+ Konuya Yorum Yaz + Yeni Konu Aç
1. Sayfa, Toplam 2 12 SonSon
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 Toplam: 17
  1. #1
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443

    stat Karagöz Sözlüğü

    Karagöz Sözlüğü

    – A –

    Acem: Karagöz ve Ortaoyunu’nda görülen Azerbaycan’dan ya da İran’dan
    gelen bir tiptir. Eliaçık, gönlü yüce, ancak atıp tutan bir kişidir. Çoğu kez halı
    tüccarı, tömbekici, antikacı ya da ara sıra tefecidir. Eğlence düşkünü olduğu kadar
    kendine dalkavukluk edenden hoşlanır. Şiire düşkündür.
    Adaptasyon: Tiyatro için hazırlanmış bir yabancı oyunu, yöresel koşullar
    gözönüne alınarak uygun biçimde kendi diline çevirmek, çıkartmalar ve eklemeler
    yapmak.
    Ağız: Dialekt. Yöresel konuşmaları vermek için kullanılan biçimdir. Çeşitli
    yörelerin kendine özgü konuşma biçimleri bu sayede perdeye taşınır. Kastamonulu,
    Kayserili, Laz, Kürt, Rumelili, Egeli, Acem, Arnavut, Ermeni, Yahudi, Rum,
    Akarap: Karagöz oyunu tiplerinden biridir. Teni beyaz olan Arap demektir.
    Mısır, Suriye, Irak gibi ülkelerin vatandaşları için kullanılır. Fellah diye de bilinir.
    Oyunlarda kahve döğücülüğü, kestane fıstık, baklava satıcılığı, devecilik gibi uğraşları
    vardır.
    Altı karış: Karagöz oyununda Beberuhilere verilen isimlerden biridir. Uzun bir
    soytarı külahı ve kimi kez de külahın ucunda feneri vardır. Beberuhi, Pişbop.
    Anahtar vermek: Komiğe nükte yapması için laf açmak. Açmaz vermek.
    Aptal: Türk kukla oyununda dalkavuk tipi.
    Araba kuklası: Bir arabanın içinde, alttan oynatılan Türk kuklası.
    Arabis: Kantoda doğu giysileriyle yapılan dans.
    Aragoz: Mısır’da eskiden oynatılan kukla ve gölge oyunu türü. Aragoz Türk
    Karagöz’ünden izler taşır. Bizim etkimizde gelişen Karagöz’ün Mısır’a tekrar gitmesi
    sonucu ortaya çıkmıştır.
    Yavuz Sultan Selim, Mısır seferi esnasında Tomanbay’ın asılışını canlandıran
    bir gölge oyuncusunu çok beğenir ve beraberinde onu İstanbul’a getirir. 1517 yılında
    meydana gelen bu olay sonucu gölge oyunu önce sarayda yaygınlaşır. Oradan zengin
    konaklarına ve nihayet halka ulaşarak gerçek popülaritesini kazanır.
    Ara muhavere: Muhavere karşılıklı konuşma anl***** gelir. Hacıvatla
    Karagöz arasındaki muhavereyi uzatmak için ilâve edilen söyleşmedir. Oyun süresi
    uzatılmak istendiğinde kullanılır.
    Arap: Karagöz oyunu tipidir. Afrika’dan köle olarak getirilmiş Zenci
    insanlardır. Önceleri sarayda çalışmış, sonraları özgürlüklerini elde ederek toplum
    içine karışmışlardır. Genelde dilenci olduğu görülür.
    Arap halayık: Karagöz oyunu tiplerinden biridir. Bunlar Zenci, Arap
    bacılardır.
    Arlekino: Aydınlanma Çağı’nda Commedia dell’Arte’nin uşak tipi. Hırsız ve
    dilencidir. İyi yürekli ama yalancıdır. Tahta bir hançer taşır. Renk renk yamaları olan
    giysisi vardır. Bu yamalar, daha sonraları, baklava biçimini almıştır.
    Arzbar: Ortaoyununda muhavereye karşılık gelen konuşma.
    Arnavut: Karagöz ve Ortaoyunu tipidir. Dürüst, mert ama bilgisiz ve kabadır.
    Çabuk kızar, ataktır, onun için adam öldürmek çok kolaydır. Kabadayılığı vardır, ama
    sıkıya gelince kaçar. İyi davranılınca uyumludur. İmparatorluk coğrafyasında kavgacı
    ve silahşörlükleri ile tanınır. Kendine has bir şivesi, Arnavut ağzı vardır. Lâf anlatması
    zordur, okuma yazmayı, sayı saymayı bilmez. Oyunlarda ciğercilik, bahçıvanlık,
    bostancılık, bozacılık, koruculuk vb. işlerle uğraşır. Gözüktüğü oyunlar
    da korucu olur.
    Arosek: İran’da ilkel bir kukla türü.
    Âşık: Çaldıkları saz eşliğinde şiirler, türküler söyleyen, destanlar anlatan
    gezici halk ozanlarıdır. Karagöz’ün “Âşıklık” oyununda saz çalarak şiir okur.
