Gösterilen sonuçlar: 1 ile 9 Toplam: 9
  1. #1
    Tecrübeli Üye
    Üyelik tarihi
    Mar 2010
    Mesaj
    320
    Rep Gücü
    10732

    Nisa suresi 125. ayeti nasıl anlamalıyız?

    Kur’an ayetlerinin bizlere neler anlattığını, doğru anlamak istiyorsak, Kur’an ın diğer ayetlerinden mutlaka faydalanmalıyız, istifade etmeliyiz. Çünkü Kur’an kendisini anlatan, açıklayan, eşi benzeri olmayan, bir rehberdir. Ayetleri gereği gibi anlamak için, yine Kur’an a danışmalıyız. Bunu bizlere hatırlatmak içinde Allah, biz her şeyden nice örnekleri, değişik ifadelerle verdik ki anlayasınız der bizlere.

    Bugün sizleri, Nisa suresi 125. ayet üzerinde düşünmeye davet etmek istiyorum. Önce ayeti yazalım.


    Nisa 125: İyilik yaparak kendisini Allah'a teslim eden ve İbrahim'in dinine dosdoğru olarak tâbi olan kimseden, din bakımından daha iyi kim olabilir? Allah, İbrahim'i dost(HALİL) edinmişti.


    Yukarıdaki ayette Rabbim bizlere, iyilik yaparak kendisini Allah a teslim eden ve İbrahim dinine tabi olanların, kurtuluşa ereceğinden bahsediliyor. Ayetin en son kısmında ise, Allah İbrahim peygamberimize layık gördüğü, HALİL sıfatıyla bizlere ne anlatmak istiyor, burası çok önemli. Ayetin orijinal Arapçasında, dost diye çevrilmiş kelime HALİL olarak geçer.

    Şimdide aşağıdaki ayete bakalım.


    Ali imran 68: Doğrusu onların İbrahim'e en yakın olanı, ona uyanlar, şu Peygamber ve iman edenlerdir. Allah da müminlerin dostudur(Velisidir).


    Yukarıdaki ayetin son cümlesinde de, Allah müminlerin dostudur diye çevrilmiş. Fakat orijinaline baktığımızda Veli olarak geçer. Yani bu durumda Nisa suresi 125. ayette geçen Allah İbrahim i dost edinmişti cümlesindeki HALİL kelimesi ile Ali imran 68. ayette geçen VELİ sözcüğü aynı anlamda çevrilmiş. Bu durumda aynı anlamı verdiğini söylememiz doğru olmaz. Burada geçen Halil sözcüğünün, bir farklı anlamı olmalı değil mi sizce de?


    Allah müminlerin dostudur yani velisidir, bunda hiç şüphe yok. Bakın Allah Maide suresi 55. ayetinde ne diyordu.

    (Sizin dostunuz (veliniz) ancak Allah'tır, Resulüdür, iman edenlerdir; onlar ki Allah'ın emirlerine boyun eğerek namazı kılar, zekâtı verirler.)


    Demek ki İbrahim peygamberimize uyanlar, ona yakın olanlar Allah dostu olarak kabul ediliyor. Bakın anlamı çok daha farklı, ama burada kullanılan orijinal kelime VELİ.


    Nisa 125. ayette de aslında, Ali imran 68. ayette olduğu gibi, kendisini Allah a teslim eden, İbrahim dinine teslim olanlardan bahsediyor. Buradan da anlaşılıyor ki, İbrahim in dinine tabi olanların, hepsini Allah dostu yani onların velisi Allah olduğu anlatılıyor.


    Peki, Nisa 125. ayetin en son cümlesinde geçen ve orijinalinde HALİL olarak belirtilen kelime ne anlama geliyor. Eğer buradaki kelimede, daha önce belirttiğimiz DOST anlamındaysa, diğer ayetlerde geçen VELİ kelimesini de neden dost anlamında kullanıyorlar, çeviriyorlar? Burada farklı bir anlamda olduğu çok açık.

    Halil kelimesinin sözlük anl***** önce bakalım ki, bu kelimeyle ne anlatılmak istendiğini, Kur’an dan daha iyi kavrayabilelim.


