Gösterilen sonuçlar: 1 ile 3 Toplam: 3

Türk müziği makamları

Kültür, Sanat Kategorisi Müzik Forumunda Türk müziği makamları Konusununun içerigi kısaca ->> Donanım : Anahtardan sonraki bölgeye verilen ad. Koma : Tabiatta duyduğumuz en küçük ses aralığı Makamlar : A-Basit Makamlar : ...

  1. #1
    - Çevrimdışı
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443

    Türk müziği makamları

    Donanım : Anahtardan sonraki bölgeye verilen ad.

    Koma :
    Tabiatta duyduğumuz en küçük ses aralığı

    Makamlar :


    A-Basit Makamlar :

    1-Rast Makamı :

    Durağı = Rast Perdesi
    Güçlüsü = Neva Perdesi
    Seyri = Çıkıcı
    Yedeni = Irak Perdesi
    Donanım = Segah(Si )ve Eviç(Fa#)
    Dizisi = Rast perdesinde Rast 5'lisine Neva perdesinde Rast 4'lüsünün eklenmesiyle olusur.



    Seyri = Seyre Rast perdesinde baslar. Rast 5'lisinin ve Yegehtaki Rast 4'lusünün
    seslerinde dolaştıktan sonra Neva perdesinde Geçici olarak yarım karar yapılır. Nevadaki Rast 4'lüsü ve daha az olarak Gerdaniye üzerindeki Rast 5'lisinin inici nağmelerde Eviç perdesi yerine Acem perdesi kullanılır. Bu durumda Neva üzerindeki Rast çesnisi Buselik çesnisine donüşür.Rast 5'lisine Nevada Buselik 4'lüsü eklenmesiyle oluşan dizi Acemli Rast adını alır. Seyir esnasında Rast'ta Rast, Segahta Segah, Dügahta Uşşakli asma kalışlar yapılır. Kararsa çoğu zaman yedenli olur.

    Rast Örnek Seyir



    2-Uşşak Makamı :

    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = Neva Perdesi
    Seyri = Çıkıcı
    Yedeni = Rast Perdesi
    Donanım = Segah perdesi (Si )
    Dizisi = Dügah perdesi üzrindeki Uşşak 4'lüsüne Neva perdesinde Buselik 5'lisinin
    eklenmesi ile oluşur



    Seyri = (Çıkıcı bir makam olduğu için durak veya civaından seyre başlar. Genelde
    genişleme bölgesinde olan Yegah'ta Rast 5'lisini gösterir. Uşşak 4'lüsü seslerinde
    dolaştıktan sonra,Neva perdesinde yanm karar yapılır. Daha sonra Neva perdesi
    üzerindeki Buselik 5'lisi gösterilir. Çargahta-çargahlı, Segahta-Segahlı, Dügahta-Uşşak
    ve Rastta-Rastlı asma kalışlar gösterir.Tekrar diziyi oluşturan seslerde dolaşılarak Dügah
    iizerindeki Uşşak 4'lüsiiyle karar verilir.

    Not= Uşşak'ın 1 tanini altında Rast, Kurdi'nin 1 tanini altında Buselik Buselik'in 1 tanini
    altında Çargah dizisi vardır.

    Uşşak Örnek Seyir:


    3-Beyati Makamı :

    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = Neva Perdesi
    Seyri = Çıkıcı-Inici
    Yedeni = Rast Perdesi
    Donanım= Segah Perdesi
    Dizisi = Dügahta Uşşak 4'lüsüne Neva perdesinde Buselik 5'lisinin eklenmesiyle oluşur.



    Seyri = Güçlü veya civanndan seyre başlar. Nevada-Buselik Dügahta-Uşşak gösterir.
    Neva Perdesinde yarım karar yapar. Çargahta-çargahlı, Nevada-Hicazlı,
    Çargahta-Nikrizli, Gerdaniyede-Buselikli asma kalışlar gösterir.

    Not-1 = (Çıkıcı seyirler pest bölgede genişleme gösterir. İnici seyirler tiz bolgede genişleme gösterir. İnici-çıkıcı seyirler hem pest bolgede hemde tiz bolgede genişleme gösterir.

    Not-2 = Nerde bir Hicaz varsa 1 tanini altmda mutlaka Nikriz 5'lisi vardır.