    Ateşbâz: Osmanlılarda, şenlikler için donanma fişeklerini hazırlayan, ya da
    ateşle hüner gösteren oyuncu.
    Ayak kuklası: On yedinci yüzyılda oynatılan bir kukla türü.
    Aydınlı: Karagöz oyununda kabadayı ya da efe tipi. Kabadayılar grubuna
    girer. Tek başına mahallenin düzenini sağlar. Perdedeki tiplere göre boyu uzun olan
    Aydınlı, “Efe” olarak da anılır ve perdeye gelir. Bazı oyunlarda Tuzsuz Deli Bekir’in
    yerini alır.
    Ayna: Karagöz tasvirlerinin gösterildiği, mermerşahiden dikilmiş, ekran görevi
    gören gergin beyaz bez. Arkasında şem’a yakıldığında tasvirleri gösterir. Eskiden 2 x
    2.5 metre iken, sonradan 1.10 x 1.80 metre olarak küçülmüştür. Hayalîlerin “perde”
    yerine kullandıkları isimdir. Ayna, Hayalîyi seyirciden ayıran, gözlerden saklayan bir
    engeldir. Perde gazellerinde aynanın basit bir bez olmadığı özellikle işlenir.
    “Perdeyi kaldır gözden
    Hisse al sen bu sözden.
    Perdeyi sanma bezden
    Kemalattır perdemiz”
    Aynalı: Karagöz, Külhanbey ve Matiz tipleri tarafından kullanılan bir
    kelimedir. İyi ve güzel karşılığı kullanılır.
    Aynasız: Aynalı tabirinin karşılığıdır. Kötü manasında kullanılır.
    Aynaz: Anadolu’da köy oyunlarını yönetene verilen adlardan biri.
    Ayvaz: Karagöz oyununda Ermeni tipi.
    Ayvaz Serkis: Karagöz oyunundaki Ermeni tipi sonradan bir Ermeni adı olan
    Karabet diye adlandırılmıştır.Vekilharç-Kâhya olarak zengin konaklarında çalışır. Vanlı
    bir Ermeni olan Serkis konağın alışverişini yapar. Sadakâti ve dürüstlüğüyle bilinir.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  2. #2
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – B –
    Baba Himmet: Karagöz oyununda omuzunda baltasıyla gezen Kastamonu’lu
    bir tiptir. Çok iri yarı, kolayca aldatılabilen, saf bir kişidir. Yumuşak huylu ve iyi
    yüreklidir. Ancak kızdığında gözü kimseyi görmez Diğer tasvirlere göre uzun ve
    büyük yapılır. Karagöz onunla konuşmak için Himmet’in üzerine merdiven dayayıp
    çıkar. Anadolu Manav ağzıyls konuşur. Manav yerleşik Türklere verilen isimdir. Bir
    diğer adı Türk’tür.
    Bakkalbazi: İran’da ilkel bir güldürü türü. Azebaycan’da bakkal oyunu.
    Balama: Karagöz oyunlardaki Kabadayı tiplerin diğer yabancı ülke tiplerine
    hitap için kullandığı sözdür. Ortaoyununda Rum tipi için kullanılan Çingeneceden
    bozma bir sözdür.
    Bar: Doğu Anadolu danslarına verilen ad.
    Barba Yorgos: Karagöz oyununda yarı Ulahça, yarı Rumca konuşan bir
    Rumeli çobanıdır. Denizin adını bile bilmeyen cahil biridir. Gemileri birer büyük kayık
    sanır. Baba Himmet’e benzer. Yunan Karagözünde de kullanılan bir tiptir.
    Baro: Karagöz, Külhanbey ve Matiz tipleri tarafından kullanılır. Argo bir
    sözdür, bay yerine kullanılır.
    Başlangıç: Karagöz oyununda başlangıç bölümü. Hacıvat’ın semai okuyarak
    geldiği ve perde gazeline girdiği kesim. Hacıvat, bu bölümde düzyazı uyaklı yakarışa
    geçer, sonr iki dize şiir okur. Karagöz aynanın seyirciye göre sağ üst köşesinden iner
    ve tekerlemeye girer.
    Bazende: Oyuncu.
    Baz-ı hayal: İran’da gölge oyununa verilen ad.
    Bebek: Anadolu’da ilkel bir kukla oyununa verilen ad.
    Beberuhi: Karagöz oyununda kötü huylu cüce tipi. Vücudu gelişmiş, aklı
    kıttır. Çabuk ve duraksamadan konuşur. Başkalarını, özellikle Karagöz’ü kızdırmaktan
    hoşlanır. Yılışık, sulu, alaycı, herkesle dalga geçen densiz bir tiptir. Oradan oraya laf taşıyarak herkesi birbirine düşürür. Karagöz argosunda “Pişbop” denildiği gibi “Altı
    karış Beberuhi” de denir.
    Beltrame: İtalyan tulûat tiyatrosunda, her söyleneni yanlış anlayan tip.
