+ Konuya Yorum Yaz + Yeni Konu Aç
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 2 Toplam: 2
  1. #1
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Nerden
    ISTANBULLU -YURTDISINA OTURUYORUM
    Mesaj
    14.034
    Rep Gücü
    88647

    Yahuda İskaryot

    SELAM!

    Geleneksel Hıristiyan Düşüncesinde Yahuda İskaryot Tiplemesi
    Günümüz Hıristiyanlığınca otantik olarak kabul edilen dört İncil’e
    göre on ikinci havari sıfatıyla İsa’nın havarilerinden biri olan
    Yahuda İskaryot İsa’nın döneminde başkahin olan Kayafas ile 30
    dirhem karşılığında anlaşarak İsa’nın yerini onlara söylemiş ve onu
    yakalamaya geldiklerinde de öpmek suretiyle İsa’yı ele vermiş bir
    haindir. Bu düşünce çerçevesine dört kanonik İncilin Yahuda ile
    ilgili verdiği bilgilere baktığımızda onun ilk İncil Markos’dan başlayarak
    tedrici bir şekilde şeytan tarafından ruhu esir alınmış bir
    hain konumuna konduğunu görürüz.

    Örneğin Markos İncilinde
    İsa’nın son akşam yemeği sırasında havarileriyle sohbet ederken
    Yahuda’nın Yahudi din bilginleri ve önde gelenleriyle onların işbir-
    liği içinde olduğu Romalı yetkililerin gönderdiği silahlı bir grupla
    İsa’nın bulunduğu yere geldiği ve daha önce onlarla anlaştığı şekilde
    İsa’yı öperek teşhis etmek suretiyle onlara teslim ettiği ifade
    edilmektedir.4 İkinci İncil olan Matta’da Yahuda’nın para karşılığı
    İsa’ya ihanet ettiği ifade edilmektedir.5 Üçüncü İncil olan Luka’da
    ise Yahuda’nın şeytan tarafından kandırılan biri olduğunun altı
    çizilmektedir. Luka’ya göre şeytan tarafından kandırılan Yahuda
    başkahine giderek İsa’yı onlara teslim etmesi karşılığında onlarla
    pazarlık yapmıştır.6 Markos, Matta ve Luka’da Yahuda, İsa’yı yakalamaya
    gelenlere sadece onun bulunduğu yeri göstermekle kalmamış
    bilakis olay esnasında İsa’yı öperek onu teşhis de etmiştir.

    Yuhanna İncilinde ise
    Yahuda’nın İsa’yı yakalamaya gelenlere
    İsa’nın havarileriyle son akşam yemeğini yediği yeri gösterdiği ifade
    edilmektedir.7 Kanonik Hıristiyan İncillerinin Yahuda’nın İsa’ya
    ihanetiyle ilgili verdiği bu bilgileri bir bütün olarak ele aldığımızda
    kısaca şunu söyleyebiliriz. Yukarıda ifade ettiğimiz üzere 70 yılındaki
    Yahudi isyanı sırasında mabedin Romalılar tarafından tamamen
    tahrip edilmesinden sonra Yahudilerle Pavlus’un öğretileri
    etrafında şekillenen Hıristiyanlığın birbirinden kesin çizgilerle ayrışması
    sürecine paralel olarak İncillerin derleyicileri de Yahuda’nın
    İsa’ya ihanetini daha şiddetli terimlerle ifade etme ihtiyacı duymuşlardır.
    İncillerde Yahuda’nın İsa’ya ihanetiyle ilgili anlatılan bu öykünün
    tarihsel değeri üzerinde araştırmalar yapan Yeni-Ahit uzmanları
    Yahuda’nın hayal mahsulü bir kişi mi yoksa gerçek bir şahsiyet
    mi olduğunun tespitinin mümkün olmadığını ileri sürmektedir.

    http://www.dinlertarihi.com/dergi/ci...i1-2/aydin.pdf

  2. #2
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Nerden
    ISTANBULLU -YURTDISINA OTURUYORUM
    Mesaj
    14.034
    Rep Gücü
    88647
    Merhaba!

    Ayrıca onlara göre başkahin ve yetkililerin aktif olarak gezginci
    vaizlik yapan ve etrafında kalabalıklar toplayan İsa’yı teşhis etmek
    için başka birine ihtiyaç duymaları olağan dışıdır. Çünkü İsa, kalabalıklar
    tarafından kendisine tanınan ve kendisine hayranlık duyu-
    lan umumi bir figürdü. Böyle bir şahsiyetin Yahudi yetkililer tarafından
    tanınmıyor olması ihtimal dışıdır. Burada şöyle bir senaryo
    akla gelebilir. İsa, mabet bölgesinde yaptığı eylemler ve söylediği
    sözlerden dolayı siyasi bir suç işlediğinin farkındaydı ve yetkililer
    tarafından tutuklanıp cezalandırılmaktan korktuğu için havarileriyle
    birlikte şehir dışına gidip orada saklanmıştı. İşte Yahuda da Yahudi
    yetkililerle anlaşarak onlara İsa’nın saklandığı yeri bildirmiştir.

