Gösterilen sonuçlar: 1 ile 3 Toplam: 3
  1. #1
    Süper Aktif Üye RABİA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Mar 2008
    Mesaj
    4.585
    Blog Mesajları
    4
    Rep Gücü
    52573

    Müslümanlar arasındaki farklı anlayışların kaynağı nedir ve bunları nasıl değerlendir

    Müslümanlar arasındaki farklı anlayışların sebeplerini aşağıdaki gibi bir kaç maddede özetlemek mümkündür:

    1-İhtilaf beşerin tabiatında vardır. Dolayısıyla insanın olduğu yerde ihtilaf kaçınılmazdır. İnsanın mahiyetinde yer alan şehvet, gazap ve akıl kuvvetleri ihtilafın temelini teşkil eder. (1) Mesela, akıl herkeste aynı seviyede olmadığından, ister istemez akıllar arasında farklı görüşler çıkacak, yüksek idrak seviyesini yakalayamayanlar, bir takım gerçekleri inkara yöneleceklerdir.

    2-Hz. Ademden beri insanlar fırka fırkadır. Her bir fırkanın farklı bir yolu vardır. Her gurup kendi mesleğini beğenip, onu başkalarının gittiği yola tercih eder.(2)

    3-"Biz sizin herbirinize bir şeriat ve bir yol tayin ettik. Allah dileseydi hepinizi bir tek ümmet yapardı... "(3) ayeti, insanlık aleminde bulunan ihtilaftaki ilahi tasarrufa dikkat çeker. Yani Allah dilese insanları melekler gibi ihtilafa kabiliyetsiz yaratırdı. Fakat O, insanlık aleminde renklilik, hareketlilik ve müsabaka istemiş ve insanları ihtilafa müsait bir fıtratta yaratmıştır.

    "Cenab-ı Hak insan nevini binler nevileri sünbül verecek ve hayvanların diğer binler nevileri kadar tabakalar gösterecek bir fıtratta yaratmıştır."(4) Bu insanın hislerine, arzularına, duygularına sınır konulmamış, serbest bırakılıp hadsiz makamlarda gezecek kabiliyet verdilmiştir.

    İnsanlara ihtilafa sebebiyet veren kabiliyetler verilmeseydi, Hamdi Yazır'ın dediği gibi, "bütün insanlar diğer hayvan türlerinde olduğu gibi, muttarit, yeknesak, monoton bir hayat içinde geçer giderdi."(5)

    4-İhtilaf düşünceyi donukluktan kurtarır ve onu dinamik bir yapıya kavuşturur. "İhtilafı reddetmek, insan fıtratını kabul etmemek ve düşünceyi donuklaştırmak demektir."(6) İhtilaf realitesini göz ardı ederek "bütün halk bir mezhepte, bir meşrepte olsun" demek, imkansızı taleptir... beyhude zahmet çekmektir.(7)

    5-İslam aleminde görülen bazı fırkalar, nass'ları (Kur’an ve hadis metinlerini) kendi arzularına göre yorumlayarak ortaya çıkmışlardır. Bunlar, İbn-i Teymiye'nin dediği gibi, önce bir görüşe inanmışlar, sonra buna Kurandan delil bulmaya çalışmışlardır.(8) Ayrıca, mezheplerine muhalif ayetleri de Te'vil cihetine gitmişlerdir. (9) Halbuki, Kuranda var olanı göstermekle, kendi fikrini Kur'andanmış gibi göstermek çok farklı şeylerdir.

    6-Ehl-i bid'a ehl-i kıbledir. Dolayısıyla tekfir olunmaz.(10) Şatıbi'nin dediği gibi, "bunlar her ne kadar dalalet ehli olsalar da dinden çıkmış değillerdir. Hz. Peygamberin 73 fırkadan bahseden hadisinde "ümmetim" demesi buna delalet eder. Çünkü bunlar bid'alarıyla dinden çıkmış olsalardı Hz. Peygamber bunlara "ümmetim" demezdi."(11)

    Bununla beraber Hz. Aliyi ilah gören veya Cebrailin vahyi yanlışlıkla Peygambere getirdiğini iddia edenlerin ve benzerlerinin küfrü açıktır.(12)