    Beyzabaz: Yumurtalarla gözbağcılığı ve elçabukluğu yapan oyuncu.
    Bitiş: Karagöz ile Ortaoyunu’nda oyunun son bölümüdür. Bu kısa bölümde
    seyirciye, oyunun bittiği bildirilerek, gelecek oyunun adı ve oynanacağı yer belirtilir.
    Bolulu: Karagöz ile Ortaoyunu’nda sık görülen bir oyun tipidir. Yöresel Bolu
    ağzı konuşmasına rağmen İstanbullu davranış biçimleri gösterir, genellikle aşçıdır.
    Bunraku: Japon kukla geleneği içindeki en yetkin ve en zor kukla oyunu. Bu
    oyundaki kuklaların boyu 1.20 metre olduğu için üç kişi tarafından oynatılır.
    Burattini: İtalyan el kuklası.
    Brigella: Commedia dell’Arte türünün bir uşak tipi. Kötü yürekli, kolayca
    adam öldüren biridir. Kötü görünüşlü bir yarım maskesi vardır.
    Bukko: Atellan komedyasında soytarı tipi. Bu soytarının eşi, aptal bir tipi olan
    Makkus’tur.
    Burla: Commedia dell’Arte türünün komik ara oyunu.
    Büyücü: Karagöz oyunu tiplerinden olup eski zamanlardan kalma büyü yapan
    kişidir. Bu tip genelde kadındır.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  3. #3
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – C–
    Cadaloz: Türk kukla oyununda üvey ana tipi.
    Cadı: Karagöz oyun kişisidir. Cazu adıyla da bilinir. Doğaüstü güçleri vardır.
    İnsanı çeşitli kılıklara sokabilir. Uçma yetisine sahip olan Cazular, küple ya da bir
    ejderin üzerinde ellerinde yılandan kamçılarıyla, uçarak özel efektlerle perdeye
    gelirler.
    Canbaz: Sözlük anlamında canı ile oynayan demektir. İp üzerinde
    yürüyenlere ve yüksek dikili taşlara tırmananlara bu ad verilmiştir. İp canbazlarının
    özel adı Rismanbazdır.
    Canavar: Doğaüstü garip bir yaratıktır. Gölge oyunumuzda kötülüğün
    simgesidir.
    Canlı Karagöz: Halk dilinde Ortaoyununa verilen ad. Sık kullanılmaz. Bu
    konuda daha ayrıntılı bir araştırma iç bölümlerde yer almıştır.
    Cıdıroğlu: Anadolu’da köy oyunlarını yönetene verilen adlardan biri.
    Cızlanmak: Karagöz, Külhanbey ve Matiz tipleri tarafından kullanılır. Argo bir
    sözdür, bir yerden gitmek manasına gelir.
    Cin: Karagöz oyununda doğadışı bir tasvir. Ortaçağ Avrupa tiyatrosundaki
    şeytanın karşılığıdır. Göğsünde, karnında, kasıklarında ve dizkapaklarında canavar
    başları vardır. Göze görünmediğine ya da istediği zaman göründüğüne inanılan hayal
    tipi. Cumhuriyet öncesi Karagöz oyunlarında daha çok kullanılmıştır.
    Commedia Dell’arte: İtalyan tulûat tiyatrosu. Belirli bir konu içerisinde, bir
    senaryoya dayanılarak oynanan, içinde tulûata bol yer verilen, hareketli, müzikli bir
    halk komedyasıdır. Oyundaki espri ve hareketler oyun oynandığı sırada oyuncular
    tarafından uydurulur. Bu türün başarısı oyuncuların tulûat yeteneğine bağlıdır.
    Ortaoyunu ile büyük benzerlikler gösterir.
    Commedia erudita: İtalyan tulûat tiyatrosundan değişik olarak gelişen
    karakter ve entrika komedyasıdır. Belirli bir metni vardır.
    Cud: Karagöz oyunu tiplerinden Yahudiye verilen addır.
    Curcuna: Ortaoyununun başlangıcında ya da bu oyundan bağımsız olarak
    ortaya çıkan sivri külâhlı, gülünç giysili soytarıların dansları.
    Curcunabaz: Curcuna içinde dans eden ve gösteriler yapan sivri külâhlı,
    bazan yüzleri maskeli oyuncular.
    Cüce: Karagöz’deki Beberuhi’nin benzeridir. Curcuna’da ve söyleşmelerde
    ortaya çıkar. Daha çok Kavuklu’yu kızdırır.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  4. #4
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – Ç –
    Çadır hayal: Eskiden ipli kuklaya verilen ad.
    Çalpara: Eski oyuncuların ellerinde birbirlerine vurarak dansa ritm tuttukları,
    sert olduğundan abanoz ağacından yapılan sopalar.
    Çay: Karagöz, Külhanbey ve Matiz tipleri tarafından bayan anlamında
    kullanılan argo bir sözdür.
    Çegâne: Oyuncuların kullandığı zilli bir tartım çalgısı.
