Gösterilen sonuçlar: 1 ile 5 Toplam: 5
  1. #1
    Süper Aktif Üye RABİA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Mar 2008
    Mesaj
    4.585
    Blog Mesajları
    4
    Rep Gücü
    52573

    Sünnetleri bırakıp yerine kaza kılsak olmaz mı?

    Sıkça tekrarlanan sorulardan biri de, 'Sünnetleri kılmayıp yerine kaza kılsak caiz olmaz mı?' sorusudur. Bizim şimdiye kadar bu konuya bakışımız hep açık ve net olmuştur. Şimdi de öyle olacaktır elbette.
    Denebilir ki, sünnetleri kılmayıp da yerine kaza namazı kılmak elbette caiz olur. Şu kadar var ki, insan kıldığı namazın borcundan kurtulurken kılmadığı namazın da sevabından mahrum kalır. Yani, sünnetleri bırakıp da yerine kaza namazı kılmayı tercih eden bir Hanefi, bir kazanır bir de kaybeder. Kazandığı kıldığı kaza namazı, kaybettiği de kılmadığı sünnet namazları.

    Şafii'deki durum ise farklıdır. Çünkü onların kaza namazı borcu olanlar, bir an önce bu borçtan kurtulmak için acilen sünnetleri bırakıp olanca azimleriyle kaza kılmaları gerekir ki, kazalarını bir an önce bitirsinler, sonra da tümüyle sünnetleri yerine getirmeye yönelsinler.

    Ancak Hanefi'de durum öyle değildir. Sünnetler sünnet olarak kılınmalıdır. Zimmette borç olarak bekleyen kaza namazları da ayrıca kaza olarak kılınmalı, böylece bir kazanırken bir de kaybetmek gibi bir ziyanla karşılaşılmamalıdır.

    Bu konuda Hanefi âlimlerinin verdikleri ölçü şöyledir. Kılınmalarını hadislerin ısrarla tavsiye ettiği sünnetler, kaza namazı kılmak için terk edilmemeleri gerekir. Madem Efendimiz, bunları namazların önünde ve sonunda önemle yerine getirmiş, bizlere de tavsiyede bulunmuş. Bu sünnetler ihmal edilmemelidir. Ayrıca kuşluk namazı, akşamdan sonra kılınan evvabin namazı, geceleri kılınan teheccüd namazları da kaza namazı için terk edilmemelidir. Çünkü bunların kılınması hakkında da sıhhatli hadislerin ısrarı vardır. Ayrıca kaza namazları her vakit kılınabilir, ama vaktinde kılınmayan sünnetleri bir daha kılma imkânı olmaz. Bu bakımdan da sünnetler vaktinde kılınmalı, terk edilmemelidir. Burada şu soru da ehemmiyet arz etmektedir. Deniyor ki:

    — Sünnetleri kılacakken hem kazaya hem de sünnete niyetlenerek kılsak hem sünneti hem de kaza namazımızı birden kılmış sayılmaz mıyız?

    Niyet meselesinde mühim nokta şudur. Niyette tereddüt caiz olmaz. Bir namaza başlarken ya sünnete ya da farza diye niyet edilir. Hem sünnete hem de kazaya diye niyet edilerek hangisini kıldığının belirsizleşmesi uygunluk arz etmez. Niyette böyle bir belirsizlik caiz olmaz.

    Ayrıca birileri sünnetleri asla terk etmiyor, kılıyorlar. Birileri de kılmıyor, terk ediyor.

    Bununla beraber niyet sebebiyle kılmayanlar kılanlarla eşit oluyorlar, onların kılarak aldıkları sevabı, niyet edenler kılmayarak alıyorlar. Bu da açıklanabilir durum olmuyor.

    En iyisi, sünneti sünnet, kazayı da ayrıca kaza olarak kılmaktır. Geçmişte farzı kılmayan nefsimize şimdi bir de sünnetleri de kılmama tavizi vermemelidir diyor Hanefi âlimlerinin çoğu.

