SELAM

01-FATIHA SURESI

Euzu billahi minesseytanirracim

1- بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ
2- الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
3- الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
4- مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
5- إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
6- اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
7- صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ

1.Bismillahirrahmanirrahim
2. El hamdü lillahi rabbil alemin
3. Er rahmanir rahıym
4. Maliki yevmid din
5. İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn
6. İhdinas sıratal müstekıym
7. Sıratallezine en'amte aleyhim ğayril mağdubi aleyhim ve lad dallin

1.Rahman ve Rahîm Allah'ın adıyla...
2. Hamt, âlemlerin Rabbi Allah'adır.
3. Rahman'dır, Rahîm'dir O.
4. Din gününün Mâlik'i/ sultanıdır O...
5. Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım dileriz.
6. Dosdoğru giden yola ilet bizi...
7. Kendilerine nimet verdiklerinin, üzerlerine gazap dökülmemişlerin,
karanlığa/şaşkınlığa saplanmamışların yoluna...

Mekki suredir.Kur’an daki 114 surenin birincisi olan bu sureye,fatiha adi verilmistir.Fatiha acis/acilis/baslangic anlamlarina gelir.
Diger bir ismide Ummu’l- kitab dir.Yani Kitabin anasi/esasi/ozu dur!
Incelendigi zaman gorulur ki; ISLAM dininin ozunu ayetleriyle aciklamistir.
FATIHA butun ayetleri tamamlanmis ilk KUR’AN suresidir.
Hz.Ali’den rivayete gorede ilk inen Vahy’dir!
Ve MUHAMMED as. nin ”Fatihasiz namaz namaz olmaz” sozunden sonra bu sure; butun rekatlarda okunan bir Kur’an/ Vahy parcasi haline gelmistir.

Euzu billahi minesseytanirracim

euzu:Sığınırım
Billahi:Allah’a
min esseytan:Şeytandan
elracim:Kovulmuş

16.98.Kur'an okumak istediğin zaman, kovulmuş şeytandan Allah'a sığın/ Seni şeytanın vesveselerinden korumasını Allah'tan iste/'Eûzü billahi mineşşeytanirracim' de."

I-) BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
I-) Rahman ve Rahîm Allah'ın adıyla...

Fatiha suresinin birinci ayeti olmadigini,Kur’an in diger surelerinin basina yerlestirilen Besmeleler gibi halife Osman ra zamaninda teberrüken[mubarek gorerek/ ugur sayarak / bereketlendirerek] konuldugu iddaasi vardir.Ancak ben Kur’an in asagidaki gibi ayetlerine dayanarak yine Kur’an’in bu gunku sekline; yasadigi donem icinde MUHAMMED as. tarafindan getirildigine inaniyorum.Yani Resulun resullugunu TAM yaptigina,YARIM birakmadigina,amel ettigimiz KITAP’in elimizdeki formuna ulastirip biraktigina IMAN EDIYORUM.Cunku:

52.2. Satır satır yazılmış Kitap'a,
52.3. Ki açılıp yayılmış ince deri üzerine yazılmıştır.

Yani;Kur’an resul yasarken ince deri ustune yazilmistir./Kitap haline getirilmistir.
Resulun denetiminde yazilmis ve bu yuzden icine teberruken birsey konulamaz!

Kur'an'i gereklilik
73.8.Rabbinin adını an ve tüm benliğinle O'na yönel!
96.1. Yaratan Rabbinin adıyla oku/çağır!

Bismillahirrahmanirrahim Ayeti!
27.30."Süleyman'dan bir mektup. Rahman ve Rahîm Allah'ın adıyla başlıyor.
...İnnehü min Süleymâne ve innehü bismillahirrahmanirrahim”...

Bismillah Ayeti!
11.41. Nûh dedi: "Binin içine! Onun akıp gitmesi de demir atması da Allah'ın adıyladır. Benim Rabbim elbette ki Gafûr'dur, Rahîm'dir."
...Ve kalerkebu fıha bismillahi mecraha ve mürsaha inne rabbı le ğafurur rahıym...

Bu baglamda; Besmele Muhammed as.’in ummetine ait bir ozellik degildir.
Besmele butun resullerin kullandigi bir siginmadir..

BESMELE: Dort isimden ve bir harften meydana gelen bir cumledir.Yani

B
Isim
ALLAH cc
Rahhman
Rahim

1-) B harfi:Ile... Anl***** gelir!
Arap dilinde su anlamlarada gelir: Iki sey arasinda iletisim saglamak/kopru olmak/ bir seyi bir seye baglamak.O halde:[RAHMAN ve RAHIM olan ALLAH cc’in ISMI ile] cumlesinin basina [B] koyarak neyi neye bagliyoruz?
Besmelenin tum hikmetini veren bu [B] ile
Esyayi/ hayati, Ilahiye baglariz.
Bir mutefekkirin dedigi gibi

BESMELELI INSAN ALLAH’LI INSANDIR!

Yani ;insanoglu bir ise baslarken besmele cekiyorsa sunlari teblig etmis olur.

Ben bu isi ALLAH cc’ya siginarak yapiyorum ki; bu ALLAH cc’in her seye karistiginin tebligidir.
Ben bu isi ALLAH cc sayesinde yapiyorum ki; bu ALLAH cc’ya tesekkur etmektir.
Ben bu isi ALLAH cc’a emanet yapiyorum/ALLAH cc’dan yardim duasidir.

Eger bu ALLAH cc’dan yardim duasi ise;
Haramlara uzanirken BESMELE cekilemez.
Cunku ALLAH cc gunahkarlarin vekili degildir.
Ornegin lotto/piyango oynarken besmele cekemeyiz.
Zaten ALLAH cc kumari yani menfaate dayali sans oyunlarini yasak etmistir.

2-) ISM:Anlami hakkinda iki yaygin farkli gorus vardir.

a-) Vezm kokunden geldigini dusunenlere gore;bir seyin ismi o seyin alameti/isaretidir.
O seyin belgesidir.
b-) Sumu kokunden geldigini dusunenlere gore;isim sahibi olan herseyin yuceligi vardir!
Hiclige karsi varligin;var olabilme ustunlugunden dolayi yuceligi/ustunlugu vardir.
Iste bu yucelik o varligin ismidir.