    Çegânebaz: Çegâne adı verilen zilli maşaları çalan kimse.
    Çelebi: Karagöz ve Oratoyunu’nda genç erkeği oynayan, İstanbul ağzıyla
    konuşan bir tiptir. Eskiden okumuş, tahsil görmüş eğitimli kişiler için kullanılan Çelebi
    tâbiri, bey ve efendi kelimelerinin yerini tutardı. Eğlenceyi sever, sürekli âşıktır. Kibar
    ve mirasyedidir. Güzel konuşmayı ve gezmeyi sever. Kadınlara düşkünlüğü ile bilinir.
    Kıyafeti yıllar içinde zennelerle birlikte en çok değişiklik gösteren tiptir. Modayı
    yakından takip eder. Toplumsal değişimleri Çelebi kıyafetleri üzerinde görmek
    mümkündür. Sarıklı, kaftanlı çelebilerden fesli redingotlu, İstanbulinli çelebilere bir
    değişim gözlenir.
    Çemberbaz: Çemberlerin arasından atlayıp geçen oyuncu.
    Çene yarışı: Kavuklu ile Pişekâr arasında yarışmalı söyleşme.
    Çengi: Çeng adı verilen çalgıyla danseden oyuncudan gelme bir isimdir. Daha
    sonra sadece işin raks yönü kalmıştır. Karagöz oyunu sonunda çengi oynamak
    neredeyse yerleşmiş bir gelenektir. Çengiler oyun sonunda perdeye gelip raks
    ederler.
    Çerkez halayık: Karagöz oyununda dedikoducu kadın tiplerinden biridir.
    Çıngal: Tulûat tiyatrosunda ******** rolü.
    Çırak: Hayalînin yetiştirmek amacıyla yanında bulundurduğu yardımcısıdır.
    Perdenin taşınması, kurulması ve oynanacak oyunun tasvirlerinin dizilmesinden
    sorumludur. Perde arkasında çeşitli işleri yaparken ustanın sanatını öğrenmeye ve
    ileride Karagöz oynamaya hazırlanır.
    Çifte Karagöz: Bir ustalık gösterisi olarak muhaverenin iki Karagöz’le
    karşılıklı oynanması, Karagözlerin birbirleriyle yarışmaya girmesidir. Ortaoyununda
    da çifte Kavuklu olduğu görülür.
    Çingene: Karagöz ve Ortaoyunu’nda kötü kılıklı, esmer çingene kadın tipi.
    Genelde falcılık yapar, çiçek satar, kimi zamanda çalgıcılık yapar.
    Çocuk Karagözü:
    Çocuk oyunu: Çocuklar için düşünülmüş, eğlendirici ve eğitici nitelikteki oyun
    türü.
    Çocuk topluluğu: XVI. Yüzyılda saraylarda temsiller veren, kadın ve erkek
    rollerini çocukların oynadığı tiyatro topluluğu. Genel olarak çocuklardan kurulan
    tiyatro ya da dans, şarkı topluluğu.
    Çömçe gelin: Anadolu’da ilkel kukla oyununa verilen ad. Bu oyunda
    kullanılan bezden, çaputtan, samandan, sopadan yapılan bebek.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  5. #5
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – D –
    Dalang: Java gölge oyunu ustası.
    Dayrezen: Eskiden Karagöz oyunlarında def çalan kişiye verilen addır. Müzik
    bilgisi ve sesi iyi olan Dayrezenler oyunun müziklerini yaparken şarkılara da eşlik
    ederler. Ancak günümüzde bu görevi yardaklar yapmaktadır.
    Dedi ki: Karagöz oyunu tiplerindendir. Her kelimenin başında “dediki” der.
    Değişken kukla: Oyun sırasında birden değişik bir görünüm alabilen kukla
    türü.
    Değnekli kukla: Organları, alttan değneklerle hareket ettirilen kukla.
    Delikanlı başı: Anadolu’da oyunları yönetene verilen adlardan biri.
    Delil: Anadolu’da oyunları yönetene verilen adlardan biri.
    Demeli: Karagöz oyunu tiplerindendir. Her kelimenin sonunda “demeli” der.
    Denyo: Deli anl***** gelen özel terim. Daha çok Ortaoyununda karşımıza
    çıkar. Karagözdeki Beberuhi gibidir.
    Deste: Şiîlerde, “Muharrem” ayı töreninde geçit alayı.
    Deri:
    Dev kukla: İki insan boyunda (Kimi kez daha da büyük) yapılıp hareket
    ettirilebilen donanma, şenlik kuklasıdır. Osmanlı İmparatorluğu çağındaki şenliklerde
    gösterilirdi. Bu, içine adam ya da adamlar girerek hareket ettirilen büyük boy bir
    kuklaydı. Eski kaynaklar buna “suret-i div-i mehîb” demektedir. Donanma şenlikleri
    minyatürlerinde görülür.
    Dikizlemek: Karagöz, Külhanbey ve Matiz tipleri tarafından kullanılır. Argo bir
    sözdür, gözetlemek manasına gelir.