    Sadık, samimi, dost.


    Yukarıda yazdığım anlamlara geldiğini görüyoruz. Demek ki Nisa 125. ayette kullanılan manasıyla, Ali İmran 68. ayette kullanılan dost, çok farklı anlamlara geldiği anlaşılıyor.


    Nisa suresi 125. ayette, Allah İbrahim peygamberimize çok özel bir lütufta bulunarak, onu onurlandırmak adına, onun kendisine SADIK, imanında SAMİMİ bir kul olduğu, böylece gerçek bir Allah dostu olduğu anlatılıyor. Allah Onu sevgisiyle yüceltiyor. Zaten Allah iman edenlerin, ben dostuyum velisiyim demiyor muydu?


    Bu konuyu Kur’an ayetlerinden anlamaya devam edelim. Bakın aşağıdaki ayetler, Nisa suresi 125. ayette geçen, İbrahim peygamberimize atfen söylenen, Halil kelimesinin anlamını nasıl açıklıyor ve bu kelimenin anlamının tam karşılığı, neler olduğu tek tek nasıl anlatılıyor. Böylece İbrahim peygamberimizin, çok özel vasıflarını tek bir kelimede nasıl toplanıyor, onu daha açık anlayacağız.


    Nahl 120: İbrahim, gerçekten Hakk'a yönelen, Allah'a itaat eden bir önder idi; Allah'a ortak koşanlardan değildi.


    Hud 75: Doğrusu İbrahim, yumuşak huylu, duygulu ve gönülden (Allah'a) yönelen biriydi.


    Meryem 41: Kur'ân'da İbrahim'i an. Şüphesiz ki o, sıddık (özü, sözü doğru) bir peygamberdi.


    Yukarıdaki ayetler, sanırım İbrahim peygamberimizin özelliklerini açıklıyor ve Allah’ta özellikle Halil sözcüğüyle, onun özelliğini, niteliklerini, vasıflarını anlatıyor bizlere. Allah a itaat eden yani sadık, yumuşak huylu, duygulu, gönülden yani samimi, özü sözü doğru bir insan olduğunu, bunun içinde Allah dostlarının başında geldiği anlatılıyor. Aşağıdaki ayette bu fikri bakın nasıl destekliyor.



    Bakara 130: İbrahim'in milletinden, kendine kıyan beyinsizden başka kim yüz çevirir? Biz onu dünyada seçkin birisi yaptık, hiç şüphesiz o, ahrette de iyilerden biridir.


    Allah elçisine, Halil sözcüğüyle lütufta bulunarak, bu Dünyada iyilerden, seçkin insanlardan yaptığı gibi, ahrette de iyilerden, seçkin insanlardan olacağını söylüyor. Kur’an ı bilerek, anlayarak, düşünerek okuyan, Allah ın ahi rette kimlerin yüzlerinin gülen, Rabbin halis, seçkin ve iyi kullarından olacağını anlayacaktır.


    Örneğin Bakara suresi 257. ayette, Allah inananların dostudur, onları karanlıklardan aydınlığa çıkarır der. Bu anlamı Veli sözcüğünden, dost olarak çevirirler. Yine Ankebut 22. ayette, sizin Allah’tan başka ne bir dostunuz, ne de bir yardımcınız vardır diye geçer, ama yine Veli sözcüğü kullanılır. Enam suresi 14. ayette de, yine Veli sözcüğü kullanılarak, Allah'tan başka dost mu tutayım diye zikredilir. Yine Tevbe suresi 116. ayetinde VELİ sözcüğünü kullanarak, Sizin için Allah’tan başka ne bir dost, ne de bir yardımcı vardır diye ayetinde bizleri uyarır. Tüm bu ayetlerden de anlaşılacağı gibi, Veli ve Halil kelimelerine verilen anlam ve mana birbirinden çok daha farklı olduğu anlaşılıyor.


    Tüm bu ayetlerden sonra, Nisa suresi 125. ayette, Allah İbrahim i dost edinmişti şekliyle çevrilen ayetten ne anlamamız gerektiği, sanırım daha iyi anlaşılmıştır. İbrahim peygamberimiz, Allah ın sadık, samimi, içten, vicdanlı, özü sözü bir kuluydu. Onun yeri Rahman katında çok özel ve müstesnaydı.


