5. Sayfa, Toplam 16 BirinciBirinci ... 3456715 ... SonSon
Gösterilen sonuçlar: 41 ile 50 Toplam: 156
  1. #41
    Kıdemli Üye ResuLL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2009
    Mesaj
    975
    Rep Gücü
    1697

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Teğabün Suresi, Ayet : 11-13
    11- Allah'ın izni olmayınca hiç bir musibet isabet etmez. Kim Allah'a inanırsa, Allah onun kalbini doğruya götürür. Allah her şeyi bilendir.
    12- Allah'a itaat edin, Peygamber'e de itaat edin. Yüz çevirirseniz bilin ki, elçimize düşen apaçık bir duyurmadır.
    13- Allah ki O'ndan başka tanrı yoktur. Müminler Allah'a dayansınlar.

    11-13. Bir musibet isabet etmez ki Allah'ın izniyle olmasın. Yani gerek kâfir, gerek mümin, ferd yahut topluluk her kim olursa olsun başına can, mal veya başka şeylerle ilgili herhangi bir musibet, maddî, manevî, kavlî veya fiilî hoşa gitmeyecek acı bir hadise gelirse o, her halde Allah'ın izniyledir. Allah'ın izni olmayınca hiç kimsenin istemesiyle, çalışmasıyla kimseye bir musibet erişmez. Allah'ın izni olmayınca bir yaprak bile yerinden oynamaz. (Hadîd Sûresi'nde geçen (57/22) âyetinin tefsirine bkz). Gerçi "Başına gelen kötülük ise nefsindendir." (Nisâ, 4/ 79), "Bir millet kendi durumlarını değiştirmedikçe, Allah onların durumlarını değiştirmez." (Ra'd, 13/11) âyetlerinde geçtiği üzere bazı musibetlerin kaynağı, insanın veya kavmin kendisi olduğu muhakkak ise de böylesi musibetler bile, yine de Allah'ın takdiri, iradesi ve izni olmadıkça meydana gelmez. Onun için "De ki hepsi Allah'tandır.." (Nisâ, 4/78) buyurulmuştur. Bu ancak Allah'ın izniyle olduğu gibi her kim de Allah'a iman ederse Allah onun kalbine hidayet verir, yardım eder, doğruyu düşündürür, gelen musibetin ancak Allah'ın izniyle olabileceğini ve kendisinin de Allah'ın olup yine O'na döneceğini hatırlatarak "Biz Allah için varız ve biz sonunda O'na döneceğiz." (Bakara, 2/156) tesellisiyle gönlünü rahatlatır. "Böylece elinizden çıkana üzülmeyesiniz ve Allah'ın size verdiği nimetlerle şımarmayasınız.." (Hadid, 57/23) irşadıyla sabır, metanet ve "Yalnız sabredenlere, mükafatları hesapsız ödenecektir." (Zümer, 39/10) müjdesiyle ferahlık verir. Ve Allah her şeyi bilicidir. Binaenaleyh ona izin vermesindeki hikmetini, ne gibi hayırlar ve faydalar gerektireceğini, bu yüzden mümin kulunu ne gibi sevaplara ulaştıracağını, böyle iman eden bir kulun ne şekilde hareket etmesi gerekeceğini bilir ve kalbine o suretle hidayet vererek muvaffak kılar. O halde yararlı işlerin neler olduğunu bilmek için de Allah'a ve Resulü'ne ve o nura (Kur'ân'a) iman edin. "Allah'a itaat edin, peygambere itaat edin." Bu emir, yukarıda geçen cümlesine yahut âyetinin mânâsıyla ilgili olarak takdir edilen ya bağlıdır.


    Allah'ın izni olmaksızın hiçbir musibet isabet etmez. Kim Allah'a inanırsa, Allah onun kalbini doğruya götürür. Allah her şeyi bilendir."

