Osmanlı Devleti ve Eyaletleri

Osmanlı Devleti'nin büyümesi (1481-1683)Osmanlı'nın klasik döneminde (1453-1826) sancakların birleşerek oluşturduğu beylerbeyi ile yönetilen idari birime vilâyet/eyalet denirdi. Eyaletler salyaneli ve salyanesiz, yani yıllıklı ve yıllıksız olarak ikiye ayrılırdı. Ayrıca Osmanlı idaresi altında bağımlı iç özerk devletler bulunurdu.

Sâlyânesiz eyaletler, mahsulâtı has, zeamet ve tımar olarak ayrılmıştı. Öşür ve resimleri, havas-ı hümayun ismiyle, hazineye, beylerbeyi ve sancakbeyi haslarına ve bir de zeamet ile tımara ait olmak üzere bölünmüştü.

Sâlyâneli eyaletler; has, zeamet ve tımara ayrılmayarak doğrudan doğruya devlet hazinesi tarafından mıntıkalar halinde her sene iltizama verilirdi. Bu eyaletlerin senelik hasılatından bir kısmı beylerbeyi, sancakbeyi, asker vs. maaşları için dağıtıldıktan sonra önceden belirlenmiş bir miktarı (sâlyâneyi) devlet hazinesine yollanırdı. Sâlyâneli eyaletler daha çok merkezden uzak Arap Müslümanların çoğunlukta oldukları eyaletlerdi. Bu tip eyaletlerde hükümet yeniçeri garnizonları bulundurur ve merkezden beylerbeyi, defterdar ve kadıları tayin ederdi.

Bağımlı iç özerk devletler, doğrudan Osmanlı merkezi idaresi altında olmayıp belirli bir yıllık vergi ödemeleri ve idarecilerinin Osmanlı merkezi tarafından seçilip onaylanmaları dolayısıyla Osmanlı devletine bağımlı idiler. Bunlardan Eflak, Boğdan, Transilvanya, Ragusa Cumhuriyeti, Gürcistan, Çerkezistan, Kazak Hetmanlığı ve bir zaman için Orta Macaristan Krallığı Osmanlı'ya bağlı Hıristiyan devletlerdi. Kırım Hanlığı, Mekke Şerifliği, Gilan Hanlığı, Şirvan Hanlığı, ayrıca Osmanlı devletine ilk katıldıkları zamanlar ve Osmanlı Devleti gerileme döneminde Tunus, Trablusgarp ve Cezayir müslüman olan devletlerdi. Bunlara ek olarak, Doğu Anadolu'nun bazı bölgelerinde 1514 Amasya antlaşmasına göre veraset yolu ile tayin edilen kabile başkanlarının sancak beyi olarak idare ettikleri sancaklar bulunmakta ve bunlara "Kürt hükümeti" sancağı adı verilmekteydi. "Kürt hükümeti" sancaklarında bütün vergi gelirlerinin sancak beyinin olduğu kabul edilmekte, ama verasetle iş başına gelen sancak beyi hükümet merkezine belirli sayıda sipahi sağlamak zorunluluğu altındaydı.

Osmanlı'da eyalet sayısı devletin toprak kazançları ve kaybetmeleri ile devamlı değişme göstermiştir. Örneğin, 1520'de sadece 6 tane eyalet ve beylerbeylik varken Kanuni Sultan Süleyman devrinde eyalet ve beylerbeylik sayısı 16 olmuştur. Bir padişah zamanında bile eyalet sayısı ve statüsü değişme göstermiştir. Örneğin, Kanuni zamanında 1520'de Mohaç Meydan Savaşı sonucu ele geçirilen Macaristan'ın çok büyük bir kısmı önce bağımlı iç özerk bir krallık halinde idare edilmiştir. Ama Macar Kralı olan Zapolya'nın 1540'ta ölümü ile Habsburglar Macar kırallığına hak iddia etmeleri üzerine 1541 seferi yapılmış, sonucunda da olağanüstü yetkileri olan Budin Beylerbeyliği kurulmuştur.

