• Merhaba Ziyaretçi hoşgeldin! Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan kayıt olunuz...

Cumanın namazları

karafetva

Tecrübeli
Üye
Cuma günü 4 -2 - 4 - 4 - 2 şeklinde formüle edilen
4:ilk sünnet
2:cumanın farzı
4:son sünnet
4:zühri ahir
2:bu vaktin sünneti

diye niyet edilen kısımları kılıyoruz. Peygamberimiz SallAllahü aleyhi ve sellem 4,2,4 yani ilk sünnet farz ve son sünneti kılar diye duymuştum. Zaten manası da açıklıyor işi.

Zühri ahir ne demektir? Ya bu vaktin sünneti ne demek? sünnetin o vakti bu vakti mi oluyor? Şimdi bunların manasını bilmeyen bi insanın bilmediği namaza niyet etmesi ne demek oluyor?
zühri ahir Arapça mı Osmanlıca mı bi kelime tipinde ve bi cümlenin kısaltılmış hali. Cümle hatırladığım kadarıyla "henüz üzerimden sakıt olmayan öğlen namazının farzını..." tipindeydi. Yani Cuma belki kabul olmaz diye hiçbi şey yokmuş gibi öğlen namazının en azından farzını kılmış oluyoruz.
Bu vaktin sünnedi de cumanın farzı belki kabul olmamıştır diye tekrar kılıyoruz. AMa cumanın farzına bu vaktin sıfatı ile sünnet denmesi doğru değil. Hem de cumanın farzı olduğunu hiç belirtmeyen kelimeler...

Peki manası bilinmeyen ve de kelime olarak da anladığımız bi manayı ifade etmeyen sözler namazda niyet olabilir mi? Herhalde olamaz. O namazlar da nafile hükmüne düşebilir.

Peki Peygamberimizin kılmadığı bu eklemeleri yapmak bidat midir? bidat olması için; lüzumsuzluğu kesin olarak idame ettirmesi, harama hzimet etmesi ve ya helalle alakası olmadığından belirsiz kalarak bilinci azaltması, hak olmayan bir amaç barındırması, olması gereken hak değerlerle alakasız kalarak Hak yolu belirsizleştirmesi, fazlaca iştigal sebebi olup Hak için ayrılması gereken vakti istila etmesi, Hakkın ilan edilmesinde zahmet teşkil edilmesi gibi sebepler olmalı.

Bu namazlara bidat diyemeyiz. Zaten namaz kılmak bidat olmaz. Şimdi neden varlar? Şafii der ki şu kadar adam olacak Cuma için. Yani cuma cemaatinin sayısı olmalı. Hanefi der ki 3 kişi yeter. İslam der ki Cuma bayram ama memlekette o vaziyette değil. Ortada halife yok felan derken kısaca meseleler çoğaldı ve tek hükümle sonuca gidemiyoruz. Bu yüzden kabul olacak bir nitelik kazandıramadığımız cuma namazımız kabul olmazsa garati olsun diye o günün öğle namazını (en azından) farzını ve de belki kabul olabilir nitelikte yani cuma cuma oldu ama bu sefer de imamla kılınan farz kabul olmazı diye cumanın farzını tekrar kılıyoruz. Öğlen namazının farzı eda yani vaktinde olan namaz niyetiyle cuma farzı ise kaza yani vakti geçmiş niyetiyle kılınır.

Şimdi imamla kıldığımız farz neden kabul olmasın? İmamın sünnete uygun vaziyette olmaması, şeriata uygun nitelikler ile seçilmemiş olması yani seçilmesi için şeriatın kıstas olmaması tipi sebepler düşünülebilir.

Ne olursa olsun neye niyet ettiğinizi bilin!
 
Üst Alt