+ Yorum (Cevap) yazın
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 3 Toplam: 3

Gusül abdestinin dindeki yeri ve önemi

YAŞAM VE İNSAN Kategorisinde ve Din ve İnanç Forumunda Bulunan Gusül abdestinin dindeki yeri ve önemi Konusunu Görüntülemektesiniz, Konu içerigi Kısaca ->> Gusül abdestinin dindeki yeri ve önemi Geçen hafta, imanın şartlarından kısaca bahsetmiştik. Dinimizde imandan sonra namaz gelir. Namaz dinin temelidir.

  1. #1
    2.imza yarışma birincisi nefisetülilm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2009
    Nerden
    İstanbul'da, İstanbulluyum...
    Yaş
    39
    Mesaj
    711
    Blog Mesajları
    19
    Rep Gücü
    7082

    rose Gusül abdestinin dindeki yeri ve önemi

    Gusül abdestinin dindeki yeri ve önemi

    Geçen hafta, imanın şartlarından kısaca bahsetmiştik.
    Dinimizde imandan sonra namaz gelir. Namaz dinin temelidir.
    Namazın doğru olması için de, abdestin ve guslün doğru olması, şartlarına uygun olması lâzımdır. Cünüb olan her kadının ve erkeğin ve hayzdan ve nifâstan kurtulan kadınların gusül abdesti alması farzdır.

    Farzları yapanlara çok sevap vardır. Yapmayanlara da, büyük günah vardır. Resûlullah efendimiz buyuruyor ki: “Gusül abdesti almaya kalkan bir kimseye, üzerindeki kıl adedince (yâni pekçok demektir) sevap verilir. O kadar günahı affolur. Cennetteki derecesi yükselir. Guslü için ona verilecek sevap, dünyada bulunan her şeyden daha hayrlı olur.”

    İmam-ı Gazali hazretlerinin naklettiği hadis-i şerifte, “Kirlenince, çabuk gusül abdesti alın! Çünkü kiramen kâtibîn melekleri, cünüb gezen kimseden incinir” buyuruldu.

    İmâm-ı Gazâlî buyurdu ki:
    Bir kimse, rü’yâda bana dedi ki; “Bir miktâr zaman, cünüb kaldım. Şimdi üzerime ateşten gömlek giydirdiler. Hâlâ ateş içindeyim.”
    Hadis-i şerifte, “Resim, köpek ve cünüb kimse bulunan eve rahmet melekleri girmez” buyuruldu.
    Namaz kılan ve kılmayan herkes, bir namaz vaktini cünüb geçirirse, çok acı azâb görecektir. Öğle ezanından sonra cünüb olan, öğle namazını kılmamış ise, ikindi vaktine kadar; kılmış ise, akşam namazına kadar gusletmesi gerekir.

    Gusül abdestinin farz olduğu haller:

    1- Kadınların hayz ve nifâstan kurtulunca gusül abdesti almaları farzdır. Kadın cünüb iken hayz görürse, isterse hemen gusleder. İsterse, hayz bitinceye kadar bekleyip, sonra ikisi için bir gusleder. (Sekiz yaşını tamamlayan kıza, anasının, anası yoksa, ninelerinin, ablalarının, hala ve teyzelerinin hayz ve nifâs ilmini bildirmeleri farzdır. Bildirmezlerse, kendileri ve kocaları büyük günaha girerler.)

    2- Cünüb olduktan sonra yıkanmaktır.
    Cünüb olmak üç türlüdür: a) Haşefe, yâni zekerin uç kısmı, sünnet derisi altındaki kısım ferce dahil olunca, içeri girince. b) Erkekte koyu beyaz ve kadında akıcı sarı menî, istimna (mastürbasyon) veya başka sebeplerle yerinden şehvetle kopup çıkınca. c) İhtilâm ile, yâni rüyâda şehvetlenip uyandığı zaman, menî veya mezy akmış olduğunu görünce, erkek ve kadın cünüb olur. İhtilâm olduğunu, hâtırlayan kimse, bir yerde menî görmezse, gusletmez.
    Dayak yemek, ağır bir şey kaldırmak veya bir yerden düşmek gibi sebeplerle menî çıkınca, gusül lâzım olmaz. Cünüb olup, idrar yapmadan gusleden kimseden, sonra menînin geri kalan kısmı, şehvetsiz aksa, tekrar gusül lâzım olur. Bunun için gusülden önce, idrâr çıkararak, idrâr yolunda kalmış olan menî parçasını çıkarmak, sonra gusletmek lâzımdır. Cünüb olduğunu unutan, Cuma namazı için guslederse, temiz olur.

    Cünüb iken uyumak, cimâ’ yapmak günah değildir.
    Cünübün elini ve ağzını yıkamadan yiyip içmesi tenzîhen mekruhdur.
    Hayz gören kadın böyle değildir. Çünkü hayz hâlinde iken gusül abdesti alması emrolunmadı.
    Hayz hâlindeki kadın, göğsünü yıkamadan, çocuğunu emzirebilir. Cünüb kadının, yıkamadan emzirmesi mekruh olur.
    Hayz bitince, cimâ’ ederse ikisi için bir gusül yetişir.