Sâlyânesiz eyaletler Anadolu Beylerbeyliği​

Rumeli Beylerbeyliği
Karaman Beylerbeyliği
Rum Beylerbeyliği (Rumiyye-i Sugra)
Trabzon Beylerbeyliği
Diyâr-ı Bekr Beylerbeyliği
Dülkadir (Zûlkâdiriyye) Beylerbeyliği
Cezayir Bahriye Beylerbeyliği
Kars Beylerbeyliği
Erzurum Beylerbeyliği
Cezair-i Bahr-i Sefîd Beylerbeyliği
Bosna Beylerbeyliği
Budin Beylerbeyliği
Van Beylerbeyliği
Kıbrıs Beylerbeyligi
Tunus Bahriye Beylerbeyliği
Şehr-i Zor Beylerbeyliği
Çıldır Beylerbeyliği
Kefe Beylerbeyliği
Özü Beylerbeyliği

Sâlyâneli eyaletler Mısır Beylerbeyliği​

Trablus-Sam Beylerbeyliği
Halep Beylerbeyliği
Bagdat Beylerbeyliği
Basra Beylerbeyliği
Musul Beylerbeyliği
Trablus-garp Beylerbeyliği
Bingazi Beylerbeyliği
Hicaz Beylerbeyliği
Yemen Beylerbeyliği
Rakka Beylerbeyliği
Habeş Beylerbeyligi
Lahsa (al-Hasâ) Beylerbeyliği
 
Balkanlardan Orta Doğuya kadar büyük bir coğrafyanın 1. Cihan Savaşından sonra elimizden çıkmasına rağmen, o topraklarda yaşayan halkın hala büyük bir hasretle "Osmanlı, Osmanlı" diye sayıkladığını ..

Budapeşteden gelen bir yazarımıza bir Boşnakın, "Madem ki İstanbula gidiyorsun Allah aşkına o şehrin toprağını benim için öp Allah benim canımı İstanbulu görmeden, almasın!" dediğini...

Trablusgarpdaki ihtiyar Cezayirlilerin , boyunlarına muska diye Osmanlı parası taktıklarını,biliyor musunuz?
 
osmanli degil Turklere bir sevgi vardir, Bir cingenenin 100 yillik turk teyp kasetleri biriktirdigini bilirim.
Turkluk bu zamanda unutturulmaya calisiyor. Osmanli ozlemi turkiyede var.

Cingeneler Turkum der osmanliyim demez. Bosnaklar osmanliya degil turklere ozenir .
Arnavutlar deseniz turk bilir. Eserlerini Turk eseri bilir.
Osmanliya turkler sahip cikmistir ama osmanli Turklere sahip cikmaz. Turkleri kullanmistir.

Nedenini bana sorun

Balkanlardaki Turklerin cogu saftir devsirmemistir. Ornek hareketleri ile toplumlari etkilemistir. Osmanli zamaninda sancak beylerinin topraklari oz turktur. Onlar osmanli bilmez. Romanyanin icinde de Turk koy ve kasabalari vadir.


Bosnada Fethullah gulen okullari acilinca dolayisiyla osmanli ogretilmeye baslandi. bosna zaten muslumandi sonradan fethedilmedi.onlari biz musluman yaptik.

simdi bir ornek vericem: balkanlarda vatani tanimayan Turkiyeye gelen bir turk ,
Turkiyeye gelmenin Istanbula gelmenin heyecanini yasar . Bir turk gormek ister
cunku geri dondugunde anlatacaklari bir turk imaji vardir.
basina su gelir,
Hissst hemserim sen nerelisin ? Turkum ,, onu anladim da nerelisin ? Turkum ya
hangi memlekettensin , Bulgaristan , desene sen bulgarsin , degilim turkum. ama bulgarsin ( bunu soyleyen adam zaten ozde turk degildir,tarihi bilmedigi icin bulgar der adama)

Ozbekler turktur: kirgizlar turktur : istanbula gelirler .oz turk gormek isterler , kendilerini gosteririm turk sensin ,

Japonlar Turk gormek ister, Ulkelrine ilk giden sanatci BARIS MANCO dur , turkleri nasil bilirsiniz
Uzun sacli, Sari cizmeli,Ellerinde yuzukleri olan, Aynali kemer tasiyan insanlar.

