İkinci el araba alırken ve satarken dikkat edilmesi gerekenler

Aracın ruhsatında yazan şasi ve motor numaralarının aracın üzerindekiler ile karşılaştırın ve aynı olup olmadığını kontrol edin.

Aracın kilometre saati ile oynanıp oynanmadığını kontrol edin. Direksiyon simidi, vites topuzu, pedallar ve aracın iç döşemelerindeki yıpranmalar size aracın kilometre değeri hakkında bir ipucu verir.

Aracın servis kayıtlarını gösterir belgelere veya yağ değişim kartına bakarak periyodik bakımlarının düzenli olarak yapılıp yapılmadığını kontrol edin.

Aracın lastiklerini ve yedek lastiğini aşınmasını ve balon yapma riskine karşı kontrol edin.

Aydınlık bir ortamda aracı boya ve kaporta hasarlarına karşı inceleyin. Parçalar arasındaki renk farkı, eşit olmayan boşluklar, iç kısımdaki civataların değişmiş olması, kapıların rahat açılıp kapanmaması aracın daha önceden işlem görmüş olduğunun işaretidir.

Aracın camlarının ve farlarının çatlak olma ihtimaline karşı kontrol edin. Camdaki ufak bir çatlağın ileride büyüyebileceğini sakın unutmayın.

Motor yeni çalıştığında ve ısındıktan sonra sesini dinleyin. Anormal bir ses geliyorsa sebebini araştırın.

Aracın motor kaputunu açarak motor ve şanzuman yağ seviyesi kontrolünü yapın. Yağ kaçağı olup olmadığını hortumların sağlamlığını kontrol edin.

Aracın altını kotrol edin. Motorun alt kısmında herhangi bir akıntı varsa sebebini araştırın.

Aracın fren ve sinyal lambaları ile iç aydınlatma lambalarını, farlarını, sileceklerini, radyosunu, ısıtma ve havalandırma sistemini mutlaka kontrol edin. Aracın üzerinde ek bir donanım varsa bunların da çalışır durumda olduğundan emin olun.

Araç ile test sürüşüne çıkarak ön düzen, süspansiyon, motor performansını ve yol tutuş kontrollerini yapın. Aracın ivmelenmesini ve frenlerini düz ve emniyetli bir yolda test edin. Sert fren yaptığınızda araç savrulmadan durmalıdır. Aracı engebeli bir yolda deneyin. Herhangi bir yerinden anormal bir ses gelip gelmediğini kontrol edin.

Aracın emniyet kemerlerinin, hava yastıklarını ve ABS sisteminin aktif durumda olduğundan emin olun.

Aracın amortisörlerini kontrol edin. Aracı köşelerinden aşağıya bastırın.Bastırdırdığınız da araç 3 defadan fazla salınım yapıyorsa amortisörlerde bir problem var demektir.

Tüm bu kontrollerin yanısıra alacağınız aracın garanti kapsamında olup olmadığını, sigorta, bakım, onarım ve kullanım masraflarını (yakıt tüketimi gibi) öğrenmeniz sizin için faydalı olacaktır.

Yukarıda saydığımız tüm kontrollerin en doğru şekilde yapıldığı yerler ekspertiz hizmeti veren yetkili satıcılardır. Kullanılmış araç almadan önce ekspertiz hizmeti veren bir yetkili satıcıyla temasa geçerek satın almak istediğiniz aracı götürmeniz ve kontrol ettirmeniz araçla ilgili olarak ileride doğabilecek olası sorunları en aza indirecektir.
 

Araç satarken dikkat edilmesi gerekenler

2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nda yer alan; "Noterlerce yapılmayan her çeşit satış ve devirler geçersizdir." maddesi uyarınca noterler dışında aracı devir alanla satan arasında akdedilen ve el senedi olarak tabir edilen belgelerin tescil kuruluşlarınca kabulü mümkün görülmemektedir.

Kanunun 20. maddesinde belirlenen şekle aykırı olarak "el senedi" ile yapılan satışına müteakip vatandaşlarn mağduriyetlerinin önlenilmesi amacıyla aracın devri için noter satış senedi düzenlenmesi yönünde uyarılmaları, bunun mümkün olmaması ve alıcı şahısın noter satış senedi yapmaya yanaşmaması veya ilk sahibinin aracı devretmesini takiben bir çok el değiştirmesi durumunda konunun adli mercilere intikal ettirilerek bu makamların vereceği karara uygun hareket edilmesi gerekmektedir.
 