    Gusül abdestinin sünnet olduğu haller:

    Bu iki hususun dışında, cuma, Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı namazları için ve Arefe günü, Arafât meydanında gusül abdesti almak sünnet-i zevâiddir.
    Kâfir, Müslüman olunca, gusül abdesti alması müstehabdır.

    Ayrıca, hac ve ömre için ihrâma girerken, Mekke’ye, Medîne’ye girerken, Müzdelife’de vakfeye dururken, cenâze yıkayacağı zaman, hacamat olduktan sonra, Kadir, Arefe, Berât gecesi ve çocuk onbeş yaşına girince gusletmek müstehabdır.

    Cünüb veya hayzlı iken câmiye girmek, câmi içinden geçmek haramdır. Kur’an-ı kerim okuması ve Mushafı tutması ve
    Kâbe-i muazzamayı tavâf etmesi, dört mezhepte de haramdır.

    Kaynak

  2. #2
    2.imza yarışma birincisi nefisetülilm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2009
    Nerden
    İstanbul'da, İstanbulluyum...
    Yaş
    39
    Mesaj
    711
    Blog Mesajları
    19
    Rep Gücü
    7082

    Sünnet üzere gusül abdesti nasıl alınır?

    Sünnet üzere gusül abdesti nasıl alınır?

    Guslün farzı üçtür:
    1- Ağzı yıkamak.
    2 -Burnu yıkamak.
    3- Bedenin her yerini yıkamak.
    Yıkanan yerleri oğalamak lâzım değil ise de, müstehabdır. Mâlikide farzdır. Göbek içini, bıyık, kaş ve sakalı ve altlarındaki derileri ve baştaki saçları yıkamak farzdır.

    Kadınlar, örülü saçın diplerini ıslatınca, örgüyü yıkamak lâzım değildir. Saç dipleri ıslanmazsa, örgüyü açmak lâzım olur. Örülmemiş saçların her tarafını da yıkamak farzdır. Kınanın ve insan kirinin, akıcı yağların altını yıkamak farz değildir.

    Cünüp iken tıraş olursa, kesilen saçları ve diğer kılları ve tırnakları yıkamak lâzım değildir. Ancak, cünüb iken, kasıkları tıraş etmek, saç, tırnak kesmek mekruhtur.

    Deriye yapışmış, hamur, mum, sakız, balık pulu, tırnaktaki oje denilen boya gibi su geçirmeyen şeylerin altını yıkamak lâzımdır.

    Dişlerin arasında ve diş çukurunda bulunan yemek artıklarının altına su geçmezse, altı yıkanmazsa gusül abdesti câiz olmaz.

    Bütün fıkıh kitaplarında; dişlerin arasına veya diş çukuruna giren yemek parçası altına su sızdırırsa gusle mani olmayacağı, sızdırmazsa mani olacağı bildirilmekte; böyle durumda, bunları çıkarıp dişlerin arasını ve çukurunu yıkamanın şart olduğu bildirilmektedir. (Ağızdaki diş dolgusu ve kaplamasının altına su geçmesinin mümkün olmadığı için, böyle kimselerin gusülde ağzın içinin yıkanmasının farz olmadığı Maliki mezhebini taklid etmeleri gerekir.)

    Gusül abdesti alırken yüzük sıkı ise, çıkarmak veya hareket ettirmek lâzımdır.
    Küpe de böyledir. Küpe deliğinde, küpe yoksa ve delik açıksa kulağı ıslatırken, delik ıslanırsa, yetişir. Islanmazsa, deliği parmakla ıslatmalıdır.
    Bütün bunlarda ıslandığını çok zannetmek yetişir.
    Gusül abdesti alırken kıbleye dönülmez ve duâ okunmaz.
    Yalnız besmele çekilir ve kelime-i şehâdet söylenir.

    Sünnet üzere gusül abdesti almak için:

    Önce, temiz olsalar dahî, iki eli ve avret yerini yıkamalıdır.
    Sonra bedeninde necâset varsa yıkamalı, sonra, tam bir abdest almalı, yüzünü yıkarken, gusle niyet etmelidir.
    Sonra bütün bedene üç defa su dökmelidir.
    Önce üç defa başa, sonra sağ omuza, sonra sol omuza dökmeli, her döküşte, o taraf tamam ıslanmalıdır.
    Birinci dökmede oğmalıdır.
    Gusülde, bir uzva dökülen suyu, başka uzuvlara akıtmak câiz olup, orası da temizlenir. Çünkü, gusülde bütün beden, bir uzuv sayılır.
    Gusül tamam olunca, tekrar abdest almak mekruhtur.
    Gusül ederken abdesti bozulursa, gusle zararı olmaz, fakat namaz kılmak için bir daha almak lazım olur.
    Acelesi olan, vakti dar olan; duşun altına girip, ağzına, burnuna su verip baştan aşağı bütün vücudunu yıkaması ile gusül abdesti almış olur.
    Denize, akarsuya dalıp ağzını, burnunu yıkayan da gusletmiş olur.
    Sünnet üzere gusleden daha çok sevap alır.