    Tüm bu bilgilerden sonra, İbrahim peygamberimizi Yaratanla, onun yüceliği ile bağdaşmayan beşeri anlamda dost, arkadaş yakıştırması yapmak büyük yanlış olur düşüncesindeyim. Hz. İbrahim Allah ın sevgili, sadık, seçkin bir kuluydu. Allah dostuydu, dikkat ediniz bu tabir Kur’an da, gerçek anlamda tüm iman edenler için geçer. Allah ben Müminlerin dostuyum diyorsa, İbrahim peygamberimizin de bu dostlar içinde, çok özel müstesna bir yeri olduğu açıktır.


    Allah tek bir ilahtır, onun ne eşi vardır nede evlat edinmiştir. O yalnızlık çekmez, uyumaz, uyuklamaz, yalnız ondan yardım istenir, yalnız ona ibadet edilir. Rabbin bu vasıflarını göz önünde bulundurduğumuzda, elbette yarattığı kullarından bizim beşeri anlayışımızda dost, arkadaşta edinmez. Bu bilinçle Nisa suresi 125. ayeti anlamaya çalışırsak, sanırım ayeti daha doğru anlamış oluruz.


    Saygılarımla Haluk GÜMÜŞTABAK

  2. #2
    Aktif Üye tansxx - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2011
    Mesaj
    1.640
    Rep Gücü
    14450
    Alıntı halukgta´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster

    Allah a itaat eden yani sadık, yumuşak huylu, duygulu, gönülden yani samimi, özü sözü doğru bir insan olduğunu, bunun içinde Allah dostlarının başında geldiği anlatılıyor

    İbrahim peygamberimiz, Allah ın sadık, samimi, içten, vicdanlı, özü sözü bir kuluydu. Onun yeri Rahman katında çok özel ve müstesnaydı.
    selam ederim;

    sizi takdir ediyorum. çok doğru yorumlarınız. izniniz olursa bir iki kelime ilave etmek istiyorum. peygamber olmak gerekmez, vicdanlı yani dosdoğru olmak yeter ulu Allah'ın sevgisini kazanmaya. peygamber sonucta yeri elbet iyidir de biz ne olacağız? herkez kendisine dönüp bakıyormu? bize verilen akıl ve vicdan ile bizlerde "samimi, içten, vicdanlı, [U]özü sözü bir kul olmaya" muktedirken, biz imrenerek onların yerlerinin iyi olması ile mutlu olup avunuyoruz. bu işte bir terslik var dostlar.

    çok basit ona yakın olmak bunlar peygamber değil insan özellikleri bakın işte gözleriniz ile görün "samimi, içten, vicdanlı, özüsözü bir dosdoğru". arada bir karşımıza çıkar böyle insanlar ve bizde aynı şeyleri söyleriz zaten. demekki ulu Allah o insanları seviyor dostlar. biz neden öyle olamayalım? peygamberler kulumdur diyor, bizde kuluyuz bizide yarattı aynı kalbi aklı verdi. onlara ne koydu fazladan söyleyin ulu melek cebrail'den başka. ulu melegimiz Cebrail as idrak ve anlayışı verir. sözü iletir. biter işi, ondan sonra top akıl ve vicdanlardadır yani özgür iradenizde.
    Konu tansxx tarafından (18-05-2012 Saat 01:08 PM ) değiştirilmiştir.
    "birimiz hepimiz hepimiz birimiz için"

  3. #3
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Nerden
    ISTANBULLU -YURTDISINA OTURUYORUM
    Mesaj
    14.034
    Rep Gücü
    88647
    Selam!

    sn.halukgta;
    Bu cok takilinacak bir konu degil
    ...diye dusunuyorum.

    Referans yaptiginiz Veli=Dost anlami bile
    Kavramin yoneliminden cikarilmis bir anlamdir.

    Tipki
    " Haliyl edindi. "
    Yoneliminden cikarilan DOST gibi.

    Vettehazallâhu ibrâhîme halîlen
    Allah (cc) Ibrahimden hosnut ve razi olmustur.