3-) ALLAH cc: Bu isim bir sifat degil ozel isimdir.O yuzden cogulu yoktur. Ornegin Allah lar denilemez.Esma ul husna adi altinda Kur’an da Allah cc’ya atf edilen isimler ancak Allah ismini niteleyebilirler.Ornegin

Yâ Allah-ül-hayy-ül-halîm-ül’azîm-ür-raûf-ül-kerîm ....vb
ALLAH cc.’nun yerini hicbir isim tutamaz.Cunku kendisi ozel isimdir.
Ornegin Tanri/ilah vb. Allah kelimesinin karsiligi olamaz.
Tipki Mehmet kelimesinin ingilizcesi veya Almancasininda Mehmet oldugu gibi!

4-): er RAHMAN: Allah’in zatina yonelik bir boyuttur. Rahman MERHAMETLI anlamindadir. Birseyin ozunu ifade eder.Yani Allah cc kimdir? Sorusunun cevabi:O er RAHMAN’dir!!! Kur’an da Allah cc’in rahmeti/merhameti oz yapisinda tasidigi anlatilir.
6.54. Ayetlerimize iman edenler sana geldiğinde şöyle söyle: "Selam size! Rabbiniz, benliği üzerine rahmeti yazmıştır. İçinizden her kim bilgisizlikle bir kötülük işler de ardından tövbe edip halini düzeltirse, hiç kuşkusuz, Allah çok affedici, çok merhametlidir."

Yani er Rahman ismi Allah cc’a has bir isimdir. Baska kimseye bu isim bu yuzden takilamaz.Ancak sifat olarak kullanabilinir.
36.11. Sen ancak o zikire/Kur'an'a uyan ve görmediği halde Rahman'dan korkan kimseyi uyarırsın. Böylesini, bir bağışlanma ve seçkin bir ödülle müjdele!.
36.23. "O'ndan başka tanrılar mı edineyim ben? Eğer Rahman bana bir zorluk/zarar dilerse onların şefaati benden hiçbir şeyi savamaz; beni kurtaramazlar."

5-) el RAHIM: Allah cc’in FIILI sifatina delalet eder.Yani merhametle muamele eder.
Rahim MERHAMETLI DAVRANAN anlamindadir.Allah cc bu ozelligiyle yeryuzune ve goklere Lutf eder. Burada bulunanlar[canli cansiz,gorunen,gorunmeyen,mumin,kafir vs]bu lutuftan bir kaderle/olcuyle yararlanirlar.

EY RAB KIMSIN: MERHAMETIM/ACIYANIM !!! RAHMAN’IM.
EY RAB ISLERI NASIL YAPARSIN: MERHAMETLE YAPARIM!!! RAHIM’IM.

Yani: BEN MERHAMETIM VE ISLERIMI MERHAMETLE YAPARIM

Oyleyse:BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM;
Merhametle davranan merhametli Allah’in adiyla. Demektir!

II- El hamdü lillahi rab’bil alemin
II- Hamt, âlemlerin Rab’bi Allah'adır.

1-) EL;tumu [butunlugu ifade eder]
HAMD; meth/ovgu/mukemmellik
El hamd; butun mukemmellikler/tum ovguler demektir.

Donem dusunurlerimizen biride: el Hamd’i ”guzel yapilanlarin hepsi” diye cevirmistir!

Ayette ( الْحَمْدُ للّهِ ) = elhamdülillah ifadesi geçmekte ve meallerde “ Hamd Allah’a mahsustur.” diye tercüme edilmektedir. Bunu daha anlaşılır kılmak için “ Her güzel şeyi yapan Allah’tır.” şeklinde tercüme ettik. Çünkü hamd, bir işin güzel yapıldığını ifade için kullanılır. Kelimenin başına gelen takısı ona umumilik anlamı verir. Bu sebeple yukarıdaki anlam ayetin gelişine daha uygun düşmektedir.

Bu ifade Kur’an da 38 defa gecer ve hepsinde ayni anlamda kullanilir. Hamd'ın taşıdığı geniş mananın isigi altında nankorlugun her cesidine kapıyı kapar.Boylece Kur'an, Allah'a cc yani Rabb’e hamdetmekle baslar ve nankor olanlardan insanlarin Rabb’ine sıgınarak sona erer!

Arapçada kullanılan bir de «sukur» kelimesi vardir. Sukur kelimesi;gerceklesmis bir iyilige, veya elde edilmis bir nimete karsı kalp ve dil ile yapılan tesekkur manasına gelir. İnsan, kendisine yardım eden kimseye tesekkür eder.

Hamd ise; halen o ihsandan nasibini almamis olsa bile, ileride alacagı umidini hicbir zaman yitirmeyen kimse tarafindan yapilir.

Yani elde edilen bir nimete karsilik sukur, elde edilecegi umit edilen bir nimete karsilik da hamdedilir.

Ancak bu goruse karsi su ayetide dusunmek lazimdir.
39.74. Onlar da şöyle derler: "Hamt olsun o Allah' a ki bize vaadini yerine getirdi, bizi yeryüzüne mirasçılar yaptı. İşte, cennetten istediğimiz yerde konaklıyoruz. İş yapıp değer üretenlerin ödülü ne de güzelmiş!"

[Yani cenneti elde etmis.Sukur etmesi gerekirken HAMD ediyor?]

Surenin ilk cumlesinde nankorlugun insana yakismadigi hatirlatilir! Tabiiki alemlerin Rabb’i olan Allah cc ibadet edilmeye layiktir. Bu baglamda O’na ibadet etmekle HAMD VE SUKURUN asil manasi TEK RABB OLAN ALLAH cc na YONELMEK tir!

2-) Peki butun ovgulerin sahibi nasil bir ALLAH cc. icin dersek cevab su olacaktir; ALEMLERIN RAB’BI OLAN ALLAH.

Alem sozcugunun Ibraniceden geldigi de iddaa edilmektedir.Ancak ibranice, Aramia, kuruyes,arapca,suryanice bilindigi gibi SAMI dil gurubu lehceleridir ve Birbirlerinden etkilenmislerdir.Burdan anlasilacagi gibi Ilahi Kitaplarin 4’ude SAMI dilinde inmistir.