    Belki de bu gerçek, sadece müşriklerin çağırıldıkları iman gerçeğinin sunuluşu münasebetiyle burada söz konusu edilmiştir. Buna göre her şeyin merciinin yüce Allah olduğuna inanmak gerekir, insanın başına gelen iyi ve kötü şeylerin Allah'ın izniyle olduğuna inanmak lazım. Bu gerçek bu şekilde algılanmadan iman söz konusu olamaz. Bu gerçek, hayatın iyi-kötü olayları ile karşı karşıya kalınırken insanın içinde depreşen duyguların, düşüncelerin imani temelini oluşturur. Aynı şekilde bu gerçeğin burada söz konusu edilmesinin surenin veya bu ayetin inişi esnasında mü'minler veya müşrikler arasında baş gösteren bir başka nedeni de olabilir.

    Hangi nedenden dolayı gündeme getirilmiş olursa olsun bu gerçek, İslam'ın mü'minin vicdanına yerleştirdiği iman esasına dayalı düşüncenin önemli bir yönünü oluşturur. Bu sayede mü'min her olayda Allah'ın elini hisseder. Meydana gelen her harekette O'nun elini görür. Bu yüzden başına gelen zorluklar ya da esenlikler karşısında kalbi sarsılmaz, dengesini yitirmez. Zorluklara sabreder, genişliğe, esenliğe şükreder. Bazen bundan daha yüce ufuklara ulaşır ve hem zorluklara hem de esenliğe karşı şükreder duruma gelir. Çünkü bu durumda esenlikte olduğu gibi zorluklarda da Allah'ın lütfunu görür. Zorlukları uyarı, günahların örtülmesi, iyilikler kefesinin ağır basması, kısacası her halükârda kendisi için bir iyilik olarak algılar.

    Buhari ve Müslim'in doğruluğunda görüş birliği içinde oldukları bir hadiste Peygamber Efendimiz şöyle buyuruyor: "Ne kadar şaşırtıcıdır mü'minin durumu! Allah'ın verdiği her karar O'nun için hayırdır. Başına bir zorluk gelirde sabrederse bu, O'nun için iyilik olur. Yine, genişlik ve esenlik gelir de şükrederse o da iyilik olur kendisi için. Bu durum mü'minden başkası için söz konusu değildir."

    kaynak:Elmalılı Hamdi Tefsiri.Kur'an-ı Kerim mealleri
    Konu ResuLL tarafından (10-02-2009 Saat 04:56 PM ) değiştirilmiştir.

  2. #42
    Hiper Aktif Üye SOSYALİST - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2008
    Nerden
    KAPİTALİZM SİLAH ÜRETİR, MERMİ ÜRETR, BOMBA ÜRETİR; ELBETTE BUNLARIN TÜKETİMİ İÇİN ORTAM HAZRLAYCTR
    Cinsiyet
    Erkek
    Mesaj
    5.720
    Blog Mesajları
    2
    Rep Gücü
    67062

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Alıntı SOSYALİST´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Nisa Suresi, Ayet : 79
    Sana gelen bir güzel durum, Allah'tandır.
    Sana gelen kötü bir durum, kendindendir.

    Teğabün Suresi, Ayet : 11
    Başa gelen bir ''musibet'' (bela, üzücü olay), yalnızca Allah'ın izniyle meydana gelebilir.

    Bu Ayetlerde bir farklılık var mı acaba ?
    Genel açıklamalarınız için teşekkür ederim Resull Bey.
    Sizce bu iki ayet doğru mu?
    Eğer doğruysa, ikisinin arasındaki farklılığı bir cümleyle izah edebilir misiniz?
    HERKES BİR GÜN KOMÜNİST OLACAK

  3. #43
    Kıdemli Üye ResuLL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2009
    Mesaj
    975
    Rep Gücü
    1697

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Alıntı SOSYALİST´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Genel açıklamalarınız için teşekkür ederim Resull Bey.
    Sizce bu iki ayet doğru mu?
    Eğer doğruysa, ikisinin arasındaki farklılığı bir cümleyle izah edebilir misiniz?
    Resull beyyy derken haykırıyorsun kardesım adımı ne hoş :)

    Nısa suresı 78/79/ 80 ,ayet:
    78. Nerede olursanız olun, sağlam ve tahkim edilmiş kaleler içinde bulunsanız bile ölüm size ulaşacaktır. Onlara bir iyilik gelirse, “Bu, Allah’tandır” derler. Onlara bir kötülük gelirse, “Bu, senin yüzündendir” derler. (Ey Muhammed!) De ki: “Hepsi Allah’tandır.” Bu topluma ne oluyor ki, neredeyse hiçbir sözü anlamıyorlar!