İkinci el alırken kontrol edilecekler​

Lastiklerin durumuna bakın. Dişleri ve yanaklarına bakın, asimetrik bir aşınma, takımlarda bir ayarsızlık olduğunu gösterir.

Direksiyon bir taraftan diğerine toplandığına akıcı olmalı. Herhangibir takılma, titreşim ve/veya ses, problemi işaret eder.

Vitesler sorunsuz geçmeli, debriyaja tam basılı vites atarken, zorlanma veya ses gelmesi sorun olduğunu gösterir. Çok sert veya çok hafif debriyaj pedalı da, aşınmış parçalardan dolayı olabilir.

Motor rölantide sarsıntısız çalışmalı. Devirlenirken rahatça devirlenmeli, titreşim veya takılma olmamalı. Yağ çubuğu ve yağ haznesi kapağını kontrol edin, kahverengi tortu görürseniz, vakit kaybetmeyin, başka bir arabaya bakın.

Gaza bastığınızda egzozdan çıkacak mavi dumana bakın. Mavi egzoz gazı çokça çıkıyorsa, motorun iç parçaları aşınmış demektir.

Arabanın kaportasını kontrol edin. Pas, çürüme var mı? Aracın altına bakın, değiştirilmesi gereken bir egzoz sistemi belli olur.

Çok temiz bir motor bölmesi, sizden bir şey saklamak için yıkanmış olabilir.

Kaputu açtığınızda pul pul dökülen bir boya, yapılmış bir kazanın habercisi olabilir.

Arabanın içinin durumu ile kilometresi birbirine uyuyor mu, kontrol edin. Düşük kilometrede bir arabanın koltuk kumaşı/derisi ve/veya yayları aşınmış, pedalları erimiş olmamalı. Aracın kilometresi geri çekilmiş olabilir.

Kapıları açıp kapayın, sorunsuz açılıp kapanıyor mu? Kapı lastiği yırtılmış, erimiş veya tam oturmuyorsa, aracın aldığı bir darbeden kaynaklanıyor olabilir. Kapı lastiğinde boya olmaması gerekir. Plaka ışıkları arabayla aynı renk parlıyorsa, kötü boyamadan kaynaklanabilir.
Arabanın panellerinin hizasına dikkat edin. Bütün boşlukların eşit olması lazım.

Test sürüşünde frenler, isteklerinize tepkili olmalı.
Elektrik sistemi doğru düzgün çalışıyor mu kontrol edin; camlar, havalandırma, klima, açılır tavan vs..
 
İkinci el oto her zaman alıcı aleyhine konulara açık bir alışveriş olmasına rağmen, İnsan en azından az yanıldım demekle kifayet edşyor.

İkinci el oto konularında Ülkemizde yeni gelişen firmaların güvenilir olanlarının eksper raporları ile satılan araçlar daha güvenli oluyor bence veya aracın geçmişini (Örnek sizin yaşadığınız mahallenin veya arkadaşınızın aracı vs) bizzat kendiniz bilirseniz daha güvenli oluyor. İyi bir konuydu, teşekkürler.
 

İNCİ

Ziyaretci
İkinci el araç alırken...
Aracın yağ çubuğu ve yağ haznesi kapağı kontrol edilmeli. Kahverengi tortu görüldüğünde araç yetkili bir servise gösterilmeli.

Araçta vurma, çarpılma, paslanma vb. hasarlar olup olmadığı, aracın radyatörünün ve motor hortumlarının su kaçırıp kaçırmadığı incelenmeli, gerekirse bir servise gösterilmeden araç satın alınmamalı.

Aracın çalıntı olup olmadığını anlamak için motor ve şasi numaralarının, ruhsattaki motor ve şasi numaraları ile karşılaştırması yapılmalı.

Otomobilin yaptığı kilometre, otomobilin yıpranmasıyla doğru orantılı olan en belirgin husustur. Kilometre göstergesinde oynama yapılıp yapılmadığı uzmanına gösterilerek öğrenilmeli.

Lastiklerinin durumuna bakılmalı, aşınmanın düzensiz olup olmadığı kontrol edilmeli. Asimetrik bir aşınma, takımlarda bir ayarsızlık olduğunu gösterir. Ayrıca lastik dişleri ve yanaklarına bakılmalıdır.

Akünün de kontrol edilmesi unutulmamalı. Akü başları okside olup yağlanmış ise bu, akünün ömrünün azaldığı anl***** gelir.

Aracın servis ve bakım kayıtlarının olup olmadığı sorulmalı.
 

Benzer konular ↴

Benzer konular ↴

Üst Alt