    Diksiyon: Tiyatroda duru, seçik, saydam vurgulama ve ses çıkışlarına tam
    uyarak konuşma, güzel konuşma sanatı. Karagöz oynayan oyuncudan İstanbul
    Türkçesi kullanması beklenir. Konuşmada oyuncunun kendi aksanının olması kusur
    olarak görülür. Anadolu’da Karagöz oynandığında ise İstanbul Türkçesi alay konusu
    olur.
    Dilenci Arap: Karagöz oyununda bir Ak Arap tipidir. Karagöz’den sadaka
    alabilmek için Türkçe bir duaya başlar, Karagöz amin der. Karagöz ancak duanın
    sonunda bunun beddua olduğunu anlar.
    Dilsiz oyunu: Sözsüz bir köylü oyunu türüdür. Anadolu’daki köylü
    oyunlarında buna “samıt” ya da “lâl” denir.
    Dişi konuşmak: Komiğe ya da Kavuklu’ya nükte yapması için açmaz vermek.
    Donanma: Osmanlı İmparatorluğu zamanında büyük, zengin eğlence. Bu
    çeşit eğlenceler sultanların düğünlerinde, yaş günlerinde, tahta geçmelerinde ve
    şehzadelerin sünnet düğünlerinde yapılırdı.
    Dükkân: Ortaoyunu’nda iş yerini belirtmek için kullanılan açılabilir küçük
    paravan. Dükkân bir hasır iskemle ile de belirtilebilirdi

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  6. #6
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – E –
    Efe: Karagöz oyunu tiplerinden biridir. Batı Anadoludaki zeybeklere, köy
    yiğitlerine denir. Zeybek oynaması en büyük özelliğidir.
    Efekt: Ses ya da ışık yönünden sahnede etki sağlayan aygıt ya da aygıtların
    tümü.
    Efsane gûyan: İslâm ülkelerinde kısa fıkralar anlatan.
    Elebaşı: Anadolu’da oyunları yönetene verilen adlardan biri.
    El kuklası: Eski türk kuklasında, ayakları olmayan içine el sokularak oynatılan
    kukla. Avrupa’da Almanya ve Avusturya’da yaygındır. Tiyatroya büyük etkisi
    olmuştur.
    Ermeni: Karagöz oyunu tiplerindendir.
    Ezberci: Karagöz oyunu tiplerindendir. Anlamadan bazı cümleleri ezberlemiş
    olup ezbere konuşur.

    – F –
    Facia: Eski Türk tiyatrosunda melodrama ve tragedyaya verilen ad.
    Fasıl: Karagöz oyun bölümlerinin ikincisi ve en uzun olanıdır. Oyuna ad olan
    olay örgüsü burada geçer. Karagöz ve Hacıvat dışındaki tiplerin perdeye geldikleri
    bölümdür.
    Fasl-ı mudhik: Arap ülkelerinde ilkel bir güldürü türü.
    Foşgeya: Karagöz oyunu tiplerinden biri olan Ayvaz, Doğu illerinden geldiği
    için Vanlı Ermeni şivesi ile konuşur ve her cümleye bir “foşgeya” ekler.
    Frenk: Çoğu kez Rum’dur. Osmanlı İmparatorluğu dönemindeki Avrupalı gibi
    giyinir. “ç” ve “ş” leri doğru söyleyemez. Kimi doktor, kimi iş adamı, kimi kez de
    terzidir.
    Fritelino: Commedia dell’Arte türünde uşak tiplerinden biri.
    Furi: Tulûat tiyatrosunda alkış demektir.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  7. #7
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – G –
    Gaca: Türk kukla tiyatrosunda kadın.
    Gaco: Karagöz, Külhanbey ve Matiz tipleri tarafından kullanılır. Argo bir
    sözdür, Karagöz’de kadın manasına gelir.
    Gazelhan: İslâm ülkelerinde şiir okuyucu; özellikle bestelenmiş şiirler
    okuyan.
    Gazi Boşnak: Karagöz oyununda zorba bir yeniçeri ya da levent tipi.
    Genç kız: Kukla oyununda genç âşık tipi.
    Geveze: Karagöz oyunu tiplerindendir. Bu tip ağzına geleni söylediği gibi, pot
    kırar, çam devirir. Çok konuşur, münasebetsiz bir tiptir.
    Giriz: Ortaoyununda oyun karşılığı kullanılan bir sözdür.
    Gişe işletmek: Temsil yoluyla kazanç sağlamak.
    Gölge oyunu: Patiska bir perde arkasında yakılan ışık dolayısıyla bu perdeye
    vuran deriden resimlerin (tasvirlerin) gölgelerinden faydalanılarak oynatılan oyun.
