Saygideger yazarlar;

Metafizik kavrami; insanoglunun; var dedigi ve varlik olarak nedenleyip sorgulayarak ve bir teori veya ideoloji sonucu kendine kabullendirdigi; kisaca, felsefenin varliga bakis acisidir.

Metafizik temelde, felsefe tarihi varliga iki ana ayrimla yanasmistir. Bunlardan, ilki fiziksel-somut- yanasim; yani; varligin bes duyu ile algilanisi ve kavramlanisi; Bu bakis acisinin, iki yanasimi vardir. Birinci, bakis acisi; objeden yanasarak; maddeyi kendine temel alir, ki materyalizm; digeri ayni yanasimla, nesneyi kendine temel alir-ki realizm.

Ikincisi ise; metafiziksel yanasimdir, yani fiziksel olmayan yanasim.
Bu yanasimda; bes duyu yerine, sezgiyi kendisine temel alir ve inanc temelinde;soyut yanasir. Bu bakis acisinin da; iki ayrimi vardir. Birincisi; idealizm; dusunceyi ve tanrisal temeli kendine baz alir. Digeri de, kavramcilik, sadece oznel temeli kendine baz alir.

Burada, ilginc olan ucuncu bir varliga, yanasim ise; pozitivizm dir.O da, varligi ne nesnel alir ne de oznel; o yuzden de varligi "yok" kabul eder.

Bu, sadece; mustakil var olan varlik-yani kendi varliginin olmasi icin, baska bir seye gerek olmayan varlik, kendi kendine var olan varlik temelindeki bakis acisi cesitliligidir. BU AYRIMI SOMUT-SOYUT YERINE; GORUNUSSEL-OZSEL OLARAKTA ALGILAYABILIRIZ. Bura da, gorunussel-somut ile; ozsel-soyut ile paraleldir.

Diger bir ayrimda; gercek varlikta ortaya konur. Genelde, mustakil varlik; tek olarak algilansa da; gercek varligin algisi evrensel temeldedir. Bu konudaki, farklilikta; oznellik ve nesnellik yanasim farkindan dogar.

Oznel yanasim; kavramciligi, nesnel yanasim; realizmi temel alir. Ayni, mustakil varliktaki "inkarci" pozitivizm gibi; burada da "inkarci olan" isimciliktir, yani evrensel-gercek- varligi yok sayar.

Bu iki varliga yanasim ideolojilerini veya teorilerini birlestirdigimizde; uclu bir ayrim ortaya cikar. Birincisi; materyalizm-realizm; ikincisi idealizm-kavramcilik; ve ucuncusu pozitivizm-isimcilik.

Halbuki, varligi sorgularken ve varlik hakkinda bir fikir ileri surerken, butun bu ayrimlar yerine; insani temel almak; aslinda, hem hepsinin butunu, hem ortak noktasi, hemde cozumudur.

CUNKU, SONUCTA VARLIGIN NE OLDUGU HAKKINDA FIKIR YURUTEN IDEOLOJILER-TEORILER ORTAYA ATAN, INSANOGLUNUN KENDISIDIR.

FELSEFEDE, ONUN VARLIGA BAKIS ACISI GETIREN DALI METAFIZIKTE-HEM FIZIKSEL, HEMDE METAFIZIKSEL- INSANOGLUNUNDUR.

VARLIGIN NE OLDUGUNU INSANOGLU IDEOLOJILERI VE TEORILERIYLE ORTAYA KOYAR. Peki, o zaman, bu farkli ideoloji ve teoriler neden ve nereden gelir, dersiniz? Iste, bu farkliligin algisi sorunun algisina esdegerdir.

Aslinda, ilginctir. Nihilizmin temeli,"inkarci ideolojilere" hem pozitivizme, hemde isimcilige dayanir. Nihilizm, burdan; insanogluna ve ordan da bireye ulasmistir.

Saygilarimla;
evrensel-insan

--------Yeni Postalandı 03:33 AM ---------- Önce gonderilen mesaj at 03:11 AM ----------

Saygideger yazarlar;

Metafizigin isleyisine ve eklenti olarak; benim bakis acima; Descartes'in unlu bir cumlesiyle ornek vermek istiyorum.

"Dusunuyorum, oyleyse varim" mi? yoksa
"Varim, oyleyse dusunuyorum" mu dur?

Bura da, kavram felsefesinin disinda, iki ana metafizik dalin ideolojisi carpismaktadir.
Ilk cumle, idealizmin, yani Descartes'in; ikinci cumle de, materyalizmin savunusudur. Yani, idealizm, icsel ve ozsel; materyalizm ise, dissal ve gorunussel yanasmaktadir.

Olaya, kavramsal yanastigimizda da; evrenseller acisindan; pozitivizm, mustakil varligi "yok sayar", yani hem varligi hem dusunceyi.

Kavramcilik ideolojisi; konuya oznel; gercekcilik ideolojisi, konuya nesnel; isimcilik-isimlendirme ideolojisi de, konuya ayni pozitivizm gibi "yok sayarak" yanasir.

Benim, burada verecegim cevap ise. Insanoglu, biribirinden ayrilmaz bir uclemdir. Madde, dusunce ve kavram. Bunun ne biri, ne oteki, biribirinden once veya sonra degildir.

O zaman, cumle;" Benim kavramim, dusuncenin bir urunu o da beynimin bir uretim ozelligidir."

"Kavramimi da, hem kendim (ozel), hem kendi cinsim (genel), hemde benim ve cinsim disimdaki (ozsel-gorunussel), kah 5duyu ile (somut), kah sezgi, inanc ile(soyut), yansisini(oznel-nesnel) algiladigim hersey icin kullanirim ve kavramim yoluyla ileti yapar, ve iletisim kurarim."

Saygilarimla;
evrensel-insan