Arama ve kurtarma

ARAMA VE KURTARMA ÇEŞİTLERİ

ARAMA VE KURTARMA İKİ AYRI BÖLÜM ALTINDA İNCELENMEKTEDİR.
1 . DENİZDE ARAMA VE KURTARMA .
2 . KARADA ARAMA VE KURTARMA .

KARADA ARAMA VE KURTARMA KENDİ ARASINDA İKİ ANA BÖLÜME AYRILMAKTADIR .
1 . TABİİ AFETLERDE ARAMA VE KURTARMA .
2 . KAYBOLMALARDA VE KAZALARDA ARAMA KURTARMA .

ARAMA VE KURTARMA BİRİMLERİ

ARAMA VE KURTARMA BİRİMLERİ ARAMA VE KURTARMA BİRİMLERİ KURULURKEN YÖNLENDİRME VE
KOMUTA KONTROL YETKİSİ EN ÜST BİRİMDEN BAŞLAYARAK EN KÜÇÜK BİRİMDE SON BULUR .
BU BİRİMLER : ARAMA KURTARMA KOORDİNASYON MERKEZİ ( A.K.K.M )
DAĞCILIK FEDERASYONU BAŞKANININ YETKİ VE SORUMLULUĞUNDA OLUP
T.D.F İÇİNDE YER ALAN BÜTÜN ARAMA VE KURTARMA MERKEZLERİNİN BAĞLI
OLDUĞU BÖLÜMDÜR .

1 . YILIK A . K . EĞİTİM PLANLARININ YAPILMASINDAN ,
2 . İHTİYAÇ DUYULAN ARAMA VE KURTARMA MALZEMELERİNİN SATIN
VEYA BAĞIŞ YOLUYLA ALINMASINA KARAR VERMEDEN ,
3 . TATBİKAT VEYA TEKNİK ÇALIŞMALARININ YER VE ZAMANINI
BELİRLEMESİNDEN ,
4 . A .K PERSONELİNİN GİYECEĞİ KIYAFET VE KULLANACAĞI AMBLEM
LERE KARAR VERMEDEN ,
5 . OLAY SONUNDAKİ RAPORLARIN TASNİF EDİLMESİ , ALINACAK
ÖNLEMLER , OLAY BİLDİRİMİ VE SONUÇ RAPORUNU BASINA
AÇIKLAMA / AÇIKLAMAMA YETKİSİNDEN ,
6 . ARAMA VE KURTARMA EKİPLERİNİNİN OLAY YERİNE GÖNDERME /
GÖNDERMEME V.S.YETKİSİNE SAHİPTİR.

A . K . K . M KONSEYİNİN GÖREVLERİ - 1

A . K . K . M KONSEYİNİN İÇİNDE DİREK DAĞCILIK FEDERASYONU BAŞKANINA BAĞLI OLAN
AŞAĞIDAKİ KONSEYLER BULUNMAKTADIR

1 . TEKNİK KONSEY :

1 . A . K ‘ NİN YAPILANDIRILMASINDAN ,
2 . TEKNİK UYGULAMALARDAN ,
3 . MALZEME ALIMLARINDA A . K . K . M YE ÖNERİ GÖTÜRMEKTEN ,
4 . ARAŞTIRMA GELİŞTİRME ( AR .GE ) ÇALIŞMALARINDA BULUNMAKTAN
5 . TATBİKAT YER VE ZAMANINI A . K . K . M YE ÖNERMEKTEN ,
6 . KURULMASINA KARAR VERİLEN B . A . K . M VE A .K BİR ‘ LERİN
YETERLİLİĞİNİ DENETLEMESİNDEN V . S .
DAĞCILIK FEDERASYONU BAŞKANI ADINA SORUMLUDUR .

2 . BASIN – YAYIN KONSEYİ :

1 . BASINA BİLGİ VERMEKTEN ,
2 . ULUSAL VE ULUSLAR ARASI BASIN ÇALIŞMALARINA İŞTİRAK
ETMEKTEN ,
3 . ARAMA VE KURTARMA ÇALIŞMALARINDA BASIN BÖLÜMÜ MASASI
KURMAKTAN ,
4 . V.S.
DAĞCILIK FEDERASYONU BAŞKANI ADINA SORULUDUR .