    Beyati'ye Ornek Seyir :



    4-Buselik Makamı :

    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = Hüseyni Perdesi
    Seyri = Çıkıcı-İnici
    Yedeni = Nim Zirgüle Perdesi
    Donanım = ---
    Dizisi = Dügahta Buselik 5'lisine Hüseynide Kürdi 4'lüsünün eklenmesiyle oluşur.



    Seyri = Genellikle Rast perdesi üzerinde Çargahla baslanır. Dügah perdesinde yedenli
    kaldıktan sonra güçlü belirtilir. Güçlü olan Hüseyni perdesi üzerindeki Kürdi, Hicaz ve
    Uşşak 4'lüleri gosterilerek yatım karar yapılır. Nevada Hicaz ve Ç'argahta Nikriz
    çeşnileriyle asma kalışlar görülür. Buselik makamı dizisine donülür ve yedenli tam karar
    yapılır.

    Buselik'e Örnek Seyir :



    5-Hüseyni Makamı :

    Durağı =Dügah Perdesi
    Güçlü =Hüseyni Perdesi
    Seyri =Cıkıcı-Inıcı
    Yedeni =Rast Perdesi
    Donanım = Segah(Si )ve Eviç(Fa#)
    Dizisi =Dügahta Hüseyni 5'lisine Hüseyni'de Uşşak 4'lüsünün eklenmesiyle oluşur.



    Seyri = Güçlü veya civarında seyre başlar. Dügah Hüseyni, Hüseyni Muhayyer atlamaları sıkça yapılarak diziyi oluşturan 4'lü ve 5'lilerde dolaşılarak Hüseyni'de yarım karar yapılır.Dügahta-Hüseyni, Çargahta-Cargah, Muhayyerde-Hüseyni ve Buselik, Hüseynide-Kürdi yapıldıktan sonra tekrar diziye dönülüp tam karar yapılır.

    Hüseyni'ye Örnek Seyir :



    6-Muhayyer Makamı :

    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = İnici seyir özelliği gösterdiğinden güçlü 1. derecede Muhayyer 2.derecede Hüseyni'dir
    Seyri = Inici
    Yedeni = Rast Perdesi
    Donanım =Segah(Si)ve Eviç(Fa#)
    Dizisi = Dügahta Hüseyni 5'lisine Hüseyni'de Uşşak 4'lüsünün eklenmesiyle oluşur.



    Seyri = Inici seyir özelliği olduğu için tiz durak (Muhayyer) veya civarında seyre başlar.
    Muhayyerde Buselikli ve Hüseynili kalışlar yapar. Hüseyni de yarım kararlı kalış yaptıktan
    sonra Nevada-Rastlı, Hüseyni'de-Uşşaklı,Çargahta-Cargah, Segahta-Segahlı ve Dügahta
    Hüseyni'li tam karar yapar.

    Muhayyer'e Ornek Seyir :



    7-Neva Makamı :

    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = Neva Perdesi
    Seyri = Çıkıcı-Inici
    Yedeni = Rast Perdesi
    Donanım = Segah(Si)ve Eviç(Fa#)
    Dizisi = Dügah perdesi üzrindeki Uşşak 4'lüsüne Neva perdesinde Rast 5'lisinin
    eklenmesi ile oluşur



    Seyri = Güçlü olan Neva veya civarında seyre baslar. Dügahta-Uşşak ve Nevada-Rast
    gösterir. Eviçte-Segahlı kalış gösterir. Muhayyerde-Buselik, Nevada-Rast,
    Nevada-Buselik, çargahta-çargahlı, Dügahta-Uşşaklı ve Rastta-Rastlı kalışlar gösterir.
    Tekrar diziye donülürve yedenli tam karar verir.

    Neva 'ya Ornek Seyir :



    8-Tahir Makamı :

    Durağı =Dügah Perdesi
    Güçlü =1.Derece Muhayyer 2.Derece Neva Perdesidir.
    Seyri =İnıcı
    Yedeni =Rast Perdesi
    Donanım = Segah(Si )ve Eviç(Fa#)
    Dizisi =Dügah perdesi üzerindeki Uşşak dörtlüsüne Neva perdesinde Rast beşlisinin eklenmesiyle oluşmuştur.



