• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Google 'da Üst Sıralara Çıkmak

Okunuyor :
Google 'da Üst Sıralara Çıkmak

mmurath

Acemi
Üye
Öncellikle amacımızın “Arama motorlarında” listelenmek değil, “Amacımıza uygun kelimelere ilişkin aramalarda arama motorlarında listelenmek ve üst sıralarda çıkmak” olduğunu hatırlatayim. Bunun için hangi kelimeleri arayanların hedef kitleniz olduğunu belirlemeli, arama motorlarından kimi sayfanıza çekmek istediğinize karar vermelisiniz. Örneğin benim bu siteyi “Futbol” kelimesi için optimize etmeye çalışmam mantıklı olmaz. Birincisi, sayfamda futbolla ilgili bir içerik olmadığı için gelen ziyaretçileri sayfada tutamam ve kısa zaman içerisinde sayfadan ayrılırlar. İkinci olarakta sayfam gerçekten Futbolla ilgili bir sayfa olmadığı için bu sayfayı üst sıralara taşımam zor olur. (Bunu başarmak için yapacağım iyileştirmelerden sonra sayfa bir futbol sayfasına dönebilir.) Bu nedenle ilk başta anahtar kelime analizi yapılması şart.

Listelenmek istediğiniz anahtar kelimeleri seçerken de tek kelimeler yerine kelime grupları kullanmaya ve anahtar kelime grubunuzu mümkün olduğunca özelleştirmeye dikkat etmelisiniz. Örneğin bu sayfayı “Gizli Müşteri Araştırması” aramalarında ilk sayfalarda çıkarmak için “Gizli” anahtar kelimesi yerine “Gizli Müşteri” veya “Gizli Müşteri Araştırması” anahtar kelime grupları üzerine yoğunlaşmam benim için daha yararlı olur. Gizli Müşteri Araştırması ile ilgilenecek bir kişinin “Mağaza Denetimi” şeklinde bir arama yapabileceğini düşünerek bu anahtar kelime grubu üzerinde de yoğunlaşırsam bu konu ile ilgilenecek kişileri arama motorlarını kullanarak sayfama getirmede başarılı olabilirim.

Anahtar kelimeler ve kelime gruplarınıza karar verdikten sonra bunları arama motorlarına vurgulamak için kullanacağınız teknikleri aşağıda sıralayayım;

Sayfa Başlığı - Title


Sayfanızın başlık (title) bölümünün ilgili anahtar kelimeleri içermesi arama motorları açısından + puan demektir. Örneğin bu blogda, yazının başlığını, sayfa başlığında da görebilirsiniz.) “Gizli Müşteri Araştırması” şeklinde bir sayfa başlığı kullanmak, “Gizli Müşteri Araştırması ve bu konuda yazdığım bir çok yazı” şeklinde bir başlık kullanmaktan daha avantajlıdır.
Meta Tagları
Artık arama motorları Meta Taglarına göre indekslemeye yapmıyor olsalarda, meta taglarının az da olsa etkisi olduğu söylenebilir. Eskiden meta tag’ları ile sayfaları üst sıralara çıkarmak mümkün olsa da, malesef artık etkileri çok azaldı. Meta Keyword bölümüne yazacağınız anahtar kelimelerin çok fazla olmamasına, sayfanızın içeriğinde bulunmayan anahtar kelimeler barındırmamasına dikkat edin. Bunları yapmak size + değil - puan getirecektir.

(Bazı sitelerde görüyorum, yüzlerce anahtar kelimeyi Meta Keyword tag’ı içerisine yazıyorlar. Hatta bu anahtar kelimeleri sağdan soldan kopyalıyorlar. Bunu yapmanız size fayda değil zarar getirir, bu tür “search spam” sayılan faliyetler çoğu arama motoru tarafından cezalandırılıyor.)

Sayfa İçeriği

Anahtar kelimelerinizin sayfanın içerisinde mümkün olduğunca yukarılarda ve çok geçmesine özen gösterin. Ama bunu yaparken de abartmayın. Bu yazının içerisinde 10.000 defa “Gizli Müşteri” yazmak beni “Gizli Müşteri” anahtar kelime grubunda birinci sıraya çıkarmaz. Bu durumda “search spam” sayılır. Mümkünse anahtar kelimeleriniz en az bir defa (yine aşırıya kaçmadan) h1…h7 tagları ile başlık olarak belirtilsin ve/veya anahtar kelimelerinizi kalın olarak yazın.