3. LOJİSTİK DESTEK- ULAŞIM KONSEYİ :

1 . A . K BİRİMLERİNİN İHTİYAÇ DUYULAN BÖLGELERE GİDEBİLMESİ VE
İHTİYAÇ DUYULAN MALZEMELERİN TAŞINABİLMESİ İÇİN GEREKLİ
ULAŞIM ARAÇLARININ TEMİN EDİLMESİNİ SAĞLAR .

4 . SAĞLIK KONSEYİ :

1 . A . K BİRİMLERİNE İLK YARDIM KONUSUNDA KURSLAR VE
SEMİNERLER DÜZENLEYEREK PERSONELİN İLK YARDIM KONUSUNDA
GELİŞMELERİNİ SAĞLAR .
2 . İHTİYAÇ DUYULAN İLK YARDIM MALZEME VE TEÇHİZATININ
ALINMASINI İLGİLİ BİRİMLERE DAĞITILMASINI , EKSİLEN TEÇHİZAT VE MALZEMENİN YERİNE KONMASINI SAĞLAR .

5 . MALZEME KONSEYİ :

1 . AR . G . E İLE ORTAK ÇALIŞARAK KULLANIMA ÇIKAN YENİ TEKNİK
MALZEMELERİ TAKİP ETMEK , SATIN ALINABİLMESI İÇİN TEKNİK
ŞARTNAMELERİ HAZIRLAMAK .
2 . ZAMAN ZAMAN DEPOLARDAKİ MALZEMELERİ KONTROL EDEREK
GÖREV YAPAMAZ DURUMDAKİ MALZEMELERİ DEMİRBAŞTAN
DÜŞÜRMEK İÇİN TEKNİK KURULA SEVK EDER .

ARAMA VE KURTARMA ÇEŞİTLERİ

1 . TABİİ AFETLERDE ARAMA VE KURTARMA ;
KENDİ ARASINDA 4 ANA BÖLÜME AYRILMAKTADIR .

1 . DEPREMDE ARAMA VE KURTARMA .
2 . ÇIĞDA ARAMA VE KURTARMA .
3 . HEYELANDA ARAMA VE KURTARMA .
4 . SELDE ARAMA VE KURTARMA .

2 . KAZA VE KAYBOLMALARDA ARAMA VE KURTARMA ; KENDİ
ARASINDA DÖRT ANA BÖLÜME AYRILMAKTADIR .

1 . KAYBOLMA .
2 . ENGELLERE TAKILMA .
3 . KAZA GEÇİRME .
4 . MAĞARADA KALMA VE KAYBOLMA .

ARAMA VE KURTARMA ARAÇLARI

ARAMA VE KURTARMA ARAÇLARI
KENDİ ARASINDA ÜÇ ANA BÖLÜME
AYRILMAKTADIR .

1 . DENİZDE ARAMA VE KURTARMA .
2 . HAVADAN ARAMA VE KURTARMA .
3 . KARADAN ARAMA VE KURTARMA .

KAZA DEĞERLENDİRME SAFHALARI ULUSLAR ARASI A . K SİSTEMLERİNE GÖRE ÜÇ SAFHA ÜZERİNDE
DEĞERLENDİRME YAPILMAKTADIR . BUNLAR ;

1 . ŞÜPHE SAFHASI :
EKİBİN PLANLANAN VE ETKİNLİĞE GİDERKEN VERDİĞİ BİLGİLERE GÖRE
ARADAN 1 GÜN ( 24 SAAT ) GEÇMESİNE RAĞMEN VARMASI GEREKEN BÖLGEYE
VARAMAMASI VE HİÇ KİMSEYE BİLGİ VERİLEMEMESİ DURUMUNDA ANILAN EKİBİN
EMNİYETİNDEN ŞÜPHE EDİLMESİDİR .
İLGİLİ A .K BİR ’ E HABER VERİLEREK EKİBİN DÖNÜŞ ROTASININ BİTTİĞİ
NOKTALAR ARAŞTIRILARAK DÖNÜP DÖNMEDİĞİ BİLGİLERİNİN TEYİT EDİLMESİDİR