ALEM sozcugu bu ayette;Suurlu varliklar anlamindadir.Cunku;

ALEMIN: Kur'an, rabbu'l-avalim demiyor,rabbu'l-alemin diyor ve bununla ozellikle akil sahibi varliklari ustun olarak yarattigina dikkat cekiliyor.Cunku (alemun),(alemin) gibi saglam cogullar akillilara aittir. O halde ceviri: ”Butun alemlerin ve butunu oluturan parcalardan ustun olan akilli varliklarin tek Rabb’i” olarak ypilmalidir.

Arapca dilinin gramatiginde alem kelimesi:
suurlular icin ALEMIN-(cogul)
Suursuzlar icin AVALEM-(cogul)

Cunku yalniz onlar/ suurlular ALLAH cc’a hamd edebilirler. Ogretileni anlayip yerine getirebilirler. Zaten akli dengesi bozuk INSAN dini vecibeleri yerine getirmekten de muaf tutulmustur.
Alem sozcugu tekil halde Kur’an da 38 yerde gecer ve anlamlari canli-cansiz/tum canlilar/ tum kainat anlamlari tasir.

3-) RAB;Terbiye eden/ogreten, efendi, sahip, mevla, mevlana

Kur’an in ilk nazil olan 30 suresinde Allah cc ismi 20 kez gecerken ayni bolumde Rab ismi-sifati ise 80 kere tekrarlanir.Bu bir tesaduf degildir.Bunun hikmeti sudur.
Yaratici bilgisi/ruh/Vahiy yartilista bedene uflenir.Montelenir. Bu yuzden insan yraticiyi bilir. Inanc sistemine alip almamasi onun imtahaninin sonuclaridir. Bu yuzden Kur’an Allah’i cc ispat icin degil,Allah’in cc tek Rabb oldugunu ispat icin inmistir. Allh’a cc islerinde yardimci, ortak olan bir nesneye,insana,sisteme inanana musrik denir.

Musriklerde Allah’a iman ederler.

29.63. Onlara, "Gökten suyu kim indirdi de onunla toprağı ölümünden sonra canlandırdı?" diye sorsan, mutlaka "Allah!" derler. De ki: "Hamt Allah'adır. Fakat onların çokları akletmiyorlar."
31/25. Eğer onlara, "Gökleri ve yeri kim yarattı?" diye sorarsan yemin olsun, "Allah" derler. De ki: "Hamt Allah'adır!" Ama onların çokları bilmiyorlar.
39/38. Onlara, "Gökleri ve yeri kim yarattı?" diye sorsan, yemin olsun "Allah!" diyecekler. De onlara: "Peki, Allah dışındaki yakardıklarınız hakkında ne diyorsunuz? Allah bana bir zarar vermek istese, O'nun vereceği zararı uzaklaştırabilirler mi? Yahut bana bir rahmet dilese, O'nun rahmetini tutabilirler mi?" De ki: "Bana Allah yeter! Tevekkül edenler O'na dayanıp güvenirler."

Ancak O’nun uzak olduguna ve Allah’a cc yaklasmak icin bir araciya ihtiyac oldugunu iddaa ederek,insan evliyalarinin dediklerini takip ederler. [onlara kulluk ederler/onlari rab edinirler]

39/45//Allah yalnız başına anıldığında, âhirete inanmayanların kalpleri nefretle ürperir; O'nun berisindeki, ilahlaştırılmış kişilerle birlikte anıldığında ise hemen müjdelenmiş gibi sevinirler.
39/3//Gözünüzü açıp kendinize gelin! Arı-duru din yalnız ve yalnız Allah'ındır! O'nun yanında birilerini daha veliler edinerek, "Biz onlara, bizi Allah'a yaklaştırmaları dışında bir şey için kulluk etmiyoruz." diyenlere gelince, hiç kuşkusuz, Allah onlar arasında, tartışıp durdukları konuyla ilgili hükmü verecektir. Şu bir gerçek ki, Allah, yalancı ve nankör kişiyi iyiye ve güzele kılavuzlamaz.

Ve onlarin dediklerini yaparak Allah cc’a ulasacaklarini zannederler.Iste o yuzden Allah cc dedikleri yerine getirilmesi gereken TEK OGRETMENIN/RAB’BIN Kendisi oldugunu VAHY’i/Kitaplari/Kur’an’i indirerek bildirmistir.

Bunun icindirki Kur’an:
” El hamdü lillahi rab’bil alemin” diye baslayan sure ile baslar
”Kul euzu birab’bil nas” diye baslayan sure ile biter.

Kur’an;Allah cc’in varligini ispat icin inmemistir.Varlik bilgisi insan yaratilirken fitratina islenmistir.Yaratilan canli Nefs’e son olarak ta, Allah’in cc Vahy’i/Ruh’u/Ilahi bilgisi uflendi.Meleklerede bu yuzden yani” Tek Rab Allah” ayeti/bilgisi /ruhu onunde secde edilmesi emredilmistir.

38/72//"Onu kıvama erdirip içine ruhumdan üflediğimde, önünde secde ederek eğilin!"
15/29//"Onu, amaçlanan düzgünlüğe ulaştırıp öz ruhumdan içine üflediğim zaman, önünde hemen secdeye kapanın."

Kur’an Allah’in TEK RAB oldugunu ispat icin indirilmistir!!! Insanlara hidayeti veren Allah once bunu kazanmanin yani yolunu sirat-i mustakim’i ogretmistir.Rab’ligini yerine getirerek kulu kula muhtacliktan kurtarmistir.Kur’an’in inmesiyle artik Allah cc’in disinda insani dogru yola/hidayete erdirecek bilgi ve terbiyenin alinacagi ogretmenler/rab’lar batil olmuslardir. Yani insanin sozlerini dinleyip takip edecekleri/rab edinecekleri sfint/saint/evliya gibi kullarin hukumleri sona erdirilmistir.

7/3.Rab’binizden size indirilene uyun; O'nun berisinden bir takim evliyalarin ardina düsmeyin ! Siz ne kadar da az ögüt aliyorsunuz!
11.113. Zulmedenlere eğilim göstermeyin! Yoksa ateş sizi sarmalar. Allah'tan başka evliyaniz kalmaz, size yardım de edilmez.

Zaten firavunun buyuculeride Allah’a degil Allah’in RAB’ligine iman etmistir.Kur’an kissalarindaki kavga hep Allah’in disinda da rab olup olmayacagi hususundadir.Yoksa Allah’in var olup olmadigi hakkinda degildir.