Sayfa Adresi ve Dosya İsimleri

Gizli Müşteri anahtar kelime grubu için ; RuyaSoft Yazilim Hizmetleri 7/24 Hizmet alan adi, RuyaSoft Yazilim Hizmetleri 7/24 Hizmet alan adına göre daha değerlidir. Aynı şekilde gizlimusteri.ruyasoft.net alan adi, Default Parallels Plesk Panel Page alan adına göre daha değerlidir. Alan adı dışında dizin ve dosya isimleri de önemlidir. Örneğin www.ruyasoft.net/gizli-musteri/gizli-musteri-k onulu-bir-yazi/gizli-musteri.html , www.ruyasoft.net/yazi/ adresine gore daha değerlidir. Adreslerle ilgili başka bir nokta ise adresin uzunluğu; www.ruyasoft.net/yazilar/gizlimusteri yerine www.ruyasoft.net/gizlimusteri kullanılması daha değerlidir.

Google Artık gizlimusteri şeklinde bitişik yazılmış bir kelimeyi, gizli müşteri olarak algılayabiliyor, fakat tercih edilen arada “-”, “_” gibi bir ayracın kullanılmasıdır.

Eğer sayfalarınızda dinamik adresler kullanıyorsanız, PHP için (Doğrusu Apache için) modrewrite konusunda araştırma yapmanızı tavsiye ederim. Örneğin bu blog tüm veriler veritabanından çekilmesine ve php scriptleri kullanılmasına rağmen yukarıda RuyaSoft Yazilim Hizmetleri 7/24 Hizmet gibi anlamsız bir adres yerine http://www.ruyasoft.net/arama-motorlarinin-goz une-girmek-anahtar-kelime-secimi-ve-vurgulama si/ şeklinde bir adres görüyorsunuz. Bu şekilde bir adres hem sizin için hem arama motorları için daha anlamlı olacaktır. (Bu örnekteki adresin fazlaca uzun olduğunu da belirteyim. Asp (Daha doğrusu Internet Information Server, IIS) içinde benzer bir uygulama yapmanız mümkün ama ben IIS kullanmadığım için bu konuda bilgim yok.


Sayfa Uzunluğu

Sayfanın içeriğinin ne uzunlukta olduğu da sayfanın değeri açısından önemlidir. Çok kısa sayfalar yeterli olmadığı gibi, 30 sayfalık yazının tek sayfa içerisine yazılması da faydalı değildir. Google sayfaların uzunluğunu da dikkate alıyor. 5000 kelimelik bir sayfada 5 defa “Gizli Müşteri” kelimelerinin gecmesi, 300 kelimelik bir sayfada 2 defa yer almasından daha kötüdür. Çok kısa sayfadan kastım da 200 kelimenin altında kalan sayfalardır. İdeal bir içerik sayfası en az 200 kelimeden oluşmalıdır.

Not: Javascript, Style gibi web tarayıcılarımız için anlamlı olan ve sayfanın görünümünü etkileyen özellikler arama motorlarına birşey ifade etmediği için bunları sayfanızın içerisine yazmak (inline kullanmak) keywordlerinizi sayfanın aşağılarına itilmesine sebep olur. Bu nedenle bu özellikleri dış dosyalar içerisine yazarak sayfanıza dahil etmeniz yararlı olacaktır.


Resimler

Sayfanıza gelen arama motoru için resmin kendisi birşey ifade etmese de, resmin “alt” özelliği önemlidir. Alt özelliği resim görüntülenemeyen tarayıcılarda (artık öylesi kalmadı ya neyse) veya durumlarda, resmin yerine gösterilen metinsel açıklamadır. Resimlerin “alt” özelliğine anahtar kelimelerinizi yazmanızda siteniz için + puan olacaktır. Diğer tekniklerde olduğu gibi bunu da haddinden fazla kullanırsanız arama motorlarını kandırmaya çalıştığınız için yarardan çok zarar görürsünüz.

Bunları yapmayın
Boşu boşuna arama motorlarına kandırmaya çalışmayın. Sizden önce binlerce kişinin denediği numaralar arama motorları tarafından gayet iyi biliniyor ve önlemlerini alıyor. Bunları yaparak sitenizi üste taşımaya çalışırken aşağılara düşürebilir, hatta arama sonuçlarından tamamen çıkmasına neden olabilirsiniz.