2 . ALARM SAFHASI :
EKİBİN PLANLANAN VE ETKİNLİĞE GİDERKEN VERDİĞİ BİLGİLERE GÖRE
ARADAN 2 GÜN ( 48 SAAT ) GEÇMESİNE RAĞMEN VARMASI GEREKEN BÖLGEYE
VARAMAMASI VE HİÇ KİMSEYE BİLGİ VERİLEMEMESİ DURUMUNDA .
ANILAN EKİBİN KAZA GEÇİRMESİ İHTİMALİNİN YÜKSEK OLDUĞUNUN
DEĞERLENDİRİLMESİ A . K ’ BİRİN DÖNÜŞ ROTASINDAN GİREREK EKİBİN TAKİP
EDECEĞİ ROTAYI AKSİ YÖNDEN ARAŞTIRMAYA BAŞLAR .

3 . TEHLİKE SAFHASI :
EKİBİN KAZAYA UĞRADIĞI KESİNLENMİŞTİR .
A . K BİR VE BAKM DERHAL ARAMA VE KURTARMA FAALİYETLERİNE
BAŞLAR . AKKM YE HABER VERİLİR VE İHTİYAÇ DUYULMA İHTİMALİNE KARŞI
YEDEK EKİPLER HAZIRLANIR . BEKLER DURUMUA GETİRİLİR .

KAZAZEDENİN ARANMASI- GÖREV PLANLAMASI

HAVADAN ARAMA VE KURTARMA YÖNTEMLERİ

KAYBOLAN VEYA KAZAYA UĞRAYAN KİŞİ / KİŞİLERE ULAŞILABİLMESİ İÇİN
YAPILACAK İLK İŞ YERİNİN BELİRLENMESİDİR .
MAKUL BİR ZAMAN İÇERİSİNDE KAZAZEDENİN TAM YERİ HASSAS OLARAK
DOĞRULANMAZSA GAYRET VE HAYATLAR KAYBEDİLEBİLİR .
GENİŞ ALANLARI KISA SÜREDE TARAMADA EN UYGUN YÖNTEM HAVA
ARAÇLARINI ( HELİKOPTER – UÇAK ) KULLANMAKTIR .
HELİKOPTER VE UÇAKLAR ARAMA / KURTARMA YAPARKEN ULUSLARARASI
ARAMA / KURTARMA TEKNİKLERİ VE İŞARETLEMELER ( HABERLEŞME )
KULLANIRLAR .

1 . PAPATYA ZİNCİRİ PATERNİ :
BÜYÜK VADİLERİN ,GİRİNTİLERİN VE ÇIKINTILARIN OLDUĞU ALANLARDA DÜŞÜK SÜRATLİ UÇAKLARIN VE
HELİKOPTERLERİN BİR BİRİLERİNİN TARAMA ALANLARINI KONTROL
EDEBİLDİKLERİ BİR ARAMA ŞEKLİDİR .

2 . S PATERNİ :
GENİŞ VADİ ALANLARINDA İKİ HAVA ARACINDAN BİRİSİ S ŞEKLİNDE ARAMA YAPARKEN
DİĞER ARACIN DİREK UÇUŞ YAPTIĞI
KÖR NOKTALARI KONTROL EDEBİLMEK İÇİN YAPILAN BİR ARAMA ŞEKLİDİR .
S ŞEKLİNDE ARAMA DAĞIN TEK YÜZEYİNDEDE BAŞARIYLA UYGULANMAKTADIR.

3 . YONCA YAPRAĞI PATERNİ :
HIZLI UÇAN BİR UÇAĞIN YONCA YAPRAĞI ŞEKLİNDEKİ ARAMASINA DEVAM EDERKEN
YAVAŞ UÇAN HELİKOPTERİN
UÇAĞIN DÖNÜŞ ROTALARINDAKİ BOŞLUĞU DOLDURACAK ŞEKİLDE VE ALÇAK
UÇUŞ YAPARAK ARAMA YAPMASIDIR .