    Nitekim tespitlerine hemen herkesin değer verdiği merhum Ömer Nasuhi Efendi, ilmihalinde "Kaza namazlarıyla meşgul olmak nafile namazlarla meşgul olmaktan evla ve ehemdir!" dedikten sonra üslubunu biraz da sertleştirerek konuyu şöyle bağlıyor:

    — Hem sünnetleri hem de kaza namazlarını ayrı ayrı kılmaya vakit bulamadıklarını iddia edenler bulunursa, bunlar insaflı iddiada bulunmuş sayılmazlar. En kıymetli vakitlerini dahi nice boş yerlerde harcamış olanlar, bilmem böyle bir iddiaya ne yüzle cür'et edebilirler?


    AHMED ŞAHİN
    ZAMAN
    Tırtılın Dünya'nın sonu dediğine;
    Usta, kelebek der.

  2. #2
    Acemi Üye erılgaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2009
    Mesaj
    180
    Rep Gücü
    1047

    Cevap: Sünnetleri bırakıp yerine kaza kılsak olmaz mı?

    Haklısın arkadaşım Kaza namazımız sürekli oluyor her sünnetten sonra kazaları eda etsek

    Rabbim in huzuruna borçsuz gitsek İNŞAALLAH her beş vakitte farz Namaz kılsak Bluğ çağından bu yana aslında ne kadar çok farzımız var Rabbim huzuruna nasip etsin

  3. #3
    bursali68
    Misafir..

    Cevap: Sünnetleri bırakıp yerine kaza kılsak olmaz mı?

    Bu konuya yazmayacaktım,yeterince yazıldığından dolayı.Ancak yine de yazıyorum,çünkü bu forum açık bir forum ve insanların inançlarını eleştirmekten ziyade doğruları bulabilmektir diye düşünüyorum.Buna bağlı olarak da yanlış gördüğüm kısımlara görüş olarak fazla uzatmadan değinmek istedim.

    1- Konu yazısından anlaşılan şu : Sünnetler de neredeyse "Farz " halini almış.Alimler bunu söylemiş.Bunun bir büyük hata olduğu kanısındayım.
    " — Hem sünnetleri hem de kaza namazlarını ayrı ayrı kılmaya vakit bulamadıklarını iddia edenler bulunursa, bunlar insaflı iddiada bulunmuş sayılmazlar. En kıymetli vakitlerini dahi nice boş yerlerde harcamış olanlar, bilmem böyle bir iddiaya ne yüzle cür'et edebilirler?"

    2- Namazın Kur'an da kazsı olmadığı anlaşılmaktadır.Çünkü her halde kılınması emredilmektedir.Hastayken dahi.

    3- Kur'an vakitleri 5 değil 3 vakit olarak bildirmiştir.Bu konu Kur'an ayetleriyle defalarca bu forumda işlenmiştir.Merak eden arkadaşlar bakabilir.

    4- Kur'an rekatı,2 rekat olarak bildirmiştir.Yine bu konu da forumda defalarca işlenmiştir,araştırmak isteyen bakabilir.

    Sağlıcakla kalınız.

  4. #4
    Tecrübeli Üye collection - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2009
    Nerden
    Alem-i Hakîkât
    Mesaj
    308
    Blog Mesajları
    20
    Rep Gücü
    1459

    Cevap: Sünnetleri bırakıp yerine kaza kılsak olmaz mı?

    Dört mezhebin fıkıh bilgilerinde mütehassıs olan Seyyid Abdülhakim Arvasi hazretleri, (Yıllarca kaza borcu olan, sünnetleri kılarken, kaza namazına niyet ederek kılmalıdır. Böyle niyet etmek, dört mezhepte de gerekir) buyuruyor.

