• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Manş Tüneli ve Yapım Süreci

Okunuyor :
Manş Tüneli ve Yapım Süreci

Bay X

Kıdemli
Üye
manş tüneli faciası , manş tüneli coğrafya , manş tüneli ingilizce , manş tüneli neden yapıldı , mans tuneli hangi iki ulke arasindadir , manş denizi tehlikelimi

Sizlere teknolojinin vardığı son nokta olan bu sıradışı projeyi tanıtmak istiyorum lugattaki adı Extreme Engineering olarak kabul edilmiş Dünya'nın en büyük projelerindendir Panama kanalından sonra...

Manş Denizinin tebeşir kayalarından meydana gelen tabanında kolayca tünel açılabilceğini düşünen bir Fransız mühendis, 1802'de Dover Boğazında iki kıyıyı birleştiren bir tünelin yapılmasını teklif etti.Napolyon tarafından beğenilen teklif savaş yüzünden askıya alındı. Bu tür teklifler 19. yüzyılda defalarca gündeme geldi. 1880'li yılların başlarında bazı özel kuruluşlar iki kıyı arasında bir demiryolu tüneli yapmak için kazılara başladılar.Tünel 1800 m'ye ulaştığında basının,İngiltere'nin güvenliği açısından projenin tehlikeli olduğu hakkındaki kampanyası yüzünden yapım durduruldu.

Fransa ve İngiltere hükümetleri 1960'lı yılların ortalarında tünelin yapılması için tekrar anlaştılarsa da daha sonra yüksek maliyetleri gerekçe gösteren İngiltere, 1970'li yıllarda yapımı durdurdu. Bu süre içinde tünelin her iki taraftan 2,4 km'lik kısmı kazılmıştı. Manş Tüneli 1986'da tekrar gündeme geldi. Proje Fransız ve İngiliz firmalarından meydana gelen bir konsorsiyum tarafından çok sayıda bankadan borç alınarak ve hisse senedi çıkarılarak finanse edildi. Dover ile Calais'yi birbirine bağlayan tünel 147 km uzunlukta olup, 1991'de tünel açma işlemi tamamlandı.

Tünelin su altındaki bölümünün uzunluğu 38 km olup, yeryüzünün en uzun su altı tünelidir.

İngilterenin Dover şehri ve Fransanın Calais şehri arasında manş denizinin altında 32 mil boyunca uzanan bu tünel sayesinde, iki ülke arasındaki ulaşım
hızlı trenlerle 20 dakikaya kadar düşmüştür. toplam 21 milyar $a mal olan bu projeyi hayatı geçirmek için 14 bin işçi ve mühendis yedi yıl boyunca çalışmıştır.

Manş tüneli projesi, 120 yıllık kullanım ömrüne göre inşaa edilmiş olup bu süre zarfında oluşabilecek bozulmaların onarımlarının çok zor olduğu düşünülerek,kullanılan her malzemede en yüksek kalite hedeflenmiş olup hiçbir masraftan kaçınılmamıştır, projede, milyonlarca metrik tonluk taş, toprak ve çamurun atılması için son derece gelişmiş kazı makineleri kullanılmıştır. Bunlardan devasa iki kazıcı, kocaman birer solucan gibi, kanalın iki ucundan kazmaya başlamıştır. Her biri bir lazer ışını yardımıyla yönlendirilmiştir. Kanalın üç buudlu haritasını hafızalarında saklayan bilisayarlar, lazer ışığının geliş açısını sürekli kontrol etmişlerdir. Ayrıca tünel, Fransa ve İngiltere ortak yapımıdır.

İngiltere'yi Avrupa ile birlestirme amacli tunelin inşaatı 1987'de başlamış ve 1991'de tünelin açılması tamamlanmis 1994 yılında ise tünel içindeki çalışmalar bitirilmiş ve tünel hizmete girmiştir. Fransa ve İngiltere projeyi yarı yarıya paylaşmıştır.
Yapı üç tunelden olusmaktadir. Bunlardan ikisi trenyolları için yapılmıştır ve 7.6m lik bir çapa sahiptirler. Ortadaki tünel ise acil durumlar, bakım ve havalandırma olarak kullanılmaktadır. Bu tünel 4.8m lik bir çapa sahiptir. Tüneller deniz yatağının 45m altında inşaa edilmiştir. Bugün Fransa-İngiltere arasi seyahat etmekte olan trenler 160km/h gibi bir hizla tunelden 20 dakika'da geçmektedirler.
Tünel kullanima açıldığında sadece bir yil sonra ilk testine tabi tutulmustur. Fransa'dan gelen trenin vagonlarında nedeni bilinmeyen bir sebepten ötürü tutuşan malzeme yüklü kamyon tüneli zehirli duman tabakasıyla kaplamış 30 kişi tünelde kapali kalmış fakat tasarımın başarısı sayesinde kurtulmuslardir.

Tünel her iki ülkenin aynı anda iki tarftanda senkronize biçimde çalışması ile bitirilebilmiştir projenin son aşamasında her iki taraftaki işçiler ve mühendisler ellerinde çekiçlerle tünelin son santimetrelerini elleriyle kırdıktan sonra iki ülkeyi insan eliyle birbirine bağlayarak zaferlerini kutlamışlardır..Tabiiki şampanya patlatarak...Tünelin diğer ismi ise Avrupa ile köprü kurduğu için eurotunnel olarakda anılır..