    79. Sana ne iyilik gelirse Allah’tandır. Sana ne kötülük gelirse kendindendir. (Ey Muhammed!) Seni insanlara bir peygamber olarak gönderdik. Şahit olarak Allah yeter.
    80. Kim peygambere itaat ederse, Allah’a itaat etmiş olur. Kim yüz çevirirse (bilsin ki) biz seni onlara bekçi göndermedik.

    Teğabün Suresi, Ayet 10/ 11
    10. İnkar eden ve âyetlerimizi yalanlayanlara gelince, işte onlar, içinde ebedi kalmak üzere cehennemliklerdir. Ne kötü varılacak yerdir orası!

    11. Allah’ın izni olmaksızın hiçbir musibet başa gelmez. Kim Allah’a inanırsa, Allah onun kalbini doğruya iletir. Allah her şeyi hakkıyla bilendir.


    genel acıklamada benım dusunduklerımın aynısıdır..
    farkında ısen ayetlerın tefsırınde kendı yorumumu katmıyorum cunku eksık bılgı yada yanlıs bısey yazmak ıstemıyorum ..ama zaten ayetlerın ınme sebeplerı ıle bırlıkte okudugunda zaten o arada kaldıgın soruların cevaplrını bulursun.
    ama dedıgım gıbı daha onceden eger yıne anlayamazsak bır bılen sorarız ..
    hala aynı ıse cevap ıstemın bılmen yeter ..
    Lakıın ayet ler hakkında sorarken ayetlerın mealını tam olarak okumalı ve bı oncekı ve sonrakı mealıyle de okursak daha guzel anlarız ..

  4. #44
    Süper Aktif Üye M ü e l l i f... - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2008
    Nerden
    İstanbul
    Mesaj
    2.690
    Blog Mesajları
    11
    Rep Gücü
    7721

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Huyum kurusun ... yine M ü e l l i f 'ce bir cevap verecem.........
    Hemde tüm sayfalara bedel....

    '' Tüm ayetler doğrudur ve düşündürür ''

    Nasıl ?
    Konu başlığına pek de yakıştı...........

    Düşündüren ayetler.... evet Ayetler düşündürür... ( düşündürmeseydi zaten ayet olmazdı )

    Efele yakilun.... ( akıl etmezmisiniz ? )
    Efela yetefekkerun ( siz hiç düşünmezmisiniz )
    Hak ile iştigal etmezsen,
    Batıl seni istila eder.... İmam-i Şafi-i

  5. #45
    Hiper Aktif Üye SOSYALİST - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2008
    Nerden
    KAPİTALİZM SİLAH ÜRETİR, MERMİ ÜRETR, BOMBA ÜRETİR; ELBETTE BUNLARIN TÜKETİMİ İÇİN ORTAM HAZRLAYCTR
    Cinsiyet
    Erkek
    Mesaj
    5.720
    Blog Mesajları
    2
    Rep Gücü
    67062

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Teşeekkür ederim Resul Bey,
    Politikacılar gibi yapıyorsunuz.
    İki ayet arasındaki farklılığı bir cümleyle bir türlü açıklamadınız gitti.
    Kaçıyorsunuz gibime geliyor.
    Yine de teşekkürler.
    Sağlıcakla...

    ---------- Post added at 12:18 PM ---------- Previous post was at 12:10 PM ----------

    Alıntı M ü e l l i f...´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Huyum kurusun ... yine M ü e l l i f 'ce bir cevap verecem.........
    Hemde tüm sayfalara bedel....

    '' Tüm ayetler doğrudur ve düşündürür ''

    Nasıl ?
    Konu başlığına pek de yakıştı...........