Turk yoksa osmanli da yoktur. olmayacaktir.Turkler olmazssa o hayal kurulamayacak.ayrimcilik burda basliyor zaten.

Butun dunya ulkeleri bize turk derler, Kendi memleketinde Turk olamamak cok agirdir.
hemde cok agir. Adam baska sinirlarin -hudutlarin icinde turktur turk , osmanli degildir.
turkum diye bagirir eger sorarsan.Turkiyede insan turkum demesi zorlasmaktadir. Hatta kurdum demek daha kolaydir, rumum ermeniyim demek, daha genel osmanli demek.

Cingene %100 turkce konusur, cingenece bilmez bulgarcasi bozuktur. istemediginiz kadar esmer vatandas bulurum hepsi musluman ,Turkum diyor ama osmanliyim demiyor.

Adam simdiye kadar Turk olarak kendini bilmis, osmanli modasi nerden cikti diye sorar.

isterseniz MSN leriniz skypelerinizi acin gorustururm, yuzlercesini kizdirmaya gelmez. kizdirmamakta fayda var.

Cezayirde AYN EL TURK plaji vardir Turktur , Turk plaji. Turk camiisi vardir. Eger gormek isterseniz fotograflarima bakin.

Ben kitaptan yazmiyorum cevreme bakip ta soyluyorum.

bence tarafli bir dusunce bu. balkanlar bosnadan ibaret degildir.
 
osmanli degil Turklere bir sevgi vardir, Bir cingenenin 100 yillik turk teyp kasetleri biriktirdigini bilirim.
Turkluk bu zamanda unutturulmaya calisiyor. Osmanli ozlemi turkiyede var.

Cingeneler Turkum der osmanliyim demez. Bosnaklar osmanliya degil turklere ozenir .
Arnavutlar deseniz turk bilir. Eserlerini Turk eseri bilir.
Osmanliya turkler sahip cikmistir ama osmanli Turklere sahip cikmaz. Turkleri kullanmistir.

Nedenini bana sorun

Balkanlardaki Turklerin cogu saftir devsirmemistir. Ornek hareketleri ile toplumlari etkilemistir. Osmanli zamaninda sancak beylerinin topraklari oz turktur. Onlar osmanli bilmez. Romanyanin icinde de Turk koy ve kasabalari vadir.


Bosnada Fethullah gulen okullari acilinca dolayisiyla osmanli ogretilmeye baslandi. bosna zaten muslumandi sonradan fethedilmedi.onlari biz musluman yaptik.

simdi bir ornek vericem: balkanlarda vatani tanimayan Turkiyeye gelen bir turk ,
Turkiyeye gelmenin Istanbula gelmenin heyecanini yasar . Bir turk gormek ister
cunku geri dondugunde anlatacaklari bir turk imaji vardir.
basina su gelir,
Hissst hemserim sen nerelisin ? Turkum ,, onu anladim da nerelisin ? Turkum ya
hangi memlekettensin , Bulgaristan , desene sen bulgarsin , degilim turkum. ama bulgarsin ( bunu soyleyen adam zaten ozde turk degildir,tarihi bilmedigi icin bulgar der adama)

Ozbekler turktur: kirgizlar turktur : istanbula gelirler .oz turk gormek isterler , kendilerini gosteririm turk sensin ,

Japonlar Turk gormek ister, Ulkelrine ilk giden sanatci BARIS MANCO dur , turkleri nasil bilirsiniz
Uzun sacli, Sari cizmeli,Ellerinde yuzukleri olan, Aynali kemer tasiyan insanlar.

