• Hoşgeldin ziyaretçi , forumdan daha fazla yararlanmak için buradan üye olunuz...

Boğaziçi Koprusu ve Yapılışı(Resimli)

Okunuyor :
Boğaziçi Koprusu ve Yapılışı(Resimli)

Bay X

Kıdemli
Üye
20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)
Mart 1970de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı


4 Ağustos 1971: Kule montajı
17 Ağustos 1971: Kule montajı

Ortaköy kulesinin inşaatı
Mayıs 1971de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı. Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 1971de başlandı. 1972nin Ocak ayında her iki çelik kule de yükseldi.

Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak bağlanması
Kuleler tamamlanınca Ortaköyden Beylerbeyine kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972).

Taşıtıcı çelik halatların çekimi
Taşıyıcı halatlarla ilk bağlantı

Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü.
İtalya ve İngilterede hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı..

21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili
Kuleler (henüz tabliyesiz)

Kulelerden birinin içi
Aralık 1972de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı. Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar. Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi

Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı

Tabliye montajı devam ediyor
26 Mart 1973de son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı. Böylece, ilk kez yürüyerek Asyadan Avrupaya geçildi

26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken

26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere
Nisan 1973de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı.
1 Haziran 1973de asfalt döküm işlemi tamamlandı

Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama
Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi.

23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı
Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973de başladı ve Mayıs 1973de bitirildi.

Yaklaşım viyadüğü inşaatı

Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lidonun yanı)

20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası
8 Haziran 1973de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı.

Yaklaşım viyadüğü inşaatı

(Bu arada; 15 Mart 1974 de Çevreyolunun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsünün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974de de Haliç Köprüsü açıldı).

Haliç Köprüsünün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları)

Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandı

İnşaat bitmek üzere
... Ve Köprü 30 Ekim 1973de törenle açıldı... (Cumhuriyetin 50. Yıldönümü)

Açılış sabahı

Açılış töreni. Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler...
Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asyadan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari psikolojisi). Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar...(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşlayarak durması gibi)... Hatta yanlış hatırlamıyorsam, gazetelerde şu örnek verilmişti: Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla köprüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir. Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden...

30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı...

30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi
İlk 24 saat içinde; 28.126 motorlu araç köprüden geçti. Bu rakam; 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti. Köprü 440 milyon liraya maloldu.

Köprünün açıldığı hafta
Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974de verildi (Geçiş ücreti 1 lira). Köprünün taşıyıcı ayaklarının (daha doğrusu kulelerinin) dördünde de yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunları kullanarak köprüye çıkarlar, yürüyerek karşıya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aşağıya inerlerdi. Ancak köprüden aşağıya atlayanların sayısının artması yüzünden birkaç yıl sonra yayalara yasak geldi ve bundan böyle köprü, günümüze kadar yaya özürlü olarak hizmetine devam etti.
 

dogangunes

Profesyonel
Yönetici
Admin
Moderatör
Üye
Cevap: Boğaziçi Köprüsü ve Yapılışı(Resimli)

bu koprunun bu kadar kapsamlı haber ve fotoğraflarını ilk defa görüyorum?paylaşımın için çok teşekkürler?
 
Üst Alt