+ Konuya Yorum Yaz + Yeni Konu Aç
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 2 Toplam: 2
  1. #1
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443

    Ekran Kartlarının Genel Özellikleri


    DirectX Nedir?


    DirectX,Bildiğiniz gibi Microsoft® tarafından devamlı geliştirilen, telif hakkı gerektirmeden oyun geliştirmede ve Windows tabanlı uygulamalarda kullanılabilecek bir multimedyadır.Ancak biraz daha özele indiğimizde DirectX’in ne kadar gelişmiş olduğunu göreceksiniz.DirectX'in bileşenleri;

    Microsoft DirectDraw®
    Microsoft Direct3D®
    Microsoft DirectSound®
    Microsoft DirectMusic®
    Microsoft DirectInput®
    Microsoft DirectPlay®
    Microsoft DirectShow®
    Microsoft DirectSetup®

    Şimdi bunların bizimle ilgili kısımlarını birer cümle ile açıklayalım;,

    -DirectDraw :Ekran kartının ve ekranda oluşacak görüntünün işlenmesini blitting ve page-flapping olarak bilinen diğer donanım özelliklerini
    daha hızlı bir şekilde işlenmesini bitmap verilerinin ve off-screen(*) belleğinin kontrolünü sağlıyor.Ayrıca Direct3D’nin temelini oluşturur.

    (*Off-Screen:Arkaplanda çalışan bir programdır ve daha hızlı görüntü elde edebilmek için kullanılanılır.)

    -Direct3D : Artık günümüzdeki tüm grafik kartları, 3D hızlandırıcı desteğiyle satılıyorlar. Günümüzdeki oyunlarınoyunların çok büyük bir kısmı Direct3D’yi kullanmaktadır.Direct3D ilk olarak iki ayrı API ile çıkmıştı ve halende bu iki API uzerine kuruludur.(Immediate Mode ve Retained

    Mode)


    -Immediate Mode:Immediate Mode’da, objelerin cizilme sistemi programcının isteği doğrultusunda yapılır.Immediate Mode donanımsal sisteme daha yakın olduğundan kullanımı oldukça güçtür.Ancak bu sistem donanıma doğrudan erişim sağlamaktadır.Buda daha iyi performanslarda uygulama geliştirmenize olanak sağlar.

    -Retained Mode:Retained Mode, çeşitli eklentilerle Immediate Mode üzerine kurulmuştur. Bu eklentilerden, doku(texture) yönetimi, nesne
    dosyalarının yüklenmesi ve animasyon gibi (vs)örnekler verebiliriz.Retained Mode’un, kullanımı ve öğrenilmesi Immediate Mode nazaran daha kolaydır.Fakat programcıların daha çok performans isteyemeleri sonucu, Microsoft DirectX 6 ile Retained Mode API’sini geliştirmeyi durdurdu.Retained Mode API'sini geliştirmek yerine Direct 3D takımı Immediate Mode’un kullanımı kolaylaştırmak ve programcılara yeni işlevsellik sağlayacak eklemelerde bulundular.Retained Mode şu an için çokça kullanılan ve çok önemli olan multitexturing ve ışıklanırma gibi
    bir çok işlevselliği sağlamaktadır.

    API :

    Programcıların da her kart için ayrı kod yazmaları mümkün olmadığından bütün kartların ve yazılımınların bilbirleri ile anlaşabileceği ortak bir platforma ihtiyaçları var. API, uygulamalarla onları çalıştıran donanımınların birbirleri ile anlaşmalarını sağlıyor.


    GDI+:

    GDI, açılım olarak Graphics Device Interface (grafik araç arayüzü) anl***** gelmektedir.Kısaca açıklarsak nesneye,objeye dayalı yapıdaki

    grafik uygulamalarının geliştirilmesi GDI aracılığı ile yapılır.

    OpenGL Nedir?


    OpenGL gelişmiş pekçok tekniği destekliyor.Bunlar texture mapping, antialiasing, saydamlık, sis, ışıklandırma, smooth shading , motion

    blur ve modelling transformation(vs) gibi.OpenGL Windows versiyonunun geliştirlimesinden sonra oyun yapımcıları tarafından çok tutuldu ve halende yaygın olarak kullanılmakta.

    Texture mapping:Yüzeyleri desen veya herhangi bir dosya ile kaplamaya yarar.

    Smooth shading:HErhangi bir yüzey üzerinden yansıyan ışınlar zararlı veya zararsız etkilerde bulunsa bile shading yapılabilmesini sağlar.

    Motion blur:Hareketli görüntülerin arkalarında iz bırakmalarını sağlar.

    Modelling transformation:Nesnelerin uzaydaki büyüklüklerini, yer ve perspektiflerinin değişmelesini sağlar.

    Çift Tamponlama:Animasyonlarda oluşan titremeyi gidermeye yardım eder. Animasyonda birbirini izleyen her bir çerçeve ayrı bir bellek tamponunda oluşturulur. Ve sadece çerçevenin görüntülenmesi tamamlandığında ekranda görülebilir.

    Anti-aliasing :Bilgisayar ekranında çizilmiş doğruların uçlarında oluşan çentikleri azaltır. Çentik uçlu doğrular genellikle düşük çözünürlükte çizildiklerinde oluşular. Anti-aliasing, mimari zig-zag ları azaltmak için rengi ve doğruların yakınındaki pixellerin yoğunluğunu değiştirir.