Turk yoksa osmanli da yoktur. olmayacaktir.Turkler olmazssa o hayal kurulamayacak.ayrimcilik burda basliyor zaten.

Butun dunya ulkeleri bize turk derler, Kendi memleketinde Turk olamamak cok agirdir.
hemde cok agir. Adam baska sinirlarin -hudutlarin icinde turktur turk , osmanli degildir.
turkum diye bagirir eger sorarsan.Turkiyede insan turkum demesi zorlasmaktadir. Hatta kurdum demek daha kolaydir, rumum ermeniyim demek, daha genel osmanli demek.

Cingene %100 turkce konusur, cingenece bilmez bulgarcasi bozuktur. istemediginiz kadar esmer vatandas bulurum hepsi musluman ,Turkum diyor ama osmanliyim demiyor.

Adam simdiye kadar Turk olarak kendini bilmis, osmanli modasi nerden cikti diye sorar.

isterseniz MSN leriniz skypelerinizi acin gorustururm, yuzlercesini kizdirmaya gelmez. kizdirmamakta fayda var.

Cezayirde AYN EL TURK plaji vardir Turktur , Turk plaji. Turk camiisi vardir. Eger gormek isterseniz fotograflarima bakin.

Ben kitaptan yazmiyorum cevreme bakip ta soyluyorum.

bence tarafli bir dusunce bu. balkanlar bosnadan ibaret degildir.

Orkun Bey,

Osmanlı imparatorluğu içinde her türden , her ırktan millet yaşamıştır.Ve hepside hoşgörü çerçevesinde, anlayış ve iz'an çerçevesinde birlikte yaşamışlardır.Osmanlı'yı yıkan nedenlerden biri, işte siizin şu anda yukarıda bahsettiğiniz, milliyetçiliktir.

''Osmanliya turkler sahip cikmistir ama osmanli Turklere sahip cikmaz. Turkleri kullanmistir ''

Bu sözünüzü şiddetle kınıyorum...

Üstelik bunu söylerken kendinizle çelişiyorsunuz.Türkler osmanlıya sahip çıktı diyorsunuz,bir yandan da''Turkum diyor ama osmanliyim demiyor'' adam, diyorsunuz...

600 YILLIK GEÇMİŞİNE SAHİP ÇIKMAYAN, NE TÜRK NE DE BAŞKA BİRŞEYDİR.

NASİPSİZ BİR ZAVALIDIR SADECE...NASİPSİZ...

Saygılar.
 
Anadoluda Tasavvuf edebiyatinin olusma sebebi Osmanlinin Turklere baskisidir.
Anadoludaki turk topluluklarina da baski yapmisti.
Bu halk yunus emreler, Mevlanalar cikarmistir. kisaca baskiyi en aza indirmek icin tasavvufa yonelmistir boylece bloke edecektir.
Turklerle baslayip devsirmeler ile son bulmustur. Bizim musluman yaptigimiz ulkelere sonradan bir daha musluman yapmaya calismanin anlami yok. Balkanlar daha Saf kalinca turkluk agir basmistir. Komunizm idaresine girince de ozelliklerini kaybetmemistir insanlar. Osmanli turkler olmazssa bugun de kurulamayacaktir. bu bir gercektir. ister kabul edilir ister kabul edilmez.

Bana sunu soyleyin O halde Herkes turk neden der eserlere. cunku eserleri koruyan Turktur.

Bugun Rusya dagidi , Neden diyorum neden Kazakistan bizi sevmez,orta asyadaki Turkmenistan(turk), Kirgizistan , Ozbekistan. Azerbaycan Bizi neden sevmez. ,
Hatta Turkce dizileri bile sevmezler , bizim dizileri araplar daha cok sever.

