Gösterilen sonuçlar: 1 ile 5 Toplam: 5
  1. #1
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Nerden
    ISTANBULLU -YURTDISINA OTURUYORUM
    Mesaj
    14.034
    Rep Gücü
    88647

    Sanat ve insan

    Merhaba!

    Sanatın ortaya çıkışı, insan evrim sürecinin hangi dönemine denk düşmektedir ? Bu sorunun cevabı sanat tarihi açısından çok merak edilen bir konuydu. Paleolitik Çağ dan kalma mağara resimlerinin 19 yy. sonlarına doğru bulunmasıyla, sanat araştırmacıları yeni ip uçları elde etmiş oldular. Yalnız bu resim, heykel, grafik ve uygulamalı sanat verileri gibi buluntular, ilkel toplum çağının sanat ürünlerinin hepsini kapsamadığından eksik kalmaktadır. Oysa sanatın diğer dalları, ilkel toplumun şiir sanatı, müzik ve oyun sanatı hakkında elimizde herhangi bir bilgi yoktur. Sorunun cevabını verbilmek için birçok bilim dalı ortak çalışmalar yürütmektedir. Sanat ve estetik bilimi, arkeoloji bilimi, speleoglar( mağra bilimi), etnografi, lingustik bilimi, felsefe ve diğer bilim dalları verilerine göre, sanatın ortaya çıkış tarihi ve koşulları çözümlenmektedir. 19 yy’dan önce sanatsal yaratıcılığın bir tanrı vergisi olduğu savunulurdu. Bu dinsel-mistik düşünce, bilimlerin gelişmesiyle ciddiyetini kaybetmiştir. Çünkü din, sanatın oluşumunda değil, tam tersi sanat, dinin oluşumunda etkili olmuştur. Dil olmadan, şiir ve dans olmadan, dini ayinler nasıl yürütülecekti?

    Sanatın kökenlerini oyun’da gören tezlerde olmuştur. Çocukların birbirleriyle çeşitli oyunlar oynaması, sanat oluşumunda etkili olmuş olabilir ama asıl belirleyen öğe oyun değildir.
    Evrim teorisinin (Darwin), hayvan cinsleri arasındaki “estetiksel duygunun biyolojik tabiatı tezinin”, sanatın asıl kökünü oluşturduğu sanılsa da, bu estetiksel duygunun cinslerde (erkek-dişi) bir çekicilik yarattığı, bu çekiciliğin sanatsal şekilde karşı cinse yansıtıldığı açıklaması çok kısır kalmaktaydı. Hayvanlarda birleşme öncesi erkek ve dişi cinsin değişik türlerde ki değişik davranış şekilleri sanatla kıyaslanmamalıdır. Bu duygu sanat olarak nitelenmiş olsa bu gün hayvanlar-sanatı olmuş olacaktı.

    “İnsanın sanatsal-yaratıcı faaliyetlerinin kökleri insanın biyolojik varlığında değil, toplumsal varlığında; kendi hayvansal ön tarihinde değil, kendi toplum tarihinde aranmalıdır.”
    İlk insanların, elleriyle ilk av aletleri yapmaya çalışmaları, ilk sanat ürünleri olamaz mı? İlk av aracının ilk sanat ürünü olduğunu varsayarsak, emek gücünün sanatta ki tarihi rolüde yadsınamaz. Emek, yalnız insanı yaratmamıştır, aynı zamanda sanatıda yaratmıştır. Av aletine şekil veren ilk insan emeği, ilk sanat eserine de imzasını atmış olmaktadır.

    Sanatın en açık belirtisi, sanatın iletmeye çalıştığı ve içinde barındırdığı ‘kendine özgü sanatsal bildirimdir’. “Sanatın ortaya çıkabilmesi için , mutlaka insanoğlunun belli araçlarla iş görmesini öğrenmesi ve onların yardımıyla gözle görünür gerçekliği taşa ya da sese dökmesi, bir takım sesler türetmesi, vs. gerekmiyordu, daha çok gerçekliği sanatsal-imgesel olarak algılayabilme yeteneğini kendinde oluşturması gerekiyordu. ”

    “Sanatın ortaya çıkışında emeğin olağanüstü büyük önemi vardır. Sanatsal yaratım, ne tanrının bir armağanı, ne de bir doğa vergisidir; emeğin kendi sonuçlarından biridir. İmgesel bir bilincin oluşması, dünyanın sanatsal olarak özümlenişine olanak verir; emekse, bu olanağın gerçeklik haline gelmesini sağlar.”
    Guzellik bilimi olarak estetik ve san'at/Moissej Kagan/cev: Aziz Calislar