46. Bunun üzerine büyücüler, secdelere kapandılar.
47. Dediler: "İnandık âlemlerin Rab’bi'ne."
48. "Mûsa'nın ve Hârun'un Rab’bine."

Resulun gelme sebebide budur.Kuruyes Vahy oncesi HAK dini olan Hanif dini mensubuydu.Ancak zaman icinde lat,uzza,menat gibi evliyalarindan rivayet ettikleri hukumlerle dinlerini geleneksellestirdiler.Halbuki onceki resullerin hepsi Allah’in tek RAB oldugunu teblig etmisti.Ornegin;

11.56. [Hud]"İşte ben, hem benim, hem sizin Rabbiniz olan Allah'a dayandım.
11.60. Biliniz ki Âd kavmi, Rab’lerini inkâr etti.Biliniz ki Hûd'un kavmi Âd Allah'ın rahmetinden uzaklaştı.
11.68. Biliniz ki Semûd kavmi Rab’lerini inkâr etti.Biliniz ki Semûd kavmi Allah'ın rahmetinden uzaklaştı.

26. 16. "Hemen Firavun'a gidin, şöyle deyin: Âlemlerin Rab’bi'nin resulleriyiz biz."

11.123. O halde O'na kulluk et,O'na dayanıp güven! Rab’bin, yapmakta olduklarınızdan habersiz değildir.

Ve Allah cc Vahy’ini Muhammed as’a indirerek bir kez daha TEK RAB oldugunu ilan etti.

El hamdü lillahi rab’bil alemin !!!

III-) Er rahmanir rahıym
III-) Rahman'dır, Rahîm'dir O.

Er rahmanir rahıym;Ozunde merhametli oldugu icin yarattigi varliklara merhametle muamele eden Allah’in cc kimligidir.

Allah cc’in alemlere yaptigi Rab’lige riza gostermenin sonucu;o varliklarin merhamete kavusacaklari, merhametli muameleye ugrayacaklari selam yurdudur!!!

1.Bismillahirrahmanirrahim
2. El hamdü lillahi rabbil alemin
3. Er rahmanir rahıym

”Mukemmelliklerin sahibi,varliklarin ogretmeni olan, merhametli davranan, merhametli Allah’in adiyla.”

Rahmetin tecelli ettiginin/Rahmanliginin gostergesi sudur:

Allah cc kullarini muhatap almistir.Onlari egiterek sonsuz saadete erismelerinin yolunu gostermistir.Onlari basibos birakmamistir.Resuller ve Vahy araciyla onlari bilgi ile donatmistir.Ibadetler koyarak SEVAP yollarini acmistir.Kurallar koyarak GUNAH yollarini kapatmistir.Gayb bilgileri ile onlari bu yoldan saptiracak DUSMANI ve avanesini/ yardimcilarini tanitmistir. Dusmanla SAVAS/cihad yollarini aydinlatmistir.

Bunu soyle bir benzetmeyle dahada acabiliriz.Okulda tarih ogretmeni bilgileri bize bildirdikten sonra kendi bildigi bir zaman araliginda imtahan yapar.Ilk sozu su olur. ”Tarih kitaplarinizi cantalarin icine koyun!Kopya cekmek yasaktir!”

Kainatin tek ogretmeni/Rab’bi olan ALLAH ise rahman ve rahim bir ogretmendir.Bilgiyi bize ulastirir.Bizim bildigimiz bir zaman araliginda imtahan yapar.Ilk sozu su olur. ”oku, seni yaratan Rab’binin adiyla OKU! Yani bilgiden siniriz yararlanma olanagi.

Yani Allah cc alemleri yaratirken harcini rahmetle karistirmistir.Rahman ve Rahim ozelligi ezelde olusmustur.Insanoglunun sonsuz saadete ermesi icin birinci merhale olan dunyaya gelisi baslibasina RAHIM/MERHAMETTIR!Zaten kadin vucudunda embriyonun oldugu yere verilen isimde; kadinin rahmidir.
Iste bu Rahim/merhamet suyunu icen kurtulur. Ancak anlik yani hayatin icindeki bazi zaman dilimlerine ozel rahmet dileyenlerin kazanacaklari bir sey yoktur.

ONUN ICINDIR KI;ALLAH cc’in OGRETTIKLERINI YAPTIGINIZ ZAMAN ICINDE YINE ALLAH cc’in VAAD ETTIGI SEYLERI:
ALLAH’in cc TECELLI ETMIS RAHMAN SIFATINI DELIL EDINEREK ISTENEBILIR.
VAR OLAN RAHMANIYETIN DISINDA DUALAR BOSUNADIR.
ALLAH SECKINI DISINDAKI;KISIYE OZEL RAHMANIYET VAAD EDILMEMISTIR.
DEGISIK BIR RAHMANIYET BEKLENTISI BU YUZDEN BOSUNADIR.

Allah’in cc vaadi olan seyleri;O’ndan dilemek ve bu dilegimizin kabulu icin,O’nun bizden razi olmasi gerekir.O’nun rizasini kazanmanin en kestirme yolu IBADET etmektir.O’nun rizasina uygun isler yapanlarin bu vaadlere ulasmalarinin yolu;NAMAZ’la duadir.

2/45. Sabrederek ve namaz kılarak yardım dileyin. Şüphesiz namaz, Allah'a derinden saygı
duyanlardan başkasına ağır gelir.
2/153. Ey iman sahipleri! Sabra ve namaza/duaya sarılarak yardım dileyin. Hiç kuşkunuz olmasın ki, Allah sabredenlerle beraberdir.

Allah cc’in bize verdigi mesaj sudur:Size RAB’lik/ogretmenlik yaparak sizleri terbiye ettigim icin RAHMAN’im.Eger Rab’lik yapmasaydim cehenneme giderdiniz.Yani RAHMAN LIGIMI RAB LIGIMDE GOSTERDIM . Eger sizi basibos biraksaydim rahmet etmemis olurdum. Bunun disinda ismarlama bir rahmet yoktur ve olmayacaktir.

Dileyen nasihat alarak yalniz ALLAH cc’in sozlerine uyarak Allah’i cc tek Rab kabul etti. Rahimligiyle tanisma hakkini kazanip cennete gitti/gidecek.
Kimiside kendisi gibi beser ve kul olan evliyalarinin sozlerine uydu. Yani Allah’in cc berisinden Rab’ler edindi.Allah’in cc Rab’lik konusundaki sozde ortaklari, kulu gizli sirke bulastirdi. O’nun Rahimligiyle tanisma hakkini kaybettirdi./kaybettirecek.