ARAMA PATERNLERİ VE TEKNİKLERİ

ARAMA PATERNLERİNİN SEÇİLMESİ ;
KAZAYA İLİŞKİN ELDE EDİLEN BİLGİLERİN DOĞRULUĞU ,
ARAMA SAHASININ BOYUTLARI ,
AK VASITALARININ SAYISI VE KABİLİYETLERİ ,
ÇEVRE KOŞULLARI ,
ARANACAK HEDEFİN EBADI VE
KAZAZEDELERİN TESPİTİ İÇİN KULLANILAN YARDIMCI EKİPMANIN TİPİ
DAHİL BİRÇOK FAKTÖRE BAĞLIDIR .

ARAMA PATERNLERİNDE KULLANILAN TERİMLER

1 . ARAMA BAŞLANGIÇ NOKTASI :
AK VASITALARININ ARAMA FAALİYETİNİ BAŞLATTIĞI MEVKİDİR .
ARAMA BAŞLANGIÇ NOKTASININ BELİRLENMESİ İLE AK
VASITALARININ İRTİFA VE MESAFE AYRIMLARI TEMİN EDİLİR .
ARZULANAN MEVKİ VE ZAMANDA ARAMA FAALİYETİNE BAŞLANMASI SAĞLANIR .

2 . ARAMA BACAĞI :
HERHANGİ BİR PATERNİN İZİ BOYUNCA OLAN BACAKTIR .

3 . YAN BACAK :
İKİ ARAMA BACAĞI ARASINDAKİ BAĞLANTIDIR .

4 . YAKLAŞMA :
AK VASITASININ SEKTÖR PATERNİ ,DİKDÖRTGEN , KARE ,
ÜÇGEN , S TARAMA ,GENİŞLEYEN KARE PATERNİ , ROTA BOYU PATERNİ ,
PARELEL TARAMA PATERNİ ,ENİNE TARAMA PATERNİ ,DAĞ ÇEVRE PATERNİ
GİBİ ARAMA TEKNİKLERİNDEN HERHANGİ BİRİSİ KULLANILARAK ARAMA
SAHASINA HAREKET ETTİĞİ GENEL YÖNDÜR VE NORMALDE YAN BACAKLARLA
AYNI YÖNDE OLUR .

ARAMA PATERNİ ÇİZİMLERİ

UÇAK VE HELİKOPTERİN S DÜZENİNDE ARAMASI

DAĞ YÜZEYİNİN S PATERNİYLE ARANMASI

YONCA YAPRAĞI PATERNİ

DAĞ ÇEVRE PATERNİ

scribd.com
 
Merhaba

UÇAĞIN VERECEĞİ STANDART ALINDI - ANLAŞILDI İŞARETLERİ

000.jpg


İŞARET AYNASI VE KULLANILMASI

000.jpg


İŞARET AYNALARI :

ÜRETİM YAPAN FABRİKA VE ÜRETEN ÜLKENİNİN
STANDARTLARINA VE KULLANIM
AMAÇLARINA GÖRE FARKLI BOYUTLARDA
VE DEĞİŞİK ŞEKİLDE YAPILMIŞLARDIR .

ASIL AMACI :

KAZAZEDE VEYA KURTARMA EKİBİ ARAMA YAPAN NESNELERE
İNSAN ,HELİKOPTER , UÇAK VS . İŞARET
VEREREK BULUNDĞU YERİ BELİRTMEKTİR .

KULLANILMASI

1 . GÜNEŞ IŞIĞINI AYNADAN YANINIZA YANSITIN.
2 . AYNAYI YAVAŞ YAVAŞ GÖZ SEVİYESİNE GETİRİN VE GÖZLEM DELİĞİNDEN BAKIN .
UZAYIP GİDEN PARLAK IŞIKLI BİR NOKTAYI GÖRÜN .
BU IŞIK NİŞAN ALMA VEYA HEDEF GÖSTERGESİDİR.
3 . AYNAYI YAKLAŞIK OLARAK GÖZ HİZASINDA
TUTUN VE PARLAK IŞIKLI NOKTA HEDEF ÜZERİNE
GELİNCEYE KADAR AYNAYI HAREKET ETTİRİN .
4 . ETKİLİ KULLANILAN BİR AYNA İLE 100 KM .
UZAĞA İŞARET GÖNDERİLEBİLİR