    Göstermelik: Eskiden gösterme diye adlandırılmıştır. Karagöz oyunu
    başlamadan önce perdeye konulan ve oynanacak oyunu belirten tasvirdir. Hangi
    oyun oynanacaksa perdeye ona uygun bir göstermelik konur. Hamam oyununda
    Hamam, Çeşme oyununda Çeşme, Kayık oyununda Kayık vb. gibi. Ancak bazen vazo,
    limon ağacı, deniz kızları, çalgıcılar gibi oynanacak oyundan ilgisiz tasvirler de
    konulabilir.
    Graçiyano: Commedia dell’Arte türünün yaşlı erkek tiplerinden biridir. İl
    Dottore tipleri arasındadır. Bolonyalı, şarlatan bir hukuk doktorudur. Çok konuşur.
    Konuşmasıyla karşısındakini kandırır, ama çok geçmeden hileciliği ortaya çıkar. Sık
    sık aldatır ve atılır. Bazan “doktor” lakabını kullanarak tıp doktorluğu da yapar.
    Kırmızı yanaklı, şişman, koca burunlu bir adamdır. Kara pelerinli, geniş kenarlı
    şapkası ve kara yarım maskesi vardır.
    Gürzbaz: Eski meydan ya da sahnede oynanan eğlencelik (körmük) ve spor
    oyunlarında ağırlıklar kaldırarak hüner gösteren oyuncu.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  8. #8
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – H –
    Habbe: Karagöz, Külhanbey ve Matiz tipleri tarafından kullanılır. Argo bir
    sözdür, yemek yemek manasına gelir.
    Habe: Karagöz ustalarının “ekmek”e verdikleri ad.
    Hacıvat: Gölge oyununda Karagöz tipinden sonra gelen ikinci önemli tiptir.
    Hacıvat yarı aydın, Osmanlıca konuşmaya özenen, saman altından su yürüten,
    kurnaz, çıkarını düşünen bir Osmanlı tipi olarak betimlenmiştir.
    Hagaragort: Eski Türk tiyatrosunda tragedyaya ve melodrama verilen ad.
    Ermenice tiran, hain, düşman rolünün adı.
    Hakivati: Arap ülkelerinde hikâye anlatıcısı.
    Halay: Anadolu’da köy danslarına verilen genel adlardandır.
    Halk Karagözü: Halka oynatılan Karagöz oyunu. Ramazan aylarında
    kahvelerde, bahçelerde oynatılan Karagöz.
    Hamal: Eskiden Hayalînin oyun takımlarının bulunduğu zembili taşıyan kişidir.
    Hameçik: Hamacük ya da Hamecik de denir. İlkel bir kuklaya verilen ad.
    Han kolu: Orta oyuncularından iki ünlü kolun birincisi. Bu topluluğun başında
    o zamanlar ün yapmış olan Kavuklu Agâh Efendi vardı.
    Harputlu: Karagöz oyunu tiplerindendir. Çoğunlukla mahalle bekçisidir.
    Sözlerine birtakım Kürtçe sözcükler karıştırır. Bön ama kibirlidir.
    Hatem: Gölge oyununda çalınan zile Karagöz ustalarının verdiği ad.
    Hatem kerizi: Oyunun sonunda çengi oynatmaya Karagöz ustalarının verdiği
    ad.
    Hay: Karagözcülerin “Ermeni”ye verdikleri ad.
    Hayal ağacı: Karagöz perdesinin arkasında, üst kol köşesinde “Y” harfi
    biçiminde gereç. Buna kimi tasvirler sıkıştırılır. Peş tahtaya takılır, tasvirler bu çatal
    ağaca dizilir.
    Hayalbaz: Hayal oyunu ustası. Şebbaz.
    Hayalî: Gölge oyunu ustalarına verilen ünvan. Karagöz oyununda tasvirleri
    oynayan ve onları konuşturan sanatkârdır. Buna tarihsel süreçte Şehbaz, Hayalbaz,
    Suretbaz da denilmiştir. Bir Hayalî tasvirlerini kendi yapar ya da başkasına yaptırır.
    Taklit yeteneğinin, ses ve nefes kullanımının iyi olması,
    Hayal oyunu: Perde arkasında çeşitli tasvirlerin resimlerin gölgeleri
    gösterilerek oynatılan oyun.
    Hayal perdesi: Karagöz oyunlarında kullanılan perde. Buna “Lub-i Hayal”,
    “Hayal-i Zıl” ya da “Şeyh Küşteri Meydanı” da denir.
    Hayal sandığı: 400 Karagöz oyunu tasviri tamamlanırsa buna “Hayal
    Sandığı” denir.
    Hayma sai gerdon: İran’da gölge oyununa verilen ad.
    Hayme şebbazi: İran’da çadırda oynatılan kukla.
    Heleşek çekmek: Anadolu’da dans etmek anl***** gelen bir deyim.
    Hımhım: Karagöz oyunu tiplerindendir, genizden konuşur. Kusurlu kişiler
    sınıfına girer. Artık oyunlarda pek kullanılmayan bir tiptir.
    Hırbo: Karagözcü argosunda taşra tiplerinin tümüne bu da verilir.
    Hokkabaz: Gözbağcılık ve elçabukluığu gösteren oyuncu.