    Seyri = Tiz durak veya civanndan seyre baslar. Muhayyerde-Uşşakli ve Buselikli,
    Nevada-Rastlı, Dügahta-Uşşaklı, Nevada-Buselikli, çargahta-çargahlı,
    Segahta-Segahlı ve Rasta-Rast'a kadar iner. Daha sonra diziye donülür ve Dügahta
    karar verilir.

    Tahir'e Ornek Seyir :



    Hicaz Ailesi :

    1-Hicaz Makamı :


    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = Neva Perdesi
    Seyri = Çıkıcı - Inici
    Yedeni = Rast Perdesi
    Donanım = Dik Kürdi, Nim Hicaz ve Eviç
    Dizisi = Dügahta Hicaz 4'lüsüne, Nevada Rast 5'lisinin Eklenmesiyle Oluşur.



    Seyri = Durak veya güçlü civarında seyre baslar. Çesnilerde karışık gezinip
    Nevada-Rast'lı yarım karar yapar. Diğer Hicazlara asma kalışlı geçki yapılır.
    Rastta-Nikriz'li Yegahta-Rast gösterildikten sonra karar verilir.

    NOT:*Yegahtaki genişlemesiyle Basit Suzinak Makamı oluşur.

    *Pestteki genişleme Rast 5'lisiyle oluşur. Tizdeki genişleme Muhayyerde-Buselikli
    bundan dolayı Neva perdesinde Acemli Rast oluşur.

    Hicaz Makamı 'na Örnek Seyir :




    2-Hicaz Hümayûn Makamı :

    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = Neva Perdesi
    Seyri = Çıkıcı-Inici,Bazen Çıkıcı
    Yedeni = Rast Perdesi
    Donanım = Dik Kürdi ve Nim Hicaz
    Dizisi = Dügah perdesi üzerindeki Hicaz 4'lüsüne Neva perdesinde Buselik 5'lisinin
    eklenmesi ile oluşur



    Seyri = Durak veya güçlü civannda seyre başlar. Nevada-Buselikli yarım karar yapılır.
    Rast perdesi üzerinde Nikrizli asma karar yapılır. Nim Hicaz ve Dik Kürdi perdesinde
    asma kalış yapılır. Hicaz çesnileriyle birbirine geçki yapılır. Bu geçkiler;Nevada-Rast,
    Hüseynide-Uşşak olabilir. Hicaz Humayun Makamında Nişaburlu Kalış, diğer Hicazlardan
    ayıran özelliktir. Genişleme bölgesi gösterildikten sonra Dügah perdesi üzerinde Hicaz
    4'lüsü ile karar yapılır.

    NOT: Dik Kürdi perdesi Buselik olarak basıldığında Nişaburlu yapı ortaya çıkar.

    Hicaz Humayun 'a Örnek Seyir :




    3-Hicaz Uzzâl Makamı :

    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = Hüseyni Perdesi
    Seyri = Çıkıcı - Inici
    Yedeni = Rast Perdesi
    Donanım = Dik Kürdi, Nim Hicaz ve Eviç
    Dizisi = Dügahta Hicaz 5'lisine, Hiiseynide Uşşak 4'lüsüyle oluşur.



    Seyri = Seyre Hüseyni civarında başlar .Diziyi olusturan tüm çeşnilerde gezindikten sonra
    Hüseynide yarım karar yapar. Rastla-Nikrizli, Nim Hicaz ve Dik Kürdi de asma kalışlar yapar,diğer Hicazlara geçki yapar. Nevada-Rastlı ve Buselikli kalış yapar, Dügahta-Hicazlı karar verir.

    UzzalMak***** Örnek Seyir :




    4-Zirgüleli Hicaz Makamı :

    Durağı = Dügah Perdesi
    Güçlü = Hüseyni perdesi
    Seyri = Çıkıcı-inici
    Yedeni = Nim Zirgüle Perdesi
    Donanım = Dik Kürdi, Nim Hicaz ve Nim Sehnaz. (Dik Acem).
    Dizisi = Dügahta Hicaz 5'lisine Hüseynide Hicaz 4'lusünün ekienmesiyle olusur.



    Seyri = Güçlü veya civarında seyre baslanır. Hüseyni de-Uşşaklı, Nevada-Rastlı ve Buselikli, ve Acem Aşiranda Hicaz gösterir. Dik Kürdi ve Nim Hicazda çesnisiz
    kalışlar gösterir. Rastta-Nikrizli kalıs yapar.Dizinin tümünde dolaşılır ve
    Dügahta-Hicazlı karar verilir.

