• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

KIŞ LASTiKLERi

Okunuyor :
KIŞ LASTiKLERi

YukseLL

Emektar
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
SORU: BiR LASTiğiN KIş LASTiği OLUP OLMADIğI NASIL ANLAşILIR?
Kış lastiği ile ilgili RMA ve ASTM şartlarını sağlayan lastikler aşağıdaki sembolü kullanabilirler.
“Bu sembolü taşıyan lastikler Kış Lastiğidir” diyebiliriz.

SORU: KIş LASTiğiNiN YAZ LASTiğiNDEN FARKI NEDiR?
Bunun nedeni sadece Kış Lastiklerinin özel profillerinin olması
değildir.Yaz lastiklerinin malzemesi 7 °C’ın altındaki sıcaklıklarda
sertleştiği için yola tutunması azalmaktadır. Kış lastiklerinin ise
üretildikleri Silica esaslı malzeme daha yumuşaktır ve 7 °C’ın altındaki
soğuk hava şartlarında kuru asfalt , kar ve buzda tutunmayı artırmaktadır.

SORU: KAR LASTiği NEDiR?
Kar Lastiği diye adlandırılan lastik fren özelliğinin yanında çekiş özelliği
de artırılmış Kış Lastiği ’dir. RMA (Rubber Manufacturers Association)’un
tanımlamasına ve ASTM ’nin test metoduna göre kış şartlarını temsil eden
kaygan bir yolda yapılan çekiş kuvveti testinde “referans lastiğin” çekiş
kuvvetinden en az %10 daha fazla çekiş kuvveti sağlayan lastikler Kış
Lastiği sembolünün yanında M+S veya M S veya M/S işaretleri
taşıyabilmektedirler. Aşağıdaki sembolleri birarada taşıyan lastiklere
“ M+S Kış Lastiği “ veya “Kar Lastiği” diyebiliriz:M+S

SORU: M+S LASTiKLERi KIş LASTiği SAYILIR MI ?
“Dört Mevsim Lastiği “ M+S ‘in ancak Kış Lastiği sembolünü taşıyorsa Kış
Lastiği olarak değerlendirilebileceği, öte yandan M+S lastiklerinin yazın iyi bir
Yaz Lastiği, kışın da iyi bir Kış Lastiği görevini göremeyeceği mutlaka
bilinmelidir.

SORU: KAR YAğMIYORSA KAR LASTiğiNE NEDEN iHTiYAü OLSUN?
KAR YAğINCA YAZ LASTiKLERiNE ZiNCiR TAKARIM YANLIş MI?
RiSK YüNETiMi AüISINDAN YANLIş !
Kış Lastiği Risk Yönetimi , Kar Zinciri Kriz Yönetimi dir.
Ne kadar çok Risk Yönetimi , o kadar az Kriz Yönetimi.
Kış Lastiği , kışın kar yağsın yağmasın düşük sıcaklıklarda aracın
yola tutunmasını artırmakta , aşırı buzlanma olmadığı sürece
aracın kar üzerinde gitmesine ve durmasına olanak vermektedir.
üzellikle kuru yoldan kaygan yollara (Köprü ve Viyadük üstünde buzlanma
veya siyah buz vs) ani girişlerde aracı yolda tutabilmektedir. Yani Kış
Lastiği riskleri azaltmaktadır.
Yaz Lastiği ise aynı şartlarda ve özellikle ani zemin değişikliklerinde aracı
yolda tutamamaktadır. Kış Lastiğine göre çok daha erken ve sık kar zinciri
takma ihtiyacı duymakta ,zincir takıldığında yavaş gitmek ve kuru zeminde
ise çıkarılmak zorundadır.

SORU:KIş LASTiğiNiN SADECE üEKişiN OLDUğU TEKERLEKLERE
TAKILMASI YETERLi MiDiR ? HAYIR !
Kış lastikleri dört tekerleğe de takılmalıdır , çünkü aracın en kısa mesafede
durması gitmesinden daha önemlidir. iyi bir fren performansı ve kararlılık
için 4 tekerlekte de Kış Lastiği şarttır.