    Hoppa: Karagöz oyununda Çelebi tipinin bir başka adı.
    Horitmek: Halay çekmek anl*****.
    Horon: Karadeniz bölgesine özgü Kemençe ve tulum eşliğinde topluca
    oynanan bir dansın adı.
    Humbaz: İran’da küp içine girerek oynatılan kukla.
    Huzur Karagözü: Padişahların önünde oynatılan Karagöz oyunu. Huzur’a en
    usta Karagözcüler çıkarılırdı.
    Hüsmen Ağa: Karagöz oyununda Rumelili arabacı ya da güreşçi tipi.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  9. #9
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – I –
    Işık tahtası: Perdenin arkasında ışık konulan raf. Peş tahtası.
    Işkırlak: Karagöz’ün Bektaşi sarığını andıran şapkasına verilen isimdir.

    – İ –
    İbiş: Eski tulûat oyunlarında çoğu kez uşak rolünü oynayan komik.
    İhtiyar: Türk kuklasında İbiş’in karşısında oynayan ön kişi. İbiş İhtiyar’ın
    uşağıdır.
    İpli kukla: Organları iple hareket ettirilen kukla. Türkiye’ye bunu ilk sokan
    Thomas Holden adlı bir İngilizdir.
    İskemle kuklası: Eskiden daha çok çingenelerin oynattığı ilkel bir kukla türü.
    İşaret: Anadolu’da sessiz ve sözsüz oyunlara verilen ad.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

  10. #10
    Onursal Üye dogangunes - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Burç:
    Kova
    Cinsiyet
    Kadin
    Mesaj
    17.801
    Rep Gücü
    137443
    – K –
    Kaburcak: Türkistan’da kukla oyununa verilen ad. Kolkorçak.
    Kadı: Anadolu’da oyunları düzenleyene verilen adlardan biri.
    Kâhya: Anadolu’da oyunları düzenleyene verilen adlardan biri.
    Kalgı: Anadolu’da dans etmek anl***** gelir.
    Kambur: Karagöz oyunu tiplerinden biridir. Beberuhiyi andırır, sırtında
    kamburu vardır.
    Karacör oyunu: Anadolu’da ilkel kukla oyunu.
    Kartela: Tulûat tiyatrosunun kapısına asılan tabela.
    Kasebâz: Kâseleri parmaklarının ve değneklerin ucunda çevirerek dans eden
    oyuncu.
    Kasperle: Almanya ve Avusturya’da baş kuklanın adı. 1890 yıllarında,
    Viyanalı komik Larosche’un yarattığı bu tip, bir bakıma Hans Wurst’dan gelmedir.
    Saf, neşeli ve başına gelen serüvenlerden hep iyilikle sıyrılmasını bilen halk çocuğu
    görünüşü ile Kasperla, daha snra çocuklar için kukla oyunlarının sevilen bir
    kahramanı durumuna gelmiştir.
    Kasperle tiyatrosu: Almanya ve Avusturya’da baş kuklası Kasperle adını
    taşıyan kukla tiyatrosuna verilen ad.
    Kavuk devirmek: Ortaoyununda Kavuklu’nun kavuğunu yere düşürmeden bir
    baş hareketiyle devirmesi.
    Kavuklu: Ortaoyununun Pişekâr ile söz düellosuna giren, en önemli tipidir.
    Perdede Karagöz karşılığı Ortaoyununda Kavuklu’ya dönüşür. Kavuklu, dilimli ve
    sarıklı bir kavuk, kırmızı çuhadan kaftan giyer. İçinde gömleği olur. Ayaklarında sarı
    çedik pabuçlar bulunur. Eski adı Nekre’dir. Kavuklu ortaya peşinde bir cüce ya da
    kamburla gelirdi.
    Kavuklu arkası: Kavuklu’yu izleyen cüce ya da kambur oyuncu. Elinde bir
    zembil ya da fener taşırdı.
    Kayarto: Zennelerle birlikte gezen Arap Bacı, halayık.
    Kayserili: Karagöz oyunu tiplerindendir. Yerli ağızla konuşur ama İstanbul
    törelerini benimsemiş pastırmacı tipi.
    Keçelek baz: İran’da ilkel bir güldürü.
    Keçel pehlivan: İran kukla oyununun baş oyuncusu. Kel Pehlivan da denir.
    Özel bir giysisi yoktur. Başının dazlağı tek özelliğidir. Sofu gibi görünür. Bilgiçtir,
    üstelik bütün İranlılar gibi, az çok şair yanı vardır. Karagöz’ün İran’daki karşılığı
    olduğu söylenir.
    Kekeme: Karagöz oyunu tiplerinden biridir. Kekeleyerek konuşur. İnsanların
    kusurları ile alay etmek hoş olmayacağı için artık bu tipler perdeye getirilmiyor.
    Kerizci: Karagözcülerin şarkı söyleyene verdikleri ad.
    Kırınmak: Anadolu’da dans etmek anl*****.
