde bir beklentiye sahip olmadan; Hidayet, Şefaat, Himmet, Tevbe gibi isteklerin yalnız Allah'a arz edilmesi gerektiğini savunurlar. Bu ilmin öğretmenleri de öğrencilerinden asla maddi bir karşılık talep etmemişlerdir. İlm-i Tevhid (Tevhid ilmi) olarak anılan bu derslerin neticesinde "Fenafillah" (Allah'da yok olmak) ve "Bekabillah" (Allah'la var olmak) mertebelerine ermeyi amaçlarlar.
Melamilere göre, ilm-i tehvid veya ilm-i ledün, ilk insandan (Adem) son Allah dostuna (Hatem'ul Evliya) kadar taşınacak en yüce emanettir. Bu yüzden bu ilmi talep edenlere karşı çok seçici davranırlar. Sayılarının artmasını değil, emaneti taşıyabilecek nitelikli insana ulaşmayı hedeflerler.

wikipedia



[BALON]neden ?sakıncalımı acaba?[/BALON]
tesekkürler simge. bu güzel konuyu bizlerle baylastigin icin emegine saglik
barmaklariniz dayima güzellik ve böylesi barisci güzellikleri sunsun mürsidi
kamil olmak herkese göre deyil saygi ve hürmetler.
 

peniel

Amatör
Uzaklaştırıldı
bildiğiniz, tanıdığınız melami var mı?
kendilerinden dinlemenin daha yararlı olduğunu düşünüyorum.
 

peniel

Amatör
Uzaklaştırıldı
Melamilik (Melamiye) ya da Melametiye (ملامتيه) olarak anılır. .....

Melamilere göre, ilm-i tehvid veya ilm-i ledün, ilk insandan (Adem) son Allah dostuna (Hatem'ul Evliya) kadar taşınacak en yüce emanettir. Bu yüzden bu ilmi talep edenlere karşı çok seçici davranırlar. Sayılarının artmasını değil, emaneti taşıyabilecek nitelikli insana ulaşmayı hedeflerler.

wikipedia



[BALON] neden ?sakıncalımı acaba?[/BALON]

dergaha eğri odun bile getirmemiş. bu dergaha hiç eğri odun girmemiş demek değildir.
ben, kahvehanede garsonluk yapan birini götürmedim, istemişti. baktım bardakları düzgünce
yıkamıyordu.
daha iyi anlaşılsın diye: tanrı istemiyor da ondan böyle.

biz buraya girdikte ne oldu..
yunus'un bir ilahisinde geçer: tanrıyı arar idim, buldum, buldum da ne oldu?
tanrı bulmak var, başka bişi yok. bulmak bilmek demek. görmek demek, bilmek demektir.
akıllar hep başka şeylere gidebiliyor.
eğri odun, yunus'un kendisidir... burada anlatılmak istenen başka başka bir şeyler var.
dergah: tanrının yanı, demek. oturulan kulübe değil. yunus'un bilgide ki yürüyüşüdür anlatılan
 

simqe

Kıdemli
Üye
bildiğiniz, tanıdığınız melami var mı?
kendilerinden dinlemenin daha yararlı olduğunu düşünüyorum.
Bende sizinle aynı fikirdeyim :))
bildiğim bir tek siz varsınız,imzanızda var :))hani gizliyorlarmış ya kendilerini,
siz neden açığa çıkardınız kendinizi? bu bir..
ikincisi,melamilik hakkında bilgi edinmek isterim..
sizi dinlemek keyifli olacak :))
 

peniel

Amatör
Uzaklaştırıldı
- gizlemek demek şu bedenleri gizlemek demek değil ki... konuşuyoruz ya neyi gizlediğimizi.

- şimdi cumhuriyet var. şu an iran'da olsam gizlenirim tabi ki..

söylendiği gibi anlamak yetmiyor.
 

simqe

Kıdemli
Üye
- gizlemek demek şu bedenleri gizlemek demek değil ki... konuşuyoruz ya neyi gizlediğimizi.

- şimdi cumhuriyet var. şu an iran'da olsam gizlenirim tabi ki..

söylendiği gibi anlamak yetmiyor.
melamiler hakkında şöyle bir bilgi var elimde

Her kesim insanın aralarında yer aldığı melamiler, halkın arasında kendilerini gizlemeyi tercih ederler. Öyle ki, onlara çok yakın olanlar bile belki onların melami olduklarını bilmezler.
iken..siz neden kendinizi açığa çıkardınız?
 

peniel

Amatör
Uzaklaştırıldı
söyledim işte; o zaman cumhuriyet yoktu.

örnek: muhammet nurul arabi gizlenmeden anlatmaya çalışmış.
sonra padişaha şikayet etmişler "bu adam dine karşı çıkıyor"diye....
en sonra da m.n. arabi konuyu örterek çıkmış oradan.
melamiler kendilerini gizlememişler, gizlenmek zorunda kalmışlar.

gizlenen melamileri de şikayet edenler yakınlarıdır. uzaktaki nereden bilecek?
düşünün, insan düşüncesini ne kadar çok gizlemek zorunda kalıyor.

hz muhammet ilk zamanlar neden gizli gizli yürüttü: tehlike vardı da ondan? aynı yöntem.
 
Üst Alt