Alüminyum folyodan baskı devre .. printed circuit with alumina (or copper) stretch

Malumunuz kuşe kağıt, asetat(sıcaklığa dayanıklı olanı), transfer kağıdı gibi malzemelere basılmak istenilen elektronik devre lazer(tonerli) yazıcı ile yazılarak bakır plaketin üstünde ütülenmekte (sonra suya atılarak kağıt plaketten ovularak ayrılmakta ve toner plakette kalmakta) ve lazer çıktısı olan baskı devre bakır plaketin üzerine çıkartılmakta. Daha sonra da hidroklorik asit perhidrol karışımında eritilen plakette tonerlerin olduğu yerler korunmuş olarak kalırken diğer kısımlar kaybolmuş olur.
İnce yolları bu yöntemle çıkartmak zordur. Kuşe kağıdın ince yollarda dahi iş gördüğü anlatılır. Bir de elektronik öğrencileri araştırma yapmış "koli bandının" bu işlemde ucuz bir çözüm olduğunu yazmışlar. Lazer yazıcıda koli bandı eriyerek yapışır mı bilmiyoruz ama ütüleme esnasında (kağıt üzerine yapıştırılarak kaplanmış) koli bandının eridiğini gördük.

Şeffaf pleksi üzerine iletken yollar yapmamız gerekti. Nassı yapsak nası yapsak dedik. Yolların da özellikle hassas olması istendi. Aklıma folyo geldi. Araştırdım bakır folyo satılıyor. Bakır folyoyu yazıcıdan çıkartabilir miyiz diye düşünüm. Bu konuda yazıcının tesisatının güçlendirilmesi gerektiğinden bahsedenler var. Acaba bakır folyo kağıt üzerinde yollansa kağıttan dolayı toneri alabilir mi falan filan derken alüminyum bandı kağıda yapıştırıp yolladım yazıcıya. Sadece küçük bir kısmı ama tam olarak yazılmış. Orasına da el değince çıkıverdi yazılanlar. Daha sonra marketten aldığım 12mikron alüminyum folyoyu yollamaya çalıştım printera. Tek başına gitmedi folyo. İçinde sıkışıp ortalığı karıştırdı.(Bu durumda yazıcının hassas kısımlarına zarar verebileceğini düşünüyorum. Kırışan folyo çizebilir bi yerleri) Sonra kağıdın orta kısmına kağıttan daha küçük bir folyo yapıştırıp yolladım yazıcıdan çıktı ve yazı folyoya geçti. El değince de çıkmıyordu toner ama zorlayınca çıkıyor. Daha sonra tam boy folyoyu boyunu kısalttıığım kağıda yapıştırıp yolladım. Yani ön kısmı folyo arkası kağıt ama geriye doğru sadece folyo devam ediyor. Bu şekilde hatırladığım sonuç daha iyiydi ama değişik kalınlıktaki kağıtlar kullandım bazılarında sıkışmalar oldu.
Sonuç olarak kalın tam boy bir A4 kağıdına tam boy folyo yapıştırdım ve yazıcıdan üzerine baskı aldım.Her ne kadar folyo muhtevasını bilmesek de aLüminyumun iletken olduğunu söylemeye gerek yok. Bu teknikle alüminyum folyoya direk baskı alarak bu folyoyu plakete yapıştırmayı düşünüyorum. Daha sonra da asit muamelesi. Bu taktiğin çok ince yolların basılmasında hem efektif hem de ütülemeyi ortadan kaldıran bir pratiklikte olduğunu düşünüyorum. Aynı uygulamayı bakır folyo ile de denemeyi düşünüyorum. Folyoların kalınlığı, kağıtlı ve ya tek başına folyonun yazıcıya beslenmesi tercihi gibi stratejik önemlilikler bulunmakta.
ALüminyum folyoyu asite attığımda eridi. Eğer folyo asitte erimicek bi şeyle kaplı olursa asit işlemi sonuç vermiyecektir. Bu durumda folyo sıcak hava ile, zımparalanarak(ki çok zor), alevle kaplamasından ayrılmaya zorlanabilir.
Yazıcıda ne gibi değişiklikle kağıttaki aynı verimlilikteki baskı bakır folyodan elde edilebilir?
Şu anda bu aşamadayız. Folyoya çıktı aldık ama toner ütüleme yönteminde olduğu kadar sağlam değil. Sıcak hava ile toner sağlamlaştırılabilir mi yoksa bir ütüleme mi yapılmalı? Folyonun ince olmasından olsa gerek çok kolay kırışıyor.
Folyo son olarak plakete nası bi yapışkanla yapıştırılmalı? Duvarlara afiş yapıştıran yapışkan felan nası olur?
Bizden istenilen şeffaf pleksi üzerine iletken yollar kazınılması işinde folyoyu pleksiye yine saydam bir yapışkan ile yapıştırmak gerekmekte.
Plekside iletken yol için;
-Araba arka camları buğu önleyiciler gibi bir sistemle iletken yolları işlemek
-bahsettiğimiz folyo aktarımı
-iletken boya ve ya mürekkep ile işlemek
-folyo ve ya bakırı baskısız düz olarak yapıştırıp bir kalıp vasıtasıyla ve ya başka türlü boya püskürterek devreyi çizmek
-bir de pleksi ütü sıcaklığına dayanmıyor ama bi şekilde pleksiye bakırı yapıştırıp ütülemek yöntemleri akla gelmekte...
Katılımlarınızı beklemekteyiz..
 