Bunların içine neler giriyor;

Örneğin; Tamam Gizli Müşteri arayan bu sayfaya gelsin, ama futbol arayan da gelsin bana ne zararı var ki diye düşünerek “Sayfanın en altına 1 punto ve beyaz karakterlerle Futbol, Basketbol, Dizi, Televizyon vs. vs. vs. gibi kullanıcıların görmeyeceği içerikler eklersem arama motorları bunu yutmazlar. Meta Keyword’lere sayfamla ilgili ilgisiz yüzlerce anahtar kelime eklersem arama motorları bu numarayı yutmazlar. uyduruk sayfa adresleri yaratıp hepsini ana sayfama yönlendirirsem arama motorları bunu yutmazlar (Direk atılma nedenidir.) Ve şu anda aklıma gelmeyen, sizin düşünüp bulabileceğiniz bir sürü yöntem. Emin olun ki bunları uygulamak bir gün arama motorlarının size küsmesine neden olacaktır.

Arama Motorlarının gözüne girmek

Arama motorları gerçekten önemli mi? Arama motorları sitemizi indekslemese çok kaybımız olur mu? Arama sonuçlarında iyi konumlar elde etmek için çaba harcamak gerekir mi? Vs. vs. vs. Cevabım “kesinlikle evet”. Google’da arama yaparak bunu kanıtlayacak bir çok istatistiğe ulaşabilirsiniz. Ben size soruman.com’dan bir örnek vereyim; Son 24 saat içerisinde Sorumana 282 tekil ziyaret yapılmış, bunların 193′ü Google’dan gelen ziyaretler. Google’a ek olarak yahoo’dan 2, mynetten ise 1 ziyaretçi gelmiş. (Kabul etmeliyiz ki MSN ve Yahoo gibi arama motorlarından gelen ziyaretçi sayısı çok az. En azından Türkçe içerik için böyle. Bu nedenle Google’a özel bir ilgi göstermekte fayda var.)

Sponsor bağlantı olarak adlandırılan, arama motorunda aranan içeriğe göre sitenizin reklamının gösterilmesi olarak tanımlayabileceğimiz metod çok yararlı olmakla beraber, sitenizin içeriği sayesinde arama sonuçlarında üst sıralarda olmasının faydaları var.
CPC reklamcılık olarak adlandırılan bu yöntem maliyetli olmasının yanı sıra, normal sonuçlara göre daha az güvenilir ve daha az dikkat çekicidir. Kullanıcı arama yaptığı zaman ilk olarak arama sonuçlarına odaklanır.

Arama motorları siteye bu kadar katkıda bulunuyorlarsa, sitemizin onlara şirin gözükmesini sağlamak faydamıza olacaktır. Soruman hazır bir blog scripti olan Wordpress tabanlı olduğu için, hem wordpress hem de wordpress’in eklentileri sayesinde arama motoru optimizasyonunda büyük bir yükten kurtuldum. Kendi hazırladığım sitelerde ise arama motorlarının suyuna gitmek bizzat benim görevimdi. Bu yazı dizisinde hem kendi tasarımınız olan bir sayfa, hem de bu gibi blog scriptleri için işinize yarayacak ipuçlarını sizlerle paylaşacağım. İstatistiklerden de gördüğünüz üzere, en önemli ziyaretçi kaynağı Google. Bu yüzden çalışmamızı direk Google üzerine yoğunlaştıralım. (Google için geçerli olan kriterlerin çoğu diğer arama motorları için de geçerlidir.)

Google’da sizin için önemli olan kelime veya kelime gruplarında üst sıralara çıkmak kadar, Google’ın sayfanızın içeriğini sık güncellemesi de önemli. Bunlar için gerekenleri ayrıntılı bir şekilde aktarmadan önce, en önemli gereklilik olarak düzgün ve arama motorlarnın anlayabileceği bir web tasarım ve kodlama yapılması gerektiğini unutmayın.

Şimdi bunu biraz açalım;

Tasarımla İlgili Problemler
Tasarımla ilgili problemler başlığını attım ama herhangi bir hata içermeyen bir sayfa da arama motorları açısından baktığımızda problemli olabileceği için bunu kodlamanızda bir hata olarak düşünmeyin. Kullandığınız teknikler de arama motorlarının sevmediği teknikler olabilir. Eğer sayfanıza Frame, Javascript,Flash,Resim Haritası (Image Map) veya dinamik adresler kullanmıyorsanız yazının bir sonraki bölümüne geçebilirsiniz. Aksi takdirde bu bölümde yazacaklarımı okumanızda fayda vardır.