    Kaynaklar:
    1-Kutub, Seyyid, Fi Zılali'l-Kur'an, Daru'ş-Şuruk, 1980, I, 215
    2-Katib Çelebi, Katib, Mizanu'l- Hak fi İhtiyari'l - Ehak, Marifet Yay. İst. 1990, s. 198
    3-Maide, 48
    4-Nursi, Lem'alar, Sözler Yay. İst. 1990, s. 164
    5-Yazır, III, 1700
    6-Özler, s. 142
    7-Katip Çelebi, s. 198
    8-İbnu Teymiye, II, 225. Ayrıca bkz. Salih, Subhi, Mebahis fi Ulumi'l-Kur'an, Daru'l-İlm, Beyrut, 1368 h., s. 294
    9-İbnu Teymiye, II, 223
    10-Taftezani, Şerhu'l- Akaid, s. 191; Şatıbi, İ'tisam, s. 405
    11-Şatıbi, IV, 139
    12-İbnu Abidin, Reddü'l- Muhtar ale'd- Dürri'l - Muhtar, Daaru İhyai't- Türasi'l- Arabi, ts., III, 309-310; Şatıbi, İ'tisam, s. 405




    kaynak
    Tırtılın Dünya'nın sonu dediğine;
    Usta, kelebek der.

  2. #2
    Süper Aktif Üye M ü e l l i f... - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2008
    Nerden
    İstanbul
    Mesaj
    2.690
    Blog Mesajları
    11
    Rep Gücü
    7721

    Cevap: Müslümanlar arasındaki farklı anlayışların kaynağı nedir ve bunları nasıl değe

    Kişinin kendi meslek ve meşrebini sevmesi en doğal şeydir. Hatta bu ifrad derecesinde olsa bile zararı olmaz. ( her şeyin ifradı kötüy sede burda durum farklıdır. ) Ancak , kendi muhabbet beslediği meşrebinden dolayı, başka meşreplere kin beslemelidir.
    Bu nuktaya dikkat çeken Bediüzzaman Hz. şöyle der.

    '' Sen , kendi meslek ve meşrebine '' çok güzeldir ve en gözel benim meslek ve meşrebimdir '' diyebilirsin. Ancak , SADECE GÜZEL benim meslek ve meşrebimdir diyemezsin.''

    Bu bağlamda '' İftirak-ı ümmeti rahmet-i '' ( Ümmetimin ayrılığında rahmet vardır '' kaide-i Muhammediyeyi hatırlamak gerekir..
    Hak ile iştigal etmezsen,
    Batıl seni istila eder.... İmam-i Şafi-i

  3. #3
    Acemi Üye sailor - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2010
    Mesaj
    244
    Rep Gücü
    5530
    Farklı anlayışların sebebi; ne kadar müslümanım deselerde nefislerini dizginleyememiş insanların kuran'ı kendilerince yorumlamalarından kaynaklanıyor.Çoğu müslümanın kendince yorumlanmış bir kuran'ı var.Durum böyle oluncada anlaşmazlıklar kaçınılmaz oluyor.Bilmiyorum siz gördünüz mü ben hiç Kuran'ı Allah'ın anlatmak istediği gibi anlayan birini görmedim.Kendi ailem de dahil.Belki anlayan vardır ama ben görmedim.

Benzer Konular

  1. Müslümanlar sıkıntılardan nasıl kurtulur
    semihlove Tarafından Din ve İnanç Foruma
    Yorum: 3
    Son mesaj: 12-06-2013, 03:13 PM
  2. Nefretin kaynağı nedir?
    İnci Tarafından Serbest Kürsü Foruma
    Yorum: 3
    Son mesaj: 12-11-2011, 06:58 PM
  3. Bilginin Kaynağı Nedir?
    dogangunes Tarafından Felsefe Forum'u Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 25-12-2010, 04:07 AM
  4. Müslümanlar internet ortamında nasıl tartışmalı?
    forumdayim Tarafından Dini Sohbet Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 02-08-2009, 08:34 AM
  5. Güç kaynağı nedir?
    Cerrah Tarafından Donanım Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 11-12-2006, 09:56 PM
Yukarı Çık