Alüminyum folyoyu kalın bi kağıtla yolladığımda yazıcı alamadı. Folyoyu sadece kağıdın en önünden kağıt enince, katlanarak iki tarafı yapışkan yapılmış koli bandıyla bantladım. Bi de folyoyu kağıdın en önünden diğer tarafına doğru kıvırıp az miktar diğer tarafa katladım ve bu kısma da ufak bi bant salladım. (bantlar çift taraflı bant olucak biçimde katlanmış ve folyo kağıt arasına yapıştırılmıştır. Yazıcı ile temas etmemektedir.) Tam boy kağıt kullandım. Ama kalın kağıt ve koli bandı kağıdın girmesine izin vermedi.
Tam boy normal A4 kağıdıyla folyoyu birleştirip yolladım yazıcıya. Daha önce bahsetmiştim; folyodan toner ovalanarak zorlandığında çıkıyor diye. Kağıt folyo kombinasyonu fevkalade çıktıyı alıp çıktı yazıcıdan. Sonra tonerin daha sağlam yappışması için yazıcıdan çıkan folyo-kağıdı tekrar yazıcıya verdim ve boş bir sayfa çıktısı verdim. Kağıt folyo tekrar yazıcıya girdi ve boş (sadece en alta küçük bir çizgi) bir sayfa için yazıcıdan dolandı. Yani yapmak istediğimiz yazıcının ısıtıcı kısmıyla toneri tekrar işlemek. Sonuç fevkalade sağlam bir toner yapışması sağlandı. Birkaç kere daha geçirmek denenebilir. Yalnız iki defa geçmiş tonerli folyodan da toner tırnakla kazınıyor. Tek geçmiş folyo ile de iki kere geçmiş olanı sağlamlık açısından çok farklı değil. Geçirme sayısı arttırılabilir.

Ayrıca transfer kağıdı ve ya kuşe kağıt gibi bir baskı aktarma malzemesine önce yapılmak istenen baskı yapılır sonra üstteki teknikteki gibi folyo kaplanarak boş sayfa için yazıcıya yollanırsa yazıcının ısıtıcı kısmından geçerken kuşe kağıt üzerine yazılı toner folyoya temas ettiğinden ve ısındığından aynen ütüleme yönteminde olduğu gibi baskı aktarma gerçekleşecektir. Bu boş sayfa çıktı ile ısıtma uygun sayıda yapılırsa ütüleme gibi etkili olacaktır. Sonra kağıt-folyo önce plakete(ve ya saydam fleksiye-polikarbona..) yapıştırılıp su ile ovalanarak kağıt folyodan ayrılabilir. Bu yöntemde alüminyum folyo yerine bakır folyo da kullanılabilir.

Bu yöntemler akla getiriyor ki; esnek ve uygun incelikte plaket üretilirse kağıttan baskı yerine plaket direk yazıcıya yollanabilir. Yazıcıdan çıktıktan sonra plaket daha sağlam bi malzemeye yapıştırılabilir.

Toneri fevkalade tutup yazıcıdan çıkabilecek iletken malzemeler üzerine çalışmak gerekir. Yazıcının modifiye edilmesi de düşünülebilir.
 