    Sünnetleri kılarken kaza namazına da niyet etmek gerektiği, Trablus Fetva emini Ramiz-ül-mülk'ün, Eşşihab'daki fetvasında da bildirilmektedir. Tatarhaniyye'de, (Sünnet kılarken kaza namazına da niyet etmek daha iyidir) deniyor. (Uyun-ül-besair s. 103)

    Sünnetleri kılarken, kazaya niyet edilirse, sünnetler de kabul olur. (Fetava-i kübra)

    Seyyid Abdülkadir-i Geylani hazretleri buyurdu ki:
    (“Farz namaz borcu olanın nafile kılması, doğurması yakın hamileye benzer. Doğumu yakınken, çocuğu düşürür. Artık bu kadına, hamile de, ana da denmez. Bu kimse de böyle olup, farz namazlarını ödemedikçe, Allah, nafile namazlarını kabul etmez” hadis-i şerifi gösteriyor ki, farz borcu varken nafile ile meşgul olmak ahmaklıktır. Kaza borcu olanın nafile kılması, alacaklıya, borçlunun hediye götürmesine benzer ki, elbette kabul olmaz. Mümin, bir tüccara benzer, farzlar sermayesi, nafileler ise kazancıdır. Sermaye kurtarılmadan kâr olmaz.) [Fütuh-ul-gayb m. 48]


    Kaza kılınca, sünnete de uyulmuş olur. Bunu birkaç yönden açıklayalım:

    1- Sünnetler yerine kaza kılan, sünneti terk etmiş olmaz. Çünkü Peygamber efendimiz, farzın yanında nafile namaz da kılardı. Kıldıkları bize sünnet olmuştur. Beş vakit namazın sünnetlerini kılmaktan maksat, o vakit içinde, farzdan başka bir namaz daha kılmaktır. Farzın yanında kaza kılınca yine sünnet kılınmış oluyor. Sadece farz kılıp yanında hiçbir şey kılmayan, ancak o zaman sünneti terk etmiş olur. (Nevadir-i Fıkhiye)

    2- Kaza borcu olanın sünnet ve nafile kılması, ahmaklıktır. Dört mezhepte de kaza kılması gerekir. Din kitaplarında diyor ki:
    Kaza namazı borcu var iken, nafile kılmak ahmaklıktır. (Bey ve Şira risalesi)


    Büyük âlim İbni Nüceym’e soruldu ki, kaza namazı olan kimse, sünnetleri kılarken kazaya niyet ederek kılsa, sünnetleri terk etmiş olur mu? Cevabında, (Sünnetleri terk etmiş olmaz. Çünkü sünnetleri kılmaktan maksat, o vakit içinde farzdan başka bir namaz daha kılmaktır. Kaza kılmakla, sünnet de yerine getirilmiş olur.) [Nevâdir-i fıkhiyye fi mezheb-il-eimmet-il Hanefiyye s.36]

    Hanefi âlimi Abdülhak-ı Dehlevi, (Bu hadis, farz borcu olanın, sünnetlerinin de kabul olmayacağını bildiriyor) buyuruyor. Abdülkadir-i Geylani hazretleri (Farz borcu varken sünnet ile meşgul olmak ahmaklıktır. Çünkü sünnetleri kabul olmaz) buyuruyor. (Fütuh-ul gayb ve şerhi)

    Farzın yanında nafile ve sünnet, deniz yanında bir damla bile değildir. (Mekt. Rabbani)

  5. #5
    Acemi Üye oddly - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Mesaj
    176
    Rep Gücü
    1040

    Cevap: Sünnetleri bırakıp yerine kaza kılsak olmaz mı?

    kaza namazı olan onuda kılsın, sünnetleride kılsın.... acizane fikrim....

Benzer Konular

  1. Peygamber Efendimizin(s.a.v) Hayatı ve Sünnetleri E-kitap 1.0
    kurt26 Tarafından Dini Dokümanlar Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 19-03-2015, 04:10 PM
  2. Orucun Kazası, Kaza Orucu, Kaza Oruçları, Kaza Orucu Nasıl Tutulur
    muhsin iyi Tarafından islam (Müslümanlık) Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 26-07-2012, 04:10 PM
  3. Neden bırakıp gittn
    cvtkoksal Tarafından Şiir Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 09-10-2011, 06:09 PM
  4. Bırakıp,Giderken,Yar,Yar
    Hamdi ÖZDEMİR Tarafından Şiir Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 17-04-2009, 10:40 PM
Yukarı Çık