    Zirgüleli Hicaz'a Örnek Seyir :


    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  2. #2
    - Çevrimdışı
    Acemi Üye sailor - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2010
    Mesaj
    244
    Rep Gücü
    5530
    Çok güzel olmuş da nihavent makamı yok mu?

  3. #3
    - Çevrimdışı
    Üyecik şövaLye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2011
    Mesaj
    4
    Rep Gücü
    7

    Türk Sanat Müziği Makamları

    Hüzzam Makamı

    Türk müziğinin bileşik makamlarındandır yani birden fazla basit makamdan oluşur. En eski makamlardan biri olmakla birlikte, özellikle son bir buçuk iki asırda çok rağbet görmüştür. Türk müziğinin koyu hüzün arzeden makamlarından biri olan bu makamın karar perdesi segahtır. Bugün artık örneği kalmamış hüzzam-ı kadim ve hüzzam-ı rumi makamları ile az da olsa kullanılan hüzzam-ı cedid gibi değişik hüzzam makamları da vardır.

    Hüzzam makamının karar(durak) perdesinin segah(si bemol) olduğu yukarda belirtilmişti. Zaten, iki üç perde dışında, makam olarak ta segah'a çok yakındır.

    Segah maka.mına çok yakın olan hüzzam makamı, karakter olarak melonkolik lirizmi en güzel anlatan(bu yüzden de malesef çok yıpratılmış) bir dizi ve seyre sahiptir.




    - Bu makamdan besteler:
    Sesimde şarkısı aşkın, figan olup gidiyor (Selahattin İnal)
    Akşam dönüşü geçtim o esrarlı bağından (Marko Çolakoğlu)
    Ömrüm seni sevmekle nihayet bulacaktır (Yesârî Âsım Arsoy)
    Seni, sesini, gözlerinin rengini unutabilsem (Sadi Hoşses)
    Aylar yıllar geçti yok senden bir haber (Şekip Ayhan Özışık)
    Devâ bulmayacak mı kalbimdeki bu yara (Zeki Müren)
    Geçip gitme yanımdan ne olur eller gibi (Erdoğan Berker)
    Endamının hayalim gözlerimden silemem (Bimen Şen)
    Hayat budur sevgilim geçenler unutulur (Hüseyin Mayadağ)
    Hasta kalbimde yanan derdi niçin anlamadın (Kaptanzâde Ali Rıza Bey)
    Bin hüzün çöktü yine gönlüme akşamla benim (Sadettin Kaynak)
    Böyle mi esecekti son günümde bu rüzgar (Teoman Alpay)
    Sen sanki baharın gülüsün şen çiçeğimsin (Musa Süreyya Bey)
    Gecenin matemini aşkıma örtüp sarayım ( Selahattin Pınar)
    Zamanla belki geçer bu aşk da hicran da (Yesârî Âsım Arsoy)
    Akşamın olduğu yerde bekle diyorsun, gelmiyorsun (Avni Anıl)
    Yanıyor mu yeşil köşkün lambası (İstanbul Türküsü, Anonim)
    Bir sen kaldın içimde bir de o hatıralar (İrfan Özbakır)

    - Bu makamdan örnek:



    Bir sen kaldın içimde birde o hatıralar
    Öldürür hergün beni kalbimdeki yaralar
    El ele göz gözeydik seninle bir zamanlar
    Öldürür hergün beni kalbimdeki yaralar


    (derleme)

Benzer Konular

  1. Geleneksel Türk Sanat Müziği tarihi
    dogangunes Tarafından Müzik Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 29-11-2012, 01:15 AM
  2. Geleneksel Türk Sanat Müziği Yorumcu ve Bestecileri
    dogangunes Tarafından Müzik Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 29-11-2012, 01:01 AM
  3. Kaza ve Kadere Rıza, Nefis Makamları (Nefsin Dereceleri)
    muhsin iyi Tarafından islam (Müslümanlık) Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 27-09-2011, 09:54 PM
  4. Türk Sanat Müziği Bestecileri
    şövaLye Tarafından Müzik Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 11-01-2011, 04:01 PM
  5. Türk müziği Ve İslamiyet Öncesi
    dogangunes Tarafından Müzik Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 24-05-2007, 11:48 PM
Yukarı Çık