    San'at!
    Sanat, insanı insanlaştırmıştır. İnsanın kendine olan güveni artırmış, ruhsal huzuru saglamıştır. İnsanı kollektivleştirerek, toplumsal dayanışmayı güçlendirerek, manevi destek sağlamıştır.
    “Sanat eserleri meyve dolu bir ağaca benzerler. Bunları çok sallamak gerekir. İyi meyveler bu sallamaya dayanır, yere dökülmez, iyi tutmamış olanlar dayanamaz düşer.“
    Ansiklopedik Edebiyat Sözlüğü, Seyit Kemal Karaalioğlu

  2. #2
    Tecrübeli Üye Kafka - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2009
    Nerden
    Labirent
    Mesaj
    278
    Blog Mesajları
    1
    Rep Gücü
    16024
    Germain Bazin'in Sanat Tarihi isimli muazzam eserinde önemli bir anekdot geldi birden aklıma bu paylaşımınızla. Yaklaşık olarak şöyle diyor üstad;

    İlk insanın mağara duvarlarına çizdiği resimlerin sanatsal kaygıdan ziyade bir büyü niteliği taşıdığı aşikardır. Bu resimlerii çizen büyücülerin karanlık mağaralarda bu resimleri çizmeleri aynı zamanda gözlem, hayalgücü ve detay takıntısının gelişmesinde etkendir.

    Bu tespite katılmamak mümkün değil. Ünlü araştırmacı Huizinga'nın Homoludens (oyuncu insan) teorisi de bu eksende önemlidir. Geçen sene yitirdiğimiz, Türk Tiyatrosunun yüzakı olan değerli araştırmacı Metin And'ın Oyun ve Bügü isimli eseri de bu eksende okunmaya değerdir kanaatimce.

    Sayın Mopsy açtığınız birbirinden değerli konular için her defasında teşekkür edemesem de bu onurlu çabalarınız takdire şayandır kanımca.

  3. #3
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    Apr 2009
    Nerden
    ISTANBULLU -YURTDISINA OTURUYORUM
    Mesaj
    14.034
    Rep Gücü
    88647
    Merhaba!

    ...hayalgücü ve detay takıntısının gelişmesinde etkendir...
    Insanin varlik ustunlugu!

  4. #4
    Aktif Üye sahrabetis - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Sep 2007
    Nerden
    Aslen Gürcistan ama ANkara'da yaşıyorum
    Yaş
    40
    Mesaj
    1.325
    Rep Gücü
    19339
    Üniversite mezuniyeti için tez konum Sumerler ve Sanat idi . Yaptığım araştırmalarda gördüm ki M.Ö. 3000 yılında sanat oldukça aktif halde biçimlenmiş durumda imiş . Örneğin şu anki müzik aletleri kadar gelişmmiş halde olmasa da benzeri diyebileceğimiz pek çok enstrumanı aynen görmemiz mümkün. Davul , def, flüt , arp gibi pek çok enstruman eğlencelerde , ritüellerde hatta adak törenlerinde bile kullanılıyordu.

  5. #5
    Tecrübeli Üye Kafka - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2009
    Nerden
    Labirent
    Mesaj
    278
    Blog Mesajları
    1
    Rep Gücü
    16024
    Kesinlikle haklısınız Sayın Sahrabetis. Mısırlılar insanı sadece profilden alıp tek biçimde standart olarak resmederken Sümerliler ve Babillilerde bu resimleme tekniği derinleşmiştir. İşin içine bir parça da olsa perpektif girmiştir. Ki Mısır yazısının mevcut görüntülerin resmedilmesi olması ve Sümerlilerin yazı biçimlerinin soyuta indirgenmesi de bunu mümkün kılmıştır. Bu da önemli bir detaydır kanımca... Ve Sümerlilerde artık ressamlar veya sanatçılar din adamları değil zanaakârlar olmuştur. Bu da önemli bir detay kanımca.

Benzer Konular

  1. Modern Sanat
    mopsy Tarafından Kültür, Sanat Foruma
    Yorum: 1
    Son mesaj: 24-02-2012, 03:49 PM
  2. insan ve sanat ilişkisi
    Asi_KraL42 Tarafından Kültür, Sanat Foruma
    Yorum: 0
    Son mesaj: 20-12-2010, 08:41 PM
  3. Insan (insan yücedir)
    mmustafa02 Tarafından Tasavvuf Foruma
    Yorum: 4
    Son mesaj: 24-08-2009, 03:03 PM
  4. Yorum: 0
    Son mesaj: 07-07-2008, 01:48 PM
  5. Sanat Galerileri
    dogangunes Tarafından Resim Heykel Foruma
    Yorum: 2
    Son mesaj: 18-09-2007, 02:53 PM
Yukarı Çık