Frame kullanılan sayfalar :

Arama motorlarının çoğu frame kullanılan sayfalardaki alt sayfalara ulaşamazlar. Google Frame kullanılan sayfalarda dolaşabiliyor olsada yine de iyi bir indeksleme yaptığını söyleyemeyiz. Frame kullanılması, Google’ın alt sayfalara ulaşmasını zorlaştırdığı gibi arama sonuçlarının gözükmesinde de sorunlara yol açar. Eğer yapılan bir aramada Google sitenin tamamının yapılan aramaya uygun olduğu düşünürse sayfayı tüm framelerle birlikte gösterecektir.

Eğer ki yalnızca frame’ler içerisindeki bir sayfa sonuçlara uygun bir sayfaysa arama sonuçlarında yalnızca bu frame listelenir ve sayfanızda gelen kişi sayfanın tamamını değil, yalnızca bu alt sayfayı görür. Yani frame kullanmak hem sayfalarınızın indekslenmesini zorlaştırır, hem de arama sonuçlarında düzgün listelenmemenize neden olur.
Arama motorlarının çoğunun frame kullanılan sayfaları hiç indeksleyemediklerini de tekrar hatırlatayım.

Sonuç; Frame’lerden kurtulup yeni bir dizayn yapmanız faydalı olacaktır.


Dinamik Adresler :

Eğer veritabanından verilerin gösterildiği veya scriptlerin (asp, php gibi) çalıştırıldığı sayfalar dinamik adresli sayfalar olabilirler. Eğer kullandığınız adreslerin içerisinde ?,&,%,+,=,$ gibi karakter varsa bu sayfalar dinamik adresli sayfalar olarak kabul edilecektir. Arama motorlarının bazıları bu adresleri hiç indekslemezken, bazıları ise seçici davranır.

Şöyle ki;

http://www.ruyasoft.net/index.php?sayfa=5 şeklinde dinamik adresli bir sayfa;

http://www.ruyasoft.net/index.php?kategori=Int ernet&yil=2006&ay=5&gun=29 adresli bir sayfaya göre daha tercih edilir bir sayfa olacaktır. Google dökümanlarında, dinamik adresler kullanılan sayfaları tüm arama motorlarının listeleyemeyeceği, parametlerin sayısının az olmasının arama motoruna yardımcı olacağı belirtilmiş. (Google bu sayfaları indekslemez denmemiş, ama bol parametreli sayfaları sevmediği de belli.) Benim yaptığım araştırmalar ve deneyimlerimde bu yönde. Tabiiki dinamik adres kullanmamak çözüm değil. Yazının ilerleyen bölümlerinde çözümü tartışacağız.


Flash

Arama motorları Flash dosyalarını indeksleyemezler. Flash dosyası onlar için bir video dosyasından farksızdır. Eğer sayfalarınızda Flash kullanmayı düşünüyorsanız, sayfaya metin içerik eklemeyi de ihmal etmeyin. Unutmayın, flashın içeriği indekslenmeyeceği için, kısa da olsa metin içerik eklemeniz o sayfanın arama motoru açısından anlamlı olmasını sağlayacaktır.
Flashla ilgili önemli başka bir sorun ise, arama motorlarının flash içerisindeki bağlantılarıda takip edememesidir. Ana sayfanız tüm standartlara uysa dahi, ana sayfaya geçmeden önce ziyaretçilere bir flash intro gösteriyorsanız ve ana sayfaya bu flash intro bittikten sonra yönlendirme (veya flashın içerisinde introyu geç şeklinde bir bağlantı koyma) yapıyorsanız arama motoru ana sayfanıza ulaşamayacaktır. Bunun için flash introyu koyduğunuz sayfa içerisine mutlaka ana sayfanıza yönlendirme yapan bir metin bağlantı da koymalısınız.


Javascript

Arama motorları için javascriptin hiç bir anlamı yoktur, sayfanıza koyduğunuz javascriptlerin hiç biri arama motorlarının robotları tarafından çalıştırılamaz. Buna javascriptle çalışan menüler ve bağlantılarda dahildir. Eğer bu içeriğin indexlenmesini istiyorsanız, javascript menüsüne ek olarak alternatif bir html menüsü eklemenizi, veya sitenizdeki tüm sayfalara bağlantı içeren bir site haritası oluşturarak, tüm sayfalarınızdan da site haritanıza bağlantı vermenizi tavsiye ederim.
 
Üst Alt