    Düşündüren ayetler.... evet Ayetler düşündürür... ( düşündürmeseydi zaten ayet olmazdı )

    Efele yakilun.... ( akıl etmezmisiniz ? )
    Efela yetefekkerun ( siz hiç düşünmezmisiniz )
    Açıklamalarınız için teşekkür ederim Müellif bey.

    Nisa Suresi, Ayet : 79
    Sana gelen bir güzel durum, Allah'tandır.
    Sana gelen kötü bir durum, kendindendir.

    Teğabün Suresi, Ayet : 11
    Başa gelen bir ''musibet'' (bela, üzücü olay), yalnızca Allah'ın izniyle meydana gelebilir.

    Bu iki ayet arasında bir fark var mı acaba ?

    Eğer fark varsa rica etsem ikisinin arasındaki farklılığı bir cümleyle izah edebilir misiniz?
    __________________
    HERKES BİR GÜN KOMÜNİST OLACAK

  6. #46
    Süper Aktif Üye M ü e l l i f... - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2008
    Nerden
    İstanbul
    Mesaj
    2.690
    Blog Mesajları
    11
    Rep Gücü
    7721

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Alıntı SOSYALİST´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Teşeekkür ederim Resul Bey,
    Politikacılar gibi yapıyorsunuz.
    İki ayet arasındaki farklılığı bir cümleyle bir türlü açıklamadınız gitti.
    Kaçıyorsunuz gibime geliyor.
    Yine de teşekkürler.
    Sağlıcakla...

    ---------- Post added at 12:18 PM ---------- Previous post was at 12:10 PM ----------



    Açıklamalarınız için teşekkür ederim Müellif bey.

    Nisa Suresi, Ayet : 79
    Sana gelen bir güzel durum, Allah'tandır.
    Sana gelen kötü bir durum, kendindendir.

    Teğabün Suresi, Ayet : 11
    Başa gelen bir ''musibet'' (bela, üzücü olay), yalnızca Allah'ın izniyle meydana gelebilir.

    Bu iki ayet arasında bir fark var mı acaba ?

    Eğer fark varsa rica etsem ikisinin arasındaki farklılığı bir cümleyle izah edebilir misiniz?
    __________________
    Sayın sosyalist ben yine Müellifce cevap verecem .... ama eminim yine anlamadım deyip feryad edeceksiniz . Bunu ilminizi noksan gördüğümden değil.. ilginizin noksanlığına istinaden söylüyorum. Sakın yanlış anlamayın.

    Size iki yönlü iki sorum olacak. eğer sağlıklı cevabınız olursa devam edecem yoksa cevabım havada kalacağı için vaktimi vermiyecem.

    1. Sorum... Siz cebriye ve mutezile mezhepleri hakkında ne biliyorsunuz ? bilgi derecenizin seviyesi nedir ?

    2. Sorum.... '' Halkı şer şer değil.... belki kesbi şer şerdir. '' sözünü nasıl anlıyorsunuz ?

    Not : Sizin cevabınızın temeli şu iki suale vukufiyetiniz ile paraleldir . sizi sınamadığımı bilirseniz sevinirim...
    Hak ile iştigal etmezsen,
    Batıl seni istila eder.... İmam-i Şafi-i

  7. #47
    Hiper Aktif Üye SOSYALİST - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2008
    Nerden
    KAPİTALİZM SİLAH ÜRETİR, MERMİ ÜRETR, BOMBA ÜRETİR; ELBETTE BUNLARIN TÜKETİMİ İÇİN ORTAM HAZRLAYCTR
    Cinsiyet
    Erkek
    Mesaj
    5.720
    Blog Mesajları
    2
    Rep Gücü
    67062

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Alıntı M ü e l l i f...´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Sayın sosyalist ben yine Müellifce cevap verecem .... ama eminim yine anlamadım deyip feryad edeceksiniz . Bunu ilminizi noksan gördüğümden değil.. ilginizin noksanlığına istinaden söylüyorum. Sakın yanlış anlamayın.