III-) Maliki yevmid din
III-) Din gününün Mâlik'i/ sultanıdır O...

Malik; Sahibi
Melik;Hakim
Din ;Ceza
Yevm;Gun

Hesaba cekilecegimiz bir gun hakkinda uyariliyoruz.Burda baskin olan bu gunun adidir.
”DIN” Bu kelime Arapcada CEZA anlaminda kullanilir!!!
Allah’in onca rahmetine ragmen cezanin damgasini vuracagi bir gun.
Anlasiliyor ki insanlarin bir cogu Allah cc’in RIZA sini kazanamadan bu gune erisecekler.
Melik/Hakim’in de boyle bir bu gunde ceza yagdirmasi kacinilmaz olacaktir.

Maliki yevmid din
CEZA GUNUNUN HAKIMI

”Merhametli davranan merhametli Allah’in adiyla!” dedi.Ozunde merhametli oldugu icin yarattigi varliklara merhametle muamele eden Allah cc’in kimligi Er rahmanir rahıym dir dedi.Bizleri UMIT lendirdi.

Maliki yevmid din
CEZA GUNUNUN HAKIMI

Dedi.Bizi KORKU ttu.Bu nerden geldi.Hani bize merhamet edecekti?hani Rahmandi? Allah cc ne demek istiyor?Rahman ve Rahim olan Allah cc;hesap gununun hukmunu CEZA olarak mi acikliyor?O zaman bu imtahana,bu sonu belli olan ugrasiya ne gerek var?

Umitten dogan cesurluk,
Korkudan dogan umit kaybi!

Allah’i cc tek RAB kabul edenler;O’nun kurallarina uyup gunaha bulasmamaya calisirlar.
Allah’i cc tek RAB kabul edenler;O’nun icin ibadetler yapip sevaba bulasmaya calisirlar.

Onlar bu eylemleriyle Rab’lerinden RAZI olduklarini gosterirler.Onlarin rizasini bilen Rab onlara yaklasir.Onlardan RAZI olur.VAAD ettiklerinden sabirla-namazla dileyene dunya/ ahirette bunun karsiliklarini verir.

89/27. Ey sükûna kavuşmuş benlik!
89/28. Dön Rab’bine, razı etmiş ve razı edilmiş olarak!
89/29. Gir kullarımın arasına!
89/ 30. Gir cennetime!

Rab’bin TEK Rab oldugunu kabul edenler ve bunun geregini yerine getirenler,zor olan CEZA GUNUNUN MUKAFATI icin umitlenirler.Bulasmamaya calistiklari gunahlarlar icinse emin olamadiklari icin korkarlar.Onun icindirki:

MUMINLER UMIT VE KORKU ARASINDA RAB’LERINE YONELIRLER.

Mumin:bu dunyadaki gorevinin umidini arttirmak oldugunu ve bunun yolununda tek Rab’ olan Allah cc’in sozlerine uymak oldugunu bilen insandir.

Allah cc’in Kur’an da kullandigi uslub/stil/soylem sekli iste budur.Rahmet ayetlerinin arkasindan hemen azap ayetlerini-azap ayetlerinin ardindan hidayet ayetlerini-hidayet ayetlerinin ardindan hidayete sahip olabilme yollarini anlatan ayetleri siralamistir.Boylece

Umitlendirirken korkutur; korkuturken dusundurur;dusundururken ogretir.

Yani KUR’AN:

a)Insana insani hatirlatir ve kendi cevresine baktirir.
b)Insana gecmisine cevirip onu hatirlatir.
c)Insani gelecegine cevirir cennet ve cehennemi[Ahireti] hatirlatir.

Boylece Kur’an:Insanin bu uc zamanin HASENAT ina uygun bir omur surmesini ister.Bu istege cevap veren mumin ise hesap veremeyecegi bir ise kalkmama sorumlulugunun bilincinde olursa MUTTAKI olur. Cunku bu bilince TAKVA denir.Zaten Muttaki Takva sahibi mumine denir. Mumin/inanan olmak rizaya ulasmaya yeterli degildir. Mumin rizaya ulasma sansi olan kul demektir. Muttakiler ise rizaya ulasip HIDAYETE erenlerdir.

2.2. Zalikel kitabü la raybe fıh* hüdel lil müttekıyn
2.2. İşte sana o Kitap! Kuşku/ çelişme/ tutarsızlık yok onda. Bir kılavuzdur o, sakınanlar için.

Yani:tek Rab’be iman edip,yalniz O’nun dediklerini yaparak,O’nun rizasini kazanan takva sahibi muminlere;bu tek Rab tarafindan terbiye edilme/hidayet verilir.RAB iste bu kullarini terbiye ederek DIN/CEZA/HESAP gunune hazirlar.Bu hazirlamada araci olan Kitap/Kur’an dir.Ve iste Vahy ile terbiye olmus bu kullar; CEZA GUNUNDE CEZA ALMADAN KURTULACAKLARDIR.

2.5. Ülaike ala hüdem mir rabbihim ve ülaike hümül müflihun
2.5. İşte bunlardır Rablerinden bir hidayet üzere olanlar, işte bunlardır gerçek anlamda kurtuluşu bulanlar.

ISTE RAHMET: Bu sartta olusan sonuctur.

Allah cc;Rahman ve Rahimligini gosterdi.Bize Kur’anla Rab’lik ediyor. AMA

Insanlarin buyuk bir kismida;insan rab’lerinin pesine takildilar.Onlarin yardimiyla Allah cc’a yaklasacaklarina inandilar.

Onlar insan rab’lerinin bilgileriyle DIN/CEZA gununun sorgusunu gecmeye calisiyorlar. Ama o gunun hakimi/ Malik onlar degil tek RAB OLAN ALLAH cc’dur. Onlar hidayeti yanlis adreste ariyorlar.Tek Rab;Allah cc’dir-tek hidayet rehberi ise Allah cc sozu Kur’an’dir.

2.97. De ki: "Her kim Cebrail'e düşman ise, bilsin ki o, Allah'ın izni ile Kur'an'ı; onceki kitapları doğrulayıcı, mü'minler için de bir hidayet rehberi ve müjde verici olarak senin kalbine indirmiştir."

