Selam!
Ilginc bir konu baglaminda:
Rasûlullâh sordu :
Eynallâh Allâh nerede ?
"Cariye dedi ki :
Fi-s Semâ gökte
"Rasûlullâh dedi ki :
Ben kimim ?
"Cariye cevap verdi :
Sen Allâhın Rasûlüsün.
"Efendimiz dedi ki :
Onu âzad et, zirâ o Müminedir.
Muslim hoca...
Bir TEVIL:
...Bu Hadîs-i Şerîf Sıfat hadislerindendir (yani Mevlânın Sıfatlarıyla ilgilidir).
Bu hadislerin açıklaması hakkında iki mezheb (yol) vardır. Bunları kitabın İmân bahsinde bir çok yerde zikrettik.
Bu yollardan ilki : Bu sözlere manasını araştırmadan, Allâh-u Teâlânın misli hiç bir sey olmadığını ve yaratıkların özelliklerinden münezzeh olduğunu bilerek îmân etmek.
İkinci yol ise : Bu sözleri Kendi Şânına layık bir şekilde tevil etmek. Bu yolu tutanlar dediler ki : Bu sözden murad köle kadının tek ilâha inandığını imtihan etmektir.
Yâni her şeyi yaratan ve yönetenin, her istediğini yapanın yalnız Allâh-u Teâlâ olduğunu kabul ettiğini bilmek içindir.
Ve Allâh-u Teâlâya dua etmek isteyen kişi göğe yönelir, tıpkı namaz kılacak olan kişinin Kâbeye yöneldiği gibi.
Bu Allâh-u Teâlânın gökle sınırlı olduğu manasına gelmez. Kâbe cihetinin Onu sınırlamadığı gibi.
Fakat gök dua edenlerin kıblesi olduğundandır. Kâbenin namaz kılanların kıblesi olduğu gibi.
Veya o câriye puta tapanlardandı. Kendi etrafındaki putlara tapanlardan.
Ve o : fi-s semâ (gökte) dediğinde onun putlara tapmayan ve tek ilâha tapan biri olduğu anlaşıldı.
İmâm-ı Nevevî hoca
Sahih-i Muslim Şerhi
Cild:5 /sayfa:26-27.
Ilginc bir konu baglaminda:
Rasûlullâh sordu :
Eynallâh Allâh nerede ?
"Cariye dedi ki :
Fi-s Semâ gökte
"Rasûlullâh dedi ki :
Ben kimim ?
"Cariye cevap verdi :
Sen Allâhın Rasûlüsün.
"Efendimiz dedi ki :
Onu âzad et, zirâ o Müminedir.
Muslim hoca...
Bir TEVIL:
...Bu Hadîs-i Şerîf Sıfat hadislerindendir (yani Mevlânın Sıfatlarıyla ilgilidir).
Bu hadislerin açıklaması hakkında iki mezheb (yol) vardır. Bunları kitabın İmân bahsinde bir çok yerde zikrettik.
Bu yollardan ilki : Bu sözlere manasını araştırmadan, Allâh-u Teâlânın misli hiç bir sey olmadığını ve yaratıkların özelliklerinden münezzeh olduğunu bilerek îmân etmek.
İkinci yol ise : Bu sözleri Kendi Şânına layık bir şekilde tevil etmek. Bu yolu tutanlar dediler ki : Bu sözden murad köle kadının tek ilâha inandığını imtihan etmektir.
Yâni her şeyi yaratan ve yönetenin, her istediğini yapanın yalnız Allâh-u Teâlâ olduğunu kabul ettiğini bilmek içindir.
Ve Allâh-u Teâlâya dua etmek isteyen kişi göğe yönelir, tıpkı namaz kılacak olan kişinin Kâbeye yöneldiği gibi.
Bu Allâh-u Teâlânın gökle sınırlı olduğu manasına gelmez. Kâbe cihetinin Onu sınırlamadığı gibi.
Fakat gök dua edenlerin kıblesi olduğundandır. Kâbenin namaz kılanların kıblesi olduğu gibi.
Veya o câriye puta tapanlardandı. Kendi etrafındaki putlara tapanlardan.
Ve o : fi-s semâ (gökte) dediğinde onun putlara tapmayan ve tek ilâha tapan biri olduğu anlaşıldı.
İmâm-ı Nevevî hoca
Sahih-i Muslim Şerhi
Cild:5 /sayfa:26-27.