Dua ederken büyük zatları vesile yapmak

Dua ederken büyük zatları vesile yapmak ve onların hürmetine diye dua etmek caiz midir?

Yazar: Arif Arslan 2006-05-09
Duada büyükleri vesile yapmak caizdir. Özellikle Peygamberleri ve Peygamberimizi vesilesi yapmak, duanın kabulüne vesiledir. Nitekim ayette Allah ve melekleri, Peygambere çok salavât getirirler. Ey müminler! Siz de ona salavât getirin ve tam bir teslimiyetle selam verin.(Ahzab, 33/56) buyurularak, bu hususa işaret edilmektedir.

Ayrıca, Hz. Enes (r.a)tan gelen bir hadiste de Efendimize getirilen salavatın önemine dikkat çekilerek şöyle buyurulmaktadır: Kim bana (bir kere) salât okursa Allah da ona on salât okur ve on günahını affeder, (mertebesini) on derece yükseltir.(Nesâi, Sehiv 55, (3, 50)

Bu sebeple duada Peygamberler ve fazilet sahibi büyük kişiler, sahabeler ve veliler vesile yapılarak, Allahtan bunların hatırına bir şey istenebilir. Yalnız günümüzde yapıldığı gibi, türbelerin başına varıp, mum yakmak, tel, çaput, ip bağlamak caiz değildir.

Hz. Ömerin (r.a) kendi hilafeti sırasında, kuraklık olunca Hz. Abbas (r.a)ı alıp yağmur duasına çıktığı ve onun ellerini ellerine alarak; Allahım! Bu senin Peygamberinin amcasının elidir. Bu el hürmetine bize yağmur ver diye dua ettiği nakledilmektedir. Büyüklerimiz de öteden beri, Allahım, Senin sevdiklerin ve seni sevenlerin yüzü suyu hürmetine (hatırına) bize merhamet eyle ve mağfiret eyle veya şu ihtiyacımı hasıl eyle... diye dua etmişlerdir.

İlave bilgi için tıklayınız:
Sorularlaislamiyet.com
 
İ

İNCİ

Ziyaretci
Bize Kuran'dan örneklerle anlatın. Kulaktan dolma hadislerin (söz) inandırıcılığı tartışılır. Duanın kabulü sadece Allah'ın takdirindedir.
 
İ

İNCİ

Ziyaretci
Bu ayette ne demek istemiştir sizce. Neden salavat getirmemiz istenmiştir?

Ben Kuran Tefsircisi değilim öncelikle bunu belirteyim. Verdiğin ayetin aslı senin yazdığın şekilde değildir.

Ahzab-56
Muhakkak ki Allah ve melekleri, Nebî'ye (Peygamber'e) salat ederler. Ey âmenû olanlar (ölmeden önce Allah'a ulaşmayı dileyenler),
siz (de) O'na salat edin! Ve (O'na) teslim olarak salat edin!

İlahiyatçılar bu ayet konusunda şu şekilde tefsirde bulunmuşlar;

Mustafa İslamoğlu; “Burada "salât"ın karşılığı olarak "dua" sözcüğünü yerleştirmekle kavramlaşmış bir terim olan "salât"ı, yine kavramlaşmış başka bir terim "dua" ile açıklamak, bilinmeyeni bilinmeyenle açıklamak gibi olacağın*dan, ilk elde "salât"ın karşılığı olan "dua"nın doğru anlamının "destek" olduğu vurgulanmalıdır. Çünkü "Allah'ın Peygamber'e duası" burada "terahhum" anlamı taşımaz. Peygamber'den kaynaklanan bir kusur ve günahın söz konusu olmadığı bu bağlamda, "bağış ve af" değil, ancak destek söz konusudur” demektedir.

Fakat destek emri sadece dil desteğine indirgenemez; bu ayette de emredildiği gibi "fiilî" destek olmak durumundadır. Ona yapılacak fiilî destek onunla aynı zamanda yaşayan*lar için zaten bellidir. Bizim gibi onunla aynı zamanı paylaşmayanlar için ise, onun misyonunu desteklemek ve örnekliğini yaşatmak anl***** ge*lir. Onun getirdiği vahye ve o vahyi hayata koyuş tarzına verilecek her destek, ona yapılmış gerçek bir "salât" ve "selâm" olacaktır.”
 