    Gouraud gölgelemesi:3 boyutlu(3D) cisme düzgün bir gölgeleme uygulamak için kullanılan bir yöntemdir ve cismin yüzeyleri boyunca ince renk farkları sağlar.

    Z-buffering: Üç boyutlu cismin Z koordinatının izini tutar. Z-buffer'ı; gözlemcinin cisminin yaklaşık izini sürer. Z-Buferring aynı zamanda saklı yüzeyin yerinin değiştirilmesimde önemli bir göreve sahiptir.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  2. #2
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443

    Cevap: Ekran Kartlarının Genel Özellikleri

    Grafik işlemcisi Güncel kartlarında grafik işlemcisi görüntü hesaplamalarını yapmak için ekran kartına eklenmiş birer sistem diyebiliriz.Yeni nesil ekran kartlarındaki işlemciler sistemdeki CPU 'ya hiç yük bindirmeden bütün işlemleri kendi başlarına tamamlayabilir duruma geldiler.Bu yüzden artık GPU(Graphics Processing Unit)(Grafik İşlemci Birimi) olarak adlandırılıyorlar.Günümüz ekran kartlarında bulunan GPU’lar işlev ve karmaşıklık bakımından cpu ları geçtiler.

    Görüntü belleği

    -Ekran kartının üzerinde bulunur ve görüntü hesaplamalarıyla ilgili bütün veriler burada saklanır. Buradaki belleğin muhatabı ekran kartı işlemcisidir.Eskiden ekran kartlarında bellek yoktu.Ekran kartları teknolojinin getirdikleriyle beraber neredeyse kendi başlarına sistem oluşturur hale geldiler.Hafızalardaki Bellek miktarı kadar ekran bu belleği ne kadar verimli kullanabildiği de önemlidir.Başlarda 2MB bellek yeterli gelirken yeni nesil ekran kartlarında 256mb standart hale gelmeye başladı.

    Çözünürlük

    -Çözünürlük görüntü kalitesini belirleyen en önemli faktördür.Ekrandaki görüntünün kaç pixel den oluşacağını belirtir.(Yatay dikey olarak)(Örneğin 1204-768,1600-1400gibi). Windows ekranında çözünürlük ne olursa ekrandaki nesneleri oluşturan piksel sayısı değişmez.Çözünürlük arttıkça ekrandaki kullanılabilir alan artar.Nesneler ,yazılar küçülür.Yani masa üstündeki kullanılabilir alan çözünürlükle doğru orantılıdır.Tabi görüntü kalitesini arttırmanın sonucunda denetlenmesi gereken pixel sayısı,işlem gücü,bellek miktarı,bant genişliği kısacası genel işlem hacmi artar.Buda performans düşüşüyle sonuçlanır.İstediğiniz çözünürlüğü ekran kartınızın ve monitörünüzün desteklemesi lazım.Monitörünüz fiziksel olarak gerekli sayıda pikseli oluşturması lazım.

    Bios

    -Anakartta olduğu gibi ekran kartlarındada bios bulunur. Biosda ekran kartının çalışma parametreleri kayıtlıdır. Bios bilgisayarınız açılırken ekran kartını küçük bir denetimden geçirir.

    Ramdac(RAM Dijital-to-Analog Converter)

    -Ramdac’lar görüntü belleğindeki verileri RGB çıkışına çevirerek monitör çıkışına iletir. Monitörde kullanılan ana renklerin her biri için ayrı Ramdac vardır. Ramdac’ların çalışma hızı ekranın tazeleme hızını belirler.(hz olarak belirtilir).Örneğin 85 hz de çalışıyorsanız ekranınız saniyede 85 kez yenilenir. Ekran tazeleme hızınızı mümkün olduğunca yiksek tutmanızı tavsiye ederim. Çünkü göz sağlığınız için önemlidir.RAMDAC`in iç yapısı ve özellikleri hangi çözünürlükte ne kadar rengin grüntülenebileceğinin belirlenmesinde önemlidir. LCD ekranlar yapıları gereği dijtal olduklarından RAMDAC`ten değil de direk görüntü belleğinden görüntü lietişimi geçerler. DVI (Digital Video Interface) adındaki bağlantı sayesinde görüntü belleğinden görüntü bilgisini alıp kullanabilirler.

    Bu kadar pixel(piksel)’den bahsettik. Ne olduğu açıklamadan geçmeyelim.

    Piksel


    -Görüntünün en küçük birimine piksel denir. Her pikselin kendine ait renk,yoğunluk gibi bilgileri vardır. Yani her pixel’in bir kişiliği vardır diyebiliriz. Piksellerden binlercesi bir araya gelerek ekrandaki görüntüyü oluşturuyor. Monitöre dikkatle bakarsanız pikselleri görebilirsiniz.Görüntü küçük noktalardan(piksellerden) oluşmuştur

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

Benzer Konular

  1. Windows 7 Genel Özellikleri
    dogangunes Tarafından Windows 7 Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 22-11-2010, 05:49 PM
  2. "Windows Mobile" genel özellikleri
    dogangunes Tarafından Windows Mobil İşletim Sistemi Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 13-11-2010, 04:09 AM
  3. Ekran kartı
    byghostx Tarafından Donanım Foruma
    Yorum: 12
    Son mesaj: 10-09-2010, 04:49 PM
  4. Kpss Genel Kültür Genel Yetenek Deneme Sınavları
    dogangunes Tarafından Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 06-09-2010, 01:48 AM
  5. Bmw Ekran Koruyucu
    oyunx Tarafından BMW Forum Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 18-12-2006, 06:36 PM
Yukarı Çık