    Nitekim Yuhanna 11:53-57’de İsa’nın başkahin ve adamlarının kendisini
    öldürmek için çalıştıklarını sezince taraftarlarıyla Efrahim
    denen çöle yakın bir yere gittiğini ve 18: 1-3’de de Yahuda’nın Yahudi
    yetkilileri İsa’nın taraftarlarıyla gizlice buluştuğu Kidron vadisinin
    ötesindeki Getsemani bahçesine götürdüğü ifade edilmektedir.
    Kurguladığımız senaryo ile Yuhanna İncilindeki bu ifadeleri bir
    araya getirdiğimizde Yahuda’nın İsa’yı ele vermesiyle ilgili şu sonuca
    varabiliriz. İsa, Yahudi yetkililerin Roma valisi ile işbirliği
    içinde kendisini tutuklayıp cezalandıracağını anlayınca Kudüs dışına
    çıkıp saklanmış ve taraftarlarıyla gizlice görüşmeye başlamıştı.

    Yahudi yetkililer onun yerini bulmak için havarilerinden Yahuda ile
    veya onun yerini bilen başka bir kimseyle anlaşarak ondan İsa’nın
    yerini öğrenmişlerdir.8 Ya da Yahuda, havarilerin İsa’nın yeni bir
    İsrail krallığı kurmak için gelen Mesih olduğu yönündeki giderek
    kuvvetlenen inançlarından Romalı ve Yahudi yetkilileri haberdar
    etmek suretiyle onun yakalanmasını sağlamıştır.9 Neticede ister
    İsa’nın bulunduğu yeri haber vermek suretiyle isterse de onun hak-
    kında beklenen siyasi Mesih olması ve işgalci Roma güçlerine karşı
    bir isyan hareketi planlaması gibi gizli bilgileri işgalci Roma yetkililerine
    ve onların işbirlikçisi konumunda olan Yahudi yetkililere
    aşikar kılmak suretiyle olsun Yahuda İskaryot Hıristiyan geleneğinde
    para karşılığı İsa’yı ele veren bir hain olarak görülmektedir.

    Hatta Yahuda’nın bu ihaneti Hıristiyanlık tarihinde önemli bir simge
    olarak kabul edilmekte ve bundan dolayı da tıpkı Sünni Müslümanların
    Emevi halifesi Yezid’in Hz. Peygamberin torunu Hz. Hüseyin’i
    şehit ettirmesinden dolayı çocuklarına Yezid adını vermeyi
    uygun bulmaması gibi Hıristiyanlar da çocuklarına Yahuda adını
    vermeyi uygun bulmamaktadır. Yine bu bağlamda Hayvanların
    kesim için geçici olarak bekletildiği ağıllarda diğer hayvanları kesim
    yerine yönlendiren keçiye Yahuda keçisi denmektedir.

    Hıristiyan geleneğine göre Yahuda İsa’ya ihanet edip onun yetkililer
    tarafından yakalanmasına yol açmasından sonra yaptığının
    büyük bir hata olduğunu anlamış ve doğruca başkahine gidip İsa’yı
    ispiyonlaması karşılığı aldığı paraları geri vermiş ve daha sonra da
    kendini asmıştır. Matta İncili, İsa’ya ihanet ederek onu ele veren
    Yahuda İskaryot’un ölümünü rapor etmektedir. Matta’ya göre
    Yahuda, İsa’yı ele vermesi karşılığında başrahipden aldığı otuz gümüş
    sikkeyi ona geri vermekte ve daha sonra da kendini asmaktadır.

    Not:
    10 Resullerin İşlerinde de Luka, İsa’yı ele vermesi karşılığında
    aldığı parayla Yahuda’nın bir arazi satın aldığını; müteakiben yere
    düştüğünü, karnının yarılıp tüm bağırsaklarının dışarı döküldüğünü
    ifade etmektedir.11

    10 Bkz., Matta 27:3-10. Matta’nın raporuna göre Yahuda yaptığına pişman olup
    başkahin ve adamlarından aldığı paraları geri verince başkahin İsa’nın kanının
    bedeli olan bu paraların tekrar hazineye konamayacağını ifade etmiş ve bunun
    üzerine paralarla yabancılar için mezarlık olarak kullanılmak üzere bir arazi satın
    alınmıştır. Eski Ahit kitapları incelendiğinde Matta’nın bu olayı kompoze
    ederken Zekeriya 11:12-13’den esinlendiği görülür. “…Onlarda ücret olarak
    otuz gümüş verdiler. Rab bana, “Çömlekçiye/hazineye at dedi Böylece bana biçtikleri
    yüksel değerin karşılığı olan otuz gümüşü alıp Tanrının tapınağındaki
    hazineye attım”.
    11 Resullerin İşleri 1: 18.

Benzer Konular

  1. Yahuda İncilinin Ortaya Çıkış Serüveni
    mopsy Tarafından Diger Dinler Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 30-09-2013, 06:04 PM
  2. Yahuda İskaryot Bir Kahraman mı?
    mopsy Tarafından Diger Dinler Foruma
    Yorum: 4
    Son mesaj: 22-09-2009, 05:15 PM
  3. Yahuda incili
    mopsy Tarafından Kitap Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 15-09-2009, 03:54 PM
  4. Son Harekat / Kod Adı Yahuda
    sebahat35 Tarafından Kitap Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 03-12-2008, 06:48 PM
Yukarı Çık