Turkiyede yasiyoruz %100 Turk urunu kac tane sey sayabilirsiniz , Mutfagimiz oryantal mutfak. hicbirseyimiz nerdeyse turk degildir.
 
Bugün kullandığımız Türkçemize yabancı dillerden giren kelime sayıları

Dil..............Kelime Sayısı

Almanca .......... 85

Arapça ......... 6463

Arnavutça......... 1

Bulgarca ......... 8

Ermenice......... 23

Farsça..............1374

Fince ................2

fransizca 4974


İbranice..............9

İngilizce............538

İspanyolca............36

İtalyanca.............632

Japonca............... 7

Korece.................1

Latince...............147

Macarca................19

Moðolca...........13

Norveç..................2

Portekizce..............4

Rumca..................14

Rusça..................40

Slavca.................24

Soðdca.............1

Yunanca................399

Kaynak:Türk Dil Kurumu
 
Osmanlı Döneminde Türklere Baskı yapıldı demek çok garip,
Ki asli unsur Türklerdi,
Devleti kuran,koruyan güçün merkezinde Türkler vardı.
Tüm padişahlar Türktü,
Mezhebde HAnefi olsa da temelde,Türk olmayan unsurlar vardı diğer mezheplerden.
Kürdünü,Arabını,Türkünü,Çerkezini ve adını sayamadığımız nice ulusları birarada kardeşçe yaşatmayı becerebilen başka bir devlet varsa söyleyin de hemen oraya hicret edelim.
Osmanlıyı anlamak lazım,
Hem de peşin hükümsüz ve tarihsel gerçeklere sırt dönmeden!
 
Tüm padişahlar Türktü, degildi. zaten osmanli oldugu savunuluyor bu yuzden
Turkluk daha kanuni sultan suleyman zamaninda bozuldu.
Hurrem sultan i hatirlayin ,, (Hurrem sultan filmini izleyin neler dondugunu anlatiyor o devirde ne entrikalar)

alavere dalavereyi, can pazarinda donusmus. Evlendikleri kadinlar yabanciydi.
Zaten Hun imparatorlugu da bu yuzden yikildi. Cinliler turk sarayina kadinlari soktular. ve irkini degistirip saraya kumanda etmeye kadar gitti.

Koskoca cin seddini yaptilar baktilar ki olmadii, Kanini degistirdiler, sokullu mehmet pasa icin hic birsey soylemeyin bana. Turklerin tek dayanamadigi sey kadin dir.
 