Bahsettiğim gibi normal A4 kağıdına alüminyum folyoyu önden katlanmış (iki tarafı yapışkan) koli bandıyla yapıştırıyordum. Folyoyu biraz uzun yapıp kağıdın diğer tarafına katlıyordum ve o taraftan da katlanmış koli bandıyla yapıştırıyordum. Kalın kağıtta sıkışmalar olduğu gibi bu koli bandının kalın olması hasebiyle de sıkışmalar oldu.
Folyoyu en önünden kağıda japon yapıştırıcısı ile yapıştırdım. Folyoyu kağıdın diğer tarafına katladığımda da japonla yapıştırdım. Kağıdın eni doğrultusunda çizgi halinde japon sürdüm ve folyo yapıştı. Japon kağıdın içinden geçerek kağıdı masaya da yapıştırdı ama kolay çıktı kağıt masadan. Sonra folyoyu en arkasından kağıda yine eni doğrultusunda çizgi halinde japonlayarak yapıştırdım. Sonuç fena değil folyo yazıcıda aynı kağıt gibi çıktıyı aldı.

Yalnız folyonun komple kağıda yapışmamış olması pek güzel olmuyor. Malum şeffaf pleksiye baskı yapma amacında olduğumuzdan kağıda komple yapıştıramıyoruz. Çünkü fleksiye kağıtsız folyoyu yapıştırmak icap ediyor(kağıt şeffaf değil). Şeffaflığı sağlamak amacıyla folyo direk asetata komple yüzeysel olarak yapıştırılabilir ve bu biçimde yazıcıda denenebilir.

Bunların yanında fleksi ütü sıcaklığına dayanamadığından yani fleksi üzerine folyoyu yapıştırıp ütüleyemediğimizden folyoya kuşe kağıda aldığım çıktıyı koydum ve ütüledim. Bu şekilde ütüden sonra folyo kağıt folyo tarafından fleksiye yapıştırılıp sonra suda kağıt çözülerek ayrılabilir. Yalnız ütüden sonra folyo ve kağıt rulo olur gibi kıvrılıyor bunu engeller mi bilmiyorum(şu an denemede) üstüne kitap koyarak soğuması beklenebilir. Tabi folyoda kırışıklığın olmamasına dikkat edilmeli.

Yapıştırıcı için japon yerine prit(sabunsu yapıştırıcı) tipi bi şeyler ve ya uhu falan filan denenebilir. Ve de flesiye işi biten folyoyu yapıştırmak için de bi şey lazım. Japon olmuyor. Duvarlara afiş yapıştırılan su kıvamındaki yapıştırıcıyı denemek lazım

Başarılar...
 
A4 normal kağıdı folyoya sadece önünden ve en arkasından çizgisel olarak yapıştırmaktan bahsetmiştik. Yeni taktiğim şöyleydi. Önce A4 ü en ucunda enine doğru ve uçtan arkaya doğru çizgilerle çıktısını aldım. Yani paintte (ve ya daha uygun bir programda) düz çizgiler çiziliyor ve çıktısı alınıyor. Çizgiler en önde kağıt eni doğrultusunda bir tane ve yukarıdan aşşağıya doğru yan yana birkaç santim arayla. Bu çıktıyı alıyorum uygun ebatta kestiğim folyonun üstüne koyup ütülüyorum. Çizgisel toner folyoya yapışıyor. Sonra bu kağıt folyo yapışmış çiftini tekrar yazıcıya verip esas istediğim baskı devrenin şemasının çıktısını alıyorum.
Folyonun hem imalataında hem de ütüleme esnasındaki kırışıklıklardan dolayı mükemmel değil ama fena olmayan bir sonuç aldık.
Burada toner japon ve koli bandı yerine yapıştırıcı olarak kullanıldı. Önlü arkalı komple tonerli (simsiyah) bir çıktı alınırsa folyo ve kağıt yapıştırma için yapıştırılmak istenilen bölgelerde folyo ve kağıt arasına kesilen bu önlü-arkalı komple siyah çıktının parçaları konur ve ütülenir. Önlü arkalı çıktının iki tarafı da toner olduğundan ütülenince iki taraf da yapışacak hem folyo hem de kağıda tutunacaktır.
 