    Hosnut ve razi olunan/Haliyl edinilen kisi
    Baglaminda dost edilmistir.

    Veli'nin korumaya aldigi kisi icin
    Onun iyiligine calismasi
    Baglaminda
    Veli=Dost kavramini ortaya cikarir.

    Cumaniz hayirli olsun!

  4. #4
    Aktif Üye tansxx - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2011
    Mesaj
    1.640
    Rep Gücü
    14450
    selam ederim,

    neden ulu Allah hoşnut olmuştur? bunu öğrenip buna göre örnek alıp kendi yaşantımıza soksak daha güzel olmazmı? hakkını vermiş olmazmıyız? yani bu ayet insanlara ibrahim peygamberin Allaha olan yakınlığını bildirmek içinmi inmiştir? öyle olsa sadece ibrahim Allah'ın dostudur derdi sebeplerini bildirmezdi bize. nasıl Allaha dost olunur onu ögretmek için bize yol göstermiştir bu ayet. üzerinde takılınıp düşünülecek muhim bir konudur.
    "birimiz hepimiz hepimiz birimiz için"

  5. #5
    Tecrübeli Üye
    Üyelik tarihi
    Mar 2010
    Mesaj
    320
    Rep Gücü
    10732
    Çok güzel bir soru. İşte bu sorunun doğru cevabını Kur'andan bulabilirsek, sanırım tüm sorunlar çözülecektir.

  6. #6
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Nerden
    ISTANBULLU -YURTDISINA OTURUYORUM
    Mesaj
    14.034
    Rep Gücü
    88647
    Alıntı halukgta´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Çok güzel bir soru. İşte bu sorunun doğru cevabını Kur'andan bulabilirsek, sanırım tüm sorunlar çözülecektir.
    Selam!

    sn.halukgta

    Once
    Ibrahim as'in bu kissasi esnasinda verilen bilgilerin sebebi
    Ibrahimde sizin icin ornek vardir-ayetinde aciklanmistir.
    Bu baglamda konu onemlidir.

    Bence,onemsiz olan
    Veli mi dost demektir
    Haliyl mi dost demektir

    kaosunun icinde kaybolmaniz.

    Ikiside dost demek degildir.
    Ikiside Dost demektir.
    Ne/nasil bir onceki mesajda yazmistim.
    Yaziniza katki olduysa ne ala...

    Ancak
    Bu son mesajinizi hayretle okudum.

    Kur'an'in mesaji nedir?
    La ilahe illallah!

    Butun anlattigi bu.
    Siz daha neyin cevabini ariyorsunuz ki?

    Tek Ilah
    Tek Rabb
    Tek Veli
    Tek Alim

    Ve
    Vahiy MUTTAKILER icin bir kilavuz.

    Yani
    - Uyulmasi gereken,
    -kacinilmasi gereken
    -yapilmasi gereken
    ........kavramlar silsilesi.

    Baglaminda
    Beserin sozlerini kiyas
    Yapmak icin kullanilan Olcu.

    Yoksa
    Kendi hevasindan cikardigi bilgiye
    Vahiyi uydurmak degil


    Aksine
    Kendisinin bilgisini
    Vahiye gore duzeltmek.

    Bence
    Kureys gibi sorular uretip sonrada
    {Hatta Resule"Sunu da bulup koysaydin ya"baglamli sozler soyliyen}
    Kur'an'da yanit/destek aramak yerine

    Kur'an'i yasantimiza adapte edip,
    Kulluk edenlerin kapsa mina girmek.
    daha dogru olur diye dusunuyorum.

    Allah cc na emanet olun!

  7. #7
    Aktif Üye tansxx - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2011
    Mesaj
    1.640
    Rep Gücü
    14450
    selam ederim;

    Alıntı mopsy´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ancak
    Bu son mesajinizi hayretle okudum.

    Kur'an'in mesaji nedir?
    La ilahe illallah!