Ne yazik ki insanlara Kur’an yetmemekte;bunu tamamliadiklarina inandiklari beseri rablarin bilgilerine/yollarina yonelmektedirler.Allah cc bunlara soruyor?
29.51. Karşılarında okunup duran bir kitabı sana indirmiş olmamız onlara yetmiyor mu? Bunda, inanan bir toplum için elbette ki bir rahmet ve bir öğüt vardır.

Sonucta:Merhametini bizi adam yerine koyup,bizi muhatap alma tenezzulunu gostererek bize Rab’lik eden-ki rahmet iste budur.- Allah cc;butun ovgulere/mukemmelliklere sahiptir ve hesap gununun Hakimidir.Oyleyse;

DUNYADA ALLAH cc’i TEK RAB EDINEN,AHIRETTE DE TEK VE YALNIZ O’NUN RAHMETINI BULACAKTIR.

V-) İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn
V-) Yalnız sana ibadet/kulluk ederiz ve yalnız Senden yardim dileriz

”Iyyake” tumlecinide cumlenin basinda kullaniyor ve Rabb’ine SEN diyor....Sen/ Sen/SEN!!!

Iyyake:Arap dili yapisinda tumlec ozne ve fiilden sonra gelir.Bu ayette cumlenin basina gelip
YALNIZ SANA manasini belirginlestirmistir.Boylece sirkin her cesidini reddetmistir.

Kur’an onceki dort ayette Allah’i anlatti.Bu ayettede;kullarinin ceza gununde Rab’bin onunde rezil olmamalari icin ne yapmalari gerektiginin cevabini/sirrini acikliyor.Cennet anahtarini veriyor.Yerine getirenin ahirette emin olma garantisini veriyor.Vaad bu!!!

İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn

Burada soyle bir soru olusmaktadir.Allah’im:Sen Rahman,Rahim,butun ovgulerin sahibi, alemlerin Rab’bi ve ceza gununun tek karar vericisisin.Tamam iman ettim/inandim.Ama
Ben senin karsinda/Sana nasil davranmaliyim, Sana nasil kulluk edeyim?

İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn
Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardim dileriz.

Goruldugu gibi ilk dort ayetin sonucu/hatim ayeti.Bir hukum cumlesi. Eger O:Allah cc ise,ozunde merhametli ise,ozundeki bu merhametten dolayi yarattiklarina merhametle davraniyorsa, alemleri terbiye edense,butun mukemmel ozellikler O’nunsa ve ceza gununun sahibiyse, insan boyle bir TEK Ilaha nasil davranir?

İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn
Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardim dileriz.

Yani:Yalniz O’na taparim ve taptigimdanda yardim dilerim!!!
Yani boyle tapilacak Allah cc birakilipta baskasindan yardim istenir mi?
Veya boyle yardim eden Allah cc birakilipta baskasina tapilir mi?

İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn

Bu ayet TEVHIDI tefsir eden/aciklayan ayettir.yani”la Ilahe Illallah”sozcugunu aciklayan ayettir.Tevhid kelimesi bu ayetin devami olarak soylenirse anlami belirginlesir.Yani

”Yalniz Sana tapar,yalniz Senden yardim dileriz
Cunku
Senden/Allah cc’tan baska tapilacak Ilah yoktur!!!”

İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn
Cunku
La ilahe illallah

Bu Ayetullah TEVHID in ozunu aciklayan bir tefsirdir.

İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn

Sirk yalniz putlara tapmak demek degildir. Allah’a cc karsi sorumlu oldugumuz bir seyi, bir baskasi icin yaparsak buda sirktir.Sozde musluman degil MUHAVVID bir musluman olmaliyiz. Muhavvid bir musluman;tevhidi yalniz dlinde, kalbinde degil; hayatindaki her eyleminde-isinde yasayan kisidir.

Tevhidi sadece”la Ilahe Illallah” diye adlandirmak demek;sirkide yalniz putlara tapmak olarak kabul etmektir.Tehlikeli olan da budur.Ne sirk sadece puta tapmaktir,nede tevhid sadece la Ilaha Illallah demektir.La Ilahe Illallah tevhidin uzun listesinin hatim cumlesidir.

36.60.Ey âdemoğulları! Ben size, "Şeytana kulluk etmeyin, o sizin için açık bir düşmandır!" demedim mi?

Bu ayetin muhatabi once Resul ve sahabeler.Yani Allah cc’i tek RAB kabul eden kullar. Oyleyse Allah cc neden onlara”seytana tapmayin” desin ki?Cunku gizli sirk sahabeyi bile hem de asr-i saadette,yani Resul iclerinde yasarken tuzaga dusurebilecek bir tehlikeydi.

İyyake na'büdü ve iyyake nesteıyn

Diyerek,basta Resul ve sahabeler olmak uzere bizleri uyarmaktadir.ALLAH KAYITSIZ SARTSIZ ITAAT EDILECEK TEK OTORITEDIR./TEK RAB’TIR!!!

11.1.Elif, Lâm, Râ. Hakîm ve Habîr olandan bir kitaptır ki bu, ayetleri önce muhkem kılınmış, sonra ayrıntılı hale getirilmiştir.
2.Ki başkasına değil, yalnız Allah'a ibadet edesiniz! Kuşkusuz, ben size O'ndan gelen bir uyarıcı ve müjdeciyim.

Kur’an-in muhkem(eksiksiz, sağlam ve açık)ayetlerle inmesi ve bu acik ayetlerin detay kapsamininda Kur’an da verilmesi{ayrı ayrı açıklanmış} İyyake na'büdü icindir.Ve buda Allah’in RAHMAN’liginin tecellesidir.

