Gösterilen sonuçlar: 1 ile 4 Toplam: 4

Kur'an'ı Anlamak/İsmail Yakıt

Din ve İnanç Kategorisi Dini Dokümanlar Forumunda Kur'an'ı Anlamak/İsmail Yakıt Konusununun içerigi kısaca ->> Kur'an'ı Anlamak İsmail Yakıt Ötüken Neşriyat / Kültür Dizisi Etiket Fiyatı : 12,00 TL (KDV Dahil) Kitaptan bir bölüm Hz. ...

  1. #1
    İNCİ
    Misafir..

    Kur'an'ı Anlamak/İsmail Yakıt

    Kur'an'ı Anlamak

    İsmail Yakıt

    Ötüken Neşriyat / Kültür Dizisi

    Etiket Fiyatı

    : 12,00 TL (KDV Dahil)



    Kitaptan bir bölüm


    Hz. Adem ilk insan mı?

    Bu konudaki yanılgıların bir sebebi de Kur’an’da “Beni Adem” tamlamasının sıkça kullanılmasıdır. Buradan hareketle Adem’in insanlığın ilk babası olduğu sonucuna varılmıştır. Halbuki Kur’ân’da yine aynı tabirle “Beni İsrâil” ifadesi de yer alır. Buna rağmen o kavim tamamen neseb itibariyle İsrail (=Hz. Yakup)’un oğulları değildirler. Aynı şekilde “Beni Adem” tabirine de neseb bağı anlamı verilmesi doğru değildir. Zira Arapça’da “Beni” tabiri onu takip eden onun sünnetinde olan için kullanılır. Keza Kur’an’da müslümanlara hitaben Hz. İbrahim için “Babanız İbrahim” (Ebîkum İbrahim) tabiri kullanılmaktadır. (Hac, 22/78) Buradan Hz. İbrahim’in bütün müslümanların biyolojik babası olduğu anlamı çıkarılmamaktadır. Baba tabiri de önder, lider vs. anlamındadır.


    Hz. Adem’in biyolojik anlamda ilk insan olduğu ön yargısına sebep olan diğer bir yanlış ise, Hz. Adem’in ve eşi Havva’nın (Havva’nın adı Kur’an’da geçmez) yaratılışı ile ilgili olduğu iddia edilen ayetlerin yorumları hakkındadır. Adem’in ilk insan olduğunu iddia edenler, şu ayete yanlış bir anlam vermektedirler.


    يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيرا ونساء


    (Nisa, 4/1)


    “Ey insanlar sizi bir tek nefisten ve ondan da eşini yaratan ve her ikisinden de çok sayıda erkek ve kadınlar çıkaran Rabbinize gerekli saygıyı gösteriniz.”


    Bu ayette insanların tek bir nefisten yaratıldığı söz konusudur. Fakat müfessirlerin çoğu, hatta hepsi “nefs-i vâhide”den Adem, “zevceha” tabirinden de Havva’nın kast olunduğunu söylerler. Halbuki ayette buna delâlet eden hiçbir sarahat yoktur. Çünkü “nefs-i vâhide” Adem’in müradifi değildir. Adem özel isim olarak “marife” nefs vahide ise “nekire”dir. Adem müzekker (erkek), bu tabir ise müennestir (dişi). Öte yandan (A’raf, 7/l89-190) ayetlerinde aynı ifadelerle “nefs-i vâhide”den bahsedilmektedir. Nefs-i vâhideden yaratılan ve eşi de ondan var edilenin Allah’tan salih bir evlat istedikleri, Allah’ın kendilerine istediklerini vermesine rağmen o ikisinin Allah’a bir çok şirk koştuğu ifade edilmektedir. Şu halde “nefs-i vâhide”yi “Hz. Adem” olarak yorumlamak mümkün değildir. Nefs-i vâhide, insanı meydana getiren prensip, su veya nutfe (sperm) anlamındadır. (bkz. İ. Yakıt, Kur’an’da İnsanın Yaratılışı ve Evrimi, S. D . Ü . İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 5, s. 9 vd). Zira Kur’an, bu ayetlerde Adem’in yaratılışından bahsetmemektedir.