Daha kalın folyolarla yazıcıdan direk folyoya baskı almayı denemedim ama (15 mikron 0.015mm ince alüminyum folyoda sorun olmuyor), eğer kalın folyo lazer yazıcıda baskı almazsa yani toneri almazsa ve ya toner sertleşmezse (gibi sorunlar olursa) ince folyoya baskı alınıp kalın folyo üzerine yapıştırılabilir. Asit yöntemine uygulandığında baskısız(tonersiz) kısımlar erir ve asit alttaki kalın folyoya da nüfuz etmeye başlar.
Yalnız bu yöntemde ince folyo kalın folyoya yapıştırılması için asitte eriyecek bi yapıştırıcı kullanmak lazım. Çüknü asit üst folyoyu eritince alt folyoya da nüfus edebilmesi lazım. Aradaki yapışkan engel olursa iş yarım kalır.
Asitte hızlıca eriyecek bi kimyasal için kimyacılara ihtiyaç var. Ama şu da düşünülür. Asitte ve ya suda eriyecek ve ya sadece kısa süreli yapışma sağlıyacak bir madde ile üst folyo yapıştırılırsa, asidin üst folyoda kanalları açmasının hemen ardından plaket alınıp açılan kanallardaki yapışkan silinebilir ve ya (su-tiner kimyasına uygun) yıkanabilir. Sonra tekrar aside daldırılır ve kalan iş bitirilir.
Burada önemli kısım şu. Hem yazıcıdan direk çıktı alarak sistemi ütüleme derdinden ve hassasiyet bozukluklarından kurtarmaya çalışıyoruz, hem de ütülemenin yapılamayacağı(ütünün eritebileceği-bozacağı) fleksi türü plastiksi malzemeler üzerine devre çıkarmaya çalışıyoruz.
Bu konularda mürekkepli yazıcıların modifiyesini duymuştum. Su bazlı bi mürekkep asitte iş görmeyebilir. Kartuşlardaki mürekkep değiştirilmek zorunda kalınabilir. AMa elektriksel çalışan lazer yazıcının sonuca gitmediği yerlerde mürekkepli sisteme de başvurulabilir.
Devrenizi ütüsüz, 0.1mm hassasiyette yaptığınızı bi düşünsenize?
 
Kiralık Dükkan yazısını alüminyum folyoya yazıcıda basmıştım. Bu basılı folyo yazıcıdan arkasında bir kağıtla beraber geçmişti. Alüminyum folyoyu kağıttan ayırdım ve 1mm fleksi malzemeye (plasiksi şeffaf malzeme) şeffaf silikonla yapıştırdım. Sıcak silikon değil, şeffaf inşaat işlerinde kullanılan silikon. Yapıştırıken rahatlıkla buruşuyor çünkü bendeki folyo 15mikron yani 0.015mm kalınlıkta. Yapıştırdıktan sonra bulaşık süngeri ile baskı uyguladım süngeri gezdirerek.

asit işlemi uygulandıktan sonra Kiralık Dükkan yazısı hariç diğer kısımlar eridi. Yalnız silikon da bazı yerlerde çıktı, pleksiye yapışmıyor anlaşılan. Bu çıkan silikon ile onun üstünde olan yazı da çıkmış oldu. Her nedense bazı yerlerde noktasal olarak alüminyum erimemiş olarak kaldı.

silikon yerine daha uygun yapıştırıcı lazım. yapıştırmada baskı uygulamak için de sünger yerine l*****syon makinesi lazım. Belki yapışan yüzeyler üzerine düşük sıcaklıkta bi ütü ile araya direk teması önleyecek kağıt gibi bi şey kullanılarak yapılabilir.

Kalan yazıdaki tonerleri temizlerken su altında bulaşık süngeri tırtıklı kısmını bastırarak gezdiriyorum ama yazılar aynen kalıyor, zarar görmüyor. Sonuç cezbedici. Fırsat buldukça denemelere devam. Tabii el alışkanlığı da lazım, yoksa zarar görebilir mamül.
 
Baskı denemesini 0.1mm yani 100mikronluk alüminyum folyoda yaptım. (büyük bir kırtasiyeden aldım folyoyu. Ama doğru düzgün paketlenemiyor ve satan da ilgilenmiyor. Kalın silindirikj bi şey yanınızda olmalı düzgünce sarmak için.)

Evvela 0.1mm folyoyu içine alamadı. Önce bir miktar çekti sonra takıldı. Aslında A4 kağıt da 0.1mm kalınlıkta ama folyo kağıt kadar esnek değil. Sonra folyonun önünden kısa bir kağıda yapıştırıp kısa kağıt ve foloyoyu yapışık vaziyette yolladım. Yazıcıdan çıktı ama yazılmamıştı ve az çok bulaşan tonerler de el değince çıkıyordu. Bu aşamada kuşe kağıda aldığın çıktıyı alüminyum 0.1mm folyoya ütü ile basmaya çalışıyorum.