Resul”Fatihasiz kilinan namaz namaz degildir”derken,bu gerceklerin tekrarini istemistir. Namazda Fatihayi okuyanlar,namazdan cikar cikmaz Fatihayi ihlal edecek bir ise girisiyorlar. Bunun sebebi sudur.Namazda okudugunun once dilini bilmiyor.Sonra ruhunu/ozunu anlamiyor. Yani once ALLAH’IN NE DEDIGINI SONRADA NE DEMEK ISTEDIGINI ANLAMIYORLAR.Hem lafiz hem mana bilinmiyor.Bunun icin kildiklari namaz hayatlarini degistirmiyor.Oysaki o namaz 1400 sene once colde bir gurup yigidin hayatini degistirmisti.
Ve o namazlar bir dunyayi degistirdi.Hatirlayin o atini okyanusa surup ”Sahit ol ya Rab!Bu su beni durdurmasaydi dinini karsiya/ispanyaya yayacaktim.” diye bagiran sahabiyi.Halbuki bu sahabe bu olaydan birkac yil once Resulu oldurmeye and icmisti.Onlarin hayatinda birseyler degistiren Fatiha nicin bizim hayatimizda birseyler degistirmiyor?Bu soruyu her musluman kendisine sormalidir. âyetin sonunda bir “Tı” durağı geliyor. Yâni şöyle durup bir nefes alıp Rabbimizden ne isteyeceğimizi bir düşünmeliyiz!

VI-) İhdinas sıratal müstekıym
VI-) Dosdoğru giden yola ilet bizi...

Ve duaya gecis...Kur’an bize; duanin/Allah cc’a yaklasmaya calismanin adabini/inceligini ogretiyor, bizi bu konuda terbiye etmeye vesile oluyor.Terbiye eden tek Rab Allah, aracilik yapan tek Rab Allah’in sozu Kur’an.
7.180. En güzel isimler/Esmâül Hüsna Allah'ındır; O'na onlarla dua edin. O'nun isimlerinde ters bir tutum izleyenleri bırakın. Yapıp ettikleinin cezasını çekeceklerdir.

Demek ki duaya baslarken/Allahtan bir sey isterken/Allah’a yaklasmaya calisirken;

a)Besmele cekmek.
b)Hamd etmek.
c)Allah cc’i tespih etmek.[Rahman,Rahim,Malik,Rab...]
d)Yalniz Allaha cc’a kulluk/ibadet etmek.
e)Yalniz Allah cc’in adina Allah cc’tan yardim istemek
f)Kebir/Buyuk Allah cc’tan buyuk sey istemek.

Dua etmenin inceligidir.Aslinda Fatiha basli basina bir dua dir.Kur’an’i actigimiz zaman karsilastigimiz ilk sure ilk dua!!!Ve Allah cc’tan ilk istek.Ve insanin tek Rab’bi olan Allah cc’indan isteyebilecegi en buyuk sey.

İhdinas sıratal müstekıym

Nedir istenen?”Dosdogru giden yol” Nereye gidiyor bu;duz,virajsiz,yokussuz,engelsiz,kalitesi yuksek yol?Tek Rab olan Allah cc’in RIZA sina giden en kestirme yol!!Bu yol yani

HIDAYET!!!

“İhdi” Hidâyet mastarından emirdir.Hidâyet et demek; yol göster demektir.

Yukaridan/ buyukten- asagiya/kucuge dogru olusan aksiyona EMIR denir.
Hidayet:Insanin bu dunyada sahip olabilecegi en buyuk ecir/odul/mukafat...

Bu dunyadaki hicbir servet hidayetin yerini alamaz.Hidayeti elde eden yeryuzunun toplam hazinelerinden daha degerli bir seye sahip olmustur.Allah cc’in HIDAYET nasip etmedigi kimseler,dunyanin sahibi olsalarda gercekte en fakir insanlardir.
5/36. Şüphesiz yeryüzünde olanların hepsi ve yanında bir o kadarı daha kendilerinin olsa da onu kıyamet gününün azabından kurtulmak için fidye verecek olsalar onlardan yine kabul edilmez. Onlara elem dolu bir azap vardır.

Allah’in HIDAYET nasip ettigi kimseler,dunya nimetinden daha az faydalansalar ne kaybederler ki?Iste onun icin dua etmenin adabinda once ve her duada HIDAYET’i tek Rab olan Allah cc’tan niyaz etmek vardir!!!

İhdinas sıratal müstekıym

Allah cc’im beni dosdogru yoluna ulastir.Benden Senin dosdogru yoluna ulasma konusunda Rab’ligini esigeme.Allah cc; hidayetini benden uzak tutma.Eger burda istenecek sey bize birakilsaydi,bizlerin isteyecegi;Ya Rabbi bize para ver, es ver,ev ver,cocuk ver, araba ver,vb dunya nimetleri olacakti!

Hidâyet irşat degildir.
Yolu tarif etmeye irşat denir.
Yol soranın elinden tutup, önüne düşüp yolun sonuna kadar götürmek,
yolculugun zorluklarina karsi SABIR vermek, yolda tutmak hidâyettir.

Bu mânâda Hâdî sadece Allah’tır.
Allah’tan başka Hâdî yoktur.
Rabb’imizin isimlerinden birisi de Hâdî’dir.

Hidayeti isteme seklini, Fâtiha sûresiyle ogretildigi icin,
Bu sûreye talim-i mesele denir.
Yani istemenin usulünü, yolunu gösteren sûre.

HIDAYET insanlara sadece resullerin aracilik ettigi Vahy ile gelmedi.

a)Insanin BOZULMAMIS fitrati/tabiati/karateri/yaradilisi ona bahsedilmis hidayettir.
b)Bu hidayeti ozumseyecek kirlenmemis akil da bir hidayettir.
c)Bozulmamis vicdan bir hidayettir.
d)Kirlenmis fitrat,akil,vicdan uclusunu terbiye eden Vahy/Kitap’ta bir hidayettir!

İhdinas sıratal müstekıym

Diyen bir kisi aslinda sunu soylemis olur:

1)Beni ozume/bozulmamis fitratima dondur.
2)Beni akl-i selimin yoluna dondur.
3)Beni vicdanimin cagirdigina dondur.
4)Beni Kur’an’in/Vahy’in cagirdigina dondur.

Bu yakaris Allah cc’tan insanoglunun en buyuk istegidir.Ve Allah cc Kitabin hemen karsi sayfasinda bu duaya cevap verir;.

Elif lam mim
Zalikel kitabü la raybe fıh* hüdel lil müttekıyn

2.2.İşte sana o Kitap! Kuşku/ çelişme/ tutarsızlık yok onda. Bir kılavuzdur o, sakınanlar için.

Allah’a cc karsi sorumlulugunun bilincinde/Takva ehli olan MUTTAKILER/sakinanlar icin celiskisiz/suphesiz bu Kitap HIDAYETTIR!