    Kıssahan: İslâm ülkelerinde hikâye anlatıcısı. Meddahla benzer özellikleri
    vardır. Ancak oyunucluk yönü meddah kadar gelişmemiştir.
    Kızılayak: Anadolu’da oyunları düzenleyene verilen adlardan biri.
    Kikirrus: Atellan komedyalarının böbürlenen asker tipi. Kapitano.
    Kol: Dans, temsil, taklit ve her türlü oyun oynayan topluluk.
    Kolbaşı: Ortaoyununda kolun başında olan ve kola adını veren kimse. Kolun
    oyunlarını düzenleyen, onu yöneten kişi.
    Kolkorçak: Türkistan’da bulunan el kuklası. Kaburcak.
    Kolombina: İtalyan tulûat tiyatrosu olan Commedia dell’Arte türünde kadın
    uşak tiplerinin en renklisi. Şuh, kıvrak, iyi yürekli bir kadındır. Çoğu zaman göz alıcı
    bir güzelliği vardır.
    Komika innamorata: Commedia dell’Arte türünün komik görünüşlü, çoğu
    zaman orta yaşlı ya da yaşlı sevgili tipi. Genelde zengin, dul ve çirkin bir kadındır.
    Komik-i Şehir: Türk tulûat tiyatrosunda en usta olmuş oyuncuya özel bir
    törenle verilen en onurlu ünvan.
    Korçak: Anadolu’da ilkel kukla oyununa verilen ad.
    Köçek: Eski Türk sahne oyunlarında kadın kılığına girerek dans eden oğlan.
    Günlük konuşmada oyuncu kız.
    Köçek havası: Köçeklerin uyumlu hareketlerle dans etmelerini sağlayan oyun
    havası.
    Körmük oyunları: Seyirlik oyunlar. Seyirci önünde gösterilen her türlü oyun.
    Daha çok halk tiyatrosu ve eğlendirici nitelikte oyunlar.
    Köse: Anadolu’da oyunları düzenleyene verilen adlardan biri.
    Köşebaşı ustaları: İkinci derecede Karagöz ustaları. Bunlar kahvehanelerde,
    kapalı yerlerde Karagöz oynatırlardı.
    Kötürüm: Karagöz oyunu tipleinden biri. Kusurlu kişiler sınıfına girer.
    Dilencidir.
    Köyoyunu: Kaynağı dinsel olan, ilkel konulu oyun. Bu tür oyunlar dinsel tören
    nitel iği taşır. Bolluk, yağmur törenleri gibi gösterilerde bu oyunlar oynanır.
    Krispin: İtalyan tulûat tiyatrosunun etkisiyle ortaya çıkmış, Fransız
    tiyatrosunun bir tipi. Bu tip “Skaramuçiyo”dan esinlenerek ortaya çıkarılmıştır.
    Kuklabâz: Kukla oynatan usta.
    Kukla oyunu: Kuklaların oynatıldığı fazteziye dayanan oyun.
    Kukla tiyatrosu: Kuklaların elle ya da mekanik olarak oynatıldığı tiyatro.
    Kukuruku: Commedia dell’Arte türünün, korkak olduğu halde, ne kadar
    kahraman olduğunu herkese anlatarak böbürlenen palavracı kahraman tiplerinden
    biri.
    Kumpo: Anadolu’da oyuncuları düzenleyene verilen ad.
    Kurmak: Bir oyunu bütün öğeleri ile belli bir düzen içinde oynanır hale
    getirmek.
    Kuyuntu: Tulûat tiyatromuzda kulis aralarına verilen ad.
    Kûzebaz: Testileri başının üstünde tutarak hüner gösteren oyuncu.
    Külhanbey: Karagöz tiplerinden biridir. Matiz ve Tuzsuz Deli Bekir’den sonra
    gelir. İkinci Abdülhamit devrinde Karagöz tipleri arasına girmiş olan Külhanbey
    sarhoş değildir.
    Kürt: Karagöz tiplerindendir. Oyunlarda Bekçi olur. Güneydoğu Anadolu’ludur.

    Her Hakkım Saklıdır®
    |l|lllll|lll||ll||lll||ll||
    ³³°¹³²¹³ °¹²¹²²³
    © σяigiиαL-ρяσfiLє ®

    Supermeydan

Benzer Konular

  1. Karagöz ve Hacivat Perdesi Nasıl Yapılır?
    dogangunes Tarafından Soru Cevap Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 11-01-2015, 01:40 PM
  2. Karagöz İle Hacivat: Zaman Makinesi
    Rambo28 Tarafından Öykü ve Hikayeler Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 20-03-2014, 12:13 PM
  3. Hacivat ile Karagöz skeçleri
    dogangunes Tarafından Tiyatro Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 29-11-2012, 02:03 AM
  4. Karagöz İle Hacivat
    Rambo28 Tarafından Edebiyat Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 17-03-2008, 11:50 AM
  5. Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü?
    YukseLL Tarafından Sinemalar Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 22-08-2007, 12:23 PM

Anahtar kelimeler

Yukarı Çık