Denenerek hangi kalınlıkta folyolara baskı alındığı bulunmalı.
 
Yukarıdaki google search den "alüminyum folyoya baskı" aramasını yaptırdığınızda bulunan sonuçlar tam olarak bizimki gibi değil. Onlar bakır plakete alüminyum folyo ile toner transferi yapıyorlar. Yani bilinen baskı yöntemi. Bizim burada ise yazıcıdan çıkan alüminyum folyo direk plakete yapıştırılıp kendisi eritilmeye terk ediliyor.

benim bu yöntemi bulurken amaç; şeffaf pleksiye iletken yüzey yerleştirip hem ışığa geçirgen hem de iletken yoılları elde etmekti. Pleksi ütü sıcaklığına dayanmıyor. Kendi anlatımımda direk folyoyu kullandım yani yazıcıdan çıkan folyo direk iletken yolların sahibi olan devre kısmı oldu. Ama folyo direk kullanılmadan da toner transfer maddesi olarak kullanılabilir.

Google da görünenlerin alüminyum folyoyu toner transferi kullanmadaki avantajları;ütüleme sonrasında toner transfer malzemesinin su ile ovalanarak çıkartılmasını elimine etmesidir. Çünkü kağıt vb transfer maddesi asitle erimediğinden su ile ovalanmak zorundadır ama alüminyum folyo asitle eridiğinden suda ovalanma gibi işleme ihtiyaç duymaz. Yani ütü ile baskı yapılında direk aside atılabilir.

Şeffaf pleksinin ütü sıcaklığına dayanmadığından evvela kalın folyoya baskı (yazıcıdan çıkmış ince folyodan) alınıp sonra kalın folyo pleksiye yapıştırılıp aside atılabilir. Yani bakır ya da alüminyum (kalın) folyo ile ütü işlemi yapılıp şeffaf fleksiye yapıştırılınca toner transfer malzemesi olan alüminyum folyo su ile ovalanma vb işleme gerek duymadan aside atılabilir.
 
Bu yöntemi icad etmeye çalışmış olmam pleksiglas denen plastiksi şeffaf malzeme üzerine iletken yollar çıkarabilmekti. Pleksiye nakır ya da alüminyum kalın bi folyo yapıştırılıp ütü tekniği ile baskı yapılabilir gibi görünüyor ama maalesef pleksi sıcağa dayanmıyor. Sıcağa dayanabilecek başka bir şeffaf malzeme düşünülebilir. Lam dediğimiz laboratuar malzemesi de düşünülebilir.

Kuşe kağıt ile alüminyum 0.1mm kalınlıktaki folyoya ütü ile baskı çalıştım ama sonuç hazin.

Son olarak yazıcıdan ince(12mikron) folyoya çıktı aldım. Bu folyoyu kalın folyoya ütüledim. İnce ve kalın folyo kucaklaşmış oldu. SOnra pleksiye şeffaf silikon ile yapıştırdım. Attım aside. SOnuç neredeyse mükemmel. Asid hızlı işleyip fazla ısıtıyor malzemeyi. Perhidrolü azaltarak ve ya su ekleyerek asidin hızı azaltılabilir.

Son yöntemimde; şeffaf silikonun hamursu kıvamı folyoyu yapıştırmamda pek rahat bırakmadı tam düzgün yüzey elde edemedim. Ama uuuraşşsam yaparım. Sıcaklığı düşürülmüş l*****syon makinesi ile folyo silikon ile merdaneler arasından geçirilebilir. Ve folyoya silikon bulaşmış yerler olmuş buralar asidde önce erimedi ve sonuçta o tip bazı yerlerde erimemiş kalıntılar oldu. Çıkan yollardan çok çok azı pleksiden ayrıldı.

Silikondan başka donduğunda şeffaflığını koruyacak akışkan bi yapıştırıcı lazım. Japon hemen aktifleşti ve folyoyu oynatamaz oldum yani kjapon iyi değil. Zaten şeffaf olacağı da belli değil.

Bir de kalın folyoyu pleksiye yapıştırıp baskı aldırmak var aklımda. metrekaresi 60TL dediler ve saca yani kalın metale bile baskı alırız dediler. Bastıkları mürekkep aside az da olsa dayanabilse belki iş görür.
 

Benzer konular ↴

Benzer konular ↴

Üst Alt