Gösterilen sonuçlar: 1 ile 2 Toplam: 2

Nocturne

Kültür, Sanat Kategorisi Müzik Forumunda Nocturne Konusununun içerigi kısaca ->> Merhaba 19. yüzyılın başlarında piyano çalış tekniği ve şarkı söyler gibi ifadeli tonuyla pek çok piyanisti ve besteciyi derinden etkilemiş, ...

  1. #1
    - Çevrimdışı
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Nerden
    ISTANBULLU -YURTDISINA OTURUYORUM
    Mesaj
    14.030
    Rep Gücü
    88647

    Nocturne

    Merhaba



    19. yüzyılın başlarında piyano çalış tekniği ve şarkı söyler gibi ifadeli tonuyla
    pek çok piyanisti ve besteciyi derinden etkilemiş, Avrupa’da en çok ses getiren konser
    piyanistlerinden ve öğretmenlerinden biri olan besteci John Field (1782–1837), müzik
    tarihinde solo piyano için bestelenmiş Nocturne’lerin yaratıcısı olarak kabul
    edilmektedir. John Field aynı zamanda Romantik Dönem’i hazırlayan önemli
    bestecilerden biri olarak da anılmaktadır.

    19. yüzyılda çoğunlukla solo piyano için bestelenmiş ve karakter parçaları
    olarak adlandırılan lirik eserler, kurallarla belirlenmiş bir formu olmasa da, oldukça
    serbest olarak kullanılan şarkı formunda bestelenen, daha çok bir ruh hali veya bir
    programı ifade etmek üzere yaratılan eserler olmaktadır. Karakter parçalar için en güzel
    örneği oluşturan ve Gece müziği anl***** gelen Nocturne ağır tempolu, lirik, hüzünlü
    ve düşsel özellikler taşıyan, solo piyano için bestelenmiş eserlerdir. Nocturne’ler
    romantik karakterli, şiirsel ifadeli ezgiler ve genellikle Barcarolle bir eşlikten
    oluşmaktadır.

    İlki 1814 yılında yazılmış ve piyano literatüründe tamamen orijinal bir yol açmış
    olan, piyano için bestelenmiş bu eserlerin nihai Nocturne başlığı, daha önce Pastoral,
    Serenad ve Romans gibi isim arayışlarından sonra, karar kılınarak ilk olarak kendi
    yaratıcıları olan John Field tarafından kullanılmıştır. Field Nocturne’ü yarattığı zaman
    belirli bir form takip etmemiş, piyanoyu lirik ve şiirsel bir müzikal araç olarak
    kullanmayı tercih etmiştir. Nocturne’lerinde, bir temayı geliştirmek veya bir program
    yaratmak yerine bir atmosfer, bir ruh durumu veya bir duygu hali yaratmıştır. Bu
    müzikal form Chopin’in dehasıyla zirveye ulaşmış, ondan etkilenen Faure, Barber gibi
    besteciler solo piyano, Debussy orkestra, Britten ise tenor ve orkestra için Nocturne’ler
    bestelemişlerdir.

    http://193.255.140.18/Tez/0073796/METIN.pdf

  2. #2
    - Çevrimdışı
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Nerden
    ISTANBULLU -YURTDISINA OTURUYORUM
    Mesaj
    14.030
    Rep Gücü
    88647

    Frederic Chopin’ in Nocturne’lerinin Form, Teknik ve İcra Yönünden İncelenmesi

    Merhaba


    Nocturne’lerin klasik modeli sol eldeki Barcarolle bir eşlik üzerinde sağ elde yer
    alan melankolik ve rüya gibi akan ezgilerden oluşmaktadır. Kromatik armoniler,
    dominant yedililer, pek çok modülasyona yol açan küçük veya büyük altılılar,
    süslemeler, poliritmik pasajlar, kadanslar ve kromatik diziler F. Chopin’in bu
    eserlerinde en çok kullandığı teknikler olarak görülmektedir.

    Field’ın kullandığı Nocturne başlığını ve stilini benimseyerek bu formdaki kendi
    eserlerini yaratan Chopin, ilk Nocturne’ünü 1827 yılında 17 yaşında iken bestelemiş ve
    bu eser ölümünden sonra Op. 72, No.1 olarak yayınlanmıştır. Bununla beraber do minör
    ve do diyez minör Nocturne’leri yine ölümünden sonra opus numarası olmadan Opus
    Posthume olarak yayınlanmıştır. Opus 9’dan, Opus 62’ye kadar sıralanan diğer
    18 Nocturne’ü ile berber Chopin’in Nocturne’lerinin sayısı toplam olarak 21 olarak
    kaydedilmiştir.