Yararlanılan Kaynaklar
Wikipedia,İtusozluk'ten,Çpa Blogspot ve yabancı Web sitelerinden derlenerek hazırlanmıştır..

Ayrıca şunu belirtmek isterim Manş Tüneli ile ilgili Türkçe web sitelerinde maalesef yeterli bilgiyi,ayrıntıyı bulamadım bu yüzden konudaki bazı içerik ve parametreler yabancı sitelerden alınmıştır bir kısmı ise Türkçe sitelerde yer alan ifadelerdir eksik bölümleri tarafımca tamamlanarak hazır hale getirilmiştir..
 

Bay X

Kıdemli
Üye
Cevap: Manş Tüneli

Şimdide bu devasa tunelleri açmak için tabiiki devasa boyutlarda bir makine gerekli..Bu canavarı tanıyalım;

Adı: TBM (Tunnel boring machine)
Bu canavarların boyutları ikiyüz metreye kadar ulaşabiliyor bu makina ile taşı kumu arkasındaki 10 km 'ye varabilen taşıma bandı sayesinde ayrıştırarak bir yandanda tunelin duvarlarını destekleyerek tünelin beton plakalarını yapmakta çok fonksiyonel bütün işleri bir arada yapan bir makina senkronize olarak bütün işleri hallediyor hemde tünel açarken milimetrenin onda biri hassasiyete sahip sensör ve ölçüm cihazları ile donatılmış..
 
Son düzenleme:

orkuorkun

Kıdemli
Üye
evet ingiltereyi avrupaya baglayan bir tunel bok uzun yillar calisildi hala da devam eder.
hickimsenin aklina gelmeyecek bir azim bu. 3- 5 yillik dusunce degil adamlar 300-500 yil ilerisini goruyor
 

Bay X

Kıdemli
Üye
evet ingiltereyi avrupaya baglayan bir tunel bok uzun yillar calisildi hala da devam eder.
hickimsenin aklina gelmeyecek bir azim bu. 3- 5 yillik dusunce degil adamlar 300-500 yil ilerisini goruyor
Abi dediklerin doğru bu tünel çok sayıda Bankayı ve Finans kurumuna iflas bayraklarını çektirmiş öngörülen süreden geç bitince proje sigorta şirketleride dahil yüklüce tazminat ödemeye mahkum olmuşlar hatta şu anda tüneli işleten firma sayısı bir elin parmağına yaklaşmış çok iflas eden olmuş proje güzel insanoğlunun tabiatla sınavı fakat tünelde maddi ve manevi insanoğlu ile mücadele etmiş..!

Tünelin inşaası sırasında hayatını kaybeden işçiler bile olmuş tünelin kazılması esnasında içeri dolan deniz suyu ve basınçtan dolayı bir kaç işçi ölmüş böylesine extreme bir projede olağan şeyler elbetki..

Demiryolu hattında kullanılan trenler Fransız firması olan TGV tarafından üretilen hızlı tren EUROSTAR'dır..
 
Son düzenleme:

Bay X

Kıdemli
Üye
TBM adını verdiğimiz köstebekler Marmaray projesinde tünelleri açmaya başladılar bile projenin en sıkıntılı süreci olan Yenikapı ayağındaki arkeolojik çalışmaların bitirildiği andan itibaren son etapa yaklaşmış olacaz..Theodosios Limanı'nın bulgularında rastlanan arkeolojik eserler tüm dünyanın iştahını kabartırken ülkemiz açısından milyar dolarla reklamını yapamayacağımız bir tanıtım olmanın ötesinde Marmaray gibi kendi sınıfında bir ilk olan extreme projeyle harmanlanarak uzun yıllar konuşulacağa benziyor..Ayrıca bu süreci en başından beri takip eden National Geographic ekibi bu proje ile ilgili bir çok parttan oluşan belgesel hazırlamakta belgeselin ilk bölümü yaklaşık 2 aydır National Geographic Tv ekranlarında dönmekte..

Tanıtım filmlerinde dile getirilen extreme projemizin insanoğlunun tabiatla mücadelesi olarak anlatılması bizleri gururlandırıyor..Keza ilk kez denenen bir ilk olan projede daha evvel kimse böyle sakıncalı bir coğrafyada bu denli projeye girişmeye cesaret edememiş nedenine gelince çift akıntıya sahip sürekli girdap üreten derin bir boğazın yanında birinci derecede dünyanın en tehlikeli fay hattının yanı başına inşaa edilmesini örnek gösterebiliriz..Bu proje sonuçlandığı andan itibaren model oluşturmasından ziyade tarihte bir ilk olarak nitelenecek..

Japon mühendislerimizide tebrik etmek gerekli projenin arka planında işler göründüğü gibi değil bu projeye yatırım yapan Japonlar tarihi bulgular nedeniyle uzayan süreçte maddi olarak planlanan bütçeyi aşmıştırlar..Fakat anlaşmayı zedelemeyi düşünmeyen bu insanlar inatçı yapıları nedeniyle projedeki zorluklarla savaşmayı tercih etmişler..

Yine belirtelim bu projede dünyada mühendisliğin anavatanı olarak kabul edilen Almanya'dan gelen bir mühendis lider olarak projenin başında yer almaktadır..
 
Üst Alt