    إن مثل عيسى عند الله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون‏


    (Ali İmran, 3/59)


    “Muhakkak ki İsa meselesi Allah katında Adem meselesi gibidir. Onu da topraktan yarattı. Sonra da “ol” dedi, o da olur.”



    Kur’an’ın Hz. Adem’in yaratılışından bahsettiğini sananlar ayete “Allah Adem’i topraktan yarattı” manasını vermişlerdir. Onlara göre bu ayette Hz. Adem’in ilk insan oluşuna delil vardır. Halbuki ayet cümle semantiği açısından ele alındığında böyle olmadığı görülecektir. Söz konusu ayette ehl-i kitabın Hz. İsa’ya uluhiyyet atfetmesi ele alınmıştır. Onlar sadece babasız olması hasebiyle İsa’ya uluhiyet atfediyorlardı. Allah da onlara mademki sizin indinizde sadece babasız olan İsa’ya uluhiyet atfediyorsunuz da yine size göre hem anasız hem babasız olan Adem’e niye uluhiyet atfetmiyorsunuz? diyerek topraktan gelen bir varlığa uluhiyet atfedilemeyeceğini beyan etmektedir.


    Ayette geçen “indallah” tabiri de çok önemlidir. Bu ifade yukarıdaki meselenin bir, “indelbeşer” yani insanlar tarafından yorumlandığını bir de, “indallah” yani Allah katında gerçek yorumunun bulunduğunu ve insanlarınkinden farklı olduğunu gösterir. Bu kayıtla beraber ayette vurgulanmak istenen şey, her insanın orijini olan toprağın Hz. Adem ve Hz. İsa’nın da orijini olduğudur. Böylece “halakahu” ibaresindeki “hu” zamiri Hz. İsa’ya racidir. Yani “Onu (İsa’yı) da topraktan yarattı”. Topraktan yaratılan hiç bir kimseye de uluhiyyet isnadı mümkün değildir. Ayrıca ayet Hz. Adem’in anasız-babasız yaratılması ile de ilgili değildir. Nitekim şu iki ayet de Hz. Adem’in ilk insan olmadığına işaret eder.


    كان الناس أمة واحدة فبعث الله النبيين مبشرين ومنذرين


    (Bakara, 2/213)


    “İnsanlar tek bir topluluktu. Daha sonra Allah onlara müjdeleyici ve uyarıcı peygamberler gönderdi. ”



    Ayette insanların kök birliğine sahip tek bir topluluk olduğu, sonra da kendilerine peygamberler gönderildiği ifade ediliyor. Hz. Adem ilk peygamber olduğuna göre ondan önce insan cinsinin bulunması zorunlu hale gelmektedir.


    إن الله اصطفى آدم ونوحا وآل إبراهيم وآل عمران على العالمين‏


    (Al-i İmran, 3/33)


    “Allah Adem’i, Nuh’u, İbrahim ve İmran sülalelerini âlemler üzerine seçmiştir”.



    Görüldüğü üzere ayet, Adem’in “seçildiğini” ifade ediyor. Adem benzerlerinden oluşan bir topluluk içerisinde bulunmalı ki seçilme imkanı mevcut olsun. Yani ayete göre, İbrahim sülalesi ile İmran sülalesi diğer sülalelerin arasından seçilmiştir. Nuh da diğer nuhların yani kendi benzerlerinin arasından seçilmiştir. O halde Adem de diğer ademlerin (yani kendi benzerlerinin) içinden seçilmiş olmalıdır. Bu da onun ilk insan olmadığını, aksine, bir toplulukla beraber yaşarken seçildiğini ve peygamber olarak gönderildiğini gösterir.