Mustafa İslamoğlu; “Burada "salât"ın karşılığı olarak "dua" sözcüğünü yerleştirmekle kavramlaşmış bir terim olan "salât"ı, yine kavramlaşmış başka bir terim "dua" ile açıklamak, bilinmeyeni bilinmeyenle açıklamak gibi olacağın*dan, ilk elde "salât"ın karşılığı olan "dua"nın doğru anlamının "destek" olduğu vurgulanmalıdır. Çünkü "Allah'ın Peygamber'e duası" burada "terahhum" anlamı taşımaz. Peygamber'den kaynaklanan bir kusur ve günahın söz konusu olmadığı bu bağlamda, "bağış ve af" değil, ancak destek söz konusudur” demektedir.

Fakat destek emri sadece dil desteğine indirgenemez; bu ayette de emredildiği gibi "fiilî" destek olmak durumundadır. Ona yapılacak fiilî destek onunla aynı zamanda yaşayan*lar için zaten bellidir. Bizim gibi onunla aynı zamanı paylaşmayanlar için ise, onun misyonunu desteklemek ve örnekliğini yaşatmak anl***** ge*lir. Onun getirdiği vahye ve o vahyi hayata koyuş tarzına verilecek her destek, ona yapılmış gerçek bir "salât" ve "selâm" olacaktır.”


Salatın ilk anlamının destek olduğunu söylemiş. Dua demek ki ikinci anlamı oluyor. Burda Allah'ın peygambere dua değil destek olan durumunu söylüyor.

Peki insan salat getirince?
 

Venhar

1. Hikaye yarışma birincisi, 2. Avatar yarışma bir
Dua etmeden önce ve duamı bitirdikten sonra peygamberimize salavat getirmeyi seviyorum...

Tabiki dualarımıza cevap veren sadece yaradandır...
 
selam ederim;

yüce Allaha dua ederken peygamberlerimize, onların yakınlarına, insanlık için çalışan ulu meleklerimize, ceddimize ve bütün şehitlerimize selam etmek onları şaad eder size cennette köşkler sunmaz Allah için bari bunu karşılıksız yapalım. hala birşeyler isteme derdinde herkez onca verilene ragmen. birşey isterken aracıları vesile etmek ne demek onu çözemedim. mesela Allahım şu ızdırabımı muhammed aşkına görmü demek? bence tevekkül eden kişi Allahım hakkımda hayırlı ise bu işime yardım et olmalıdır. bir şeyin olmasında çok israr etmekde teslimiyete yakışan bir davranış degildir elbette çünkü bazı hayırın sonunda şer şerlerinde sonunda hayır olabilir. aracıları alet edip yardım dilemek kendine olan inancın zayıflıgındandır. sevgili ömerimizin heryaptıgının dogru oldugunu kim söylemiş cebrail as mı? lütfen hikayelerle tezler sunmayı kenara bırakında artık yol alalım.
 
selam ederim;

zaten camilerde türbeye döndü derdi olan koşuyor. istemeye ver Allah ver ver Allah ver. cumaya gidersin aynı bayram namazına gidersin aynı. ne kötüdürki elindekilere şükretmeyi kaybedince anlayacak insan.
 
selam ederim;

yüce Allaha dua ederken peygamberlerimize, onların yakınlarına, insanlık için çalışan ulu meleklerimize, ceddimize ve bütün şehitlerimize selam etmek onları şaad eder size cennette köşkler sunmaz Allah için bari bunu karşılıksız yapalım. hala birşeyler isteme derdinde herkez onca verilene ragmen. birşey isterken aracıları vesile etmek ne demek onu çözemedim. mesela Allahım şu ızdırabımı muhammed aşkına görmü demek? bence tevekkül eden kişi Allahım hakkımda hayırlı ise bu işime yardım et olmalıdır. bir şeyin olmasında çok israr etmekde teslimiyete yakışan bir davranış degildir elbette çünkü bazı hayırın sonunda şer şerlerinde sonunda hayır olabilir. aracıları alet edip yardım dilemek kendine olan inancın zayıflıgındandır. sevgili ömerimizin heryaptıgının dogru oldugunu kim söylemiş cebrail as mı? lütfen hikayelerle tezler sunmayı kenara bırakında artık yol alalım.

Dua etmeyelim mi? Çocuklamınıza büyüklerimize annemize dedemize ninemize?

Allah'ın sevgili kullarıda dua için kapı çalana Allah'a dua edemez mi?
 

Venhar

1. Hikaye yarışma birincisi, 2. Avatar yarışma bir
Peki resuli zişana gelip ( Allaha bizler için dua et günahlarımızı affetsin diyen sahabeler yanlışmı yapmışlar ?
 
Üst Alt