SORU: KARAYOLLARI TRAFiK KANUNUNDA “KIş LASTiği ”TANIMI
VAR MIDIR?
HAYIR !
Karayolları Trafik Kanunu’nda “Kış Lastiği” yer almamaktadır, ancak
30.maddede yeralan ;
“Araçların, esasları yönetmelikte belirtilen şekilde ve tarzda teknik şartlara uygun
durumda bulundurulması zorunludur”
cümlesi ilgili Yönetmelikte yeterli bilgi olmadığı için Trafik Polisi ve Trafik
Jandarmasına;
“kışın bazı kaygan yollarda kış lastiği yeterlidir,zincir istenmeyebilir ”
şeklinde yorum yapma sorumluluğu yüklemektedir.

SORU:KIş LASTiğiNi üNCELiKLE HANGi RESMi VEYA üZEL ARAüLAR
TAKMALIDIR?
Kışın sıcaklığın 7 °C’ın altında geçtiği yerlerde Ambulans ,itfaiye, Belediye
araçları, Polis ,Jandarma, Okul servisi, Taksi gibi görev araçlarına ve tabii
ki şehiriçi- ve şehirlerarası Yolcu Otobüslerine kar yağmadan , yollar buz
tutmadan , henüz kışın başında iken Kış Lastiği takılmalıdır.

SORU: KIş LASTiği TAKILI BiR ARACA ZiNCiR TAKILIR MI?
TAKILIRSA HANGi DURUMLARDA TAKILMALIDIR?
TAKILABiLiR!
1) Trafik yetkililerinin talebi durumunda,
2) Kış lastiğinin yetersiz kaldığı karlı veya buzlu yollarda özellikle
yokuş aşağı inişlerde aşağıdaki deneme yapıldığında sonuç
olumsuzsa;
- aracın hızı ve vitesi o şekilde seçilmelidir ki, gaz pedalı
bırakıldığında araç blokajsız yavaşlamalı, gaza basıldığında
patinajsız hızlanmalıdır.
3) Aracın hızının düşürülmesine karşın aşağıdaki durumlar devam
ediyorsa;
- Fren sırasında ABS’nin ,
- gaza basıldığında ASR’nin ve
- dönemeçlerde ESP’in kendiliğinden
çok sık devreye girmesi
sınır değerlere de çok sık ulaşıldığı anl***** gelir.
Tehlikeli durum oluşmadan araç üreticisinin tanımladığı tekerleklere kar
zinciri takılmalıdır.

SORU: ABS / ASR / ESP OLAN ARAüLAR KIş LASTiği TAKMALI MIDIR?
EVET !
ABS/ASR fren ve çekiş güvenliğini arttıran teknik bir üstünlüktür,
ancak ABS/ASR fizik kurallarını değiştiremez. Yani tekerlekle yol
arasındaki sürtünme katsayısını değiştiremez, kötü lastiklerle buzda
fren mesafesini kısaltamaz.
ESP de hareket sırasında sürücünün hareket çizgisinden çıkma eğilimi
gösteren aracın frenlerini kullanarak tekrar çizgisine girmesini sağlayan
kararlılığı artıran bir sistemdir. Bu sistemin başarısı için lastiklerin yola
tutunmasının iyi olması şarttır. Kışın bu araçlar da Kış Lastiği kullanmalıdır.

SORU:4X4 ARAüLARIN KIş LASTiği TAKMASINA GEREK VAR MIDIR?
EVET!
Yaz lastikleriyle donatılmış dört tekerden çekişli (4x4) bir araç rahatlıkla
kalkış yapabilmekte ve kısa sürede yüksek hızlara çıkabilmektedir, fakat
fren sırasında durma mesafesi aşırı uzamaktadır yani ;
“gittiği gibi duramamaktadır”.
Bunun çok basit bir nedeni vardır :
Fren sırasında tüm araçlar dört tekerlekten fren yapmaktadır , yani araçlar
eşittir. Yaz lastiği ile kar veya buz üzerinde araç kullanmak isteyen (özellikle
4x4) araç sahiplerine (Kış Lastiği veya zincir takmak dışında) tavsiyemiz
bundan vazgeçmeleri , kendilerinin ve başkalarının can ve mal güvenliğini
tehlikeye sokmamalarıdır.
kaynak:aracforum.com
 
Üst Alt