    Size iki yönlü iki sorum olacak. eğer sağlıklı cevabınız olursa devam edecem yoksa cevabım havada kalacağı için vaktimi vermiyecem.

    1. Sorum... Siz cebriye ve mutezile mezhepleri hakkında ne biliyorsunuz ? bilgi derecenizin seviyesi nedir ?

    2. Sorum.... '' Halkı şer şer değil.... belki kesbi şer şerdir. '' sözünü nasıl anlıyorsunuz ?

    Not : Sizin cevabınızın temeli şu iki suale vukufiyetiniz ile paraleldir . sizi sınamadığımı bilirseniz sevinirim...
    Bunları bilip bilmemem soruma cevap değil sevgili Müellif.
    Üzgünüm ama sorum yine cevapsız kalacak gibime geliyor...
    HERKES BİR GÜN KOMÜNİST OLACAK

  8. #48
    Süper Aktif Üye M ü e l l i f... - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2008
    Nerden
    İstanbul
    Mesaj
    2.690
    Blog Mesajları
    11
    Rep Gücü
    7721

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Alıntı SOSYALİST´isimli üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bunları bilip bilmemem soruma cevap değil sevgili Müellif.
    Üzgünüm ama sorum yine cevapsız kalacak gibime geliyor...
    Evet haklısınız sorunuz hep hava da kalıyor
    Ben sustum.
    Hak ile iştigal etmezsen,
    Batıl seni istila eder.... İmam-i Şafi-i

  9. #49
    Kıdemli Üye ResuLL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2009
    Mesaj
    975
    Rep Gücü
    1697

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    arkadasım sorularıı havada bırakmak gıbı bısey dusunmuyorum kı
    ayrıca polıtıkacılar gıbı yapıyorsunuz erken haksızlık yapıyosun
    sana dedım kı ben yorum yapcak kadar bılgılı deılım am sen hala acık arıyorsun
    ve sana gonderdıklerımı ustun koru okuyorsun oyle tahmın edıyorum
    bıraz daha dıkkat etsen her ıkı ayetınde bı oncekı ayetlerını tam anlamıyla okusan dedıgımı gayet ıyı anlarsın ama gozlerın yorulur senın dımı..:)
    bu arada arada arkadasımızın da sorularına cevap verırsen sevınırım..
    ayrıca dıyanetın sıtesıne de sorunu aynı sekılde yazdım hatta anlatmak ıstedıgın yada ıma edıpte soramadıgın celıskı var cumlesıyle.
    cevap gelıce san ıletecem
    ve benım sana gosterdıgım saygıyı sendende ıstıyorum ne demek ıstedıgımı gayet ıyı anlatabılmısımdır.
    Ayrıca bende dıledıgın kadar acık bulabılırsın yada celıskı ama aslaaa
    Yaradanımızın emirlerinde değil...

    Bak senın ıcın yıne arastırdım ve yıne tefsırı bulup gonderıyorum ama dedıgım gıbı dıyanetın cevabınıda gonderecem sana..yıne bıseyler bulursan merak edersen yaz sende bizde bılgılenelım ..

