Merhaba



Kamuoyunu şaşırtmak için hınzırca oyunlar oynayan Romain Gary,
Emile Ajar müstearını kullandığı 'Yalan-Roman'ı bir kimlik oyunu etrafında kurgulamıştır
Adını ilk kez ‘Onca Yoksulluk Varken’ sinema filmi sayesinde duymuştum Emile Ajar’ın. 1970’lerin ikinci yarısıydı. İlerlemiş yaşıyla Simone Signoret’in oyunculuk sanatını konuşturduğu filminin yarattığı sempati sayesinde romanı da çevrildi. Goncourt Edebiyat Ödülü’nü kazandığını bilmekle birlikte, o sıralar yazarın kimliği üzerine Fransa’da yapılan spekülasyonlardan haberdar değildik. 1980 yılında Romain Gary’nin ölüm haberi ajanslara düştüğünde Emile Ajar diye bir yazarın var olmadığını öğrendik. Emile Ajar, Romain Gary’nin edebiyat çevrelerini kandırmak için kullandığı sahte bir isimdi... Kimliğini gizlemek, bulandırmak, kamuoyunu şaşırtmak için hınzırca oyunlar oynayan, yalan yanlış malumatlar sızdıran Romain Gary, Emile Ajar müstearını kullandığı ‘Yalan-Roman’ı işte bu kimlik oyunu etrafında kurgulamıştır. Kuşkusuz sadece oyunu amaçlamıyor. Hakkındaki tevatürleri kışkırtacak yarı sahte yarı gerçek, aslında imgesel bir hayat hikâyesi anlatan ‘Yalan-Roman’ toplumla yazar, yazarla roman, romanla gerçek arasındaki etkileşimleri yaratma süreci etrafında ele alan ve ‘hayatım roman’ klişelerini paçalayan bir metin.

YALAN-ROMAN
Emile Ajar
Çeviren: Roza Hakmen
Agora Kitaplığı
2011, 192 sayfa
15 TL.