    Butun anlattigi bu.
    Siz daha neyin cevabini ariyorsunuz ki?

    sevgili mopsy; KUR'AN'ın bize bütün anlattığı "ulu Allah'ın Tek Ilah Tek Rabb Tek Veli Tek Alim" olduğumudur? öyle ise bütün kitaplar bunu söylüyor KUR'AN'ın farkı nedir? arapça La ilahe illallah demek mi? diğerleri farklı dillerde aynı şeyi söylemiyorlar mı? sözünüz doğrudur fakat sizin sözünüz kitaplarla gelen dinlerin hepsini tarif etmektedir sadece KUR'AN'ı değil. KUR'AN'ın bize bütün anlattığı diğer kitaplar gibi, insan sıfatına layık olabilmek için, doğru yoldan şaşmamamız gerektiği öğüdüdür. fakat en sonuncusu olduğundan insanlık ilminin en ilericisidir.

    mademki "Kur'an'i yasantimiza adapte edip,Kulluk edenlerin kapsa mina girmek" niyetindesiniz, nacizane tavsiyem bir kimsenin açıklaması hakkında yorumda bulunurken rica ederim islamın "kardeşlik ve hoşgörü anlayışınada sadık kalınız". beyefendinin açıklamasına hayret edilecek bir husus yoktur ortada, ulu Allah'ı konuşuyoruz burada hepimiz iyi bir dilek ile buradayız. varsa eksik gördüğünüz bir şey tamamlarsınız, yaptığınız fikir ve anlayışı inceden aşağılamaktır. bakın sizin eksik yazınızıda ben tamamladım, hiçte şaşırıp hayret etmedim insanlar birbirlerini tamamlamak için vardır. dünyada 3 kişi bile kalsa görev paylaşımı ve farklı meziyette olacaklardır. benim eksiğimide şu an X kişi gelip tamamlasa, ki elbette vardır eksiğim insanız sonuçta, bu beni memnun ederki el birliği ile doğruya bir yol almış oluruz.
    "birimiz hepimiz hepimiz birimiz için"

  8. #8
    bursali68
    Misafir..
    Merhaba,

    sevgili mopsy; KUR'AN'ın bize bütün anlattığı "ulu Allah'ın Tek Ilah Tek Rabb Tek Veli Tek Alim" olduğumudur? öyle ise bütün kitaplar bunu söylüyor KUR'AN'ın farkı nedir? arapça La ilahe illallah demek mi? diğerleri farklı dillerde aynı şeyi söylemiyorlar mı?
    Sevgili TANSEL .....Maalesef ki dediğiniz gibi değil...Tevrat ve İnciller yani KİTAB-I MUKADDES denen metinler son derece GÖRECELİ metinlerdir....Eğer ki Tevrat ve İncil de aynen Kur'an gibi aynı şeyleri söylüyor dersek o zaman ortaya bir sıkıntılı durum çıkar...Ki Tevrat'ın çok büyük bir çoğunluğu ile İnciller HADİS / RİVAYET tir...! Yani Kur'an ile Tevrat ve İncil , diğer bir deyişle KİTAB-I MUKADDES aynı şey değildir...Örneğin Kur'an Hz.Yakub ile Hz.Allah'ın GÜREŞTİĞİNİ söylemez...!Örneğin Kur'an Hz.İbrahim'in ve Hz.Yakub'un ÜÇKAĞIT açtığını söylemez...! Örneğin Hz.Havva'nın - ki ismini asla söylememekle birlikte - Hz.Adem'im EĞE KEMİĞİNDEN / KABURGA sından olduğunu söylemez...! Ve Kur'an asla ve asla Hz.Peygamberimizin hangi şartlarda nerede nasıl öldüğünü , Tevrat'taki TESNİYE deki Hz.Musa hikayesindeki gibi KESİNLİKLE vermez...!

    Ama buna mukabil tam tersi olarak Hz.Süleyman'ın " ÜÇ VAKİT " namaz kıldığını söyler...! Hz.İsa'nın SECDE ederek yakardığını , ibadetini söyler...! SOFİ nin " gelecek olan , bekleneni , bekleyen kişler " olarak aktarır ama bu din buna TASAVVUF der...! Ve gelecek olanı beklemeyi bırakıp YARATANI bulduğunu söyleyenlerle doludur...!

    İsterseniz daha size YÜZLERCE ÖRNEK sunabilirim...!

    Sağlıcakla kalınız...