    Nisa suresı:79 79-Bu konuda Ey Muhammed hitaba layık ve Allah'ın sözünü anlayacak olan sensin dinle: Sana gelen her iyilik her menfaat itaat ve mükafat Allah'tandır çalışıp kazanman olsa da olmasa da Allah'tandır. Çünkü Allah dilemeyince hiçbir şey olmaz. Allah Teâlâ Rahman ve Rahim olduğu için de iyilikler O'nun irade ve takdirine yaratma ve var etmesine dayanmakla beraber O'nun rızasına da tamamen uygundur. Bunun için insanın çalışıp kazanmasıyla ilgili olmayan iyilikler yalnız Allah'ın ihsanı olduğu gibi insan iradesiyle ilgili iyilikler de Allah'ın takdir ve yaratmasına hükmünü yürütmesine ve başarılı kılmasına irade ve rızasına uygun olması hasebiyle yine O'nun bir ihsanıdır. Bunun için sübjektif objektif maddî manevî çalışılarak kazanılan ve çalışmadan elde edilen mutlak şekilde bütün iyilikler Allah'tan bilinmelidir. Başına gelen her kötülük ise kendi nefsindendir kendi günah veya kusurundandır. Gerçi "Hepsi Allah'tandır." âyeti gereğince bu da Allah katındandır. Allah takdir ve irade etmemiş olsaydı bu da olamazdı. Fakat bunda yapma veya terk etme yönünden mutlaka senin sebep olman vardır. Bunun esası senin kendin senin arzun veya senin kusurun senin hatan veya senin acizliğin ve senin özündür. Çünkü sen başlangıçta kendi nefsinde ve aslında her şeye gücü yeten ve varlığın başlangıcı olsaydın elbette kendine hiçbir günahı yaptırmazdın ve hiçbir taraftan sana bir zararın gelmesi ihtimali olmazdı. Bundan dolayı birinci derecede günahların kaynağı yokluğun aslı ve yalnız mümkün olan yaratıkların mahiyyetinin kendi acizliğidir. Allah ona herhangi bir var oluş anında bol bol iyilik ihsan etmese o derhal yok olur gider. İkincisi başa gelen kötülüklerin bir kısmı insanın arzu ve iradesine bağlıdır. İnsan onu nefsinde tecelli eden bir irade ve istek ile bilerek veya bilmeyerek bizzat veya dolayısıyla ister. Hatta ısrar da eder irade ve istek kuvveti nefsinde bir iyilik olduğu halde istenen maksat iyilik de kötülük de olabilir. Allah Teâlâ da cimri olmadığından kulunun iradesine izin verip hükmünü yürüterek maksadını yaratır ve istenen kötülük yine Allah katından gelmekle beraber sebep ve çıkış yeri kulların nefsi ve onların kazancı sayılır ve sorumluluk da yapana ait olur. "Başınıza gelen herhangi bir musibet kendi ellerinizle işledikleriniz yüzündendir. (Bununla beraber) Allah çoğunu affeder." (Şûra 42/30). Üçüncüsü genel anlamıyla "seyyie" sadece günah değil meşakkat ve sıkıntıları da kapsadığına göre bazı sıkıntılar acılar vardır ki nefsi temizlemeye sebep ve günahlara keffaret ve bundan dolayı iyiliğin başlangıcı olur.

    teğabün suresı :11- Allahın izni olmadan kulun başına hiçbir musibet gelmez. Kİm Allaha iman ederse, Allah onun kalbini hidayete eriştirir. Allah herşeyi bilendir. ´

    Allahın birliğini inkar eden, kulu Muhammed´e indirdiği Kur´anın âyetlerini yalanlayanlar, işte onlar cehennemliklerdir. Orada ebedi olarak kala*caklardır. Ne ölüp kurtulacaklar ne de oradan çıkarılacaklardır. Cehennem ne kötü vanlacak bir yerdir Hiçbir kimsenin başına bir musibet gelmez ki o, Alla*hın kaza ve kaderiyle olmuş olmasın. Kim Allaha iman eder ve- başına gelen herhangi bir felaketin Allahın takdiriyle geldiğine inanırsa Allah onun kalbini, emirlerine boyun eğmeye muvaffak kılar. Allah, herşeyi bilendir. O, geçmişi de bilir geleceği de...

  10. #50
    Kıdemli Üye ResuLL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2009
    Mesaj
    975
    Rep Gücü
    1697

    Cevap: Düşündüren Ayetler

    Buda sana soyledıgım gıbı Dıyanet ın verdıgı yanıtdır..
    ''
    Cevap:


    Nisa suresinin 79. ayetinde "Sana gelen iyilik Allah'tandır. Başına gelen kötülük ise nefsindendir. Seni insanlara elçi gönderdik; şahit olarak da Allah yeter."buyurulmaktadır.
    Bu ayetin tefsiri ise şöyledir:
    Daha ziyade yahudiler işleri iyi gittiğinde, sağlık, kazanç ve ürünleri iyi ol*duğunda -kendilerini Allah'ın seçkin kulları olarak gördükleri için- "bu Allah'tan" diyorlar, işler ters giderse bunu da -hâşâ- Hz. Peygamber'in uğursuzluğuna bağlı*yor, onun yüzünden böyle olduğunu ileri sürüyorlardı. Bu vesileyle onlara ve bü*tün insanlığa iyilik-kötülük, hayır-şer meselesi hakkında işin doğrusu bir kere da*ha anlatılmaktadır. Buna göre insanların başına ne gelirse gelsin, çevrelerinde İyi veya kötü ne olursa olsun bunların tamamı, hayrı-şerri, iyisi-kötüsü Allah'tandır; O takdir etmiş, murad eylemiş ve yaratmıştır, ancak olup biten şeylerde insanların katkısı, iyilik ile kötülük, hayırla şer bakımından -yine Allah böyle istediği için-farklı olmaktadır. Eğer iradelerine bırakılmış konularda iyi bir şeyle karşılaşır, bir nimete nail olur, bir başarı elde ederlerse Allah'ın verdiği aklı, bilgiyi, iradeyi ve gücü doğru ve yerinde kullanmış oldukları anlaşılır. Allah böyle istediği, buna ra*zı olduğu, verdiği kabiliyetleri bu sonucu elde etmek üzere kullansınlar diye verdiği için hayır, iyilik, basan Allah'tandır. Yine insanların irade ve tercihlerine bı*rakılan konularda, alanlarda, işlerde insanlar akıl, bilgi, irade ve güçlerini -ki bun*ların hepsini veren Allah'tır- yerinde ve doğru kullanmazlar, bu yüzden O'nun ra*zı oltnadığr, kendilerinin de hoşlarına gitmeyen sonuçlar elde ederlerse bu sonuç*lar (şer, kötülük) kendilerindendir; bunlara kendileri sebep olmuşlardır. İmkân verdiği halde rızâsı bulunmadığı için kötülük Allah'a yüklenemez, "O'ndandır" denemez. İyiliğin Allah'tan, kötülüğün insandan olduğu Resûlullah muhatap alınarak ifade buyurulmuştur, halbuki bunun böyle olduğunu o bilmekte ve yaşamaktadır, başkaları yanlış anlamasınlar diye de hemen arkasından "Seni elçi olarak gönder*dik, şahit olarak Allah yeter" buyurulnıuş, hayır-şer konusundaki gerçeğin onun şahsında ve aracılığı İle insanlığa duyurulmak istendiğine işaret edilmiştir.
    Teğabun suresinin 11. ayetinde ise, " Allah'ın izni olmadan başa gelen bir musibet yoktur. Kim Allah'a iman ederse Allah onun gönlünü doğruya yöneltir. Allah her şeyi bilmekte*dir." buyurulur.
    Başa gelen her musibetin Allah'ın izniyle olması ifadesini Kur'an ve sünnetteki ilkelere ve bilgilere göre şöyle açıklamak uygun olur: Cenâb-ı Hak kullarına zulmetmez; dolayısıyla "kulların kendi fiilleri sebebiyle hak ettikleri bir karşılık" anlamındaki musibetin bu açıdan izahında zorluk bulunmamaktadır. Ku*suru ve günahı olmadığı halde bazı kullara verilen sıkıntı ve felâketler ise kişinin ebedî mutluluğuna zarar veren yani gerçek mânada kötü ve insanın kendi fiili yü*zünden başına gelen musibet olarak değerlendirilmez. Öyle görü*nüyor ki 11. âyette, insanların sorumluluğu bakımından musibetlerin değerlendi*rilmesi değil, Tanrı inancına ilişkin yaygın bir yanlışlığın düzeltilmesi amaçlan*maktadır. Önceki âyetlerin iman esaslarıyla ilgili olması, bu âyetin devamındaki ve müteakip