Hidayete ermek icin daha ne ariyorsun?
Neden hidayete ermek icin insan aracilari dinliyorsun?
Neden onlarin dediklerini Din kabul edip onlari Rab’lastiriyorsun?

Allah sana; “Ey kulum, işte sırat-ı müstakim!/İşte istediğin dosdoğru yol!”buyurarak kitabını sana arz ettiği halde,yine de

Kur’an’la beraber olmazsan,
Kur’an’la yol bulmaya calismazsan,
Kur’an’ı anlamak icin ugrasmazsan,
Kur’an’a basvurmayip, onun yerine guvendigin beserden yardim dilersen,
Namazlarında ne dediginin, ne okudugunun, ne istediginin farkında olmayan bir sarhos.
Yani namazinda gaflet icindesindir.

107.4. Vay haline o namaz kılanların/dua edenlerin ki,
107.5. Namazlarından/dualarından gaflet içindedir onlar!
107.6. Namazlarından/dualarından gaflet içindedir onlar!

Muttaki olmayana bu Kitap kilavuzluk etmez.
[ 2.1.Bir kılavuzdur o,MUTTAKILER/ sakınanlar için.]
Oyleyse:Yillarca Kitapla hasir nesiriz/iciceyiz.
Neden bu Kitap bizim icin geregince hidayete donusmedi?
Cunku fitrat-akil-vicdan hidayetine yapismayanlarin hidayetlerini Kur’an kemale erdirmez!!!

Kur’an’a sarilarak ve yine her islerini sabirla yine fitrat-akil-vicdan ve Kur’an isiginda yapmaya calisan/bu suurun farkinda olarak yasayan, yani kotu seylerden sakinan dolayisiyla takvali olan/ muttakiler icin kilavuzdur!!!
Sadece O’na teslim olanlar icin HIDAYET rehberidir.

27.81. Ve sen, düştükleri sapıklıktan körleri de çıkaramazsın. Teslim olmuş kişiler halinde ayetlerimize inananlardan başkasına sesini duyuramazsın.
27.91. "Ben sadece, bu beldenin Rab’bine kulluk etmekle emrolundum. Orayı saygıya layık kılmıştır O. Her şey O'nundur. Ben, müslümanlardan/ Allah'a teslim olanlardan olmakla emrolundum."
27.92. "Ve Kur'an okumakla emrolundum. Artık kim yola gelirse kendi nefsi için gelir. Sapmışa gelince, böylesine de ki: Ben uyarıcılardan biriyim. Hepsi bu!"

İhdinas sıratal müstekıym

Sırat:Yol demektir.
Müstekıym:Yon/istikamet/virajsiz-duz-yokussuz/dosdogru
Sıratal müstekıym:Dosdogru yol.

Sıratallezine en'amte aleyhim
Kendilerine nimet verdiklerinin yoluna

Muhammed as. namazda Allah cc’a” Sıratallezine en'amte aleyhim”yani ” Kendilerine nimet verdiklerinin yoluna”derken kimleri kast ediyordu?
Kur’an da Allah cc 6/83-86 ayetlerinden once 18 peygamberin adini sayip sonra da Muhammed as.’a diyor ki:”Onlar Allah’in rehberlik ettigi kimselerdi!Sende onlarin izine/ yoluna yonel ”Evet Resul kendisinden onceki Resullerin yolunu talep ediyordu. Cunku onlarin yolu: nemrut, firavun, ad, semud, sodom, gomore, medyen, eyke ...benzeri kavimler gibi gazaba ugramislarin yolu degildi!!!

6.89. İşte bunlardır kendilerine kitap, hükmetme gücü ve peygamberlik verdiklerimiz. Şimdi şu insanlar bütün bunları inkâr ederlerse biz, bunları inkâr etmeyecek bir topluluğu onlara vekil ederiz..
6.90. İşte böyleleri, Allah'ın yol gösterdiği kimselerdir. Sen de onların yolunu izle ve şöyle söyle: "Ben şu yaptığıma karşılık sizden bir ücret istemiyorum. O sadece âlemlere bir öğüttür."

57.26.Yemin olsun, Nûh'u ve İbrahim'i de resul olarak gönderdik.Peygamberliği ve Kitap'ı bunların soyları arasına koyduk. O soylardan bir kısmı hidayete ermiştir. Ama onlardan çoğu, yoldan çıkmış olanlardır.
57.27. Sonra onların eserleri üzere,resullerimizi art arda gönderdik.Meryem'in oğlu İsa'yı da onların ardınca gönderdik. Ona İncil'i verdik; ona uyanların gönüllerine şefkat ve merhamet koyduk.

VII-) ğayril mağdubi aleyhim ve lad dallin
VII-) Uzerlerine gazap dokulmemislerin karanliga/ saskinliga saplanmamislarin yoluna...

Evet ya Rabbi! Kendilerine inam ettigin, nimet verdigin, nimetlerine ulastırdıgın peygamberler yani salih kullarinin yoluna bizi ilet.

Nimet; insanlarin kendisiyle lezzet buldugu seydir. Allah’in cc, kullarina in’am buyurdugu nimetler sayilamayacak kadar coktur. Nimetleri once ikiye ayiriyoruz:

a- Uhrevi nimetler,
b- Dunyevi nimetler diye.

Uhrevi nimetler;Rabb’i mizin imtihani kazanan kullarini cennete koymasi ve orada gozlerin gormedigi, kulaklarin duymadigi, akillarin alamayacagi nimetleriyle onlara in’am etmesidir.

Dünyevi nimetleri de ikiye ayiriyoruz:

a- Vehbi olanlar.
b- Kesbi olanlar.

Kesbi nimetler, mal kazanmak, nefsi pisliklerden korumak ve arindirmak, ilim elde etmek, ahlak kazanmak gibi nimetlerdir.

Vehbi olanlari da ikiye ayiriyoruz:

a- Maddi olanlar.
b- Manevi olanlar.

Maddi olanlar idrak, fehim, anlayis, nutuk, konusmak gibi nîmetlerdir.
Manevi olanlari ise, insana ruh/vahiy/ilahi bilgi, akil verilmesi, yaratilmasi gibi nimetlerdir.

ğayril mağdubi aleyhim ve lad dallin
Uzerlerine gazap dökülmemişlerin, karanlığa/şaşkınlığa saplanmamışların yoluna...


Allah'a cc emanet olun!