    Nocturne’ formu Chopin’in ellerinde en müzikal, en kederli ve en romantik ifade
    ile yoğrulmuştur. Chopin, Nocturne’lerinde kendi düşüncelerini, hüzünlerini ve
    özlemlerini yansıtmaktadır. Eşsiz, müstesna derecede lirik, çeşitli ruh durumları ve
    duygularını yansıtan eserler olmaktadır, kişiliği en açık olarak bu eserlerinde
    seçilebilmektedir. Bu Nocturne’ler gizem, melankoli, ıstırap ve romantizm ile doludur.
    Nocturne’ler, teker teker çalındığında ve bu ezgiler, kendilerine özgü
    ritimleriyle, en içten bir şekilde seslendirildiğinde, başka hiçbir müzikte görülmeyen bir
    giz, tüm gücüyle ruha işlemektedir. Yeknesak gibi görünen uğultulu dalga çizgileri,
    yükseklere çıkar ve iner. Bu eşsiz biçimlemelerde bas seslenin dalgaları, hafifçe
    gölgelenen figürasyonlarıyla ezgi boyunca tekrarlanırlar. Ezginin tınıları sönüp bittikten
    sonra da yankılanmalarını uzun uzun sürdürürler. Geniş alanları kaplayan bu dolu ve
    geniş ses çizgileri, piyanonun tüm tellerinin bir arada tınlamasını amaçlamaktadır.

    Sık sık koyu renkli ton cinsiyetlerine dalınır. Uzun tutulan pedallarla gölgelenen bas tını-
    larının üzerinden, çoğu zaman siren’lerin şarkısını, şafak vaktinin kırlarda titreşen
    tınılarını, anavatan özlemlerini, gecelerin aşk şarkılarını anımsatan ezgiler doğrulur.29
    Süzülerek gelen bu ezgi, rüzgârla dolarcasına büyümekte, bulutların çeşitli
    görünümlerine girerek, parçalanmakta ve sonunda sessizliği dinleyerek, son yanıtlarını
    vermektedir. Chopin’in Nocturne’lerinin uğultulu bas çizgilerinde bestecinin düşleri,
    bilmecelerle çözüm arayışları, kararsızlıkları, belki de yaradılışın gizlerine dalışlar
    sezilmektedir. Chopin’de armonik alt sesler, müzik gelişiminde o zamana dek hiç
    bilinmeyen bir önem kazanmıştır. Rokoko döneminde, doldurma ya da süsleme
    niteliğini taşıyan ses çizgileri, Chopin’de, çeşitli ruh hallerinin etkisiyle başlıca bir etken
    oldukları gibi, bu çizgiler, yeni armonik boyutları da sergilerler. Chopin’in
    kromatizminde, pedal sanatı büyük bir önem taşımaktadır. Bilinen gam ya da tonalite
    gelenekselliğini korur ama Chopin’e kadar hiç var olmayan bir biçimde, gamın bütün
    sesleri renk öğelerine araç olurlar. Armoni sanatı, ruh hallerini yansıtan renklerin
    sanatına dönüşür. Renklerin tüm nüansları, ayrıntılı, ışık ve gölge oyunları, ton
    değişimleriyle, kromatizimle, değişken piyano dokunumlarıyla, ayrıntılı bir pedal
    sanatıyla elde edilmektedir.

    Chopin Nocturne’lerini romantik dönemin popular şarkı formunda yazmıştır.
    Çoğu 3 bölmeli şarkı A-B-A formundadır. Fakat Chopin, eserlerinde improvize tekniğini
    kullanarak, bu şarkı formu çerçevesi içinde oturtulmuş temaları oldukça serbest bir
    şekilde kullanmaktadır. A teması genellikle bel canto stilinde, B teması ise daha
    dramatiktir. Temaları genellikle 4 veya 8 ölçülük cümlelerden oluşmaktadır.
    Chopin’in armonileri yenilikçidir ve müzikal stili kedine has, hemen ayırt
    edilebilen bir özelliktedir. Eserlerinde kromatik armoniler, dissonanslar, eksiltilmiş
    yedililer ve arttırılmış altılılarla sınırsız modülasyonlara zemin hazırlamaktadır. Ezgileri
    ateşli, süslemelerle dolu, adeta opera şarkılarından alınmış gibidir. Chopin en güzel
    ezgileri, en mükemmel armonik eşliklerle birleştirerek, Nocturne’ü romantik dönemin
    en sevilen sanat formu haline getirmiştir. Diğer eserleri gibi Chopin’in Nocturne’leri de
    popülerliğini hiç bir zaman kaybetmemiştir, o dönemden günümüze kadar pek çok
    besteci Chopin’in Nocturne’lerini kendilerine model olarak almışlardır. Chopin’in
    Nocturne’leri romantik dönem piyano edebiyatında önemli bir yer tutmakta ve piyano
    eğitiminin vazgeçilmez eserleri olarak kabul edilmektedir.

Yukarı Çık