    Abdestte ve gusülde, lüzûmundan fazla su kullanmak isrâf olup, haramdır.
    Resûlullah efendimiz yaklaşık bir müd, yâni 875 gr su ile abdest alır, bir sâ’ hacminde (4200 gram) su ile guslederdi.
    Kirden temizlenmek için bundan fazla su kullanmak israf olmaz, caiz olur.

    Yalnız olarak gusül abdesti alırken avret yerini açmak mekruh olur veya câizdir veya küçük yerde câiz olur da denildi.
    İhtiyaten diz ile göbek arası örtülü olarak gusletmek iyi olur.

    ÖZÜRLÜ OLANA YASAKLAR

    Hayz ve nifâs günlerinde namaz, oruç, câmi içine girmek, Kur’an-ı kerimi okumak ve tutmak, tavâf, cimâ’, dört mezhepte de haramdır. Oruçları kaza eder. Namazları kaza etmez. Namazları affolur. Her namaz vaktinde abdest alıp, o namazı kılacak kadar zaman oturup zikir, tesbîh ederse, en iyi namazın sevabını kazanır.

    Kadının, hayz başladığını kocasına bildirmesi lâzımdır.
    Kocası sorunca bildirmezse, büyük günah olur.
    Temiz iken, hayz başladı demesi de büyük günahtır. Peygamberimiz, “Hayzın başladığını ve bittiğini kocasından saklayan kadın mel’ûndur” buyurdu.
    Hayz hâlinde de, temiz iken de kadına dübüründen yaklaşmak haramdır. Büyük günahtır. Böyle yapan, mel’ûndur. Bir cinsî sapıklık olan Livata (Homoseksüellik) daha büyük günahtır. Enbiyâ sûresinde, livâtaya (Habîs iştir) buyuruyor.

    Kaynak

  3. #3
    2.imza yarışma birincisi nefisetülilm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2009
    Nerden
    İstanbul'da, İstanbulluyum...
    Yaş
    39
    Mesaj
    711
    Blog Mesajları
    19
    Rep Gücü
    7082

    Dört mezhebe göre, guslün farzları nelerdir?

    Sual: Dört mezhebe göre, guslün farzları nelerdir?
    CEVAP
    Hanefi mezhebinde:
    1- Ağzın içini yıkamak,
    2- Burnun içini yıkamak,
    3- Bedenin her yerini yıkamak.
    [Göbek içini, bıyık, kaş ve sakalı ve altlarındaki derileri ve baştaki saçları yıkamak farzdır. Gözleri ve kapalı küpe deliğini yıkamak gerekmez.]

    Maliki mezhebinde:
    1- Niyet,
    2- Bedenin her yerini yıkamak,
    3- Delk,
    4- Muvalat,
    5- Saçları hilâllemek.

    Şafii mezhebinde:
    1- Niyet,
    2- Bedenin her yerini yıkamak.
    [Bazı kitaplarda, Şafiide guslün farzı üçtür deniyor, bedendeki necaseti temizlemeyi de ekliyorlar. Beden yıkanınca, necaset de temizlenmiş olacağı için, guslün farzına iki denmesinin mahzuru olmaz.]

    Hanbeli mezhebinde:
    Guslün farzı birdir, bu da bütün vücudu yıkamaktır. Bu, guslün rüknüdür. Yani guslün içindeki farzdır. Gusle başlarken, niyet etmek ve Besmele çekmek de farzdır. Ağzın ve burnun içi, bedenin dışı sayıldığı için, buraları da yıkamak farzdır. Bunlar da ilave edince, guslün farzı 5 oluyor:
    1- Niyet etmek,
    2- Besmele çekmek,
    3- Bedenin her yerini yıkamak,
    4- Ağzın içini yıkamak,
    5- Burnun içini yıkamak.

    Kaynak

Benzer Konular

  1. Yalan ve iftiranın dindeki yeri nedir?
    collection Tarafından Kuran-ı Kerim Foruma
    Yorum: 7
    Son mesaj: 13-10-2014, 08:50 PM
  2. Yorum: 2
    Son mesaj: 28-03-2009, 09:46 AM
  3. Kuran'ın dinindeki kadın-uydurulan dindeki kadın
    simqe Tarafından islam (Müslümanlık) Foruma
    Yorum: 9
    Son mesaj: 12-12-2008, 06:11 PM
  4. Boy Abdesti(Gusül)
    Nil@y Tarafından islam (Müslümanlık) Foruma
    Yorum: 4
    Son mesaj: 16-02-2007, 11:38 PM
Yandex.Metrica