YER - HAVA İŞARETLERİNİN ANLAMLARI

000.jpg


HELİKOPTERİN KAZAZEDEYİ ALMASI

HAVADAN YAPILAN KURTARMA İŞLEMLERİNDE HELİKOPTER METEOROLOJİK ŞARTLAR ( SİS – YAĞIŞ - RÜZGAR – UYGUN İNİŞ
ALANI VS ) UYGUN İSE YOĞUN OLARAK KULLANILMAKTADIR .
HELİKOPTERİN ETKİN OLARAK KULLANILMASI YER HAVA İŞARETLERİNE BAĞLIDIR .
AŞAĞIDAKİ İŞARETLER ULUSLAR ARASI İŞARETLER OLUP RENKLİ OLARAK 3 METRELİK BEZLERİN ÜZERİNE YAZILMIŞTIR.
KULLANILMAK İSTENEN İŞARET YERDEN HAVAYA ( HELİKOPTERE ) DOĞRU DÜZENLENMİŞTİR

ULUSLARARASI İŞARETLER VE ANLAMLARI

000.jpg


HELİKOPTERLER YAPILIŞ ÖZELLİKLERİ ; VİNÇLİ VEYA VİNÇSİZDİR . VİNÇLİ HELİKOPTERLER HAVADAN YERE 50 METRELİK İP , ÇELİK HALAT VEYA SEDYE İNDİRİP KAZAZEDEYİ ALABİLDİĞİ GİBİ YEREDE İNEBİLİRLER . VİNCSİZ HELİKOPTER KAZAZEDEYİ ALABİLMEK İÇİN YERE İNMEK ZORUNDADIR . KAZAZEDENİN BULUNDUĞU MEVKİ
HELİKOPTERİN İNİŞİ İÇİN UYGUN OLMAYABİLİR . BU DURUMDA KAZAZEDEYİ HELİKOPTERİN İNCEĞİ ALANA TAŞIMAK
ZORUNLUĞU VARDIR . BU ZAMAN KAYIBI OLABİLDİĞİ GİBİ HELİKOPTERİN YAKIT DURUMU GÖZ ÖNÜNE ALINDIĞINDA SINIRLI
ZAMAN DEMEKTİR . HELİKOPTER YERE İNMEDEN ÖNCE ETRAFINDAKİ ENGELLİ ALANLARI VE GİDECEĞİ YÖNÜ TESPİT ETMEK
İÇİN KAZAZEDENİN BULUNDUĞU BÖLGENİN ÜZERİNDE BİR KAÇ TUR ATABİLİR . HELİKOPTERİN İNEBİLECEĞİ UYGUN BİR
ALAN VARİSE O BÖLGEDE BİR SİS KUTUSU YAKMAK PİLOTA UYGUN İNİŞ ALANINI VE RÜZGARIN ESİŞ YÖNÜNÜ BELİRLEMEDE
YARDIMCI OLUR .HELİKOPTER YERE İNERKEN PALLERİN BASINCINDAN DOLAYI GÜÇLÜ RÜZGAR AKIMLARI YARATIR . BU
DURUMDA KAZAZEDEYİ VE MALZEMELERİ EMNİYETE ALMAK GEREKLİDİR AKSİ TAKTİRDE MALZEMELER UÇABİLİR .
HELİKOPTERE YAKLAŞIRKEN ; PİLOTUN VEYA KURTARMA PERSONELİNİN İZİNİ ALINMALIDIR BU İZİN SAĞ VEYA SOL ELİ
YUMRUK YAPTIKTAN SONRA BAŞ PARMAĞI YUKARI KALDIRMAK ( OX ) BAŞ PARMAĞI AŞAĞI ÇEVİRMEK ( NO ) ANLAMI TAŞIR .
HELİKOPTERE BURUN KISMINDAN VE 45 DERECELİK AÇIYLA YAKLAŞILMALI PALLERE DİKKAT EDİLMELİDİR .
 
Üst Alt