Her tavus kusu mutlaka mutlaka bir yumurtadan çıkar; ve tavus yumurtasından her çıkan,
mutlaka tavus kuşudur; öyle amma, gaye, tavus yumurtasından çıkmıs olmak değil, tavus
kusu olmaktır… İşte milliyetçiliğimizin tek ve kesafetli bir misal içinde mânası!
Tavus kusu, sebepte değil, neticede tavus kusudur; bu bakımdan tavus kusunun sahsiyeti,
geriye doğru mânasız ve değersiz yumurta kırıklarında değil, ileriye doğru müstesna bir renk
ve çizgi heyetindedir
… İşte milliyetçiliğimizin tek ve kesafetli bir misal içinde ruhu!..
İsterse karga veya devekusu yumurtasından çıkmıs olsun, neticede bütün sartlariyle tavus
kusu olabilen her varlık, tavus kusunun bütün hakkına maliktir… İşte milliyetçiliğimizin tek
ve kesafetli bir misal içinde kıymet ölçüsü!…
Demek ki biz, gerçek milliyetçiliği, geriye doğru değil, ileriye doğru, menba istikâmetinde
değil, mansap istikâmetinde, tohum üstünde değil, ağaç, üstünde karar kılıcı bir anlayıs ve
görüse bağlıyoruz.
Bu demektir ki, biz, tarih plânında fıskırısımıza zemin teskil eden ırk ve toprak sartlarını
geride bırakmıs; her türlü ırk ve toprak hakikatine ilgili, fakat her türlü ırk ve toprak
yobazlığına düsman, ileri bir görüs ve anlayıs içinde milliyetçiyiz
.
Amma yumurta olmazsa tavus olmazmıs; varsın olmasın, bu zaruret bize hiçbir sey
kaybettirmez. Dairenin bulunduğu her yerde mutlaka bir merkez bulunacağı, fakat her merkez
bulunan yerde mutlaka bir daire bulunmayacağı gibi tavus, yumurtayı ihata ve ihtiva eder de,
yumurta tavusu ihata ve ihtiva edemez
.
Bizim milliyetçiliğimiz, belli baslı bir topluluğa ait madde ve kemmiyet hakikatlerinin
mâverâsında, sadece ruh ve keyfiyet vâkıalarına bağlı, cevherini posasından süzen ve yalnız
cevhere nisbet kabul eden bir telâkkiden ibaret.
Türk, bizim nazarımızda, belli baslı bir inanıs, bağlanıs, düsünüs, sezis, hatırlayıs, duyus,
davranıs ve bildiris hususiyetleri içinde, belli baslı bir iman, mukaddesat, tefekkür, tahassüs,
hayal, hatıra, mesrep, eda ve lisan birliğinin ördüğü, tek nüshalı ve sahsiyetli bir ruh
nescinden ibarettir; mutlak ve müstakil bir vâhit temsil eden bu ruh nescinin zarfı da
Anadoludur
.
Ya su boyuna Türk ruhu, Türk ruhu dediğimiz sey nedir ki?.. Türk ruhu dediğimz sey, iki
vâhidin mecmuundan ibarettir: biri, onu kendi dısında olduran, öbürü de bu olan seyi kendi
içinde renklendiren, sekillendiren, seslendiren, kokulandıran, iklimlendiren iki vâhit…
Vâhitlerden ilki, Türkün duygu ve düsünce mihrakında pırıldayıcı mutlak ve müstakil iman
ısığı, ikincisi de bu ısık etrafında, hususî ve mahallî, bütün bir tahassüs ve tefekkür
seciyesidir.
Vâhitlerden ilki, ırk ve kavim seviyesinin üstünde, bütün insanlar çapında ve hâkim; öbürü de
yalnız ırk ve kavim kadrosunda ve tâbidir.
Demek ki, zaten aslında ve lûgatta bir kavmin ruhunu dayadığı iman kaynağı mânasına gelen
ve son zamanlarda gerçek delâletinden kaydırılıp kavmiyet mânasına kullanılmaya baslayan
milliyetçilikten anladığımız, bir zarf isi olmaktan ziyade bir mazruf isi; ve mazruftaki dünya
görüsüne, insan, cemiyet ve kâinat telâkkisine bağlı bütün bir tahassüs, tefekkür, eda ve ifade
kadrosu isçiliğidir.
Bu ruhî ve kadronun ırkî plânda kendi maddesine karsı sevgisi, ancak belli baslı bir vâhidin
doğurduğu böyle bir ruha yataklık etmekten ibaret ve yalnız bu kayd ve sartla sınırlıdır.
İste bizim milliyetçiliğimiz; İslâma bağlı Türk ruhunun, bu mutlak kadro içinde Türk duygu
ve düsünce hususiyetlerinin milliyetçiliği
!.. Ve iste cihan ölçüsünde milliyetçilik!..
 
rabia hanim gercekci konusalim bana kanit gosterin ben size foto cekicem, gelin davet edicem . kendiniz goreceksiniz . keske gemide benimle calissaydiniz da goreydiniz.
gorunenle yazilan bir degil. Tarfli dusunce burada.birlierinin yazilarini eklemeyelim
siz kitap okursunuz, ben kitap yazarim
 
Üst