  9. #9
    Aktif Üye tansxx - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2011
    Mesaj
    1.640
    Rep Gücü
    14450
    selam ederim;

    sevgili @bursalı68 elbette KUR'AN'dan geridelerdir. tevrat ve incillerin göreceli olması onların içersindeki doğrudan yana olun mesajını değiştirmez. mesajı veren yine ulu Allah değilmi? getiren aynı ulu melek değilmi? ayrıca göreceli olan insanın idrak ve anlayışlarıdır. öyle olmasa idi ulu Allah üzerlerine yeni bir kitap ve peygamber yollamazdı. içlerinde bugünkü anlayışınıza uymayan yanlış olan şeyler, gelen önceki kitapların ve peygamberlerin "YANLIŞ" üzerine gönderildiği anl***** gelmez. elbette doğru üzerine gönderilmişlerdir. fakat o günün şartlarını göz önünde bulunduracak olursanız farklı bir bakış açısı elde edersiniz. amaç hep insanlığa hizmettir. elbette siz ferrariye binmiş onunla uzun yolculuklar yapmış bir kimse olarak, anadol marka otomobile binip yol yapmaya kalkarsanız, elbette hoşunuza gitmeyecektir. peki hiç araba yokken sadece anadol'un olduğunu düşünürseniz, eminim o sizin bindiğinizde inmek istemeyeceğiniz bir araç olacaktır.

    şimdi islam'ı bilmeyen birisine islam 4 kadını hak görüyor derseniz ne olacak? islamda adam öldürmek sevaptır, savaş yapmak sevaptır, dersek ne olacak? islamda hayvan kurban etme kan akıtma var Allah için dersek? bunlar islamın içersinde olan şeyler değilmi? şu anki bakış açınız işte bunlar ile aynıdır. hepsinin üzerinde durularak uzun uzun açıklama yapmak gerekir, bunlar vardır ama şu şu sebeplerle diyerek güzel bir mantığa dayanan açıklaması vardır hepsinin. kitapların tamamı özünde "DOĞRULUK" üzerine indirilmiştir. anadol marka bir otomobil ile şahin marka otomobil arasında fark vardır. şahin marka otomobil ilede bir ferrari arasında çok büyük farklar vardır. bunları birbirleri ile kıyaslıyor olmak bile yanlışdır. ancak şunda anlaşabiliriz bu arabaların hepsi insana hizmet eder biryerden biryere götürür. işte gideceğimiz yere en hızlı en modern en konforlu biçimde bizi götürecek olan insanlığın hizmetine sunulan KUR'AN anlayışıdır. gelen tüm kitaplar evrenseldir, bir grup insana hitap etmezler.gelen tüm kitaplar, insanlığın ulu Allah ile olan ilahi bağının insan aklı, anlayışı ve idrakı ilerledikçe kendini geliştirerek ileriye gitmesidir. amaç insanın doğrulmasıdır. ilahi mesajlar ezberlenip çok okumak ile anlaşılamaz. onlar ancak okunup tarafsız düşünülerek anlaşılabilir.

    bu yazdıklarımı okudukdan sonra tekrar yorum yaparsanız birlikte aynı yere varacağımızı düşünüyorum.
    "birimiz hepimiz hepimiz birimiz için"

Benzer Konular

  1. Nur Suresi 31. Ayeti Nasıl Anlamalıyız.
    halukgta Tarafından Dini Sohbet Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 05-01-2015, 01:04 PM
  2. Bakara 184. Ayeti Nasıl Anlamalıyız.
    halukgta Tarafından Dini Sohbet Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 16-07-2014, 12:11 PM
  3. Yasin Suresi 6. Ayeti Nasıl Anlamalıyız
    halukgta Tarafından Dini Sohbet Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 02-01-2014, 06:21 PM
  4. Nisa suresi 159. ayet bizlere neler anlatıyor?
    halukgta Tarafından Dini Sohbet Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 15-07-2012, 04:02 PM
  5. Ahzap suresi 56. Ayeti nasıl anlamalıyız?
    halukgta Tarafından Dini Sohbet Foruma
    Yorum: 2
    Son mesaj: 07-11-2010, 06:17 PM
Yukarı Çık