    Görüldüğü gibi (Bakara, 2/30)’da anlatılan “halifelik” meselesi, insanın yani beşer cinsinin yaratılışından tamamen farklıdır. Bu ayetlerde, insanlığa hilâfet makamı verilmiştir. Adem bunun temsilcisidir. Yani Adem’in şahsında halifelik temsil edilmektedir. Anlaşılması gereken bunun ne olduğudur. Adem kıssası, Kur’ân’da birkaç yerde anlatılırken, bu kıssa içinde yer alan Adem ise, halifeliği temsil eden bir karakterle sunulmaktadır. Ancak, Kur’ân bu hususta bize çok açık ve geniş malumatlar vermemektedir.


    Öncelikle ayetlerden, meleklerin bu makamı elde etme isteğinde oldukları anlaşılmaktadır. Onlar, “Biz seni hamdinle tesbih ediyor ve seni takdis ediyoruz” sözleriyle hilafete daha lâyık olduklarını imâ ediyorlar. İnsanın fesat çıkarıcı ve kan dökücü olmasıyla, kendilerinin tesbih ve takdis edici olmalarını kıyaslayarak hilâfete talip olmaktadırlar. Fakat Allah, “Ben sizin bilmediklerinizi bilirim” diyerek halifeliğin tesbih ve takdis ile olmadığını ifade etmektedir. Diğer yandan Cenab-ı Hakk’ın Adem’e “Esma’’yı talim edip, melekleri bununla imtihan etmesi ve onların da “Esma”yı bilememeleri ise hilâfetin, takdis tesbih ve ibadet ile olmayıp ilim ile olduğunu göstermektedir. Kur’ân halifelik hakkında kesin bir şey söylemese de bu hususta birçok yorum yapılmıştır. Bize göre halifelik hükümranlık anlamında olup, o da “Esma”yı talim hakikatinde gizlidir.

    Yazının devamını buradan okuyabilirsiniz.

  2. #2
    bursali68
    Misafir..
    Merhaba,

    Evet " Yaratılış " ile Hz.Adem konusunun ayrıldığı yerler buralar...Bizler " Ademoğullarıyız "....Yazının içeriğindeki küçük başlıklar kendi şahsi düşünceme göre de " doğru " diyebileceklerimdir...

    Yazının devamını okuyayım...

    Sağlıcakla kalınız...

  3. #3
    İNCİ
    Misafir..
    Alıntı bursali68´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Merhaba,

    Evet " Yaratılış " ile Hz.Adem konusunun ayrıldığı yerler buralar...Bizler " Ademoğullarıyız "....Yazının içeriğindeki küçük başlıklar kendi şahsi düşünceme göre de " doğru " diyebileceklerimdir...

    Yazının devamını okuyayım...

    Sağlıcakla kalınız...
    Bursalı, kitabı alıp okumanızı tavsiye ederim.

  4. #4
    bursali68
    Misafir..
    Merhaba,

    Mutlaka alıp okuyacağım...İlginç bir kitap diğer yazılardan da incelediğim kadarıyla.Yazarın , gördüğüm kadarıyla " evrimi " de belli bir düzeyde kabul edenlerden olduğunu söyleyebilirim , bilemiyorum tabi , kitabını okumak gerek...

    Teşekkür ediyorum...

    Sağlıcakla kalınız...

Benzer Konular

  1. Hz.Peygamber'i Anlamak/İsmail Yakıt
    İNCİ Tarafından Dini Dokümanlar Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 10-10-2011, 10:29 AM
  2. İslamı Anlamak/İsmail Yakıt
    İNCİ Tarafından Dini Dokümanlar Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 10-10-2011, 10:19 AM
  3. İsmail yk
    dogangunes Tarafından Süper Sözlük Foruma
    Yorum: 4
    Son mesaj: 12-11-2009, 01:09 AM
  4. İsmail Bey Gaspıralı
    erkişi Tarafından Biyografi (Yaşam Öyküsü) Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 16-08-2007, 03:10 PM
  5. İsmail Cem
    Bay X Tarafından Biyografi (Yaşam Öyküsü) Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 31-01-2007, 12:06 AM

Anahtar kelimeler

Yukarı Çık