iki âyetteki ifadeler de bunu destekler niteliktedir. Birçok bâtıl dinin yanı sıra İlâhî dinin mensupları arasında türemiş bazı sapkın mezheplerde, "iyi" ve "kötü" iki ayn tanrı arasında bölüştürülerek şirk (Allah'a ortak koşma) telakkisi*ne güya meşruiyet kazandırılmaya, masum bir çehre verilmeye çalışılmıştır. Bazı İlâhî dinlerin mensupları da zaman zaman, Allah'a kötülük yakıştırmama gibi ileri derecede bir duyarlılıkla, şerrin O'nun tarafından yaratılmış olamayacağı tarzın*da bir inanca kaymışlardır. Oysa Allah'ın fiilleri ve sıfatlan insanların kendi istek*lerine ve münasip görmelerine göre biçimlendirilebilecek bir konu değildir; kulun görevi O'nu kendisinin bildirdiğine göre tanıyıp O'nun istediği şekilde kulluk et*mektir. [19] Doğru ve sağlam İs*lâm İnancına göre bütün varlık ve olayların yegâne yaratıcısı Allah Teâlâ'dır; Al*lah, irade gücü verdiği, hem iyilik hem kötülük işlemeye müsait yarattığı şuurlu varlıklara kötüyü tercih etmemelerini buyurmuş ama -dünya hayatının imtihan ala*nı olması sebebiyle- kötülüğü İstediklerinde ve işlemeye koyulduklarında bu ey*lemlerin yine kendisinin yaratma düzeni içinde varlık kazanacağını, sorumluluğu*nun da onlara ait olacağını bildirmiştir. Bu düzen içinde şeytanın kötülüğü teşvik görevini üstlendiği ama asla ona fiillerin yaratıcısı olarak bakılmaması gerektiği de hatırlatılmıştır. Bu sebeple İslâm akaidinde "hayrın da şerrin de Allah'tan oldu*ğuna yani O'nun mutlak irade ve kudretinden bağımsız olmadığına, onun bilgisi dışında kalamayacağına, ancak Allah'ın kullan için yalnız hayra razı olduğuna, kulun başına gerçek mânada (ebedî mutluluğuna zarar veren) bir kötülük gelmiş*se bunun kendi yanlış davranışından kaynaklandığına" inanmak esastır. Aynca sa*mimi bir mümin, kendi kusuru sebebiyle olmadan başına gelen felâket ve sıkıntı*ların da imtihanla ilgili olduğuna ve sabırla karşıladığında ecir alacağına inanır. Dolayısıyla bu inancın dayanaklarından biri olan 11. âyet, aynca müminler için önemli bir teselli kaynağı oluşturmaktadır. Nitekim bu inancın ruh sağlığı üzerin*deki olumlu etkileri modern psikolojide kanıtlanmış olup, bu husus Hz. Peygam*ber'in şu hadisinde de veciz bir şekilde özetlenmiştir: "Müminin durumu ilginçtir: Allah'ın her hükmü onun iyiliğinedir; çünkü başına bir sıkıntı gelip sabretse bu onun hayrınadır, sevindirici bir şey meydana gelip şükretse bu da onun hayrınadır. Bu, yalnız mümine has bir özelliktir''

5. Sayfa, Toplam 16 BirinciBirinci ... 3456715 ... SonSon

Benzer Konular

  1. Düşünülmesi gereken ayetler
    uzak yollar Tarafından Kuran-ı Kerim Foruma
    Yorum: 8
    Son mesaj: 19-08-2013, 01:10 AM
  2. Kur'an KEVNİ AYETLER
    mopsy Tarafından islam (Müslümanlık) Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 24-08-2010, 02:52 PM
  3. Ayetler aranıyor :)))
    Apollonius Tarafından Kuran-ı Kerim Foruma
    Yorum: 9
    Son mesaj: 03-02-2010, 11:58 AM
  4. Düşündüren Hikaye...
    canseli Tarafından Öykü ve Hikayeler Foruma
    Yorum: 2
    Son mesaj: 16-06-2007, 01:28 AM
  5. Arap Dede - Korkunç ve düşündüren bir hikaye
    Rambo28 Tarafından ilginç konular Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 28-05-2007, 10:23 AM
Yukarı Çık